Cigarr-tråden

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Använde min lilla våg lite mer idag.
Började med att plocka upp en låda RyJ short Churchill som ligger i plastidor 66%. Jag har inte rotat i den plastidoren på ett tag så jag tycker att luftfuktigheten borde vara ganska jämnt fördelad.
Resultatet var tyvärr ganska nedslående. Det skiljer bra mycket mer än vad jag trodde.

Testet fortsätter, lancerosar, lusitaniasar och annat premiumklassat skall vägas.

Bifogat

• uploadfromtaptalk1396268947675.jpg
    uploadfromtaptalk1396268947675.jpg
    29.1 KB · Visningar: 58
  • uploadfromtaptalk1396268956883.jpg
    uploadfromtaptalk1396268956883.jpg
    28.7 KB · Visningar: 59

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
ImageUploadedByTapatalk1396429618.343437.jpg

Oliva Serie G. Fyrkantig är en trevlig form för oss knogapor, så rullar den inte bort om man måste lägga ifrån sig den. Oliva är lite av en ny favorit faktiskt.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det var onekligen behagligt. Bra brinntid också, 30-40 minuter något. Skall beställa en låda av deras serie G special som jag recenserade tidigare. Behagfulla minst sagt och därtill prisvärda.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
View attachment 402536

Oliva Serie G. Fyrkantig är en trevlig form för oss knogapor, så rullar den inte bort om man måste lägga ifrån sig den. Oliva är lite av en ny favorit faktiskt.

Den är inte dum alls. Jag har en kvar av 10. Den är bättre än denna som jag provade i helgen
12546.jpg

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag provade en jäääättesmaaal don diego igår. Kunde lika gärna rökt två gula blend. Värdelösa.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Använde min lilla våg lite mer idag.
Började med att plocka upp en låda RyJ short Churchill som ligger i plastidor 66%. Jag har inte rotat i den plastidoren på ett tag så jag tycker att luftfuktigheten borde vara ganska jämnt fördelad.
Resultatet var tyvärr ganska nedslående. Det skiljer bra mycket mer än vad jag trodde.

Testet fortsätter, lancerosar, lusitaniasar och annat premiumklassat skall vägas.
Hmm, men har viktskillnaden någon egentlig betydelse vid själva konsumtionstillfället? Drygt 25% känns ju spontant som en ganska stor variation.
Vore intressant att veta hur dom ter sig vid praktisk provning.
Har förresten två lådor (nästan) av dom där och (ovägda) smakar dom riktigt bra tycker jag.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Börjar det inte bli lite analt när man grinar över olika vikt?

Att dom inte är pluggade, smakar gott och ger bra rök måste väl vara det som är intressant?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Analt vet jag inte om jag är beredd att kalla det. Däremot skiljer det 20% vikt mellan tyngsta och lättaste short Churchillen.
Cigarren med högst vikt har garanterat störst sannolikhet att vara pluggad. Den med minst vikt borde vara ganska snabbpuffad.
Om jag skulle bjuda en och själv njuta av en, där vikten skiljer så mycket borde rökupplevelsen också skilja en hel del.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Analt vet jag inte om jag är beredd att kalla det. Däremot skiljer det 20% vikt mellan tyngsta och lättaste short Churchillen.
Cigarren med högst vikt har garanterat störst sannolikhet att vara pluggad. Den med minst vikt borde vara ganska snabbpuffad.
Om jag skulle bjuda en och själv njuta av en, där vikten skiljer så mycket borde rökupplevelsen också skilja en hel del.
Ser fram emot resultatet av en fältprovning. :)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Fy fabian, såg fram mot min Oliva robusto men den var helt igenproppad. Kunde använt den som mellanlägg om jag skulle haft en plåt att buckla ut.
Som tur var hade jag en reservbolivar i fickan och den var perfa.
Prova ät baklava, dricka bryggkaffe och puffa Bolivar samtidigt, det är helt ljuvligt.
Luktade gott i bilen sedan också, som en wunderbaum fast väldoftande då :hihi

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
För de som handlar rökverk i Stockholm kan jag verkligen rekommendera Roberts tobak vid St Eriksplan. Han må inte vara billigast, men köper du lösplugg så kollar han varje pinne åt dig och jag tror aldrig jag fått en pluggad av honom.

Bra affär. Stöd.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
För de som handlar rökverk i Stockholm kan jag verkligen rekommendera Roberts tobak vid St Eriksplan. Han må inte vara billigast, men köper du lösplugg så kollar han varje pinne åt dig och jag tror aldrig jag fått en pluggad av honom.

Bra affär. Stöd.

Gissa var jag köpte denna ;) fast jag kommer handla där även framgent. Genuint trevligt ställe, liksom Fram.
Imorgon hämtar jag nog en låda små-Olivor hos Fram.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Gissa var jag köpte denna ;) fast jag kommer handla där även framgent. Genuint trevligt ställe, liksom Fram.
Imorgon hämtar jag nog en låda små-Olivor hos Fram.

Jag dristar mig till ett KVACK!

Framresor... Roger är så skön. Jag vill också sitta halvpackad på portvin runt lunch en onsdag och jäsa i en skog av humidorer.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jag dristar mig till ett KVACK!

Framresor... Roger är så skön. Jag vill också sitta halvpackad på portvin runt lunch en onsdag och jäsa i en skog av humidorer.
Roger å hans lilla butik är två av få anledningar som kan få mig att masa mig in till stan. Blir alltid av med en massa pengar i den där lilla sprickan i väggen men jag känner mig aldrig lurad, tvärtom, alltid ett sant nöje att gagga å botanisera i hyllorna.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Gårdagen spenderades med att bygga en humleodling. 12 6-metersstolpar med stagvajer och 6 stycken odlingsvajers. Ett hederligt slitarbete. Enligt planen skall odlingen rymma 100 humleplantor.

Kaffepausen var i sällskap med en punch petit corination. Kvällen var i sällskap med en RyJ short Churchill. Hela dagen var i sällskap med gamla goda vänner.

Sådana dagar är bra! :)

Bifogat

• uploadfromtaptalk1397392765069.jpg
    uploadfromtaptalk1397392765069.jpg
    120.8 KB · Visningar: 67
  • uploadfromtaptalk1397392773886.jpg
    uploadfromtaptalk1397392773886.jpg
    36.6 KB · Visningar: 62

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Kommer bara ihåg cascade till namnet. Läste på plantorna till alla men kommer inte riktigt ihåg vad det var för några.

En ordentlig humleodling blev det iallafall. :)

Jag har faktiskt varit sugen att dra igång en mer eller mindre professionell humleodling i Sverige. Närodlat, ekologiskt och allt det där.
Har inte kommit längre. Jag ville låna lite böcker från skogs-och lantbruksakademin för att se vad man har traditionellt har odlat i landet tidigare. Nu kommer ju många sorter från Tyskland, Tjeckien och Polen vill jag minnas. Det är svårt att slå odlingstakt, -kvantitet och pris på de produkterna.
Då får man nischa sig annorlunda.
Hur avancerad vill du bli?
Står det på åkermark eller på tomten?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...