CBR 929RR: Batteriproblem

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Ska försöka beskriva vad som har hänt...

Köpte mcn tidigt i somras och den startade direkt och allt fungerade. Allt eftersom jag använde den så startade den lite segare, inga problem men startmotorn fick gå någon sekund längre.

Byggde en bagageöppnare med en solenoid. När jag testkörde den så laddade jag ur batteriet. Tog ur batteriet som visade sig vara ett gelbatteri ifrån Biltema. Köpte en CTEK-laddare och laddade batteriet. Kopplade även ur solenoiden så att allt var som innan.

Körde lite och fick bensinstopp. Tankade och funderade på om jag hade missat att lampan hade lyst. Körde och fick sedan bensinstopp igen, nu visste jag att lampan inte fungerade. Gick till en mack och fick en 0.6l flaska och tankade. Provade att starta men den ville inte. Gick tillbaka för ytterligare en flaska bensin. Nu startade den men var orolig och klockan hade nollställts så förmodligen har jag dragit slut på batteriet genom att köra startmotorn.

På väg till macken så dör den och vägrar att starta. Rullar den till macken och tankar. Den vägrar att starta så min far kommer med startkablar och vi får igång den. Instrumenteringen fungerar inte som den ska, kommer och går. Den dör igen på macken och vi får igång den igen med kablarna. Kör där ifrån men den går ryckigt, antar att insprutet inte fick el som det skulle?

På väg hem dör den igen och går inte igång med kablar. Hyr ett släp och tar hem den. Laddar den och efter två dagar så sätter jag i batteriet och den startar direkt. Kör hem till en polare och sedan hem till mig, detta var i torsdag. Idag, lördag, så sätter jag mig och ska köra iväg men den orkar inte starta.

Är det batteriet som är slut eller låter det som något annat? Vet inte om det spelar någon roll men den står ute i kylan ständigt.

Tacksam för någon information.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Ja det är högst sannolikt batteriet, hade snarlika problem med en R6-03 tidigare och det räckte med ett batteri byte.
 

Dr.Bike

Guest
Jag vill påstå att det är själva laddningsfunktionen som har upphört/fungerar svagt.

Ok, det kan vara batteriet, (intern kortis) och/eller att batteriet nu tagit stryk av rådande läge. Men då hade du troligen inte kunnat ladda det heller, och C-teken hade även den klagat högljutt.

Så innan man dömer ut batteriet bör man iaf mäta laddningsspänningen.
Saken är ju den att hojen ska gå även utan batteri på enbart generatorn.
Batteriet är ju ingen energigivare under färd. Endast vid start.

Se batteriet som en hink med blå strömkulor.
Det tas bara ut därifrån när det behövs.
Dvs start och ev om generatorn ger mindre än det förbrukas.
T.ex tomgång.

DU kan även ha en kortslutning någonstans i ditt elsystem, så mät oxå förbrukningen över batteriet. Detta görs bäst med en tångamperemeter.

Sist men inte minst testar du så batteriet.
Detta görs med en belastningsprovare, alltså inte en voltmeter i vanlig ordning, utan en voltmeter med ett inbyggt motstånd så man kan mäta battetiets polspänning och kapacitet under last.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Då kan jag ju lägga till lite som Doktorn missade ;) Mät direkt över batteripolerna, vid ca 4000 varv på motorn. Vid tomgång laddar inte hojgeneratorer ett dyft nämligen, så du hade fått felaktiga värden. Du ska ha en spänning på ca 13-14V. Sjunker spänningen med ökande varvtal, då har du garanterat en brunnen generator!
 

Upptaget

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati 1098S-08, Honda 1000rr -05, Honda 600rr -07, Yamaha YZ450f -04, Beta Techno 260 -95
Jag hade samma problem med min 929:a. Bytte batteriet och allt funkade igen.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Köp Honda original batteri (Yuasa YTZ10S MF, gel) Kostar 1300kr.
Ska hålla sisådär 7-8 år! :tummenupp

Brukar det inte sitta såna när man köper hojen?
och hojen är en 2001... då borde han haft kvar orginal batteriet eller precis bytat...

Ingen av mina cbrer har sina orginal batterier kvar....
Men de kan säkert hålla 7-8 år
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Om du läser TS beskrivning så ser du snart att han hade "troligtvis" biltema batteri!
Jo, det sitter (Yuasa YTZ10S MF, gel) batteri i hojen original.


Brukar det inte sitta såna när man köper hojen?
och hojen är en 2001... då borde han haft kvar orginal batteriet eller precis bytat...

Ingen av mina cbrer har sina orginal batterier kvar....
Men de kan säkert hålla 7-8 år
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
hade dåligt batteri på min hoj när jag köpte den och jag provade biltema 8 ah batteri men det funkade inte alls.
Problemet är startströmmen i de billiga batterierna,,,, nu har jag ett Varta som funkar, fast jag måste ladda det ofta.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
hade dåligt batteri på min hoj när jag köpte den och jag provade biltema 8 ah batteri men det funkade inte alls.
Problemet är startströmmen i de billiga batterierna,,,, nu har jag ett Varta som funkar, fast jag måste ladda det ofta.
Och att du måste ladda det ofta tror du inte har något som helst samband med att din generator är genomrutten? För jag misstänker att du inte åker runt med extraljus a lá timmertradare och aldrig är över tomgång?
 

Dr.Bike

Guest
Då kan jag ju lägga till lite som Doktorn missade ;) Mät direkt över batteripolerna, vid ca 4000 varv på motorn. Vid tomgång laddar inte hojgeneratorer ett dyft nämligen, så du hade fått felaktiga värden. Du ska ha en spänning på ca 13-14V. Sjunker spänningen med ökande varvtal, då har du garanterat en brunnen generator!

Inte missade.
Uteslöt!

HUR saker ska utföras var inte på tapeten. (isf får man väcka DEN frågan separat)
Dessutom var det rudimentära grejer så att skriva det vore som att tala om hur man ska andas... eller pissa.
Dvs skriva TS på näsan.
Å så får man inte göra :mattias

Självklara grejer: Goes without saying lixom.... ;)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
"Funkade inte"..:va
Jag förutsätter att du laddade det innan du monterade in batteriet?
Stort problem för området "batterier", är att det är så många andra delar på hojen som kan påverka deras funktion och ffa deras livslängd.
Inkluderar då även underhåll och skötsel..:rolleyes:

Edit:
Är inte "fast jag måste ladda det ofta" en varningsignal större än en polislaser???

Jag har mätit upp allt man kan mäta med olika belastning, krypström, kopplat ur förbrukare ja ALLT tro mig.
Den är helt kurant enligt vad jag kommit fram till,,,,,,,,,, en Hondahandlar säger att när man har för klent batteri så får inte alla kompenter tillräckligt med ström.
När den har varit grinig att starta så har jag använt startkablar och smack säger det och den startar.

Och att du måste ladda det ofta tror du inte har något som helst samband med att din generator är genomrutten? För jag misstänker att du inte åker runt med extraljus a lá timmertradare och aldrig är över tomgång?

Inget är fel enligt mätvärden,,,,,,,,,, nej jag har inga extraljus,,,,, generator är helt okey.
 
Last edited:

Riders

Guest
Jag kör 919 och är inne på min andra hoj av samma slag. På min förra (919 CBR -98) så hade jag samma problem som dig. Ganska exakt samma problem faktiskt! För mig var det 2 faktorer som orsakade problemet. Först gammal soppa men det problemet har du ju redan löst, men då får man exakt samma problem! Men efter det så gick det någon vecka sen börja den dumma sig vid start! Jag bytte batteri och det var det enda jag behövde göra! Gel batteri eller inte, jag skulle personligen inte rekommendera Biltemas batterier! Finns mycke på biltema som är reko men jag har ingen bra erfarenhet av deras batterier både privat och av folk runt oss!
Men prova byt batteri med någon polare först och se om det hjälper!
 

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Tack för alla svar!

Vad skulle jag behöva för att göra mätningarna, länka gärna till något billigt ;).

Enligt CTEK så ska det ta 17h att ladda upp 80% på ett batteri på 10Ah. Jag satte mitt batteri som var helt tomt på laddning runt klockan 3 igår natt och när jag kikade runt 12 idag så var det fullt enligt laddaren.

Det borde väl innebära att batteriet är åt helvete?

Funderar på att köpa ett nytt på biltema för 449kr. Finns det några vettiga alternativ som inte är original på 1300kr?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag kör 919 och är inne på min andra hoj av samma slag. På min förra (919 CBR -98) så hade jag samma problem som dig. Ganska exakt samma problem faktiskt! För mig var det 2 faktorer som orsakade problemet. Först gammal soppa men det problemet har du ju redan löst, men då får man exakt samma problem! Men efter det så gick det någon vecka sen börja den dumma sig vid start! Jag bytte batteri och det var det enda jag behövde göra! Gel batteri eller inte, jag skulle personligen inte rekommendera Biltemas batterier! Finns mycke på biltema som är reko men jag har ingen bra erfarenhet av deras batterier både privat och av folk runt oss!
Men prova byt batteri med någon polare först och se om det hjälper!



Personligen skulle jag just rekomendera just biltema Gel batteri
men som alltid så kan man få en felaktig vara jag har just nu 3 st biltema batteri samma modell o tre hojar o de funkar hur bra som helst(två st cbr 929)

Men något som jag inte fattar är hur folk kan köpa ett nytt batteri , sätta det i fordonet o försöka starta..... Ett batteri ska laddas fullt innan det används oavsett vad
 

Dr.Bike

Guest
Tack för alla svar!

Vad skulle jag behöva för att göra mätningarna, länka gärna till något billigt ;).

Enligt CTEK så ska det ta 17h att ladda upp 80% på ett batteri på 10Ah. Jag satte mitt batteri som var helt tomt på laddning runt klockan 3 igår natt och när jag kikade runt 12 idag så var det fullt enligt laddaren.

Det borde väl innebära att batteriet är åt helvete?

Funderar på att köpa ett nytt på biltema för 449kr. Finns det några vettiga alternativ som inte är original på 1300kr?

Nej - det tar inga 17h.

Räkna själv!

Laddaren ger: ?

Batterikapacitet 10Ah

Ger laddaren 1A kontinuerlig laddström laddar du ett helt tomt batteri på 10h således.
(iaf i teorin, sen tar det alltid längre tid i praktiken pga inre och yttre resistans, värmeförluster, m.m)
Men som fingervisning alltså.

Du säger inte heller VILKEN C-tek du har.
KOlla in den och kolla hur mycket den ger ur sig på mc-läget.
Jag gissar på 0,8A (det ger 3600:an) Men sossevarianten Safir ger antagligen lägre... (vilket såklart adderar till laddtiden)

Mne vi antar att du har 3600:an.
Så isf är det ju 10/0,8 = 12,5h

Lägg på lite på det och det tar 13-14h att ladda ditt batt om det är HELT tomt. Är det halvtomt tar det givetvis halva tiden osv
 
Last edited:

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Har Zafir 90 som ska ge 0.8A. Så då borde det ta runt 13-14 timmar då? Batteriet var så pass tomt att klockan hade nollställts och att startmotorn inte gick men instrumenteringen lös iaf.

Jag vet ju inte hur lång tid det tog för laddaren att anse att det var fullt men om den slog om strax innan jag kikade på den så har den legat på i ca 8-9 timmar.

Jag var osäker på vilket program jag skulle ladda batteriet med då det på CTEKs hemsida stod att "moppe"-programmet var för batterier under 14Ah och "bil"-programmet var för de flesta gelbatterierna.

Ringde till Biltema och enligt de kunde jag köra på vilket som helst bara att det skulle gå snabbare med "bil"-programmet så jag använde det första gången. Kan det ha påverkat batteriet negativt?
 

Dr.Bike

Guest
Har Zafir 90 som ska ge 0.8A. Så då borde det ta runt 13-14 timmar då? Batteriet var så pass tomt att klockan hade nollställts och att startmotorn inte gick men instrumenteringen lös iaf.

Jag vet ju inte hur lång tid det tog för laddaren att anse att det var fullt men om den slog om strax innan jag kikade på den så har den legat på i ca 8-9 timmar.

Jag var osäker på vilket program jag skulle ladda batteriet med då det på CTEKs hemsida stod att "moppe"-programmet var för batterier under 14Ah och "bil"-programmet var för de flesta gelbatterierna.

Ringde till Biltema och enligt de kunde jag köra på vilket som helst bara att det skulle gå snabbare med "bil"-programmet så jag använde det första gången. Kan det ha påverkat batteriet negativt?

Nej det har det inte, men använd mc-läget då det är skonsammare.

Sällan (eller aldrig) är batterier HELT tomma, så ja, dina 8h låter helt normalt.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top