Chockhöjning av trafikförsäkringen!!!

Jay-Jay

Poser MC
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
ktm
Egentligen borde inte trafikförsäkringen bli högre för ungdomar då dom i regel har lägre löner. Trafikförsäkringen ska stå för inkomstfallet vilket då blir lägre.

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Jay-Jay skrev:
2552383 Egentligen borde inte trafikförsäkringen bli högre för ungdomar då dom i regel har lägre löner. Trafikförsäkringen ska stå för inkomstfallet vilket då blir lägre.

Den täcker väl vården på sjukhus och sånt kraffs också? Inte för att svenska sjukvården är mycket att hurra för men ändån.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Wunder skrev:
2552326 Självklart får varenda jävel anpassa sina utgifter efter sina inkomster.
Till er som funderar på att mygla för att köra en hoj ni egentligen inte har råd med kan jag bara säga en sak: idioter!

[/B]

Hur mycket ska en trettioåring behöva tjäna för att kunna äga en ny literhoj? Om vi hamnar i den situationen där inte ens en lön på 45000/mån räcker för att man ska ha råd med allt annat också, ska vi bara stå och se på likt döda fiskar som följer strömen? Vara goda medborgare?

Jag förstår resonemanget att man ska äga det man har råd med, men jag anser också att det finns en gräns för vad man kan acceptera. Att vara 30 år med ett 10 år gammalt körkort och betala 50000 för en trafikförsäkring är inte aceptabelt. det måste innföras ngt form av tak. Om jag hamnar i denna situation så kommer jag skita i att någon tycker att jag är en idiot... personen ifråga kan ställa sig i kön för han/hon är inte ensam.

Det handlar inte om att fuska, det handlar om att visa var gränsen går. Civil olydnand kanske är rätt ord här.

Corpze skrev:
2552360 www.namninsamling.com/tessan72 gå in å skriv på för omval du med!

Inte ens om jag fick betalt

Last edited:

SheDevil

Våren är här och hojen på vägen!! :-)
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6-03
HanneZ skrev:
2552319 Men? Det kostar ju det som det kostar. Jag kan tycka att jag ska ha råd med både flygplan och sportbil men det har jag inte. Varför ska man just kunna ha råd med sporthoj på en normal inkomst men inte sportbil? Det tycker nog alla bilfantastaster är helt orimligt orättvist.

Men, sluta nu. Ett flygplan kostar flera miljoner och en sportbil flera hundra tusen! Tycker inte att det går att jämföra med en sketen liten Yamaha-hoj (nej, den är inte sketen, men i förhållandet till ett flygplan och sportbil är den fan det)!!! Jag har accepterat att "smakar det så kostar det". Men, det är redan nu väldigt dyrt med sporthoj och nu finns risken att det blir MYCKET DYRARE, dvs en risk att de med vanlig inkomst inte kommer ha råd med hojen.

Jag tycker inte det är ett dugg rimligt. Min åsikt. Jag kommer forsätta vara upprörd och förbannad över detta. Och blir det så illa som ryktet säger kommer jag försöka allt för att kunna ha kvar min hoj. Jag tänker inte acceptera ngt "det kostar ju vad det kostar" om det innebär en helt sjuk höjning från föregående år!!!

/SheDevil

Jay-Jay

Poser MC
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
ktm
[- sNaIjK -] skrev:
2552387 Den täcker väl vården på sjukhus och sånt kraffs också? Inte för att svenska sjukvården är mycket att hurra för men ändån.

Givetvis täcker den såt också men den delen är oftast en mindre del. Oftast ska dock inkomstbortfallet täcka en längre tid för en yngre men ta en 18 åring som inte har någon inkomst så går man bara på ett minimivärde. En 40-åring med en inkomst på 35-40 papp i månaden blir således dyrare.

SheDevil

Våren är här och hojen på vägen!! :-)
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6-03
Santo skrev:
2552429 Hur mycket ska en trettioåring behöva tjäna för att kunna äga en ny literhoj? Om vi hamnar i den situationen där inte ens en lön på 45000/mån räcker för att man ska ha råd med allt annat också, ska vi bara stå och se på likt döda fiskar som följer strömen? Vara goda medborgare?

Att vara 30 år med ett 10 år gammalt körkort och betala 50000 för en trafikförsäkring är inte aceptabelt. det måste innföras ngt form av tak.

Det handlar inte om att fuska, det handlar om att visa var gränsen går. Civil olydnand kanske är rätt ord här.

Så jävla bra sagt, jag känner precis som du! Jag tänker inte ge upp min hoj utan vidare och tänker inte blint acceptera en skjuk höjning av en redan dyr försäkring. Då får vi civila olydingar slå våra kloka huvuden ihop och hitta på en lösning!

/SheDevil

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
SheDevil skrev:
2552447 Så jävla bra sagt, jag känner precis som du! Jag tänker inte ge upp min hoj utan vidare och tänker inte blint acceptera en skjuk höjning av en redan dyr försäkring. Då får vi civila olydingar slå våra kloka huvuden ihop och hitta på en lösning!

/SheDevil

Ett tips är att ni börjar med att ge er på försäkringsbedragare och notoriska krashare i er ålders- och hojkategori. Ty utan sådana hade er försäkring ej blivit dyrare än min. Trots alla skenförsäkrare...

Det är ju skillnad att gny mot tex höjda böter, dem kan man som medborgare ha åsikter om då de är statliga styrmedel,. (Men att kräva att andra ska betala för min hobby är lika sjukt som jag anser det vara att mina pengar ska gå till fotbollsplaner, konstnärsbostäder etc. Då vill jag ha statsstödda motorbanor och dragstrippar isf)

Mvh
J

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Wunder skrev:
2552326 Självklart skall alla grupper stå för sina egna kostnader.
Självklart får varenda jävel anpassa sina utgifter efter sina inkomster.
Till er som funderar på att mygla för att köra en hoj ni egentligen inte har råd med kan jag bara säga en sak: idioter!

Själv kanske jag måste köra enbart trafikförsäkrat med av/påställning eller i värsta fall tvingas göra mej av med en hoj. Men det förändrar inte min grundinställning att varenda jävel ska anpassa sina utgifter efter sina inkomster. De som inte vill göra detta är och förblir idioter.

Detta är väl skrivet!!!:tummenupp

Med förutsättning att det då baseras på att alla grupper får stå för sina utgifter på ett rättvist sätt, vilket kanske inte speglar dagens samhälle korrekt, men kanske morgondagens om vi alla hjälps åt och inte FUSKAR!:mad:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Här är vad jag skrev i en annan tråd.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2530303&postcount=44

... och jag som bor i lägenhet i stan vill väl inte betala vägarna i era jävla villaområden, ta bort det från min skatt och inte vill jag betala er jävla barnomsorg heller, jag har inga barn, ta bort det från min skatt. Jag spelar väl inte fotboll heller, jag vill inte betala för alla jävla fotbollsspelare som skadar sig, ta bort alla såna kostnader från min skatt och för att inte tala om alla jävla utförsåkare på vintern, DE vill jag verkligen inte betala för.

Hoppas ni ser resonemanget - även ni som föddes 18-frösihjäl och tycker det är jättebra att slippa betala min trafikförsäkring (som fortfarande inte gjort nån nytta efter sex år med hoj).

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
SheDevil skrev:
2552447 Så jävla bra sagt, jag känner precis som du! Jag tänker inte ge upp min hoj utan vidare och tänker inte blint acceptera en skjuk höjning av en redan dyr försäkring. Då får vi civila olydingar slå våra kloka huvuden ihop och hitta på en lösning!

/SheDevil

Du verkar inte riktigt ha förstått poängen. Det blir ingen höjning av premien, skillnaden är att skattebetalare kommer inte hjälpa dig att betala 66% av kostnaden längre. Vi får helt enkelt betala själva.

Jag tycker det är helt rätt men givetvis (som hojåkare själv) trist.

Vi kanske ska se över vad det egentligen är som orsakar kostnaderna istället för att skylla allt på politikerna.

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Fetvadd skrev:
2546774 Nöjer de sig inte med att jag får pynta 26 000 per/år för en försäkring jag inte behövt använda då kan de fan skita i det.
Om trafiksförsäkringen kommer kosta 3gånger vad dagens kostnader ligger på så kommer jag personligen köra oförsäkrad sporthoj nästa år:tummenupp
Jävligt bra jobbat politiker:yoparty

Spelar inget roll vilket partie som sitter vid makten, alla partier nästan samma skitar oavsett block. Fast enligt mig är vänster blocket snäppet värre och därför fick moderaterna min röst.:tummenupp

Och om du skulle orsaka en olycka så kommer du nog ångra dig då det säkert kommer ta hela livet att lyckas betala av skulden ;)

Ingen som har bil eller motorcykel vill väl ha högre trafikförsäkring dock är det ju först om ett par år vi kan se vad det gjort för skillnad på vår totala individuella ekonomi samt för samhällets som helhet.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Jörgen Karlsson skrev:
2552461 Men att kräva att andra ska betala för min hobby är lika sjukt som...

De där orden har ekat likt slagord av alla de många på SH verkar hylla det nya trafkförsäkringssystemet (som för övrigt inte säkert går igenom då denna lagstadga måste godkännas först).

Tyvärr är det inte så enkelt som att andra betalar för vår hobby. Det är inte det det handlar om. Krast handlar TF om vård. Alla får vård i detta land, det är det som är det fina med fri vård.

Med den nya tanken bakom TF tar vi det första steget mot en vård av USA-modell. För mig handlar det om att vi helt plötsligt måste finnansiera min egen vård och andras (detta har jag inga invändningar mot, det tycker jag är bra) men andra behöver inte finnansiera min.

Är det då rätt av mig att vägra betala för aktiviteter som inte rör mitt intresse? Idrottsskador? Barnomsorg? Vårdav äldre (ska jag börja betala för det om 50 år när det är aktuellt kanske)? Exemplen kan bli många men vi stannar här.

Nej, det är inte rätt av mig och jag står bakom idén att betala kollektivt och dela på sammhällets hela kostnad (förutom på en punkt som diskuterats i många andra trådar).

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Santo skrev:
2552516 De där orden har ekat likt slagord av alla de många på SH verkar hylla det nya trafkförsäkringssystemet (som för övrigt inte säkert går igenom då denna lagstadga måste godkännas först).

Tyvärr är det inte så enkelt som att andra betalar för vår hobby. Det är inte det det handlar om. Krast handlar TF om vård. Alla får vård i detta land, det är det som är det fina med fri vård.

Med den nya tanken bakom TF tar vi det första steget mot en vård av USA-modell. För mig handlar det om att vi helt plötsligt måste finnansiera min egen vård och andras (detta har jag inga invändningar mot, det tycker jag är bra) men andra behöver inte finnansiera min.

Är det då rätt av mig att vägra betala för aktiviteter som inte rör mitt intresse? Idrottsskador? Barnomsorg? Vårdav äldre (ska jag börja betala för det om 50 år när det är aktuellt kanske)? Exemplen kan bli många men vi stannar här.

Nej, det är inte rätt av mig och jag står bakom idén att betala kollektivt och dela på sammhällets hela kostnad (förutom på en punkt som diskuterats i många andra trådar).

Jag håller med om att det inte är rättvist om man ser på det hela. Tiodubbla priset på cigaretter då med så slipper jag betala vårdkostnaden för alla lungcancerfall. Höj priset på godis och onyttig mat så slipper jag betala för alla tjockisar som inte kan låta bli kakorna fast dom vet att de dödar dem.

Jag står fast vid att höjningen är rätt, men då ska det vara lika för alla.

Edit: Jag tycker inte att vården ska vara privatiserad. Sjuka kan alla bli och har inget emot att betala för andras vård. Men om man medvetet och frivilligt utsätter sig för risker som leder till kostnader så får man betala för det själv..

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
imaster skrev:
2552481 Här är vad jag skrev i en annan tråd.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2530303&postcount=44

... och jag som bor i lägenhet i stan vill väl inte betala vägarna i era jävla villaområden, ta bort det från min skatt och inte vill jag betala er jävla barnomsorg heller, jag har inga barn, ta bort det från min skatt. Jag spelar väl inte fotboll heller, jag vill inte betala för alla jävla fotbollsspelare som skadar sig, ta bort alla såna kostnader från min skatt och för att inte tala om alla jävla utförsåkare på vintern, DE vill jag verkligen inte betala för.

Hoppas ni ser resonemanget - även ni som föddes 18-frösihjäl och tycker det är jättebra att slippa betala min trafikförsäkring (som fortfarande inte gjort nån nytta efter sex år med hoj).

:klappar bra inlägg

Detta sporthojsforum blir bara märkligare och märkligare
En tråd där Swedie vill att man ska posta roliga byggen självdör efter 3 sidor, men den femtielfte tråden om alliansens nya försäkringsförslag fylls på med nya hyllningskörer om vilket praktfullt förslag det är att premierna eventuellt sticker i höjden på sporthojar och andra roliga fordon, detta på ett forum om sporthojar:va

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Santo skrev:
2552516 De där orden har ekat likt slagord av alla de många på SH verkar hylla det nya trafkförsäkringssystemet (som för övrigt inte säkert går igenom då denna lagstadga måste godkännas först).

Det är skillnad på vad som betraktas som livsnödvändigt och vad som är nöje.
Åldringsvård är tex för mig ngt helt annat än tex de "problem" jag hört från några få och ytligt bekanta unga killar jag träffat på nattliga hojträffar och annat. Dessa har denna sommar helt obesvärat pratat om hur de gjort fb pga av dålig ekonomi eller krasher som svar på min fråga varför jag inte sett till dem på ett tag. Naturligtvis har jag sagt upp bekantskapen.

Det finns rent ut sagt ett rätt olämpligt material som dras till hojåkning och som jag tror att du bara ej ännu träffat. Annars skulle du inte försvara deras agerande med att jämföra sån lek (som tex detta jag fick se igår: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2551660#2551660) med åldringsvård och andra samhälleliga självklarheter. Jag blir faktiskt lite arg över hur du över huvudtaget kan jämföra åldringsvård med rättigheten att oftare krascha på sin sporthoj än ngn annan motorcykel- eller fordonsgrupp.

Undvik bara de hojmodeller som de mc-missbrukande killarna föredrar så får de klara sig själva.

Det är en sak att en försäkring inte får individanpassas alltför mycket, det håller jag med om. Ty i det urartade fallet så skulle ju då varje enskild försäkringstagare helt bära sina egna kostnader och då vore ju tanken med försäkringen helt kullslagen. Det är ju trivialt. Men med den enorma ambitionsskillnad som finns i säkerhetstänk mellan en liten klick (av främst manliga sporthojspiloter) och övriga hojkollektivet så förstår jag att man inte vill vara med och dela. Endast den som gör sitt bästa förtjänar övriga flockens broderliga hjälp tycker jag.

Du får gärna berätta vad det är för en enda "punkt" du tycker ska uteslutas ur den kollektiva omsorgen, annasr är det ju meningslöst att nämna den.

Mvh
J

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Sep skrev:
2552555..
Jag står fast vid att höjningen är rätt, men då ska det vara lika för alla.

Edit: Jag tycker inte att vården ska vara privatiserad. Sjuka kan alla bli och har inget emot att betala för andras vård. Men om man medvetet och frivilligt utsätter sig för risker som leder till kostnader så får man betala för det själv..
NEJ. Det SKA INTE vara lika för alla.
Sjuka kan alla bli, men hojåkande - och framförallt HUR man åker - är något man själv väljer!
"Högriskarna" SKA betala mera. Jag kör själv fegt, vet det, kör långt under min förmåga men har lika roligt för det.
Å andra sidan klotade jag senast 1964.
Mina försäkringskostnader då? Löjligt låga..

En sak till. Sjukvården kommer inte att "privatiseras". Lyssnat för mycket på Ledaren?
Sjukvården kommer möjligen att "drivas i privat regi" och fungera i stort sett fom förut. En STOR skillnad.
Under valrörelsen fanns det vänsterpolitiker som förutspådde att gamlingarna skulle "ligga döende på uppfarterna till de rikas privata sjukhus"
Kolla lite på nätet på effektivitet och personaltrivsel vid jämförelse av offentliga sjukhus och privat drivna.
Hustrun arbetar kommunalt i närliggande område och får minst ett par ggr i veckan nya arbetstider. Hur kan det öka trivseln??? :mad:
Kan fö nämna att en nyligen timad sk "vårdskandal" har rönt mkt liten uppmärksamhet även om det var ett privat företag som skötte (hem)vården i detta fall. Kommunens egendrivna vård är nämligen ännu sämre...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
SheDevil skrev:
2552436 Men, sluta nu. Ett flygplan kostar flera miljoner och en sportbil flera hundra tusen! Tycker inte att det går att jämföra med en sketen liten Yamaha-hoj (nej, den är inte sketen, men i förhållandet till ett flygplan och sportbil är den fan det)!!! Jag har accepterat att "smakar det så kostar det". Men, det är redan nu väldigt dyrt med sporthoj och nu finns risken att det blir MYCKET DYRARE, dvs en risk att de med vanlig inkomst inte kommer ha råd med hojen.

Jag tycker inte det är ett dugg rimligt. Min åsikt. Jag kommer forsätta vara upprörd och förbannad över detta. Och blir det så illa som ryktet säger kommer jag försöka allt för att kunna ha kvar min hoj. Jag tänker inte acceptera ngt "det kostar ju vad det kostar" om det innebär en helt sjuk höjning från föregående år!!!

/SheDevil
Haha.. när ska du fatta att det inte handlar om inköpspriset? Det finns ganska billiga bilar som kostar massor att försäkra t.ex. Det är inte rättvist ju :mad: :6surkart

Archan

Evolving...
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
-
HanneZ skrev:
2552712 Haha.. när ska du fatta att det inte handlar om inköpspriset? Det finns ganska billiga bilar som kostar massor att försäkra t.ex. Det är inte rättvist ju :mad: :6surkart

:klappar
Tyvärr är det svårare för vissa att förstå saker och ting än för andra...

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Jörgen Karlsson skrev:
2552584 Det är skillnad på vad som betraktas som livsnödvändigt och vad som är nöje.

Inte i den fria vården. Dessutom är mc inte bara ett nöje utan jag använder medlet till nytta i arbetet för att snabbare kunna ta mig från A till B. Nu menar jag inte att jag kommer snabbare fram för att jag kör som en idiot och kryssar mellan gångtrafikanter, bilar, bussar och lastbilar i 200, utan att man allmänt tar sig snabbare fram på mc.

Jörgen Karlsson skrev:
2552584
Annars skulle du inte försvara deras agerande med att jämföra sån lek (som tex detta jag fick se igår: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2551660#2551660) med åldringsvård och andra samhälleliga självklarheter.

Nu förstår jag inte riktigt vad du har förståt av mitt/mina inlnlägg men vart och på vilket sätt försvarar jag lek i trafiken?

Jörgen Karlsson skrev:
2552584
Jag blir faktiskt lite arg över hur du över huvudtaget kan jämföra åldringsvård med rättigheten att oftare krascha på sin sporthoj än ngn annan motorcykel- eller fordonsgrupp.

Oftare krascha på...? Är du säker på att du svarat på rätt inlägg? Kan inte minnas att jag diskuterat detta. Jag har ENDAST talat om fri vård och att den ska täcka alla plan om den ska kallas fri vård.

Jörgen Karlsson skrev:
2552584
Undvik bara de hojmodeller som de mc-missbrukande killarna föredrar så får de klara sig själva.

Så det bästa att göra är att låta dem vinna på deras villkor? Nedu, om någon sätter käppar i hjulet för mig accepterar jag inte detta. Jag ändrar inte mitt intresse pga ett fåtal idioter.

Jörgen Karlsson skrev:
2552584
Du får gärna berätta vad det är för en enda "punkt" du tycker ska uteslutas ur den kollektiva omsorgen, annasr är det ju meningslöst att nämna den.

Ne denna punkt handlar inte om omsorg utan det handlar om... just det tv-licens. Men det är en annan diskussion som tagits upp otaliga gånger i otaliga trådar och behöver inte diskuteras vidare.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept