Cigarr-tråden

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Tycker egentligen att det är dålig stil att skriva "kolla-hur-jäkla-bra-jag-har-det "-inlägg....men kan inte hålla mig.

Just nu avnjuts en 7årig Trinidad Fundadores och den är precis så underbar som jag hoppats :Bugar
En liten skvätt Zacapa XO gör det hela sublimt.
...imorrn bär det av till Västindien för 2 veckors avkoppling och cigarrjakt :banana

Ja, livet är rättvist ibland...

Härligt!

Trevlig resa. Puffa inte för få cigarrer!

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
ImageUploadedByTapatalk1394633300.277299.jpg

Idag jobbar vi hårt på en riktigt tjock Bossner. Gick knappt genom snopparen och definitivt inte i reseröret.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Vårsolen värmer! Har hittat en solig och läig plats där jag utan problem kan sitta utan jacka.
En Arturo Fuente Hemingway signature gör mig sällskap denna trevliga eftermiddag.
De underliggande godistonerna hemmingwayen brukar ha är inte riktigt mogna än på denna ganska unga cigarr. Lådan får nog ligga till sig för att komma till sin rätt, men trevligt är det!

Bifogat

• uploadfromtaptalk1394717551742.jpg
    uploadfromtaptalk1394717551742.jpg
    38.4 KB · Visningar: 82

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Vårsolen värmer!...
En Arturo Fuente Hemingway signature ..
Nyss hemkommen från denna cigarrs hemland så känns vårsolen lite sval, vacker men sval :D
Blev lite förvånad över att AF var väldigt dyra i hemlandet. Beror tydligen på märklig tull-lagstiftning som medför att de större märkena endast säljs på export och måste importeras till ursprungslandet, mysko...
Men det finns en hel del att botanisera i ändå :D
Ny favorit: Ageing Room m365 Mayor. En fantastiskt god och vacker cigarr. Storleksmässigt åt monsterhållet (6, 5" ×60) så inget man ska ha bråttom med. Hoppas att midsommar bjuder på vackert väder och ett par timmar för denna maffiga pjäs.
En annan smaskig pjäs La Aurora BME. Alla tidigare prov av detta märke har smakat "så där"i bästa fall, men detta var en mycket positiv överraskning.
En ytterligare observation:: ALLA cigarrer smakar bättre i skuggan av en cocospalm, ackompanjerade av en skvätt Dominikanskt kaffe och dito rom :)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag jobbar för närvarande hysteriska dagar och har gjort så i några veckor. Då är det skönt att efter dagpasset och innan kvällspasset ta en pausrök. Praktiskt med dessa korta tjockisar då. Skall bli kul att prova, då alla är nya bekantskaper. Köpte en snitsig tändare också men den kom ej med på bild.
ImageUploadedByTapatalk1395081108.276619.jpg

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Jag jobbar för närvarande hysteriska dagar och har gjort så i några veckor. Då är det skönt att efter dagpasset och innan kvällspasset ta en pausrök. Praktiskt med dessa korta tjockisar då. Skall bli kul att prova, då alla är nya bekantskaper. Köpte en snitsig tändare också men den kom ej med på bild.
View attachment 401397

NUB är en trevlig cigarr, konceptet bakom är att sweet spoten skall komma direkt, att den halvrökta smaken kommer från början. Jag har rökt en hel del NUB men jag vet inte om jag kan hålla med om deras idé. Däremot gillar jag den, framförallt maduron och habanosen.

NUB ser ut som en liten men luktar som en stor...

Eh, tar tid som en stor att röka. ;)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jaså? Tanken var ju att hinna med att röka utan att inkräkta för mkt på kvällspasset. Så kan det gå :)

Edit: Bossnern ett par inlägg upp är nog bland det bästa jag rökt. Jämn bränna, askan höll ihop fantastiskt, smaken var rik och lite chokladig. Eller om det var årets första njutbara utecigarr som gjorde den speciell. Vem vet? Fullpoängare iaf.

Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
....Eller om det var årets första njutbara utecigarr som gjorde den speciell. Vem vet?...
Efter att ha intensivtestat sambandet: trevligt väder/omgivning och cigarrsmaker, så är jag helt säker. ! Mina smakupplevelser är inte att lita på - i efterhand. Har t.ex ett par fake Cohibas (jag fick några av en stött nasare som tyckte jag var lite dryg när jag kallade hela hans sortiment för "crap" :hihi). Dom ser ok ut, har iaf long filler i sig och smakade banne mig helt ok i solen för en vecka sedan. Igår, i kylan, i Tullinge...inte så gott alls, orkade inte halvvägs innan jag fått nog.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Efter att ha intensivtestat sambandet: trevligt väder/omgivning och cigarrsmaker, så är jag helt säker. ! Mina smakupplevelser är inte att lita på - i efterhand. Har t.ex ett par fake Cohibas (jag fick några av en stött nasare som tyckte jag var lite dryg när jag kallade hela hans sortiment för "crap" :hihi). Dom ser ok ut, har iaf long filler i sig och smakade banne mig helt ok i solen för en vecka sedan. Igår, i kylan, i Tullinge...inte så gott alls, orkade inte halvvägs innan jag fått nog.

Nej fy, kallväder är inte för cigarrökning. Jag rökte en nub camerun igår. Den var hyfsad, kompisen hade en likadan och den var bättre, lite lösare rullad om man kan säga så. Brinntid ca 30 minuter, bra lunchrökning :)
Det var gott fram tills dess att det började hagla ungefär :hihi

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Fredagsmys :krama:tummenupp1395403156537.jpg

1/3 in på denna inbjudande pinne: Utsökt!
2/3, håller stilen med lite mer fyllighet. Kommer nog inte bli mycket kvar av den här när jag är färdig. Vill inte att den ska ta slut...

Last edited:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Livet e fan inte illa!

Kommer någon som varit med i denna tråden ett tag till London så hör av er så bjuder jag på cigarr med alla tillbehör!
DSC_0002.jpg

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hittade en Oliva maduro serie G special i veckan. 50kr, lång och tjock som ett långfinger från handskstorlek 9. Brinntid en halvtimme ungefär. Vilken härlig pausgarre!

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
I en låda ser alla cigarrer ganska identiska ut. Det är ju lite det som är meningen, men hur mycket skiljer på det man inte ser? Inlagan tänker jag på.
I kontorshumidoren finns det bland annat två stycken monte 4 från samma låda. De har båda legat i 65%RH och borde ha samma förutsättningar.
Det skiljer en hel del i vikt, säkerligen på grund av olikt mycket inlaga...

Hade varit spännande att testköra en hel låda för att se hur mycket det kan skilja.

Bifogat

• uploadfromtaptalk1396008651908.jpg
    uploadfromtaptalk1396008651908.jpg
    41.4 KB · Visningar: 60
  • uploadfromtaptalk1396008665143.jpg
    uploadfromtaptalk1396008665143.jpg
    38.5 KB · Visningar: 59

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
I en låda ser alla cigarrer ganska identiska ut. Det är ju lite det som är meningen, men hur mycket skiljer på det man inte ser? Inlagan tänker jag på.
I kontorshumidoren finns det bland annat två stycken monte 4 från samma låda. De har båda legat i 65%RH och borde ha samma förutsättningar.
Det skiljer en hel del i vikt, säkerligen på grund av olikt mycket inlaga...

Hade varit spännande att testköra en hel låda för att se hur mycket det kan skilja.

Vi diskuterar just jämnhet här, jag och kumpanen. Vi röker Bossner morena, tjockaste. De är alltid bra, väldigt jämna. Det kan man inte säga om kubaner i samma utsträckning.

Är detta något positivt eller lite tråkigt? Vi jämför med vinproduktion där man alltid vill ha samma kvalitet (i den mån vädret tillåter). Jag kan tycka att det är charmigt och bra med fluktuationer i kvaliteten.

Hur tänker ni andra?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Det kan också vara så att dom innehåller olika mycket fukt. Kanske inte 10 gram men ett par lär det kunna skilja beroende på var i humidoren/skåpet dom ligger.

En annan sak: Ju tjockare cigarr desto enklare att rulla id est jämnare kvalité.

Jag vet till exempel att det endast är dom allra mest erfarna rullarna som får tillverka min absoluta favoritfacon: Lanceron. Dom är tunna och långa. Ett helvete att få bra.

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras