Commercial Bank Grand Prix of Qatar

Man kanske inte ska dra för mycket slutsatser. top tiderna på QP förra året var ju 1.54.XX kommer ju antagligen gå snabbare idag och imorgon. Vilket kommer kasta om en del i resultatlistorna
 
Det är möjligen mer intressant att veta något om vad Rossi tänker...

När engelsmannen på satellithojen är lika snabb som Rossi och därtill jävligt beslutsam, då har Rossi något att bekymra sig över. Lorenzo är redan ett känt bekymmer för Rossi (vars enda mål är att ta en titel till innan han lägger hjälmen på hyllan) och han behöver inte fler. Skulle Rossi dessutom bli ifrånkörd av den sura britten, då lär Yamaha inte vara benägna att snåla med de bättre fabriksdelarna till den svart-gula hojen, vilket knappast lindrar Rossis bekymmer.
Mmm, visst har även Rossi fler individer att fundera kring inför denna säsong än de vanliga Aliens. Men i intervjuer och uttalanden ger Rossi som spelevink närmast intrycket av att välkomna fler förare som krigar om tätplatser, möjligen för att han fortfarande tror sig stark i kamp man mot man. Efter Ducatiåren kanske ändå Rossi är oerhört nöjd med att fightas om racevinster och podium, som Du skriver så gör kanske ytterligare titlar inte så stor skillnad för honom personligen såväl som för hans eftermäle?

Lorenzo är redan stor, flerfaldig mästare och intar en ny och klädsam roll som fältets store skollärare, strateg och analytiker (läste intervjun där han kommenterade Crutchlows framgångar och menade att han definitivt kunde fightas om podium och racevinster under förutsättning att han fokuserar på sin jämnhet och inte forcerar (sig i olycka?)). Det känns väl som att framgångar för Crutchlow, Bradl och Bautista borde sätta flest myror i huvudet/brallan på Pedrosa i hans absoluta jakt på den gäckande mästartiteln?

Är det ingen som reagerat över Doviozos insats igår? Ducati har ju alltid fungerat relativt bra på Losail, men jag finner det spännande att se hur hojen går ikväll (när banan förhoppningsvis inte är lika smutsig)! Tänk om vi kunde få se lite framgångar även för Dovi och Hayden denna säsong, det kunde väl få den ljumma MGP-grytan riktigt stormkokande och smaklig? :)
 
Last edited:
Mmm, visst har även Rossi fler individer att fundera kring inför denna säsong än de vanliga Aliens. Men i intervjuer och uttalanden ger Rossi som spelevink närmast intrycket av att välkomna fler förare som krigar om tätplatser, möjligen för att han fortfarande tror sig stark i kamp man mot man.
Ligger något i det. Kanske ska man inte underkatta Rossis förmåga att dra det längsta strået när det handlar om närkamp och inte individuella kvaltider.

Det känns väl som att framgångar för Crutchlow, Bradl och Bautista borde sätta flest myror i huvudet på Pedrosa i hans absoluta jakt på den gäckande mästartiteln?
Ja, sannerligen gäckande. Men jag tror (trots hans blygsamma tider vid gårdagens träning) att Pedrosa ser en enda person mellan sig själv och mästerskapsbucklan: Lorenzo.

Är det ingen som reagerat över Doviozos insats igår?
Imponerande! Och borde vara besvärande för Hayden, för att inte tala om Spies (som aldrig är sen att påminna omgivningen om sitt veka fysiska tillstånd).
 
Crutchlow:
"Why were the Yamahas so much faster at Qatar? “The Yamaha is better in tricky conditions,” Crutchlow explained, pointing also to the results at Jerez. He did not expect it to last, and once the track improved, the Hondas would be back with a vengeance, he predicted.

“When the track conditions come cleaner, the Honda has maybe half a second advantage,” Crutchlow told reporters. He also had a good explanation for why the Hondas struggle in the trickier conditions. The way the Hondas turn, Crutchlow explained, is by sliding the rear. They slide and use the slide to get drive. Under less than ideal conditions, the bike continues to slide, but the drive is no longer there, making the bike much slower."

http://www.asphaltandrubber.com/racing/motogp-summary-thursday-qatar-gp-2012/#more-41640

Ha, han är slug den där engelsmannen; geialiskt uttalande!!! OM han blir frånkörd av Hondorna så "vet" ju alla varför, det har ju Crutchlow redan uttalat, och om han INTE blir frånkörd, så framstår ju C som en helt lysande förare!!!

- F-ck, he's quicker than the Honda-riders who SHOULD be half a second faster!!!!! Riding a non-works bike!!! Amazing!!!!

Genialiskt!
 
Last edited:
Friträning idag. Kolla inlägg nr. 20 för alla tider...
Pedrosa långsammare än Ducati och 1,4 sek efter sin rookie-teamkompis som är snabbast av alla. Känns nog inte helgjutet när det är race om 48 timmar.

För övrigt snopet att titta live med kommentatorer på motogp.com eftersom man får bild med 6 minuters fördröjning, men tiderna direkt. Man blir alltså snuvad på spänningen om man seglar till höger. Se bild.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-04-05 kl. 17.45.51.jpg
    Skärmavbild 2013-04-05 kl. 17.45.51.jpg
    87.7 KB · Visningar: 109
Visst satte Marquez sitt snabbaste varv i släptåg på Rossi när Rossi satte sitt snabbaste varv? Det såg ut så på sändningen jag såg i alla fall. Vet inte hur mycket det hjälpte men helt plötsligt var han bara först...

Edit; kollade analysen på motogp.com, han hade två 1.58.3 som bäst och sedan satte han plötsligt 1.56.4.
 
Last edited:
533414_566278266739938_1589191785_n.jpg
 
Marquez körde 15 varv på FP2, se tiderna nedan. Var ju inte direkt fler varv runt 1'56... Rossi och Lorenzo såg ju ut att få till lite fler snabba varv

1. Marc Marquez
1 3'00.632
2 2'00.528
3 1'58.647
4 1'58.398
5 9'48.635
6 2'11.831
7 1'58.380
8 2'03.501
9 2'00.240
10 1'58.505
11 7'24.296
12 2'09.529
13 1'56.477
14 4'08.072
15 2'15.224

2. Jorge Lorenzo
1 2'14.634
2 2'00.648
3 1'57.619
4 8'44.658
5 2'04.114
6 1'58.007
7 1'57.796
8 1'57.651
9 7'14.741
10 2'06.686
11 1'58.014
12 1'56.861
13 1'57.126
14 1'56.745
15 1'57.179
16 1'57.197
17 2'04.737

3. Valentino Rossi
1 4'30.153
2 1'58.960
3 1'57.349
4 1'57.257
5 1'57.733
6 6'41.550
7 2'10.961
8 1'57.756
9 1'57.145
10 1'57.528
11 7'10.960
12 2'16.244
13 1'57.929
14 1'56.805
15 2'01.661
 
Ja, Lorre är sjuk. Men vad händer med Pedrosa? Trodde han tog de lugnt först men så långt efter när 3 träningar är körda verkar skumt.
 
1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 56.084s
2. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 1m 56.085s
3. Cal Crutchlow GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 56.326s
4. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 1m 56.416s
5. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (GP13) 1m 56.417s
6. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 56.502s
7. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 1m 56.572s
8. Nicky Hayden USA Ducati Team (GP13) 1m 56.670s
9. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 56.901s
10. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 1m 56.984s

11. Andrea Iannone ITA Energy T.I. Pramac Racing (GP13) 1m 57.169s
12. Ben Spies USA Ignite Pramac Racing (GP13) 1m 57.308s
13. Aleix Espargaro ESP Power Electronics Aspar (ART CRT) 1m 57.420s
14. Hector Barbera ESP Avintia Blusens (FTR-Kawasaki CRT) 1m 57.956s
15. Yonny Hernandez COL Paul Bird Motorsport (ART CRT) 1m 58.211s
16. Randy De Puniet FRA Power Electronics Aspar (ART CRT) 1m 58.396s
17. Colin Edwards USA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)* 1m 58.863s
18. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (ART CRT) 1m 59.180s
19. Hiroshi Aoyama JPN Avintia Blusens (FTR-Kawasaki CRT)* 1m 59.212s
20. Danilo Petrucci ITA Came IodaRacing Project (Suter-BMW CRT)* 1m 59.755s
21. Bryan Staring AUS Go&Fun Honda Gresini (FTR-Honda CRT)* 1m 59.758s
22. Lukas Pesek CZE Came IodaRacing Project (Suter-BMW CRT)* 1m 59.837s
23. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM CRT)* 2m 0.080s
24. Claudio Corti ITA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 0.439s


Visst är det jämt? Jämnare i toppen än någonsin? Eller?

Och Ducati är MED! Kul!
 
Hade vi 10 förare inom en sekund en enda gång förra året? :tummenupp
Vad säger man, Dovi, killen kan köra! :)
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top