Ch Racing 125

Blubb

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Ort
Linköping -> Ljungsbro
Hoj
NSR på g!
Precis. Man lär sig meka på vägen. Jag var helt nollad innan jag skaffa moppe. Nu kan jag en hel del faktiskt(inte allt). Är ju en problem lösare i allmänheten också :).

Bra skrivet Blubb!!! Du får tummen upp på det.

Som jag är mer en sån som vill ha en brukshoj/pendlar hoj. För jag är inte så race intresserad så sett. 4-takt är mitt val då jag inte vill hålla på att lägga en massa pengar på service och kolv byten och liknande, Men 2-takt lurar runt i min skalle det gör de.


Man lär sej hela tiden! :)
Kan själv relativft mycket med moppar...Bara växllåda o tändning jag inte har get mig på o förhoppningsvis blir det inte så x_x

Tackar det hehe....Skoj o höra :rolleyes:

2-takt är altid mer servis på,dock inget att jämföra mot en moppa som knappt behövs hålla efter ju....Fast dom burkar ha kortare bäst-före-datum än mc´s!
 

Captain Aweesome

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Bälinge
Hoj
Busqvarna sm 125 02
Läst igenom allt ni skriv här upp nyss ^
Och ang. skaffa 2-takt av "värsting typ" eller liknande så skulle jag säga BÖR man kunna mecka eller ha en jäklans massa pengar...
Har själv lärt mej genom att skruva med lite av det mästa inom moppe/cross/atv,men lär man sig grunderna så kan man fixa det mesta.

Sen vad för takt man ska ha på motorn handlar om vad man vill ha utav hojen och för vad!Jag har ex. en Honda NSR125R,ostrypt 2-takt´sgrejs.
Funktioner som en RR-hoj,går hyfsat och är ifall något om man gillar att köra racingstuk(som jag gör hela tiden dock...:huvet :banana) men det man får räkna med dessa typer av hojar är att man måste nog byta kolv,lager m.m beroende hur mycket man kör!Själv hade jag turen dock att fåtag i en med nyrenoverad motor vilket är skönt,bara tuta o köra o inte mycket meck :tummenupp
Fast vill man ha en hoj mer för att ta sig från punkt A till B skulle jag rekomendera 4-takt,soppa snålare och oftas enklare att underhålla driftmässigt.Sen ifall man vill köra offroad för skoj skulle jag säga 4-takt om man ska ha det som brukshoj oxå:)Annars får man räkna med nya kolvar m.m,märker det på crossen,en 250cc 2takt...Stift käkas m.m.
Sen ska man tänka på att 2-takt drar en del,min NSR drar ca 0,5-0,6 medans en 4-takt kan dra 0,2-0,3(?)....

Sen vad man tycker är ju beroende vad man har kört förut ju!
Jag körde ju runt på trimmad moppe som gjorde kring 85 med hyfsat axx,så kändes 4-takt kanske lite sådär....2-takt har enligt mej betydlige bättre drag iaf,kan ex. säga på uppkörningen körde jag en gammal Yamaha DT125 2-takt från 1985 och under tiden dom andra körde så körde jag o en annan kille lite "race" på en sträcka o han körde en Yamaha av något slag,SM-hoj som var från 08a tror jag och dendär gamla DT´n tog den skit lät...



Vad har du testat att köra för något innan?Kubik m.m?
Man tror oxå 110 inte är så mycket,men med lite vind kan det kännas rejält på motorvägen enligt mej...
Men åk runt och kolla/testa lite hojar,jag kollade runt ett tag först.

Aa pappas ktm 950 sm och brorsans yamaha tdm 850, men kommer inte ha hojen som pendlar hoj. mest för att leka med den
 

Blubb

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Ort
Linköping -> Ljungsbro
Hoj
NSR på g!
Aa pappas ktm 950 sm och brorsans yamaha tdm 850, men kommer inte ha hojen som pendlar hoj. mest för att leka med den

....Okej,testat 125a?Trimmad moppe?
För tror du inte våga gasa på direkt med nån av dom,lite skillnad när man gör det o känner skillnaderna :tummenupp
Testat cross?Kan säga ex. att min Suzuki RM250K från 89 drar en Honda nånting sporttouring av -09´s modell fram tills cross börjar vobbla pga cross däcken så allt hänger inte på kubiken!;)
 

Captain Aweesome

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Bälinge
Hoj
Busqvarna sm 125 02
....Okej,testat 125a?Trimmad moppe?
För tror du inte våga gasa på direkt med nån av dom,lite skillnad när man gör det o känner skillnaderna :tummenupp
Testat cross?Kan säga ex. att min Suzuki RM250K från 89 drar en Honda nånting sporttouring av -09´s modell fram tills cross börjar vobbla pga cross däcken så allt hänger inte på kubiken!;)

aa har kört kompisens trimmade moppe ganska mycket :)
men har inte vågat gasa fullt på pappas eller brorsans mc :tummenupp
 

Blubb

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Ort
Linköping -> Ljungsbro
Hoj
NSR på g!
aa har kört kompisens trimmade moppe ganska mycket :)
men har inte vågat gasa fullt på pappas eller brorsans mc :tummenupp

Okey,urpluggad drace eller något riktigt trimm?:D
Hur mycket tid i garaget o hur mycket pengar är du beredd att ta o lägga på hojen?Det är inte bara den som kostar,även utrustning,reservdelar m.m. så räkna iaf 10 000 + köp av hoj så har du allt utom kortet....:)

Fullt försåligt;)(Dock tror jag själv psyko som man är om man skulle fåtesta nått sådant att man skulle testa gasen,bara man visste hur kopplingen o bromsarna tar :brinnerup :tungan)
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Fullt försåligt;)(Dock tror jag själv psyko som man är om man skulle fåtesta nått sådant att man skulle testa gasen,bara man visste hur kopplingen o bromsarna tar :brinnerup :tungan)

Jag fick prova grannens XR 250... Förståss drar man iväg utan att känna på bromsarna. :död. Frambromsen tog inte. Eller väldigt lite längst in.
 

Blubb

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Ort
Linköping -> Ljungsbro
Hoj
NSR på g!
Jag fick prova grannens XR 250... Förståss drar man iväg utan att känna på bromsarna. :död. Frambromsen tog inte. Eller väldigt lite längst in.

Mysig upplevelse! :brinnerup Eller kanske inte,förresten...:D
Var som första gångerna med sukan på asfalt,jäkla skilnad! :näsblod
Första som händer att man åker iväg i 1an,drar full gas....Resultatet vart bakhjulskörning ca 15-20m hängandes över styret o skrappade stänkan i marken :glömdet :banana
Lite små scary!:D
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Mysig upplevelse! :brinnerup Eller kanske inte,förresten...:D
Var som första gångerna med sukan på asfalt,jäkla skilnad! :näsblod
Första som händer att man åker iväg i 1an,drar ful gas....Resultatet vart bakhjulskörning ca 15-20m hängandes över styret o skrappade stänkan i marken :glömdet :banana
Lite små scary!:D

Eller när man har lite brått och släpper koppling för fort och man är inte van att hojen drar på bakhjulet. Det hände mig i nerförs backe :yoparty.

Jag sa till polarn här har du beviset att jag kan köra bakslang :arsele
 

Blubb

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Ort
Linköping -> Ljungsbro
Hoj
NSR på g!
Eller när man har lite brått och släpper koppling för fort och man är inte van att hojen drar på bakhjulet. Det hände mig i nerförs backe :yoparty.

Jag sa till polarn här har du beviset att jag kan köra bakslang :arsele

Påminer om när jag testa växlad 2-hjuling första gången! xD
Trimmad liten 125cc fiddy,gasar för mycket o släpper kopplingen direkt när man känner att den börjar driva som nybörjare.....Jäklar va fiddyn flög!:näsblod 2-3 varv i luften gjorde den och jag ett halft bakåt!:yoparty
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Påminer om när jag testa växlad 2-hjuling första gången! xD
Trimmad liten 125cc fiddy,gasar för mycket o släpper kopplingen direkt när man känner att den börjar driva som nybörjare.....Jäklar va fiddyn flög!:näsblod 2-3 varv i luften gjorde den och jag ett halft bakåt!:yoparty

Det är så jäkla sköjjigt när det händer :D. När jag hade flakan så brukade jag varva upp den och släppa kopplingen från innersta och då drog han bak hjulet typ en halv meter :D. MED LAST PÅ! Lifan 72cc motor hade den även som bus maskin [YOUTUBE-ID]sxP3GFRG61w[/YOUTUBE-ID]
 

Captain Aweesome

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Bälinge
Hoj
Busqvarna sm 125 02
Okey,urpluggad drace eller något riktigt trimm?:D
Hur mycket tid i garaget o hur mycket pengar är du beredd att ta o lägga på hojen?Det är inte bara den som kostar,även utrustning,reservdelar m.m. så räkna iaf 10 000 + köp av hoj så har du allt utom kortet....:)

Fullt försåligt;)(Dock tror jag själv psyko som man är om man skulle fåtesta nått sådant att man skulle testa gasen,bara man visste hur kopplingen o bromsarna tar :brinnerup :tungan)

Det är en mrx (vet inte vad för trimm på den)
Men ofta det kommer att kosta 10 000? Hur mycket kommer reserv delar att kosta?
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Det är en mrx (vet inte vad för trimm på den)
Men ofta det kommer att kosta 10 000? Hur mycket kommer reserv delar att kosta?

Visst du kan få en hoj under 10000 men stor chans att det är något gammalt lik som behöver renoveras. Det där med reservdels kostnad beror som sagt på om du har 2takt eller 4takt.

Sen är det väl alltid bra om man har sjyssta grejer och åker i. Om man ska pressa ner det priset kan man få tag på bra beg ställ för 1500-8000. Köpte själv ett ställ på blocket och är helnöjd med det satt..
 

Captain Aweesome

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Bälinge
Hoj
Busqvarna sm 125 02
Visst du kan få en hoj under 10000 men stor chans att det är något gammalt lik som behöver renoveras. Det där med reservdels kostnad beror som sagt på om du har 2takt eller 4takt.

Sen är det väl alltid bra om man har sjyssta grejer och åker i. Om man ska pressa ner det priset kan man få tag på bra beg ställ för 1500-8000. Köpte själv ett ställ på blocket och är helnöjd med det satt..

Okej men jag kommer att ha skyddströja, knäskydd, crossstövlar,crosströja och crossbyxor.(och hjälm förstås:tummenupp)
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Det är en mrx (vet inte vad för trimm på den)
Men ofta det kommer att kosta 10 000? Hur mycket kommer reserv delar att kosta?

Jag hade en Gasgas EC125 (GGs motsvarighet mot EXC)
Den lagades för 10-15 tusen innan den var något att ha, det innefattar bl.a. ramlager, vevriktning, kolvbyte och cylinderrenovering. Med facit i hand kan jag säga att det var ett uruselt köp.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Jag fick ihop till ett ställ för 4500kr (Lindstrands) på en rea, då har jag inte räknat in hjälm, skor och handskar dock.
Körkortet klarade jag under 5000kr på håret.
Hoj-köp Ca 10000kr (var ett tag sen så minns inte exakta priset)

Alltså ungefär 19500kr men då kom jag 500 mil och sen var jag tvungen att riva isär och renovera hela motorn. 6k gick det på.

snålar man så slår det tillbaka i slutändan men jag fick ihop det relativt billigt ändå. Sen var det jag själv som tyckte att hojen som behövdes piffas upp så jag har slängt ut lite mer i dagsläget på den. (lite onödigt mycket) :tummenupp

idag får man räkna med några kronor till eftersom att riskutbildningen kommer till också.
 

Captain Aweesome

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Bälinge
Hoj
Busqvarna sm 125 02
okej tackar för dom bra svaren!

men har hittat en ktm 125 05 och jag har varit och tittat på den, den funkar bra och ser bra ut(förutom kåporna). tror ni motorn kommer att rasa fort eftersom den inte är specielt ny?
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
vad menar du? ett nytt däck bara?
eller ny fälg, bromssok och hela det där kittet?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Troligen menar han det typiska en större bromsskiva och ett bättre bromsok än origial då hjen tydligen ska gå på asfalt.

Jag har inte delat de övrigas överraskningar, dels givetvis för att gamla hojar var bra mycket tröttare på min tid så jag kunde lätt gå från grunden.

Idag är jag inte rädd för nån standardhoj som existerar på nåt sätt, det ska till nåt helt annat för den saken.(undantaget underliga custombyggen med V8or och utan bromsar och annat i liknade väg som jag anser inet borde få finas på vägaran ens)

Troligen skulle jag vara ganska feg på ett riktigt bygge för bara dragracing för jag har sett många sånna race och det ser rent hysteriskt ut.

Turbomatning kan jag dock tänka mig köra på en vanlig hoj, bara för att testa, men den chansen är ju inte vanlig.

Nä på min tid så fanns det helt enkelt så mycket mippar av olika slag för nästan inga pengar als och så med 125or osv så det går inet ens att liknas med idag när allt sånt där kostar satan.
Jag gav bort grejor som de vill ha tusentls kronor för nu i dåligt skick, det fanns inget värde i det helt enkelt.

Dock slapp väl de flesta av er de luftkylda 2 cylindriga hojarna, de var verkligen det sämsta skräp som funnits på marknaden.

Men idag och lagliga 11kw skulle åtminstonde göra tat jag hoppade över ett A1 kort det är helt klart, jag förstår inte ens hur just sporthojsvarianten är mer populär då de blir så hejdlöst sega helt enelt, jag kan förstå offroadhojen mer isf, de kan man använda till lita allt möjigt.

Men som det är idag kan man ju piska de här sporthojarna med en halvslut jävla DT från miten av 80-talet utan problem.

OCH jag skiter hur den låter och kan ryka, de här 15hk hojarna (ofat tom sämmre än så) är ren skit om man har nån for av referenser.
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
okej tackar för dom bra svaren!

men har hittat en ktm 125 05 och jag har varit och tittat på den, den funkar bra och ser bra ut(förutom kåporna). tror ni motorn kommer att rasa fort eftersom den inte är specielt ny?

Att det är en 05 säger inte så mycket. Den kan ha gått 1h fisenduro eller en jävla massa timmar varvstopp.

Ungefär som att svara på "hur långt är ett snöre?"

Ja du kan ha tur och få en som håller ihop med lite skötsel, men du kan även ha otur och få renovera hojen för en jävla massa pengar.

Behöver du verkligen ha det värsta egentligen?

Inget illa menat men du verkar inte så jätteinsatt på allt och då kanske inte en värsting är det bästa att börja med. Det är min åsikt.
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top