Chain Slack

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
är det slitage eller tillverkning som gör att kedjan är mer spänd i vissa lägen? har undrat länge på det

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ta spännband mellan svingen och sadeln.
Spänn ihop så att kedjan blir maximalt spänd, finns det lite lite rörelsemån,-då är det perfekt.
Lättas är om du demonterar stötdämparen innan du börjar spänna :tummenupp

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Handboken beskriver Chain Slack vid full utfjädring, så den hjälper mig inte.

I normalfallet så är det dreven som inte är helt runda, och det blir sällan bättre med tiden, men visst, kedjan kan också slitas ojämnt.

Jag håller med Hoztic....:)

Har du helt nya drev och kedja? Om inte det är bara byta hela skiten:) Jag hade också samma bekymmer med min Firestorm för det gick aldrig justera kedjan hur än jag gjorde. Dessutom skramlade som fan vid lågfart körningar:3freak Tillslut bytte jag alla drev och kedja, sen blev det skit bra:hihi:tummenupp

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
I normalfallet så är det dreven som inte är helt runda, och det blir sällan bättre med tiden, men visst, kedjan kan också slitas ojämnt.

Drevens orundhet lär knappast vara större än någon hundradel. Annars skulle det behövas byta verktyg och ställa om maskiner redan efter några få tillverkade drev.

Det som händer är att centrumhålet i dreven är någon eller några tiondelar för stort så att det inte centrerar på navet. Det räcker ibland för att kedjespänningen ska variera från normalt 20 mm till nollspel när man drar runt hjulet så att man tvingas ha lite större spel t.ex. 30 mm.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har byggt om länkaget mellan bakfjäder och sving. Så fullt utfjädrad på min hoj; 'är nå't helt annat än fullt utfjädrad enligt manualen.

Är du orolig för att svingen är i ett annat läge är det bara att mäta upp rätt kedjespänning som jag skrev tidigare, mät spelet vid fullt utfjädrad dämpare och skriv upp det.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Hur mycket ni än svarar kommer herr iceice inte vilja förstå :gnissla
Jag kallar det inte ovilja, men visst har jag lite svårt att förstå varför bara 11% av inläggen är svar på ursprungsfrågan och resten handlar om annat.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Varför är det så tror du?

Korta trådstarter som utelämnar vital information.

Som inlägg 15 eller så skjuter du till ytterligare uppgifter som ofta gör att de som svarat innan har haft fel förutsättningar. Dessutom får dom typ en knäpp på näsan för besväret.

Du verkar vara en beläst kille, och har snart 10 år här på forumet.
Du borde kunna producera fylligare trådstarter som boxar in de kommande svaren i den fållan du vill ha.

...å där är nästa grej som ger dig underliga svar: du verkar ibland vara låst på en enda förutbestämd lösning, och du ser tydligt förbi de förslag som kommer upp i trådarna.
Free your mind, mannen. Är det bara bekräftelse på det du redan vet som du är ute efter så har du hamnat på fel ställe.
Det finns en sjujäkla kunskap här, men har du redan bestämt dig så lackar folk.

Sagt i all välmening.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
11% är en bra siffra på ett forum.:fakta
Har alltid fått höra att kedjor sträcks ut olika beroende på stötbelastningar som uppkommer vid drift. Vill minnas att jag läst reklamblad som nämner att kedjor försträcks innan leverans.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Du borde kunna producera fylligare trådstarter som boxar in de kommande svaren i den fållan du vill ha...
Det är precis det jag försöker undvika. Jag vill inte att folk skall svara som de redan har gjort, alltför många gånger, utan att de tänker fritt.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det är precis det jag försöker undvika. Jag vill inte att folk skall svara som de redan har gjort, alltför många gånger, utan att de tänker fritt.

Man bör ha 1100mm kedjespel på det lösaste stället.

Sådär, nu har jag tänkt fritt och inte svarat som jag brukar göra. Känner du dig nöjd med det svaret?

Om jag nu stänger av drygheten så kan du väl inte förvänta dig (eller ens vilja) att folk svarar helt fritt på en fråga om hur stort kedjespel man bör ha? Det är ändå rätt snäva toleranser mellan havererade lager och en avhoppad kedja.
Ger man dessutom ingen som helst information om vad det gäller för hoj så lär de flesta inte ens försöka ge dig ett vettigt svar eftersom det är i stort sett omöjligt.

Formulera då istället frågan så att folk har en chans att ge ett vettigt svar, exempelvis: "jag har en hoj med ombyggd bakupphängning så kan inte gå efter vad manualen säger. Hur vet man vad lagom kedjespel är?"

Då hade du förmodligen bara fått svar i stil med att du bör ha 20-25mm spel på det mest spända stället och att du får mäta upp var i fjädringsrörelsen det stället är.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Drevens orundhet lär knappast vara större än någon hundradel. Annars skulle det behövas byta verktyg och ställa om maskiner redan efter några få tillverkade drev.

Det som händer är att centrumhålet i dreven är någon eller några tiondelar för stort så att det inte centrerar på navet. Det räcker ibland för att kedjespänningen ska variera från normalt 20 mm till nollspel när man drar runt hjulet så att man tvingas ha lite större spel t.ex. 30 mm.

Ja just det :). Ligger den ur centrum, "jämfört med en perfekt centrerad" så inte bara spänner den i ett läge utan man får räkna in att den även släpper efter på kedjan när den snurrat ett halvt varv. Danke :yo partyt

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC