Talar vi mikro- eller makroperspektiv?...det är moraliskt förkastligt att tvinga sina egna värderingar om vad är acceptabelt, rätt och riktigt på någon annan...
Bifogat
Last edited:
Talar vi mikro- eller makroperspektiv?...det är moraliskt förkastligt att tvinga sina egna värderingar om vad är acceptabelt, rätt och riktigt på någon annan...
Ja. Det är en av huvudsakerna jag har emot religion, och demokrati. På mikroformatet är väl det närmaste man kommer till en packad stridspitt som absolut ska slåss för att man som kille har långt hår eller läderbrallor, för det är böööögigt...Talar vi mikro- eller makroperspektiv?
I så fall borde man kunna beskriva detta funderande.
Det är inte ett helt ovanligt grepp att börja med att inta en tydlig ståndpunkt i en fråga för att få igång en diskussion. Det betyder inte att man tycker att alla andra har fel; speciellt inte om de har argument för sina ståndpunkter som är mer utvecklade än ”man får bestämma själv” och ”every man for himself”....du har ju redan i första inlägget bestämt dig för att deras argument är fel...
Det är inte ett helt ovanligt grepp att börja med att inta en tydlig ståndpunkt i en fråga för att få igång en diskussion. Det betyder inte att man tycker att alla andra har fel; speciellt inte om de har argument för sina ståndpunkter som är mer utvecklade än ”man får bestämma själv” och ”every man for himself”.
Jo, på sätt och vis. Tycker att en vuxen människa bör kunna beskriva sina värdering i moraliska termer och kunna se bortom egennyttan. Inte bara, som ett barn, vägledas av vad som gynnar sig själv.Återigen definerar du vad som är en ok ståndpunkt.
Isle of Man har en del att lära Dorna om förarsäkerhet?Tycker det vore bättre om Checa funderade över varför man valt att på Isle of Man har man inte gemensam start utan förarna startar med 10 (?) sekunders mellanrum.
Kanske nått för att höja säkerheten i MotorGP också, sluta med gemensam start.
Agostini dropped a bombshell on the Grand Prix world when he announced he would never again race at the Isle of Man TT, after the death of his close friend, Gilberto Parlotti during the 1972 TT. He considered the 37 mile circuit unsafe for world championship competition. At the time, the TT was the most prestigious race on the motorcycling calendar. Other top riders joined his boycott of the event and by 1977, the event was struck from the Grand Prix schedule.
Med det sagt finns ju motorcyklarna kvar än idag. Det finns bevisligen förare som vill utsätta sig för de risker som finns och Mälare Runt drar massor med åskådare årligen av en anledning. Det pågår inga mediadrev för att få Mälaren Runt stoppad eller för att förbjuda motorcyklar. Jag tror inte den allmänna opinionen bryr sig särskilt mycket om att det inträffar dödsfall på motorcykel. De allra flesta är nog rätt införstådda i riskerna, inte minst motorcyklisterna.
Jag tror du missar poängen lite. I RRR finns det folk som tjänar massor av pengar på att TV-sända när förare kör väldigt fort utan något som kan kallas säkerhet och där ett par stycken dör varje år utan att man förbättrar säkerheten.Det här är väldigt mycket likt våra motorcykelmotståndares argument...
P€RRA;5897268 skrev:Jag tror du missar poängen lite. I RRR finns det folk som tjänar massor av pengar på att TV-sända när förare kör väldigt fort utan något som kan kallas säkerhet och där ett par stycken dör varje år utan att man förbättrar säkerheten.
Jag kanske missförstod dig men jag tolkade det som att du tyckte att de som vill förbjuda motorcyklar på allmänna vägar är på samma sida som de som tycker att RRR är förkastligt och cyniskt.Det var heller inte det som var poängen... Det var argumenten som är väldigt lika om man kan/vill se...
Jag kanske missförstod dig men jag tolkade det som att du tyckte att de som vill förbjuda motorcyklar på allmänna vägar är på samma sida som de som tycker att RRR är förkastligt och cyniskt.
Nu känner jag inte dig, Harmon Rabb, men jag hoppas att du också älskar motorcyklar och inte tar illa upp!
Om man tänker på hur många som kör ihjäl sig och skadar sig i trafiken på motorcykel så har faktiskt Dingvall en poäng. Man behöver inte göra motorcyklar farligare än vad de behöver vara.. Det är väldigt sällan förare kör ihjäl sig i bil eller drar på sig skador för livet.
Lite ändrat men annars är det väl liknande argument?
Med den stora skillnaden att i det ena fallet är det folk som tjänar massor av pengar och struntar i om några kör ihjäl sig.Inte samma sida nödvändigtvis men väldigt liknande argument.
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |