Läst igenom allt ni skriv här upp nyss ^
Och ang. skaffa 2-takt av "värsting typ" eller liknande så skulle jag säga BÖR man kunna mecka eller ha en jäklans massa pengar...
Har själv lärt mej genom att skruva med lite av det mästa inom moppe/cross/atv,men lär man sig grunderna så kan man fixa det mesta.
Sen vad för takt man ska ha på motorn handlar om vad man vill ha utav hojen och för vad!Jag har ex. en Honda NSR125R,ostrypt 2-takt´sgrejs.
Funktioner som en RR-hoj,går hyfsat och är ifall något om man gillar att köra racingstuk(som jag gör hela tiden dock...
) men det man får räkna med dessa typer av hojar är att man måste nog byta kolv,lager m.m beroende hur mycket man kör!Själv hade jag turen dock att fåtag i en med nyrenoverad motor vilket är skönt,bara tuta o köra o inte mycket meck
Fast vill man ha en hoj mer för att ta sig från punkt A till B skulle jag rekomendera 4-takt,soppa snålare och oftas enklare att underhålla driftmässigt.Sen ifall man vill köra offroad för skoj skulle jag säga 4-takt om man ska ha det som brukshoj oxå
Annars får man räkna med nya kolvar m.m,märker det på crossen,en 250cc 2takt...Stift käkas m.m.
Sen ska man tänka på att 2-takt drar en del,min NSR drar ca 0,5-0,6 medans en 4-takt kan dra 0,2-0,3(?)....
Sen vad man tycker är ju beroende vad man har kört förut ju!
Jag körde ju runt på trimmad moppe som gjorde kring 85 med hyfsat axx,så kändes 4-takt kanske lite sådär....2-takt har enligt mej betydlige bättre drag iaf,kan ex. säga på uppkörningen körde jag en gammal Yamaha DT125 2-takt från 1985 och under tiden dom andra körde så körde jag o en annan kille lite "race" på en sträcka o han körde en Yamaha av något slag,SM-hoj som var från 08a tror jag och dendär gamla DT´n tog den skit lät...
Vad har du testat att köra för något innan?Kubik m.m?
Man tror oxå 110 inte är så mycket,men med lite vind kan det kännas rejält på motorvägen enligt mej...
Men åk runt och kolla/testa lite hojar,jag kollade runt ett tag först.