Archan skrev:2545060Det jag påpekade är att höjningen inte kommer som en blixt från klar himmel utan beror på något. Det jag fokuserade på var den väntade stora ökningen av försäkringen för sporthojar. Ang bilägarna så är principen fullt applicerbar, och det är ju inte heller tal om en lika stor %-höjning för bilar eller hur?
Oops skrev:2545049OK så du hör till de lurade.
Antagligen borde sjukvården kosta lite mindre efs man ska bekosta detta själv, denna minskning motsvarar förhoppningsvis ökningen av kostnad som krävs för att försäkringsbolag och sjukvård skall ha sin vinst, eller tror du att de gör detta utan att tjäna pengar.
För en vanlig inkomsttagare så blir skatteminskningen så liten att det knappt märks, är du rik tjänar du desto mer.
Ullis skrev:2545109Nej, det är inte.
Men hur ofta läser man inte från snusförnuftiga hojåkar att vi ska ta det för vad det är & skylla på våra hojvänner. Att det är alla klotare som ställer till det för dem som aldrig lyckats med något.
Urtjatat & väldigt klyschigt. I detta fall känns detta påpekande onödigt då försäkringspremien inte längre handlar om vagnskadeavgifter utan om vår hälsa.
Ullis skrev:2544959Ska bli kul som fasen att se henne ta bogen -07 då :rfl.
Helt ärligt, en del gamla damer kan. Min polares farmor körde hoj. Hon brukade säga att hon körde så fort att blygdläpparna fladdrade som saltgurkor i motvind
Archan skrev:2545110
Låt mig förtydliga en gång till. Det är ju kostnaderna för vården som vi nu får betala för. Det är ju inte en klotning i sig som är den stora kostnaden! Det är personskadorna. Men hur du än vrider och vänder på det är det de båda faktorerna tillsammans som avgör premien.
Mr Helmut skrev:2544961Är de inte aprilia som ska vara billigt att försäkra?
Jag betalar 15000kr/år i försäkring och hoppas inte det kommer bli så illa som ni säger. Då kommer jag inte kunna fortsätta att åka gata.
abethebabe skrev:2545034För motorcyklister väntar också en chock. En motorcykel med 100 hästkrafter som ägs av en 25-årig man i Malmö höjs från 9.236 kronor till över 18.000 kronor.
Än värre är det för en 19-årig man i Kalix med en körsträcka på 3.000 mil per år. Premien ökar i hans fall från 5.470 kronor till närmare 11.000 kronor, enligt Motormännens riksförbund.
Sluta kör hoj...Ullis skrev:2545186Att lägga höjningen i trafikförsäkringsdelen där vi inte har en chans att välja bort.....det är riktigt smart.
Elgasen skrev:2544470Är det rätt att alla i Sverige skall betala för hojåkarnas nöje?
Personligen tycker jag inte det.
Jag ser i denna tråd att många tycker att dessa höjningar är idioti men jag ser inte många förslag angående vart pengarna istället skall tas ifrån. Staten måste ha inkomster för att betala utgifter.
Istället för att kritisera politikernas budgetval vore det bättre att ni riktar eran kritik mot de hojåkare som är skulden till dessa premier.
Den fysiska aktiviteten är långt mkt mer värt än vad knäskadorna kostar samhället så den jämförelsen suger smäck!Glidar-Glans skrev:2545252Så vad du menar e att man ska lägga en skatt på exempelvis fotbollsspelare för att dom skadar sig oftare än vad soffsittare gör?
hmm en 10:årig pojks föräldrar får skatta 3000kr om året för han son spelar fotboll och sen har dom turen att dotter bara sitter hemma ?
Det krävs lite tanke bakom / mvh Glidaren
Är det rätt att grannkärringen skall betala för ungens sjukhusvistelser?Glidar-Glans skrev:2545252Så vad du menar e att man ska lägga en skatt på exempelvis fotbollsspelare för att dom skadar sig oftare än vad soffsittare gör?
hmm en 10:årig pojks föräldrar får skatta 3000kr om året för han son spelar fotboll och sen har dom turen att dotter bara sitter hemma ?
Det krävs lite tanke bakom / mvh Glidaren
Ullis skrev:2545186... Att lägga höjningen i trafikförsäkringsdelen där vi inte har en chans att välja bort.....det är riktigt smart.
Det kommer att bli en massa billigare hojar till mig som tjänar storkovan på den nya politiken.Ugglan skrev:2545321Undrar hur detta kommer att påverka MC-handlarna?
För att inte tala om beg.marknaden...
Gissningar!? Någon?
Freedom skrev:2545341Det kommer att bli en massa billigare hojar till mig som tjänar storkovan på den nya politiken.
Ugglan skrev:2545321Undrar hur detta kommer att påverka MC-handlarna?
För att inte tala om beg.marknaden...
Gissningar!? Någon?
Elgasen skrev:2545368Jag tror antalet mc kommer vara det samma.
Dock kommer hojar med billig försäkring bli mer attraktiva än idag.
Mao kommer troligtvis sporthojar sjunka i värde samt CB250 öka i värde på blocket.
Snillen spekulerarJocke R skrev:2532233I gårdagens Rapport avslöjades att trafikförsäkringspremien för personbilar minst kommer att fördubblas, d v s höjas med 100 procent, fr o m nästa år. Ännu större höjningar kommer det att bli för motorcyklar, för unga förare och för boende i storstäder.
Mina funderingar: Om det handlar om en 100 procentig höjning för personbilar, ja då kan vem som helst räkna ut att det för motorcyklar kommer att innebära höjningar på över 100 procent! För sporthojar kan det säkert komma att röra sig om höjningar på över 200 procent!! Och bor man dessutom i storstad, ja då talar vi kanske om höjningar 300 procent!!! Och har man dessutom färskt körkort, ja då snackar vi kanske 400 jävla procent!!!!
HJÄLP!!!!!!!!!!
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |