CBR, ostrypt?

myrann

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Skurup
Hoj
2009 Yamaha XJ6-N, 2008 Honda CRF250R
Tjena. Har precis fått mitt körkort, och har varit ute o kört en hel del. Dock tycker jag min cbr125r 06a går lite slött, 100-105 km/h @ 10000rpm 5 växeln på E65an.. Växlar jag upp till 6an så går det bara slöare.. Självklart vill jag göra 130-140 utan problem. Nu har jag suttit hela morgonen och sökt, men bara hittat olika svar. Vissa säger att den är strypt, med "throttle" (?), andra säger att den är ostrypt och bara har jävligt låg effekt. Om det än strypt, hur gör jag för att ta bort Lite av strypningen? För jag vad har förstått så är det inte den enkla pluggen i avgasröret.. Om den är ostrypt, går inte min lite väl dåligt? Och hur skulle jag gå till väga för att få ut lite mer kräm ur den? Accet är där inget fel på, drar min fassas gpz550 utan problem.. Kan den vara omdrevad? Alltså kort och gott vill jag ha reda på om den är strypt eller ej, och vad man kan göra åt det. Tack på förhand :tummenupp
 

Skarp92

Hojåkande bushman
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Mjölby
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
"Självklart vill jag göra 130-140 utan problem."

då ska du inte ha en CBR....
 

myrann

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Skurup
Hoj
2009 Yamaha XJ6-N, 2008 Honda CRF250R
Okej, som jag trodde då. Ville göra en tråd för jag fick så många olika svar på om den var strypt eller inte.. Hur ska jag göra för att få upp den några km/h då :)? Hjälper ett effektrör? Från vad jag sett så ger det bara upp till 10% bättre prestanda, och ett skönare ljud.. Finns det något annat man kan göra?
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Har också angetts ett par gånger. Mohlins i Kristianstad har Gianelli-rör.

Ger mest på mellanvarv, ca: 25% bättre effekt vid 6000 rpm.
 

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Uddevalla/Halmstad
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Hehe, 60 kg, tror inte jag kan gå ner mycket mer :) Gissar väll på att det ända jag kan göra är att köpa ett helt avgassystem för att få upp den någonting? Var kan jag köpa detta?

Som "FJ1200" säger ger det mest effekt på mellanvarv. Att montera ett effektrör ger dig ingen toppfartsökning öht, talar av egen erfarenhet.
Det enda du kan göra i väntan på tyngre hoj är att slicka tanken - spara dina pengar och håll ut :tummenupp
 

myrann

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Skurup
Hoj
2009 Yamaha XJ6-N, 2008 Honda CRF250R
Som "FJ1200" säger ger det mest effekt på mellanvarv. Att montera ett effektrör ger dig ingen toppfartsökning öht, talar av egen erfarenhet.
Det enda du kan göra i väntan på tyngre hoj är att slicka tanken - spara dina pengar och håll ut :tummenupp

Okej... Lite smått besviken :p Med ett effektrör, får jag ut fler hästar, eller bara bättre tryck i den i mid-range? Och kan jag bli av med körkortet för det? Skulle kännas lite surt att bli av med det direkt eftersom jag är på prövning. Alltså räknas det som trimning så jag kan bli av med körkortet för olovlig körning?
 

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Uddevalla/Halmstad
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Okej... Lite smått besviken :p Med ett effektrör, får jag ut fler hästar, eller bara bättre tryck i den i mid-range? Och kan jag bli av med körkortet för det? Skulle kännas lite surt att bli av med det direkt eftersom jag är på prövning. Alltså räknas det som trimning så jag kan bli av med körkortet för olovlig körning?

Har mycket svårt att tro att du skulle kunna bli av med körkortet eftersom du inte kommer över gränsen på 11kw. :) Bifogar en effektkurva med Arrows helsystem, så kan du kika själv.
Mitt råd till dig är dock att spara de pengarna och lägga på en större hoj sedan, enda skillnaden du kommer känna av är att den känns aningen piggare och låter mer, observera dock att effektskillnaden knappt är märkbar :tummenupp
 

Bifogat

  • Powergraph Honda CBR125 Arrow Exhaust.jpg
    Powergraph Honda CBR125 Arrow Exhaust.jpg
    235.3 KB · Visningar: 173

myrann

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Skurup
Hoj
2009 Yamaha XJ6-N, 2008 Honda CRF250R
Har mycket svårt att tro att du skulle kunna bli av med körkortet eftersom du inte kommer över gränsen på 11kw. :) Bifogar en effektkurva med Arrows helsystem, så kan du kika själv.
Mitt råd till dig är dock att spara de pengarna och lägga på en större hoj sedan, enda skillnaden du kommer känna av är att den känns aningen piggare och låter mer, observera dock att effektskillnaden knappt är märkbar :tummenupp

Okej, tack för hjälpen :) Skiter i det nu o sparar till en strörre cykel:tummenupp
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Trösta dig med att du åker billigt och riskerar inte att råka ut för kolvskärningar.
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Har mycket svårt att tro att du skulle kunna bli av med körkortet eftersom du inte kommer över gränsen på 11kw. :) Bifogar en effektkurva med Arrows helsystem, så kan du kika själv.
Mitt råd till dig är dock att spara de pengarna och lägga på en större hoj sedan, enda skillnaden du kommer känna av är att den känns aningen piggare och låter mer, observera dock att effektskillnaden knappt är märkbar :tummenupp

Fyfan, 1hk av ett helsystem. :rofl
 

A_C_E

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Earth Island
Hoj
GSXR + HONDA NSR125R vässad till tusen
Stypning CBR125R 4 Takts

Okej... Lite smått besviken :p Med ett effektrör, får jag ut fler hästar, eller bara bättre tryck i den i mid-range? Och kan jag bli av med körkortet för det? Skulle kännas lite surt att bli av med det direkt eftersom jag är på prövning. Alltså räknas det som trimning så jag kan bli av med körkortet för olovlig körning?

Tyvärr Myran

Tacka vårt kära Vägverk :mad:
och deras anvisningar för vilka krav som ställs på strypningar
och Honda som inte tillhanda håller "race delar"

Tyvärr leder detta till att det inte finns många 125 maskiner som man kan
köra på bana med.....

De är svårt att avstrypa och tex köra i serien "125 Junior "
Detta har lett till att Aprilia RS 125 är i princip ensam på banorna i Sverige
och du måste ha en fet plånbok för att överhuvud taget hänga med.
I England där jag varit en del är just NSR 125R och CBR mfl vanlig på banrace..
Delarna man behöver finns på skroten :)

Det som står i reglementet på 125 Junior
"En klass gjord för standardhojar för så ekonomisk racing som möjligt för unga nybörjare som vill testa på Roadracing." - ASG

Ingen av de Aprila RS125 skulle gå igenom en reg besiktning utan att strypas
Till och med
Team LINDEN som är sponsrad av HONDA kör APRILA i 125 Juni klassen.
Fast de är lackade i HONDA och REPSOL färger....

Till det viktiga :
läs registrerings beviset har du strypning i insug och avgas står det där...
men vad jag vet så har:
CBR 125 R har både en
strypt CDI BOX och
en annan kamaxel ..

När de gäller direktimporterade maskiner :va

japp finna vägverk eller motsv i andra länder
och jag har stött på att trotteln varit begränsad i sin rörelse !!!!
kommer inte ihåg om det var en tysk eller italien import...:va

klippt från ett annat inlägg jag skrivit om CBR 125
---------------
ni kan hitta delar här http://www.aseanmoto.com
bl.a. en CDI box som tar bort varvtalsstoppet och ökar accelerationen något.
annars kan man öka till 150cc och med ny kam
men då har dom 41 hästar och då händer de lite saker. .,
knappt en VFR 400 hakar på :)
----------------

A_C_E :hojcbr
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Eftersom du säger att du kan accelerera ifrån din pappas gpz550 och vill ha högre toppfart, varför inte dreva om den? givetvis kommer du tappa acceleration och styrka i uppförsbackar men du får lite högre toppfart iallafall :tummenupp
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
---------------
ni kan hitta delar här http://www.aseanmoto.com
bl.a. en CDI box som tar bort varvtalsstoppet och ökar accelerationen något.
annars kan man öka till 150cc och med ny kam
men då har dom 41 hästar och då händer de lite saker. .,
knappt en VFR 400 hakar på :)
----------------

Aldrig 41hk. no way in hell.
Här har du bevis och fakta: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=93735&highlight=CBR+150cc+kamaxel

http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1696977&postcount=115

Så, ca 14 hk får man ut med helsystem, 150cc, annan kam, portad topp och större ventiler.
 
Last edited:

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR 600RR -07
105 på 5ans växel vid 10000rpm? konstig cbr du har måste jag säga, vid 10000rpm har jag iaf 120 på min.

Och den som skrev att en cbr inte kan nå upp till 130-140 har fel, Den kan nå upp i de men med orginaldrevningen orkar den sällan. Nu har jag provat att kugga ner den från 15 till 14 framdrev och nu orkar den bra upp till 130 men till 140 får man slicka tanken. Jag har mätt med gps och 140 på mätarn motsvarar 134 riktiga.

Men nu körs det sällan för hojen är till salu och det ska investeras större leksaker:)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top