Det finns en del teorier om just detta att cigarrernas smaker "gifter sig" om de ligger tätt packade i en humidor. Personligen var jag fundersam till om det verkligen kunde vara på det viset. Grundsmaken i alla cigarrer kommer från tobak, tobak som fått lite olika förutsättningar beroende på vilken art av tobak det är, vilken jord de har fått växa i och hur de blivit fermenterade.
Visst har många cigarrer fantastiska komplexa smaker med allt från rostade hasselnötter, vårdaggiga svarta vinbär till stuvad vattenmelon.
Jag är av den bestämda uppfattningen att de smaker som cigarren har utvecklas, men sprids inte nämnvärt. Av samma anledning tror jag inte heller att smakerna tas upp speciellt nämnvärt.
Jag har faktiskt gjort ett litet experiment men Kubanska budgetcigarrer. Två stycken fick ligga i en försluten plastpåse tillsammans med en näve kaffebönor i ett halvår. Cigarrerna luktade absolut kaffe. Det gör ju till och med plastpåsen de låg i men inte sjutton smakar plastpåsen kaffe för det. Cigarrerna smakade dock ungefär helt som vanligt.
Jag lägger in brasklappen med att säga ungefär då de kanske smakade lite annorlunda vilket lika gärna kunde ha varit doften av kaffebönorna som spelade mina smaklökar ett litet spratt via näsan.
Såå, min slutsats då. Lägg cigarrerna som du vill i humidoren. För ordningens skull kan jag tänka mig att men vill ha de olika modellerna liggande tillsammans, men, nja, kanske inte ändå.
Och just det, FOTO!!!