www.namninsamling.com/tessan72 gå in å skriv på för omval du med!
Jay-Jay skrev:2552383Egentligen borde inte trafikförsäkringen bli högre för ungdomar då dom i regel har lägre löner. Trafikförsäkringen ska stå för inkomstfallet vilket då blir lägre.
Wunder skrev:2552326Självklart får varenda jävel anpassa sina utgifter efter sina inkomster.
Till er som funderar på att mygla för att köra en hoj ni egentligen inte har råd med kan jag bara säga en sak: idioter!
[/B]
Corpze skrev:2552360www.namninsamling.com/tessan72 gå in å skriv på för omval du med!
HanneZ skrev:2552319Men? Det kostar ju det som det kostar. Jag kan tycka att jag ska ha råd med både flygplan och sportbil men det har jag inte. Varför ska man just kunna ha råd med sporthoj på en normal inkomst men inte sportbil? Det tycker nog alla bilfantastaster är helt orimligt orättvist.
[- sNaIjK -] skrev:2552387Den täcker väl vården på sjukhus och sånt kraffs också? Inte för att svenska sjukvården är mycket att hurra för men ändån.
Santo skrev:2552429Hur mycket ska en trettioåring behöva tjäna för att kunna äga en ny literhoj? Om vi hamnar i den situationen där inte ens en lön på 45000/mån räcker för att man ska ha råd med allt annat också, ska vi bara stå och se på likt döda fiskar som följer strömen? Vara goda medborgare?
Att vara 30 år med ett 10 år gammalt körkort och betala 50000 för en trafikförsäkring är inte aceptabelt. det måste innföras ngt form av tak.
Det handlar inte om att fuska, det handlar om att visa var gränsen går. Civil olydnand kanske är rätt ord här.
SheDevil skrev:2552447Så jävla bra sagt, jag känner precis som du! Jag tänker inte ge upp min hoj utan vidare och tänker inte blint acceptera en skjuk höjning av en redan dyr försäkring. Då får vi civila olydingar slå våra kloka huvuden ihop och hitta på en lösning!
/SheDevil
Wunder skrev:2552326Självklart skall alla grupper stå för sina egna kostnader.
Självklart får varenda jävel anpassa sina utgifter efter sina inkomster.
Till er som funderar på att mygla för att köra en hoj ni egentligen inte har råd med kan jag bara säga en sak: idioter!
Själv kanske jag måste köra enbart trafikförsäkrat med av/påställning eller i värsta fall tvingas göra mej av med en hoj. Men det förändrar inte min grundinställning att varenda jävel ska anpassa sina utgifter efter sina inkomster. De som inte vill göra detta är och förblir idioter.
SheDevil skrev:2552447Så jävla bra sagt, jag känner precis som du! Jag tänker inte ge upp min hoj utan vidare och tänker inte blint acceptera en skjuk höjning av en redan dyr försäkring. Då får vi civila olydingar slå våra kloka huvuden ihop och hitta på en lösning!
/SheDevil
Fetvadd skrev:2546774Nöjer de sig inte med att jag får pynta 26 000 per/år för en försäkring jag inte behövt använda då kan de fan skita i det.
Om trafiksförsäkringen kommer kosta 3gånger vad dagens kostnader ligger på så kommer jag personligen köra oförsäkrad sporthoj nästa år
Jävligt bra jobbat politiker
Spelar inget roll vilket partie som sitter vid makten, alla partier nästan samma skitar oavsett block. Fast enligt mig är vänster blocket snäppet värre och därför fick moderaterna min röst.
Jörgen Karlsson skrev:2552461Men att kräva att andra ska betala för min hobby är lika sjukt som...
Santo skrev:2552516De där orden har ekat likt slagord av alla de många på SH verkar hylla det nya trafkförsäkringssystemet (som för övrigt inte säkert går igenom då denna lagstadga måste godkännas först).
Tyvärr är det inte så enkelt som att andra betalar för vår hobby. Det är inte det det handlar om. Krast handlar TF om vård. Alla får vård i detta land, det är det som är det fina med fri vård.
Med den nya tanken bakom TF tar vi det första steget mot en vård av USA-modell. För mig handlar det om att vi helt plötsligt måste finnansiera min egen vård och andras (detta har jag inga invändningar mot, det tycker jag är bra) men andra behöver inte finnansiera min.
Är det då rätt av mig att vägra betala för aktiviteter som inte rör mitt intresse? Idrottsskador? Barnomsorg? Vårdav äldre (ska jag börja betala för det om 50 år när det är aktuellt kanske)? Exemplen kan bli många men vi stannar här.
Nej, det är inte rätt av mig och jag står bakom idén att betala kollektivt och dela på sammhällets hela kostnad (förutom på en punkt som diskuterats i många andra trådar).
imaster skrev:2552481Här är vad jag skrev i en annan tråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2530303&postcount=44
... och jag som bor i lägenhet i stan vill väl inte betala vägarna i era jävla villaområden, ta bort det från min skatt och inte vill jag betala er jävla barnomsorg heller, jag har inga barn, ta bort det från min skatt. Jag spelar väl inte fotboll heller, jag vill inte betala för alla jävla fotbollsspelare som skadar sig, ta bort alla såna kostnader från min skatt och för att inte tala om alla jävla utförsåkare på vintern, DE vill jag verkligen inte betala för.
Hoppas ni ser resonemanget - även ni som föddes 18-frösihjäl och tycker det är jättebra att slippa betala min trafikförsäkring (som fortfarande inte gjort nån nytta efter sex år med hoj).
Santo skrev:2552516De där orden har ekat likt slagord av alla de många på SH verkar hylla det nya trafkförsäkringssystemet (som för övrigt inte säkert går igenom då denna lagstadga måste godkännas först).
Tyvärr är det inte så enkelt som att andra betalar för vår hobby. Det är inte det det handlar om. Krast handlar TF om vård. Alla får vård i detta land, det är det som är det fina med fri vård.
Med den nya tanken bakom TF tar vi det första steget mot en vård av USA-modell. För mig handlar det om att vi helt plötsligt måste finnansiera min egen vård och andras (detta har jag inga invändningar mot, det tycker jag är bra) men andra behöver inte finnansiera min.
Är det då rätt av mig att vägra betala för aktiviteter som inte rör mitt intresse? Idrottsskador? Barnomsorg? Vårdav äldre (ska jag börja betala för det om 50 år när det är aktuellt kanske)? Exemplen kan bli många men vi stannar här.
Nej, det är inte rätt av mig och jag står bakom idén att betala kollektivt och dela på sammhällets hela kostnad (förutom på en punkt som diskuterats i många andra trådar).
NEJ. Det SKA INTE vara lika för alla.Sep skrev:2552555..
Jag står fast vid att höjningen är rätt, men då ska det vara lika för alla.
Edit: Jag tycker inte att vården ska vara privatiserad. Sjuka kan alla bli och har inget emot att betala för andras vård. Men om man medvetet och frivilligt utsätter sig för risker som leder till kostnader så får man betala för det själv..
Haha.. när ska du fatta att det inte handlar om inköpspriset? Det finns ganska billiga bilar som kostar massor att försäkra t.ex. Det är inte rättvist juSheDevil skrev:2552436Men, sluta nu. Ett flygplan kostar flera miljoner och en sportbil flera hundra tusen! Tycker inte att det går att jämföra med en sketen liten Yamaha-hoj (nej, den är inte sketen, men i förhållandet till ett flygplan och sportbil är den fan det)!!! Jag har accepterat att "smakar det så kostar det". Men, det är redan nu väldigt dyrt med sporthoj och nu finns risken att det blir MYCKET DYRARE, dvs en risk att de med vanlig inkomst inte kommer ha råd med hojen.
Jag tycker inte det är ett dugg rimligt. Min åsikt. Jag kommer forsätta vara upprörd och förbannad över detta. Och blir det så illa som ryktet säger kommer jag försöka allt för att kunna ha kvar min hoj. Jag tänker inte acceptera ngt "det kostar ju vad det kostar" om det innebär en helt sjuk höjning från föregående år!!!
/SheDevil
HanneZ skrev:2552712Haha.. när ska du fatta att det inte handlar om inköpspriset? Det finns ganska billiga bilar som kostar massor att försäkra t.ex. Det är inte rättvist ju
Jörgen Karlsson skrev:2552584Det är skillnad på vad som betraktas som livsnödvändigt och vad som är nöje.
Jörgen Karlsson skrev:2552584
Annars skulle du inte försvara deras agerande med att jämföra sån lek (som tex detta jag fick se igår: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2551660#2551660) med åldringsvård och andra samhälleliga självklarheter.
Jag blir faktiskt lite arg över hur du över huvudtaget kan jämföra åldringsvård med rättigheten att oftare krascha på sin sporthoj än ngn annan motorcykel- eller fordonsgrupp.
Undvik bara de hojmodeller som de mc-missbrukande killarna föredrar så får de klara sig själva.
Du får gärna berätta vad det är för en enda "punkt" du tycker ska uteslutas ur den kollektiva omsorgen, annasr är det ju meningslöst att nämna den.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|