Chockhöjning av trafikförsäkringen!!!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Lite reflektioner.

Alltså man pratar om att motorcykelister orsakar mkt olyckor och därmed belastar samhället. Är andelen mc-olyckor som INTE är singelolyckor så väldigt många egentligen? Att straffhöja sporthojar är väl lite tokigt. Jag menar många "yngre" då som man menar orsakar en massa elände i trafiken...visst sållas väl dessa bort utan att belasta samhället nämnvärt? :va Rent teoretiskt så har det ju bestämts att destå snabbar man kör destå större är sannolikheten att förolyckas. Borde det inte rent teoretiskt vara så att destå snabbare man kör destår mindre belastar dessa olyckor samhället? Nu pratar vi fortfarnade om singelolyckorna!!! Jag har fått för mig att de flesta olyckor där en mc och en bil kolliderat är pga att mc inte syns i trafiken. De olyckor som lett till kollision pga att mc:n haft på TOK för hög fart så bilisten radikalt missbedömt avståndet är troligtvis betydligt färre.

Det jag vill säga är att det måste finnas så mkt mera ställen att plocka pengar på...är väl inte meningen att mc-folket ska drabbas av 100-200procentiga höjningar. Har absolut ingen koll på statestiken, men andelen olyckor som är relaterade till alkohol upplevs vara ett större problem? Så hur tänker man egentligen när spriten är så billig som den är och varje samhälle, stort som litet, har en massa fyllos gåendes. Är inte dessa en stor belastning för samhället? :va För att inte tala om de olyckor som orsakas av alkohol i trafiken...vad mkt dessa kostar samhället. Varför inte höja straffet på ratt-onykterhet? "trist, du körde onykter...det blir 40000:- och indraget körkort tackar!" Det är väl inte så farligt, finns säkert många som får pynta det för att kunna glida lite med sin fina hoj en sommardag.

Säkert helt meningslösa tankar...men efter att ha skrivet inlägget så orkade jag inte radera det. Det ovan nämnda bygger inte på någon som helst fakta så hacka inte på mig om jag har fel. :arsele

my 50 cent´s!

Last edited:

Archan

Evolving...
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
-
Oops skrev:
2544817
Betydligt mindre i skatt ? Vad får du det ifrån? Det är endast de som tjänar brutalt mkt som får betydligt mindre i skatt. Vanliga löntagare upp till 35.00 40.000 tjänar upp till 500 kr i månaden o lägga undan till om de blir sjuka eller arbetslösa. Grattis!!!
Antingen är du lurad eller rik, gratulerar i det sista fallet.

Jag pratade ju om privat sjukvårdsförsäkring och på lång sikt. Som det är nu går delar av det vi betalar i skatt till sjukvården, OM detta privatiseras så minskas följdaktligen skatten. Sen är det helt upp till dig om du vill lägga mindre, lika mycket eller mer än vad du betalade i skatt för denna service på din privata sjukvårdsförsäkring.
Hoppas det klarnade nu =)

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Archan skrev:
2544791 Som Elgasen skrev tidigare i tråden "Istället för att kritisera politikernas budgetval vore det bättre att ni riktar eran kritik mot de hojåkare som är skulden till dessa premier."
Är ni så insnöade att ni inte ens kan se att detta är resultatet av erat och era vänners MC handhavande så är det bara tragiskt.
Handling -> konsekvens...men det kanske är svårt att inse :tungan

Så...om det hela handlar om vad mc-åkarna ställer till med. Hur drogs då bilägarna in i höjningarna???? Är det också något slags resultat av mej & mina vänners bil handhavande :va

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Hmm håller inte med om att man ska sitta snällt och vänta tills man ser vad höjningen blir! Tänk om alla gjorde så så fort det var nått man ville ändra? Hur mycket skulle man få igenom då? :arsele

Nä en kidnappning är vad som gäller vår nya minister bakpå med fett nedlägg i generator (heter den så) kurvan (bogesundsleden) och sen frågar vi om han verkligen vill höja? Kan bara gå två vägar! Antingen skaffar han egen hoj och skiter i höjningen eller så lär han få åka tills hojen klotas! :huvet

För övrigt så kommer min kära mormor att bli ägare och försäkringstagare av en Duke nästa år ifall dom höjer! :tummenupp

//Lundberg

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Får väll bli en 600cc som troligen inte blir lika dyr att försäkra sen får man väll montera turbo så man får runt 200hk+

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
[- sNaIjK -] skrev:
2544214 Säg att din halvförsäkring ligger på 6 papp om året. Då är Trafikförsäkringen Ca 4.000 och delkasko med brand, stöld etc.. 2000:-. Höjs trafikfsäkringen med 300% får du pynta 18.000 för din nya halvförsäkring :tummenupp

det är därför vi smarta struntar i trafik, vi kör bara på halv och delkaso ;-) :D :D :D

Gick med
25 Apr 2004
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Gå tillbaka till Bonussystemet, så får man pynta sin egen skit. Höj dessutom självriskerna utav helvete istället.

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Det är som det alltid har varit, men lite tydligare.

Man köper den hoj man har råd med..

(RR'en kommer säkert få ett uppsving. :hihi )

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Lundberg skrev:
2544942 För övrigt så kommer min kära mormor att bli ägare och försäkringstagare av en Duke nästa år ifall dom höjer! :tummenupp

//Lundberg

Ska bli kul som fasen att se henne ta bogen -07 då :rofl

Helt ärligt, en del gamla damer kan. Min polares farmor körde hoj. Hon brukade säga att hon körde så fort att blygdläpparna fladdrade som saltgurkor i motvind :D

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Lam-Kaka skrev:
2544945 Får väll bli en 600cc som troligen inte blir lika dyr att försäkra sen får man väll montera turbo så man får runt 200hk+

Är de inte aprilia som ska vara billigt att försäkra?

Jag betalar 15000kr/år i försäkring och hoppas inte det kommer bli så illa som ni säger. Då kommer jag inte kunna fortsätta att åka gata.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Archan skrev:
2544863 Jag pratade ju om privat sjukvårdsförsäkring och på lång sikt. Som det är nu går delar av det vi betalar i skatt till sjukvården, OM detta privatiseras så minskas följdaktligen skatten. Sen är det helt upp till dig om du vill lägga mindre, lika mycket eller mer än vad du betalade i skatt för denna service på din privata sjukvårdsförsäkring.

Är du säker på det?
Kan lika gärna vara så att man sänker kostnaderna för stora företag
med dessa pengar, allt för att få ner arbetslösheten :gnissla :huvet

Har vi hittills sätt några tendenser hos regeringen att försöka förbättra för
låginkomsttagarna :confused:

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Lam-Kaka skrev:
2544945 Får väll bli en 600cc som troligen inte blir lika dyr att försäkra sen får man väll montera turbo så man får runt 200hk+

För motorcyklister väntar också en chock. En motorcykel med 100 hästkrafter som ägs av en 25-årig man i Malmö höjs från 9.236 kronor till över 18.000 kronor.

Än värre är det för en 19-årig man i Kalix med en körsträcka på 3.000 mil per år. Premien ökar i hans fall från 5.470 kronor till närmare 11.000 kronor, enligt Motormännens riksförbund.

Oops

Snart i ett dike nära dig
Gick med
5 Sep 2004
Hoj
Nu så
Archan skrev:
2544863 Jag pratade ju om privat sjukvårdsförsäkring och på lång sikt. Som det är nu går delar av det vi betalar i skatt till sjukvården, OM detta privatiseras så minskas följdaktligen skatten. Sen är det helt upp till dig om du vill lägga mindre, lika mycket eller mer än vad du betalade i skatt för denna service på din privata sjukvårdsförsäkring.

OK så du hör till de lurade.
Antagligen borde sjukvården kosta lite mindre efs man ska bekosta detta själv, denna minskning motsvarar förhoppningsvis ökningen av kostnad som krävs för att försäkringsbolag och sjukvård skall ha sin vinst, eller tror du att de gör detta utan att tjäna pengar.
För en vanlig inkomsttagare så blir skatteminskningen så liten att det knappt märks, är du rik tjänar du desto mer.

Archan

Evolving...
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
-
Ullis skrev:
2544890 Så...om det hela handlar om vad mc-åkarna ställer till med. Hur drogs då bilägarna in i höjningarna???? Är det också något slags resultat av mej & mina vänners bil handhavande :va

Det jag påpekade är att höjningen inte kommer som en blixt från klar himmel utan beror på något. Det jag fokuserade på var den väntade stora ökningen av försäkringen för sporthojar. Ang bilägarna så är principen fullt applicerbar, och det är ju inte heller tal om en lika stor %-höjning för bilar eller hur?

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Ullis skrev:
2544507 Och vem betalar alla sportfantasters skador då?? Ridsporten tex skördar många sjukbesök med benbrott & rehabiltering som följd. Det får vi betala + våra egna skador. Fel enligt min mening.
De borde införa detta överlag så klart, att det bara är trafikanter som får pröjsa sina kostnader är hål i huvudet.

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Elgasen skrev:
2545066 De borde införa detta överlag så klart, att det bara är trafikanter som får pröjsa sina kostnader är hål i huvudet.

Precis min mening, och vilka som har hål i huvudet...det är ju solklart.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Ullis skrev:
2545073 Precis min mening, och vilka som har hål i huvudet...det är ju solklart.
De som tvingar alla betala för ett fåtal personers kostnader så klart.

edit: tur man inte betalar mer än 3100kr/året för halv.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...