Cigarr-tråden

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag fick en humidor (två egentligen, en resevariant oxå) i julas. Jag undrar nu hur tätt ni brukar lägga edra cigarrer i lådan?
Proppar ni lådan eller låter ni rökverken galant ligga åtskilda?

Hur tätt ligger dom i en låda du köper? Proppad.

Varför skulle man sprida ut dom mer än nödvändigt? För att det ska se ut som man har fler? ;)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag tänkte att man kanske har flera olika sorter, vilka eventuellt tar smak av varandra.
Därav utspridningen.

Det finns en del teorier om just detta att cigarrernas smaker "gifter sig" om de ligger tätt packade i en humidor. Personligen var jag fundersam till om det verkligen kunde vara på det viset. Grundsmaken i alla cigarrer kommer från tobak, tobak som fått lite olika förutsättningar beroende på vilken art av tobak det är, vilken jord de har fått växa i och hur de blivit fermenterade.
Visst har många cigarrer fantastiska komplexa smaker med allt från rostade hasselnötter, vårdaggiga svarta vinbär till stuvad vattenmelon.
Jag är av den bestämda uppfattningen att de smaker som cigarren har utvecklas, men sprids inte nämnvärt. Av samma anledning tror jag inte heller att smakerna tas upp speciellt nämnvärt.

Jag har faktiskt gjort ett litet experiment men Kubanska budgetcigarrer. Två stycken fick ligga i en försluten plastpåse tillsammans med en näve kaffebönor i ett halvår. Cigarrerna luktade absolut kaffe. Det gör ju till och med plastpåsen de låg i men inte sjutton smakar plastpåsen kaffe för det. Cigarrerna smakade dock ungefär helt som vanligt.
Jag lägger in brasklappen med att säga ungefär då de kanske smakade lite annorlunda vilket lika gärna kunde ha varit doften av kaffebönorna som spelade mina smaklökar ett litet spratt via näsan.

Såå, min slutsats då. Lägg cigarrerna som du vill i humidoren. För ordningens skull kan jag tänka mig att men vill ha de olika modellerna liggande tillsammans, men, nja, kanske inte ändå.

Och just det, FOTO!!! :)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det finns en del teorier om just detta att cigarrernas smaker "gifter sig" om de ligger tätt packade i en humidor. Personligen var jag fundersam till om det verkligen kunde vara på det viset. Grundsmaken i alla cigarrer kommer från tobak, tobak som fått lite olika förutsättningar beroende på vilken art av tobak det är, vilken jord de har fått växa i och hur de blivit fermenterade.
Visst har många cigarrer fantastiska komplexa smaker med allt från rostade hasselnötter, vårdaggiga svarta vinbär till stuvad vattenmelon.
Jag är av den bestämda uppfattningen att de smaker som cigarren har utvecklas, men sprids inte nämnvärt. Av samma anledning tror jag inte heller att smakerna tas upp speciellt nämnvärt.

Jag har faktiskt gjort ett litet experiment men Kubanska budgetcigarrer. Två stycken fick ligga i en försluten plastpåse tillsammans med en näve kaffebönor i ett halvår. Cigarrerna luktade absolut kaffe. Det gör ju till och med plastpåsen de låg i men inte sjutton smakar plastpåsen kaffe för det. Cigarrerna smakade dock ungefär helt som vanligt.
Jag lägger in brasklappen med att säga ungefär då de kanske smakade lite annorlunda vilket lika gärna kunde ha varit doften av kaffebönorna som spelade mina smaklökar ett litet spratt via näsan.

Såå, min slutsats då. Lägg cigarrerna som du vill i humidoren. För ordningens skull kan jag tänka mig att men vill ha de olika modellerna liggande tillsammans, men, nja, kanske inte ändå.

Och just det, FOTO!!! :)

Foto såklart. Glömde det.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Adorini deluxe. Mdf i låda, spansk ceder på insidan. RF 69-70%, efter sju dagars svajande.

Bossner och Ramon Allones är favvisar just nu. Intressant att höra om smakerna. Jag misstänkte att informationen var överdriven. Nu skall man bara lyckas samla på sig lite och inte röka upp allt på en gång. Tur det är vinter :gnissla

Edit: vilken kass kamera det är i surfplattan.

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Idag har jag lekt konditor. :)

Bifogat

• uploadfromtaptalk1389213162435.jpg
    uploadfromtaptalk1389213162435.jpg
    74.3 KB · Visningar: 80

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Sitter på 10 Manchester street, London.

Oo va gött de e :-D

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    240.3 KB · Visningar: 78

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Igår bjöd min chef på en riktig fining, pardon 1964 pyramide maduro.

God.

Bifogat

• uploadfromtaptalk1389434195540.jpg
    uploadfromtaptalk1389434195540.jpg
    63.1 KB · Visningar: 68

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Igår bjöd min chef på en riktig fining, pardon 1964 pyramide maduro.

God.

1,5 timma för den?

Jag har noterat att ibland smakar cigarrer bättre andra gången man tänder dem. Exempelvis fick jag en Romeo y julieta av en kompis. Jag hade en halvtimmes bilväg till jobbet och var våldsamt cigarrsugen så jag rökte halva i bilen på vägen dit och andra halvan på väg därifrån. Smakade mkt bättre på hemvägen, rikare smaker vill jag mena. Snoppade av den emellan av praktiska skäl.
Detta stämmer oftast, om man lämnar den en halvtimma eller så märker jag ingen skillnad alls. Om jag inte lämnat den på balkongen vintertid, då blir den gärna lite sur i dubbel bemärkelse ( lapplandsvinter).
Ligger det något i detta eller svamlar jag?

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
1,5 timma för den?

Jag har noterat att ibland smakar cigarrer bättre andra gången man tänder dem. Exempelvis fick jag en Romeo y julieta av en kompis. Jag hade en halvtimmes bilväg till jobbet och var våldsamt cigarrsugen så jag rökte halva i bilen på vägen dit och andra halvan på väg därifrån. Smakade mkt bättre på hemvägen, rikare smaker vill jag mena. Snoppade av den emellan av praktiska skäl.
Detta stämmer oftast, om man lämnar den en halvtimma eller så märker jag ingen skillnad alls. Om jag inte lämnat den på balkongen vintertid, då blir den gärna lite sur i dubbel bemärkelse ( lapplandsvinter).
Om du tycker att den smakade bättre 2:a gången så gjorde den det.
Men själv har jag bara provat "omstart" en gång och det smakade kort sagt, skit. Gammal sur fimp, typ.
Enligt kunnigt folk så kondenserar den rök som finns i cigarren när den slocknar och kyls av. Kodensatet smakar inte gott när det värms upp igen sägs det och jag håller nog helt med.

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati FTW
1,5 timma för den?

BT har lärt mig att en Cigarr skall få dö med värdighet.
Att åter blåsa liv i de döda är inget annat än en pastisch på Djurtjyrkogården.... och vi vet alla vad som kan hända då...

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Att åter blåsa liv i de döda är inget annat än en pastisch på Djurtjyrkogården.... och vi vet alla vad som kan hända då...

Jag tror till och med att denne BT vid något tillfälle dristat sig till jämföra det med att försöka få liv i en slocknad kärlek, visst går det men det blir inte som innan.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7

Instämmer. Skulle aldrig få för mig att tända en cigarr som legat "timmar" igen.

Man väljer rökverk efter tiden man har tillgänglig helt enkelt.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Instämmer. Skulle aldrig få för mig att tända en cigarr som legat "timmar" igen.

Man väljer rökverk efter tiden man har tillgänglig helt enkelt.

Om tillgängligheten är ringa och temperaturen låg, så får man improvisera :)
Skillnad mot sommartid dock, då tycker jag skillnaderna blir mindre mellan omgångarna.

@BT
Där hade vi dem ja. Tackar! Blir förvar till varmare tider.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Båda barnen hade den goda smaken att vilja sova middag idag och frun jobbar.
Jag belönar mig själv med en H. Upmann half corona.

Perfekt barnen-sover-middagstorlek på den...

Bifogat

• uploadfromtaptalk1393070344476.jpg
    uploadfromtaptalk1393070344476.jpg
    38 KB · Visningar: 65

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
1,5 timma för den?

Röka cigarr i bilen :Bugar

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Tycker egentligen att det är dålig stil att skriva "kolla-hur-jäkla-bra-jag-har-det "-inlägg....men kan inte hålla mig.

Just nu avnjuts en 7årig Trinidad Fundadores och den är precis så underbar som jag hoppats :Bugar
En liten skvätt Zacapa XO gör det hela sublimt.
...imorrn bär det av till Västindien för 2 veckors avkoppling och cigarrjakt :banana

Ja, livet är rättvist ibland...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...