Gixxer-Anders
the story of my life..
Markus skrev:Vi är ganska överens faktiskt!
Nästan så jag skulle ge dig en kram
Men då blir väl korvgubben sotis
Markus skrev:Vi är ganska överens faktiskt!
Gixxer-Anders skrev:Nästan så jag skulle ge dig en kram
Men då blir väl korvgubben sotis
Gixxer-Anders skrev:Jag Ändamålet helgar inte alltid medlen. Så enkelt är det.
t-rex skrev:I vissa undantagsfall, då i princip pågående folkmord (exvis Sudan) skall FN eller en koalition med mandat därifrån gå in. Inte annars.
Domifuling skrev:Så om FN försöker men inte lyckas så lägger vi ned? FN fungerar inte när det gäller att kriga, FN fungerar när det gäller att bevara fred.
Domifuling skrev:...
Jag anser fortfarande att USA gick in för att avsätta Saddam,...
¨t-rex skrev:Baserat på vadå? Det ansåg ju inte ens jänkarna. Officiellt.
Domifuling skrev:¨
Du glömde , och förmodligen andra saker också.
Domifuling skrev:Du skrev "I vissa undantagsfall, då i princip pågående folkmord (exvis Sudan) skall FN eller en koalition med mandat därifrån gå in. Inte annars."
Min fråga till dig var, "Vad gör vi om FN eller en koalition med mandat inte fungerar?".
Domifuling skrev:Nej, inser du vad följderna blir när man i 11 år sitter och väntar på att någon som inte fungerar ska verka? Fråga dom barn och mödrar dom grävt upp ur saddams massgravar, eller dom 200k+ som är på flykt från saddam (även efter att dom avsatt honom, det är rädsla). När det gäller Irak så va FN och våra insattser ett skämt.
t-rex skrev:FN syftade till att begränsa Saddams tillgång till massförstörelsevapen, något som verkar ha fungerat.
Att Saddam betedde sig som ett svin mot sin egen befolkning är fruktansvärt, men ingenting som han var ensam om. Om nu jänkarna drivs av en sådan fantastisk längtan om att exportera demokrati och frihet så finns det långt lättare länder att börja med, länder som USA har ett mycket stort inflytande i. Här är det dock inte tal om att ändra styre eller påskynda deras efterföljande av FN-resolutioner. Man undrar varför.
Säg nu att du har rätt (och inofficiellt tror jag att du har en poäng), och målet var att avsätta Saddam, vad har USA satt för exempel då? Jo, att det är ok att gå in med vapenmakt för att avsätta ett statsöverhuvud som man inte tycker om.
Situationen nu kan dock bli sådan att doktrinen om förebyggande krig blir internationell rätt, dvs det kommer att bli "lagligt", dvs straffritt, att starta krig, "om man känner sig hotad". Nationer kan alltså på eget bevåg angripa sina grannländer i förbyggande syfte. Jättetrevligt, och på det stora hela ett potentiellt större problem än Irak.
Att USA, eller något annat större västland, skall börja angripa varandra högt och lågt är föga troligt, men en eskalerad situation i mellanöstern eller afrika kan mycket väl bli följden av detta.
Domifuling skrev:Jaha, menar du på fullt allvar att FN sket i befolkningen?
Domifuling skrev:Spelar det någon roll? Det är bara spekulationer. Att det finns andra rättfärdigar inte saddam att hålla på.
Domifuling skrev:Tycker jag helt klart ska vara tillåtet om länder fungerar som Irak gjorde. Inte tycker om är dock lite väl svagt, jag tror du förstår precis vad jag menar.
Domifuling skrev:Nu kan situationen bli precis hur som helst, precis som innan. Skillnaden är att det är en mindre som slaktar folk till höger och vänster. Effekter av våra handlingar kan vi spekulera i hur länge och väl som helst, alltid. DET är ett stort problem i dag.
Domifuling skrev:Då får vi se till så det inte sker i mellanöstern eller afrika. Men att låta potentiella konflikter i afrika hindra oss ifrån att förhindra folkmord är sådärbra.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|