Från Göteborgspostens nätupplaga 21/9
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=297727
Kraftigt höjd trafikförsäkring
Trafikförsäkringen chockhöjs när bilisterna får betala för skadorna. Alliansens vill höja försäkringen med drygt 1 000 kronor per år. Försäkringsbolagen tror att den blir dubbelt så dyr som i dag.
Den borgliga alliansen vill byta försäkringssystem för trafikskador. Från och med nästa år förs ansvaret över till privata försäkringsbolag och bilisterna får ta kostnaderna för trafikskadorna, i stället för samhället.
Det innebär att bilpremien kommer att höjas. Kraftigt. Enligt alliansens beräkningar blir premien för en vanlig personbil 1 181 kronor dyrare per år. En glädjekalkyl, menar försäkringsbolagen.
- Höjningen blir minst 100 kronor i månaden för en vanlig personbil. Och för suvar, sportbilar och motorcyklar blir den ännu högre. Om en motorcykel som i dag är försäkrad för 30 000 kronor, får en höjd premie med 30 procent, blir det 9 000 kronor per år, säger Björn Dalemo, produktansvarig på Trygg Hansa.
Informationschefen på försäkringsbolaget If, Ulf Bäckman, tycker att det nya systemet är ganska bra.
Men han tror att höjningen blir bra mycket högre än de 98 kronor per månad som alliansen beräknat. Redan i dag är det stor skillnad på premier huruvida man bor i storstäder eller på landet, är ung man eller kör mycket bil.
Normalbilister i storstädernas tuffa, täta trafik kommer att få betala 1 800 kronor mer om året i snitt, tror han. Minst.
En normal bilförsäkring kostar i dag cirka 1 800 kronor per år. Med den nya trafikförsäkringen blir det dubbelt så dyrt, enligt försäkringsbolagens beräkningar.
Enligt Folksam kommer försäkringspremien för sportbilar, mopeder och motorcyklar att öka mellan 150 till 175 procent.
Och från Folksam är man också kritisk till att bilisterna ska betala för gamla trafikskador.
Enligt alliansens beräkningar kostar trafikskadorna en miljard kronor per år för skador, bortfall av inkomst, sjukskrivningar. Förtidspensionerna kostar sju miljarder per år. Dessa kostnader ska försäkringsbolagen lägga upp reserver för.
- Men därtill vill de att vi ska lägga upp flera miljarder i reserver för att betala för gamla trafikskador. Det ska betalas via en särskild trafikförsäkringsavgift på ytterligare 20 procent ovanpå premien. Vem får betala det? Bilisterna naturligtvis, säger Folksams försäkringsdirektör Kjell Wirén som tycker att det är fullt jämförbart med retroaktiv beskattning.
Den nya trafikförsäkringen ska gälla från den 1 januari enligt de borgliga partiernas gemensamma motion.
GP har sökt flera politiska företrädare. Ingen från den borgliga alliansen vill tala om höjda bilpremier.
Alliansens nya trafikförsäkring:
* Försäkringsbolag tar över alla kostnader för trafikskador, som beräknas uppgå till 8 miljarder per år.
* Enligt alliansens beräkningar ger det en premiehöjning på 878 kronor per år för en vanlig personbil.
* En särskild trafikförsäkringsavgift ska därtill täcka kostnader för gamla trafikskador, som ska tas ut som ett procentuellt påslag på premien. Det ökar premien med ytterligare 303 kronor per år.
* En mc höjs minst med 2 953 kronor per år