Commercial Bank Grand Prix of Qatar - Losail International Circuit Qatar

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag förstår inte hur Yamaha kan tillåta denna parodi med HJC hjälmar. Det är ju inte första gången en Yamaha-förare får backa av eller rent av bryta för att en HJC hjälm strular. Ben Spies kraschade ju ut sig ur minst ett race på grund av dålig sikt och Lorenzo hade ju en väldans massa strul med imma i Le Mans förra året.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om Lorenzo har ett annat hjälmmärke inom mycket kort.

Är det yamaha som skriver hjälmkontrakt åt sina förare?

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Rossi / Yamaha verkar ju ha koll på grejerna i år också.
Undrar bara när dom löser hans kalsongproblem :rolleyes:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett av dom största skälen till att vara med denna säsong är att dom får tillgång till Michelin-testen som bara är tillgängliga för deltagarna i MGP. Utan dessa skulle dom få utveckla i blindo då det väl är i stort sett självklart att dom inte kommer presentera på samma sätt som Bridgestone.

Jaoh, jag bryr mig inte jättemycket om varför de är med. Jag blir gladare ju fler fabriker som är med. Och ju närmare toppen, desto bättre! Klimax nås när det är en näve fabrikstall så att det blir rejäl strid på kniven hela vägen över mållinjen så ofta som möjligt. Inte som det varit den senaste tiden att Yamaha har sina starka banor och Honda sina, och på sina starka banor vinner de oftast. Näh! Fler fabrikstall så det blir lite rörigare. :hihi
Gärna så många att alla fabriksstall inte kan få med båda hojarna direkt in till Q2 för lite extra spänning.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Är det förarna själva som väljer hjälmmärke och är det föraren som får sponsorpengarna?
Det blir ju ganska lustigt när Yamaha lägger X gånger 100 Mkr och sedan är det en så löjlig sak som kvalitén på hjälmen som gör att man förlorar en vinst :huvet
Är det yamaha som skriver hjälmkontrakt åt sina förare?

Vad jag vet så skrivs alla kontrakt gällande personlig utrustning mellan föraren och tillverkaren av den personliga utrustningen. Jag kan dock tänka mig att en stor motorcykeltillverkare som Yamaha kan lägga in sitt veto om det är uppenbart att en tillverkare av personlig utrustning är oduglig. Yamaha har säkert sett till att det finns klausuler kring detta i de kontrakt de har med förarna.

Jag vet att Honda är mycket skeptisk till alla som ska åka en fabriks-Honda och inte åker med Arai eller Shoei hjälm. Det var på nåder och först efter omfattande vindtunneltester som Stoner fick åka med Nolan / X-Lite.

Så jag skulle inte bli förvånad om Yamaha tvingar Lorenzo till ett byte inom en mycket snar framtid. Om inte annat genom att tvinga HJC att använda omlackade Arai eller Shoei hjälmar (detta har förekommit förut).

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Vad jag vet så skrivs alla kontrakt gällande personlig utrustning mellan föraren och tillverkaren av den personliga utrustningen. Jag kan dock tänka mig att en stor motorcykeltillverkare som Yamaha kan lägga in sitt veto om det är uppenbart att en tillverkare av personlig utrustning är oduglig. Yamaha har säkert sett till att det finns klausuler kring detta i de kontrakt de har med förarna.

Jag vet att Honda är mycket skeptisk till alla som ska åka en fabriks-Honda och inte åker med Arai eller Shoei hjälm. Det var på nåder och först efter omfattande vindtunneltester som Stoner fick åka med Nolan / X-Lite.

Så jag skulle inte bli förvånad om Yamaha tvingar Lorenzo till ett byte inom en mycket snar framtid. Om inte annat genom att tvinga HJC att använda omlackade Arai eller Shoei hjälmar (detta har förekommit förut).

Som vanligt, bra info, hade ingen aning om det du skriver, du är våran NE på sporthoj alatalo:)

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Aprilia hade ju inte tänkt vara med förrän nästa säsong från början, men kom på att det nog skulle vara lite extra bonus att förlägga utvecklingen av hojen på riktiga rejs, så den hojen bör ju bli bättre under säsongen med. :D Absolut toksist känns inte som en plats de kommer vara sugna abbonera väldigt länge på. Hojen är ju åas inte färdigutvecklad, så vem vet.

Vet inte hur dom tänkte med Melandri där dock, har han varit något annat än sist på allt sen dom började testa ?! Läste nån artikel innan semester uppehållet för GP förarna om att de var nått som störde honom och fick de inte att lira och skulle komma igen när nya testerna startade, men än så länge har ja inte sett nått annat än dead last om ja inte missminner mig ?!

Aprilia kanske lyfter tids nog men troligen inte med Melandri i sitsen ?!

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vet inte hur dom tänkte med Melandri där dock, har han varit något annat än sist på allt sen dom började testa ?! Läste nån artikel innan semester uppehållet för GP förarna om att de var nått som störde honom och fick de inte att lira och skulle komma igen när nya testerna startade, men än så länge har ja inte sett nått annat än dead last om ja inte missminner mig ?!

Aprilia kanske lyfter tids nog men troligen inte med Melandri i sitsen ?!

Nä han är lite av en besvikelse, men såg på twitter att han börjat fysträna igen. Tydligen varit sjuk i en månad. Får se om det kan gå lite bättre nästa racehelg.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer

Jag körde REC i ett par säsonger o vann ett par gånger MED en HJC-hjälm:rock INGET fel på den:fakta

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85

Var det inte Pedrosa som körde med Öhlinsgaffel med Showa märken under några race för länge sedan? Någon Repsolförare var det iaf, och det var på den tiden då Yamaha ägde Öhlins.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Då var 24 liters soppafördelen borta för Ducatis Factory option hojar. Tre pallplatser, Austin 2014 och två nu var gränsen enligt reglementet. Kommer förmodligen inte att påverka nåt för GP 15 hojarna, kanske 14:2 får mindre kräm?

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Det borde räcka MEN 100mbit lina här med lagg, hoppande till sämsta kvaliteten osv... Varför köpte jag denna skit?

Likadant hos mig. Fungerade klockrent när jag tittade i efterhand. Antagligen så buffrar de för lite i direktsändning. Då kan det bli ryckigt.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Inredningen i hjälmen föll ner och skymde synen enligt artikeln.

Likadant hos mig. Fungerade klockrent när jag tittade i efterhand. Antagligen så buffrar de för lite i direktsändning. Då kan det bli ryckigt.
Tror att detta var ett tillfälligt problem, hade också problem med livesändning då det hackade o ljudet försvann efter ett par sekunder, kollade eftersändning istället och det funkade perfekt, problemet var endast i söndags. Kollade hela förra året med videopasset på 8 mb utan problem.

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jaha, Pedrosa lägger sig under kniven ännu en gång och missar de två kommande rejsen - Aoyama tillbaka i cirkusen vid sidan om MM: http://www.crash.net/motogp/news/217166/1/aoyama-called-up-to-replace-injured-pedrosa.html

Inget mästerskap för vår lille Don Quijote säsongen 2015 alltså, nu hoppas vi väl i stället på att karln äntligen ska slippa detta problem och fortsätta fightas i toppen!

Glad påsk på Er :)
Ja, alltid trist när skador sätter stopp. Motivationen o gnistan verkade för en stund finnas där i Qatar. Glad påsk :tummenupp

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag körde REC i ett par säsonger o vann ett par gånger MED en HJC-hjälm:rock INGET fel på den:fakta

Jag tror inte att Lorenzo och Ben Spies håller med om dina "fakta".

Var det inte Pedrosa som körde med Öhlinsgaffel med Showa märken under några race för länge sedan? Någon Repsolförare var det iaf, och det var på den tiden då Yamaha ägde Öhlins.

Mig veterligen ingen på en Honda MotoGP-hoj. Däremot sägs Doohan ha vunnit några race såväl som mästerskap med en Öhlins Superbikegaffel som eloxerats om och lackats i lämpligare färger.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Reprisen av racet börjar strax på viasat motor om någon vill se igen och analysera något. :)

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
Jag tror inte att Lorenzo och Ben Spies håller med om dina "fakta".

Mig veterligen ingen på en Honda MotoGP-hoj. Däremot sägs Doohan ha vunnit några race såväl som mästerskap med en Öhlins Superbikegaffel som eloxerats om och lackats i lämpligare färger.

Hmm, hittar detta vid en snabb googling:
http://www.motorcyclenews.com/sport...1309-brno-motogp-repsol-honda-to-test-ohlins/

Det blev kanske inte mer än att man testade Öhlins, även om jag tycks minnas att man bytte innan säsongen var slut. Men, jag vet bättre än att säga emot dig i detta. :)

EDIT: Öhlins var i Yamahas ägo 1987 - 2007, så Yamaha ägde alltså inte Öhlins när Repsol teamet testade grejerna i artikeln ovan.

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Precis nu gick starten för ännu en repris av MotoGP-rejset på ViaSat...

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum