Chockhöjning av trafikförsäkringen!!!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Santo skrev:
2552844 Inte i den fria vården. Dessutom är mc inte bara ett nöje utan jag använder medlet till nytta i arbetet för att snabbare kunna ta mig från A till B. Nu menar jag inte att jag kommer snabbare fram för att jag kör som en idiot och kryssar mellan gångtrafikanter, bilar, bussar och lastbilar i 200, utan att man allmänt tar sig snabbare fram på mc.

Nu förstår jag inte riktigt vad du har förståt av mitt/mina inlnlägg men vart och på vilket sätt försvarar jag lek i trafiken?

Oftare krascha på...? Är du säker på att du svarat på rätt inlägg? Kan inte minnas att jag diskuterat detta. Jag har ENDAST talat om fri vård och att den ska täcka alla plan om den ska kallas fri vård.

Så det bästa att göra är att låta dem vinna på deras villkor? Nedu, om någon sätter käppar i hjulet för mig accepterar jag inte detta. Jag ändrar inte mitt intresse pga ett fåtal idioter.

Ne denna punkt handlar inte om omsorg utan det handlar om... just det tv-licens. Men det är en annan diskussion som tagits upp otaliga gånger i otaliga trådar och behöver inte diskuteras vidare.

Ok, då ska jag förklara.
Ditt inlägg var ett medhållande svar på Shedevils inlägg vilket handlade om "rätten" att få äga och köra en litersporthoj. Jag uppfattade det som att Shedevil och du därmed tyckte att det skulle bli för dyrt efter omläggningen av trafikkostnaderna. Sedan kom av någon anledning din jämförelse till den fria sjukvården samt åldringsvården mm.
Jag förklarade då de bakomliggande orsakerna till höga trafikförsäkringar på tex litersporthojar och redogjorde därefter för varför jag tyckte dina jämförelser till vården haltade.

Eftersom även du verkar ha ett starkt mc-intresse och liksom jag inte vill sluta åka "pga av att ngn sätter käppar i hjulet" för dig så tycker att du ska arbeta aktivt mot missbruk av försäkringar i din hojkatergori om kostnadsökningen för din trafikförsäkring blir övermäktig. Eller starta ett eget försäkringsbolag. Det kan inte vara statens uppgift.

/J

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Faktum är att moderaterna sa att höjning skulle bli ca 250:-/månad för en tung MC. Dessutom är det ingen som VET vad höjningen blir. Det är försäkringsbolagen som kommer räkna fram det & årets statistik kommer säkerligen ha ett finger med i spelet.

Det bästa är väl att lugna köttet och se vad det dimper ner för trevlig räkning i januari :näsblod

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Jörgen Karlsson skrev:
2552908 Ok, då ska jag förklara.

ok lite missförstånd alltså. Det händer ibland.

Jörgen Karlsson skrev:
2552908
Eftersom även du verkar ha ett starkt mc-intresse och liksom jag inte vill sluta åka "pga av att ngn sätter käppar i hjulet" för dig så tycker att du ska arbeta aktivt mot missbruk av försäkringar i din hojkatergori om kostnadsökningen för din trafikförsäkring blir övermäktig.

Jag engagerar mig gärna så jag kanske sätter igång något. men jag tror inte att missbruk av F i TF är boven i dramat. Dessutom tror jag den här reformen kommer att bli ett hårt slag mot dem som arbetar aktivt mot detta då "fusket" förmodligen kommer att öka exponentiellt.

[- sNaIjK -] skrev:
2552938 Faktum är att moderaterna sa att höjning skulle bli ca 250:-/månad för en tung MC. Dessutom är det ingen som VET vad höjningen blir. Det är försäkringsbolagen som kommer räkna fram det & årets statistik kommer säkerligen ha ett finger med i spelet.

Det bästa är väl att lugna köttet och se vad det dimper ner för trevlig räkning i januari :näsblod

Tidigast 1 Juli 2007 kan lagförslaget gå igenom.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
[- sNaIjK -] skrev:
2552938 Faktum är att moderaterna sa att höjning skulle bli ca 250:-/månad för en tung MC. Dessutom är det ingen som VET vad höjningen blir. Det är försäkringsbolagen som kommer räkna fram det & årets statistik kommer säkerligen ha ett finger med i spelet.

Det tycker jag låter sansat och klokt. :tummenupp
Tråden borde nog mer ägnas åt att hjälpas åt att leta info kring hur stora de avicerade höjningarna verkligen blir.

/J

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
blir ju ingen sporthoj till nästa år då häller då.. de får bli husa el ktm där de är billigt idag, kanske blir drägligt iom höjjningen

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Jörgen Karlsson skrev:
2552963 Det tycker jag låter sansat och klokt. :tummenupp
Tråden borde nog mer ägnas åt att hjälpas åt att leta info kring hur stora de avicerade höjningarna verkligen blir.

/J

Det är väl ingen mening med att leta info om höjningarn eftersom så fort någon tar upp vad branschen säger så skriver sporthojs hjärntrust ut att det kommunistpropaganda etc etc...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hårding skrev:
2552991 Det är väl ingen mening med att leta info om höjningarn eftersom så fort någon tar upp vad branschen säger så skriver sporthojs hjärntrust ut att det kommunistpropaganda etc etc...

Jag håller med dig om att det är bättre att vara saklig när man diskuterar. Man kan vara "hård i sak men mjuk mot person" brukar jag säga.
Jag tycker inte att ditt inlägg ovan är så värsta sakligare än de inlägg du kritiserar.
Bättre kan du! ;)

/J

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Är det klart att höjningarna träder i kraft till nästa säsong? I så fall kan man ju ge fan i att leta ny hoj just nu...

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
[- sNaIjK -] skrev:
2553241 allt skall vara klart till 1:a juli!

Ofy fan. Tack för svaret.

Lär väl innebära att de höjer befintliga försäkringar under säsongen.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Samme skrev:
2553320 Ofy fan. Tack för svaret.

Lär väl innebära att de höjer befintliga försäkringar under säsongen.

Jag tror inte att de kan höja innan årsförfallodagen. Det borde innebära ett avtalsbrott. Kanske någon annan vet med säkerhet? :va

För er som har denna dag innan 1 juli är det väl bara att gratulera i så fall. (Själv har man mitten av augusti :huvet )

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Folk får säga va det vill. Att smita från snuten är inget problem, snarare en adrenalinkick. Därför kommer jag att skita i försäkring (om det blir jättehöga) och köra ifrån snuten om det blir nödvändigt.

Jag tänker fortsätta köra hoj även om jag har råd eller inte! Folk snackar om att inte ta ifrån varandras drömmar och hobbys, men vafan händer nu då?

Jay-Jay

Poser MC
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
ktm
För er som har denna dag innan 1 juli är det väl bara att gratulera i så fall. (Själv har man mitten av augusti :huvet )[/QUOTE]

Då gör du bara så att du ringer och kollar vad försäkringar kostar i alla andra bolag och tecknar upp från din förfallodag på detta sätt har inte höjningarna hunnit träda ikraft. Nu får du detta pris i ett år dvs fram till aug 2008. Skulle det visa sig att ditt egna bolag är billigare när förfallodagen kommer i augusti 2007 fortsätter du bara med din försäkring.

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Argyle skrev:
2549833 Ökas försäkringarna så mycket så det är omöjligt att lösa en trafikförsäkring på en sporthojj så tro inte att jag säljer cykeln bara för det. Då skiter jag i att försäkra och kör utan, i slutändan kommer detta kosta samhället mer än vad syftet verkligen var. För smäller jag kommer jag få sjukvård och trafikförsäkringföreningen kommer stå för mina kostnader, sen att jag blir anmäld och debiterad för kostnaderna är ju effekten av det. Men jag kan vara så jävlig så jag skiter i att betala fakturorna, blir det en ny anmälan ännu mer rättprocess ännu mer pengar, inga pengar in, blir det fängelse kostar samhället ÄNNU mer pengar. Så det är korkat att belasta invidividen ekonomiskt över hans intressen, utan låt det vara som så att vi har råd och försäkra våra intressen så får man in en del pengar i alla fall.
Så talar en 16åring, väldigt moget.

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
chili skrev:
2553466 Jag tror inte att de kan höja innan årsförfallodagen. Det borde innebära ett avtalsbrott. Kanske någon annan vet med säkerhet? :va

För er som har denna dag innan 1 juli är det väl bara att gratulera i så fall. (Själv har man mitten av augusti :huvet )

Sälj hojen till farsan & köp tillbaka den direkt. Då får du nytt försäkringsdatum :tummenupp

Freedom

Guest
Corpze skrev:
2552360 www.namninsamling.com/tessan72 gå in å skriv på för omval du med!
Och varför ska man gå in och skriva på en namninsamling som vill i socialdemokratisk anda få nyval för en enda fråga? Om höjning av hojförsäkringen är det enda som betyder nåt i ditt liv och du skiter fullständigt i alla andra frågor i samhället så skriv på.

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Freedom skrev:
2554546 Och varför ska man gå in och skriva på en namninsamling som vill i socialdemokratisk anda få nyval för en enda fråga? Om höjning av hojförsäkringen är det enda som betyder nåt i ditt liv och du skiter fullständigt i alla andra frågor i samhället så skriv på.

Faktum är att som det verkar är detta inte den enda frågan....inte för mej iaf. Sen hur andra ställer sej, det är upp till dom.

Freedom

Guest
Ullis skrev:
2554559 Faktum är att som det verkar är detta inte den enda frågan....inte för mej iaf. Sen hur andra ställer sej, det är upp till dom.
Om det är nåt annat som du eller andra inte är nöjda med den nya regeringen så tycker jag inte det hör hemma på detta forum. Låt detta forum vara för hojrelaterade frågor och övriga frågor i OT-forumet.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept