Chockhöjning av trafikförsäkringen!!!

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Elgasen skrev:
2544470 Är det rätt att alla i Sverige skall betala för hojåkarnas nöje?
Personligen tycker jag inte det.

Jag ser i denna tråd att många tycker att dessa höjningar är idioti men jag ser inte många förslag angående vart pengarna istället skall tas ifrån. Staten måste ha inkomster för att betala utgifter.

Istället för att kritisera politikernas budgetval vore det bättre att ni riktar eran kritik mot de hojåkare som är skulden till dessa premier.

Är det rätt att alla i Sverige skall betala kostnaderna för rökarna? Vi betalar skatt i detta land, en helvetes massa skatt. Då vill man gärna få något tillbaka.

Freedom

Guest
[- sNaIjK -] skrev:
2545487 Är det rätt att alla i Sverige skall betala kostnaderna för rökarna? Vi betalar skatt i detta land, en helvetes massa skatt. Då vill man gärna få något tillbaka.
Jag är singel och jobbar arslet av mig, är aldrig sjuk, har inga barn, aldrig fått en krona i bidrag men lik förbannat så hör jag till gruppen som ska betala mer än andra i skatt. Jag förväntar mig och hoppas att den nya regeringen uppskattar mitt slit och ger nåt tillbaka.

Rökarna betalar via tobaksskatten en jäkla massa pengar som troligen täcker kostnaderna mer än väl.

Edit: Jag är inte rökare

Last edited:

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
HanneZ skrev:
2545266 Vaddå smart?? Dom lägger ju kostnaden där den hör hemma. Inte fan kan man lägga sjukvårdskostnader på vagnskadeförsäkringen?

Är man politiker kan man lägga den precis var man vill.....man gör om reglerna efter eget tycke bara.

Klart det är smart. De får bort många hojåkare, vilket de strävat efter en lång tid.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Vill bara en engång uppmana samtliga att tänka ett steg längre än till bara trafikförsäkringen.

När privata vårdförsäkringar blir aktuellt hur går det för de som anses vara högriskobjekt av någon anledning, kommer de att få adekvat vård eller vara hänvisade till smulorna som ramlar ned i 2/3-dels samhället?

Och när man pratar om billigare vård, mer per krona, titta för all del till USA där sjukvården är ungefär dubbelt så dyr som i Sverige...Fast vi kan redan nu, sedan systemet med inhyrda NisseManpower istället för anställda läkare infördes har kostnaden nästan dubblerats.

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Freedom skrev:
2545512 Jag är singel och jobbar arslet av mig, är aldrig sjuk, har inga barn, aldrig fått en krona i bidrag men lik förbannat så hör jag till gruppen som ska betala mer än andra i skatt. Jag förväntar mig och hoppas att den nya regeringen uppskattar mitt slit och ger nåt tillbaka.

Rökarna betalar via tobaksskatten en jäkla massa pengar som troligen täcker kostnaderna mer än väl.

Edit: Jag är inte rökare

Och vägtrafikanterna betalar en hyfsad skatt genom bensinen & vägskatten.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Ullis skrev:
2545541 Är man politiker kan man lägga den precis var man vill.....man gör om reglerna efter eget tycke bara.

Klart det är smart. De får bort många hojåkare, vilket de strävat efter en lång tid.

Om politikerna lägger skatten på något annat är det inte för att finansiera våra kostnader vid sjukskrivningar.:rolleyes:

Fint med mindre hojar på vägarna så man får plats på mc-parkeringen vid korvkiosken :tummenupp

Freedom

Guest
[- sNaIjK -] skrev:
2545575 80.000.000.000 betalar bilisterna och får tillbaka 15.000.000.000 i form av vägar.
Det är ett resultat av MP, VP och Sossepolitik som jag hoppas att det blir ändring på, det man betalar i skatt ska komma medborgaren till godo och inte finasiera slöa gnällande soffligare som gnäller att dom inte får nåt jobb utan att lyfta ett finger.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ullis skrev:
2545541 Är man politiker kan man lägga den precis var man vill.....man gör om reglerna efter eget tycke bara.

Du är ju lite rolig du? Trafikförsäkringen är något som regleraras via lag(tur är väl det). Dom andra typer av försäkringarna är ju frivilliga tillägg. Dom enda dom försöker få bort är dom som inte har råd med sin egna hobby...

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Ullis skrev:
2544959 Ska bli kul som fasen att se henne ta bogen -07 då :rofl

Helt ärligt, en del gamla damer kan. Min polares farmor körde hoj. Hon brukade säga att hon körde så fort att blygdläpparna fladdrade som saltgurkor i motvind :D

:3freak

:zpy

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Ni alliansälskare, ni får faktiskt tycka att ett förslag från alliansen suger getpung och ni måste inte tycka allt som fabror Reinfeldt tycker är jättebra. Ni sitter på ett forum som handlar om sporthoj och tycker det är så fantastiskt bra med ett förslag som kan innebära sporthojens slut för många, och trots det ena påståendet efter det andra från branschmänniskor om att det kommer bli bra mycket dyrare i framtiden så viftar ni bort det som propaganda. Varför sitter ni här och har hoj om ni ändå tycker det är en sån börda för samhället? Ta lite ansvar och sälj era hojar så att vi som fortfarande gillar hojåkandet slipper ta risken att betala för er i framtiden iallafall...

dorfen

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
ducati 750 sport, Triumph Daytona 675 -08
FZ1 skrev:
2545549 Vill bara en engång uppmana samtliga att tänka ett steg längre än till bara trafikförsäkringen.

När privata vårdförsäkringar blir aktuellt hur går det för de som anses vara högriskobjekt av någon anledning, kommer de att få adekvat vård eller vara hänvisade till smulorna som ramlar ned i 2/3-dels samhället?

Och när man pratar om billigare vård, mer per krona, titta för all del till USA där sjukvården är ungefär dubbelt så dyr som i Sverige...Fast vi kan redan nu, sedan systemet med inhyrda NisseManpower istället för anställda läkare infördes har kostnaden nästan dubblerats.

Jag förstår inte vad ni gnäller om, jag tillhör skaran som är den riktiga förloraren på de nya skatterna.
Och då menar jag den skaran som fuskar så mycket det bara går.
ca 70 % av min lön plockar jag ut som ersättning så jag slipper att skatta på den delen, alltså betalar jag superlåg skatt idag. Att de nya moderaterna kommer sänka skatterna kommer jag alltså inte märka ett dugg, men däremot kommer jag betala mer i försäkring.
Kontentan av det hela är alltså att det blir svårare att fuska med den nya regeringen!:huvet

Finns det ingen rättvisa över huvudtaget :confused: :confused:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Ullis skrev:
2544523 Det svaret fick jag också. Men nu när försäkringbolagen fått sin talan så säger de att det INTE kommer att räcka. Mellan 1500-2000 /år för bil, för en del enda upp till 10 papp. Motorcyklister med stora cc drabbas värst.

Slutsatsen jag drar är att alliansen inte vet vad de snackar om, de går ut med egna slutsatser. Det är bedrägeri mot röstarna & folket, därför borde de inte få gå igenom. Ett uppror vore på sin plats.

Du har fått ett svar där moderaterna hänvisar till svt och Föreningssparbankens beräkningar. Dvs det är inte alliansen som räknat fram detta. Därför är det fel att säga att alliansen inte vet vad de talar om... det är i så fall svt och Föreningssparbaken du ska såga.

Dessutom skriver du att försäkringsbolagen tror på höjningar på 1500-2000kr per år, dvs 125-167kr / månad. Ditt svar från moderaterna var en högre höjning. Hur skulle det gå kunna vara bedrägeri?

Till sist ska du vara försiktig med att dra så klara slutsatser och tala om bedrägeri när du har två källor som står mot varandra sådär. Man kan tala om vad som är sannolikt osv, men inte ska man dra en klar slutsats som du gör.

Edit: såg nu att det var 100kr för bil du hade fått till svar, ber om ursäkt för den punkten. Men jag står fortfarande för att det inte är moderaterna som ska ha kritik för en beräkning de bara hänvisar till och som är gjord av en seriös aktör. Dessutom att man inte ska dra slutsatser när två källor står mot varandra och försäkringsbolagen dessutom är partiska vilket inte banken torde vara på samma sätt.

Edit2: Fan, lyckades editera bort ett stycke för mycket :(.

Last edited:

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
HanneZ skrev:
2545609 Du är ju lite rolig du? Trafikförsäkringen är något som regleraras via lag(tur är väl det). Dom andra typer av försäkringarna är ju frivilliga tillägg. Dom enda dom försöker få bort är dom som inte har råd med sin egna hobby...

Ja, jag är jävligt kul. Tror du på det där själv?? Det där var nog dagens största groda vad det gäller att dra en egen slutsats.

dorfen

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
ducati 750 sport, Triumph Daytona 675 -08
Santo skrev:
2545757 Jo man kan "skatteplanera" utomlands :tummenupp

Det e faktiskt inte en dum ide men det löser ju inte problemet med försäkringen. eller det går kanske att försäkra den utomlands också:confused: :confused:

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Sandstrom skrev:
2545767 Dessutom skriver du att försäkringsbolagen tror på höjningar på 1500-2000kr per år, dvs 125-167kr / månad. Ditt svar från moderaterna var en högre höjning. Hur skulle det gå kunna vara bedräger

1500-2000 kr var för en Svensson bil. Det är inga knappa 100 kr i månaden. Och om de finns dem som kunde få ända upp till 10000:- & de fortfarande handlar om bilar.....vad tror du det blir för hojar då med stora kubik? De säger att det trots allt är de som blir värst drabbade?? Då är siffrorna jäkligt skeva.

Sen vad det gäller VEM som räknat ut dem. Det är alliansen som är huvudansvariga med vad de lämnar för information till folket. Om den är helt felaktig....då anser jag att det inte ska kunna genomföras överhuvudtaget.

Men, det är som jag sagt vid tidigare diskussioner. Man får vänta & se, bara hoppas att det inte blïr så jävligt som det verkar. Blir det dock så, då borde vi ta efter ex fransmännen.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ullis skrev:
2545781 Ja, jag är jävligt kul. Tror du på det där själv?? Det där var nog dagens största groda vad det gäller att dra en egen slutsats.
Haha, du har redan planterat den största grodan genom att tro att politiker "placerar" kostnaden i trafikförsäkringen just för att det är den man inte kan välja bort. Vart fan skulle dom annars lägga den?

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Ullis skrev:
2545781 Ja, jag är jävligt kul. Tror du på det där själv?? Det där var nog dagens största groda vad det gäller att dra en egen slutsats.

Klart de får bort de personer som inte har råd att finansiera sin egen hobby.
(Iaf de som är ärliga av dessa)

Är skatten basserad på hojens cc?
Det blir dyrt att åka custom i framtiden i så fall.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...