Chockhöjning av trafikförsäkringen!!!

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Husaberg fs650
lösningen på alla problem i sverige verkar vara att höja alla priser. så jävvla kasst

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Som vanligt vill alla ha mycket, men ingen vill betala för det.

Fakta nr 1: Trafikskador kostar pengar.
Fakta nr 2: Någon måste betala för det.

Frågan är alltså Vem som ska betala, inte Om det kommer att kosta. Vad är mest rättvist:

Alt nr 1: De som orsakar skadorna betalar (läs bil- och mcförare)
Alt nr 2: Alla andra

Jag tycker att det är surt att premierna kommer att höjas, men att det är rätt väg att gå. Sänkta skatter och höjda avgifter gör att jag kan välja vad jag ska lägga mina pengar på. Jag kommer att få ca 10.000:- mindre i skatt per år som jag kan spendera bäst jag vill, t.ex. trafikförsäkring.

Nicotin

Guest
Mr Mac skrev:
2661767 Som vanligt vill alla ha mycket, men ingen vill betala för det.

Frågan är alltså Vem som ska betala, inte Om det kommer att kosta. Vad är mest rättvist:

Jag tycker att det är surt att premierna kommer att höjas, men att det är rätt väg att gå. Sänkta skatter och höjda avgifter gör att jag kan välja vad jag ska lägga mina pengar på. Jag kommer att få ca 10.000:- mindre i skatt per år som jag kan spendera bäst jag vill, t.ex. trafikförsäkring.

Som ng skrev tidigare.. dessa stålar lär du inte se...

Dom försvinner i div avgifter, te x akassan osv...

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Mr Mac skrev:

kan hålla med dig delvis...

Men allt annat då?? Snowboardsporten, ridsporten, rökning med mera... alla betalar ju för fan för dom... Man sätter åt en viss kategori, motorcyklar??

Någon som vet när förslaget ska bara klubbat o klart??

Last edited:

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Mr Mac skrev:

Ganska intressant att vissa grupper kommer få betala en jävla massa medan andra inte berörs. Nu tänker inte jag bara på trafikförsäkring utan allt annat. Borde inte förslagsvis alla som bor vid vattendrag/åar etc får en djävulsk höjning på hemförsäkringen speciellt på västkusten?

Nej.. det håller inte att belasta vissa grupper, gå hela vägen i.s.f som USA.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
[- sNaIjK -] skrev:
2661783 Ganska intressant att vissa grupper kommer få betala en jävla massa medan andra inte berörs. Nu tänker inte jag bara på trafikförsäkring utan allt annat. Borde inte förslagsvis alla som bor vid vattendrag/åar etc får en djävulsk höjning på hemförsäkringen speciellt på västkusten?

Nej.. det håller inte att belasta vissa grupper, gå hela vägen i.s.f som USA.

:tummenupp Klockrent
Håller med dig fullständigt

Fist Woman

Guest
Sluta gnälla nu.

Om vi sporthojsåkare är ödmjuka nog att betrakta oss som en homogen grupp i samhället så orsakar vi en jävla massa elände.

Vi bullrar, kör omkull och omkullkastar samhällets strävan att minska antalet skadade och dödade i trafiken.

Om priset för att få fortsätta att att vara outlaw är en måttlig höjd försäkringspremie så vad fan gnäller ni om?
Om du inte har råd så får du väl åka kollektivt, helt enkelt.

Ni som gnäller värst har ändå råd att gå till frissan, pröjsa gymkort, gå på krogen och hyra filmer.

Det är dags att priorotera lite nu, era jävla töntar!

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Surt med denna höjning, men allt handlar ju bara om pengar så här kommer några exempel på hur jag kommer att gå tillväga...

Jag kommer att köpa sporthoj till våren (lutar åt en R1 99-02)
Jag kommer att :
*sluta röka (1pkt cigg pr dag under 365 dar) = 14965 kr
*se över husets energiförbrukning sänka temp till 20grader, byta till lågenergilampor, prova att tajma in dushtiden till max 3min pr familjemedlem =?? 1000lappar..men vi chansar väl på ca 5000 kr pr/år.
Lägga om div lån och krediter (redan gjort gav ca 1500 i mån) alltså 18000 sköna kr pr/år.
Samåker numera till jobbet (har 2,5mil enkel väg, kör nu 1 dag pr/vecka istället för alla 5).
Snabbt räknat på ca 7kr milen ca 6200kr pr/år.

Några oerhört enkla grejer som ger 44165 kr mer i "pluskan"
Kan ju för fan inte bli HUR dyrt som helst denna trafikföräkring.... marknaden kommer säkerligen att prova bromsa allt som går...för stora $$$ står på spel för dom...:såjaponken
I detta har jag ej inkluderat alliansens skattesänkningar då dessa kommer ätas upp helt av andra avgifter....:mad:
Så ryck upp er nu, se över ert liv och fortsätt gasa !!!!:squid
Jag kommer då iaf att gasa som fan kommande säsong !!!!

pombox

CRF450SM
Gick med
19 Dec 2005
Hoj
Vad behöver du hjälp med
försäkring

Jocke R skrev:
2532233 I gårdagens Rapport avslöjades att trafikförsäkringspremien för personbilar minst kommer att fördubblas, d v s höjas med 100 procent, fr o m nästa år. Ännu större höjningar kommer det att bli för motorcyklar, för unga förare och för boende i storstäder.

Mina funderingar: Om det handlar om en 100 procentig höjning för personbilar, ja då kan vem som helst räkna ut att det för motorcyklar kommer att innebära höjningar på över 100 procent! För sporthojar kan det säkert komma att röra sig om höjningar på över 200 procent!! Och bor man dessutom i storstad, ja då talar vi kanske om höjningar 300 procent!!! Och har man dessutom färskt körkort, ja då snackar vi kanske 400 jävla procent!!!!

HJÄLP!!!!!!!!!!

det bllir väl till att köra oförsäkrat, de lär bli biligare med böter

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
R1-04
Bushojjen skrev:
2661651 Ngn 25 åring som känner sig träffad...

En kvinnlig bilägare, 67 år gammal och bosatt i Lysekil med en Volvo V70 av 2004 års modell, som idag betalar 1.139 kronor i premie får från den 1 juli betala 387 kronor om året i skatt. När hela höjningen är genomförd blir hennes premie 2.200 kronor.

En 19-årig man i Kalix med en körsträcka på 3.000 mil per år med en nuvarande premie på 5.470 kronor får betala 1.859 kronor i skatt. När hela höjningen är genomförd blir premien närmare 11.000 kronor, enligt Motormännens riksförbund.

En 25-årig man med en motorcykel med 100 hästkrafter får i dag betala 9.236 kronor i premie. Hans skatt blir 3.140 kronor och när hela förändringen är genomförd blir hans årliga kostnad över 18.000 kronor.

I dessa exempel är samtliga påslag 34% vilket är det som är höjningen till försäkringsbolagen, frågan är om försäkringsbolagen höjer samtliga trafikförsäkringar med 34% eller om dom höjer vissa med exempelvis 75% och en del inte alls? antar att den som lever får se :confused:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Sledneck skrev:
2661872Några oerhört enkla grejer som ger 44165 kr mer i "pluskan"

Det svåra för dig verkar bli att övertyga cheyen om att mycket av tillskottet i pluskan ska gå till att försäkra en ny leksak till far i huset :D :)

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Skalman skrev:
2661901 Det svåra för dig verkar bli att övertyga cheyen om att mycket av tillskottet i pluskan ska gå till att försäkra en ny leksak till far i huset :D :)

HA HA HA !!
Nej "bossen" är redan tillfrågad och har godkänt detta..:tummenupp ..hon får ju sitta närmare mig på en R1:a grrrrr:tummenupp
Glömde tillägga att jag kommer byta till IP telefoni i hemmet...kanske inte så stor besparing men ändock några 1000:ingar ger det allt.

Faktum är att :
Det billigast försäkringsbolaget kommer att sälja mest !!!
Kommer nog att bli en stenhård kamp om kunderna.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Pegan skrev:
2661892 .., frågan är om försäkringsbolagen höjer samtliga trafikförsäkringar med 34% eller om dom höjer vissa med exempelvis 75% och en del inte alls? ...:confused:

Japp - här kan det bli elakt för MC!

I Fredrik Reinfelt´s ursprungliga motion från våren, sku en privat bil ha en trafikförsäkringsavgift på 303 kr/år.

För en MC var beloppet 757 kr/år - stadig endast trafikförsäkrings avgiften, som är tänkt att täcka dom gamla kostnader.

Förvänter att Promenoria´n är på kontoret med posten på måndag - och där må det framgå hur man har föreslagit om MC!

Helgen går med FEMA i Bryssel och tjafs om standarder som inte finns för MC vänliga räcken....
Så nytt i trafikförsäkrings frågan kommer nog upp på svmc.se måndag...

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
En sak som någon nämnde en bit bak var att även detta var en bra grej för miljön och säkerheten, men det tål väl ändå att diskuteras?

Vad vill folk ha? jo, kanske vill en majoritet av en grupp ha så mycket prestanda för så lite pengar som möjligt? låt oss kalla denna grupp för hrrm "ungdomar"?

(men ärligt så är det väl oavsett ålder om man går till botten med sina krav, när det blir alldeles för dyrt att äga något nytt och fint...då går man på funktion före form)

låt se vad händer då med denna grupp "ungdomarna"?
tänk er de som kör bil...

Man tar ett jobb efter gymnasiet...

Jo då köper man väl den där gamla bmw:n med bra drag (för det är ju mest hk per krona) och så skitar man ner ännu mer, (soppaförbrukningen? den bryr man väl sig inte om såå mycket, då får man ju iallafall KÖRA för pengarna, och katalysatorn den har man kastat längst in i garaget för länge sen i jakt på de sista hästarna) Detta är väl inte så bra för miljön?

och en vacker dag då smäller det rätt in i en tall, lyktstople,annan bil etc etc och personskadorna blev dyra för samhället (och tråkiga för många människor) p.g.a. förarna körde kassa gamla rosthögar med dålig säkerhet redan i grundutförande.

Nu kan ju ungdomar vara mer än åldersrelaterat, för visst finns det män/kvinnor över 25 som är lite "barnsliga" av sig?

(man kan ju tänka sig vad som händer när "alla" byter sina nya fina sporthojar med bra bromsar och chassin mot vobbliga 80-talare utan bromsar)
Kanske sänker man hastigheten, börjar pensionsspara osv eller kör man som innan? vem vet?

Näe mina vänner, det här samhället liknar ju mer och mer en stor hycklande cirkus där det gäller att hålla "sina gelikar" bakom ryggen och värna om det bästa för sig själv...

Låt grupperna bära upp sina kostnader!för all del, men då får man fan löpa linan ut och inte hyckla och sparka på de som redan är pressade!

och som ni förstår så är jag en av de som ligger sämst till om detta vidriga förslag går igenom, jag är student och bor i storstad. Jag tjänar inte en krona på den stora utlovade skattesänkningen, kör redan en skruttig 80-talare till motorcykel, skenförsäkrar inte, bor i en 1:a på bottenvåning långt ut i förorten och har 1 timme o 15 min färdväg till skolan kommunalt (15-20 min med hoj) och dessutom betalar tv-avgift som inte ens våra kära politiker bemödar sig att göra. Dessutom så betalade jag tydligen för mycket skatt detta år och fick reducerat studiebidrag!

så... var skönt att få av axlarna, fritt fram att attackera mig

ps. Jag vill tacka mina idoler, SMC samt hyresgästföreningen för att ni ger oss på botten en möjlighet att ha något glädjeämne i livet, TACK TACK TACK!

Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Nu är mina clearalternative baklampa beställd.. nummerplåten läggs på hyllan!
Försäkringen sägs upp och jag kommer köra mer än aldrig förr.. och rejsigare än någonsin!
Det var väl såhär det var menat att det skulle bli ?

Jag tjänar mkt mkt pengar på detta beslut och polisjakterna kommer bli roligare än innan, jag menar vad har de att säga ?? EN röd mc i 300 inne istan.. men vi såg ingen regplåt!

Mitt svar, ring reinfeldt han kanske vet vilken butik som sålt hojen & till vem :)

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det jag tycker är intressant är att en del rättfärdigar höjningen med att "Det är ingen mänsklig rättighet att köra hoj". Well, guess what. Det är lika mycket mänsklig rättighet som att köra bil, som att ha en A-kassa, som att äta godis, som att gå på bio eller ha ett one night stand.

Det är inte mycket i världen som är en mänsklig rättighet men att åka hoj är ett sätt att orka med jobbet, att slippa depressionen som ligger och maler där bak och det är fan så mycket bättre på skadelistan än andra fritidsintressen som t.ex. fotboll eller ridning. Så ni som tjatar om mänskliga rättigheter och skadekostnader, ta och kolla upp hur mycket NI betalar till andra 'fritidsintressen' på er skattesedel.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum