Covid-19 viktig information!

Raderad medlem 51742

Guest

Den där lagen som det hänvisas till ser ut att vara väldigt brett formulerad. Verkar som att syftet är att förhindra att aktörer som är ute efter att skada samhället, t ex terrorister och främmande makt, skall kunna dra nytta av att känna till samhällets sårbarheter. Detta är ju fullt förståeligt.

Samtidigt är inte lagen tydlig med att undanta situationer som den vi är nu, även om det kan tyckas rimligt att göra det utifrån rent sunt förnuft. Kanske är det så att vid en domstolsprövning skulle det visa sig att när man tittar på lagens förarbeten (för att se syftet med lagen) och väger det hela mot yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen (som båda är grundlagar) skulle det visa sig att de senare vinner i just det här fallet. Detta är dock inte något som en genomsnittlig chef inom kommun, region eller statlig myndighet har kompetens att bedöma säkert, så istället är man restriktiv - ingen vill ta risken att hamna i domstol för att ha brutit mot en sekretesslag.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Den där lagen som det hänvisas till ser ut att vara väldigt brett formulerad. Verkar som att syftet är att förhindra att aktörer som är ute efter att skada samhället, t ex terrorister och främmande makt, skall kunna dra nytta av att känna till samhällets sårbarheter. Detta är ju fullt förståeligt.

Samtidigt är inte lagen tydlig med att undanta situationer som den vi är nu, även om det kan tyckas rimligt att göra det utifrån rent sunt förnuft. Kanske är det så att vid en domstolsprövning skulle det visa sig att när man tittar på lagens förarbeten (för att se syftet med lagen) och väger det hela mot yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen (som båda är grundlagar) skulle det visa sig att de senare vinner i just det här fallet. Detta är dock inte något som en genomsnittlig chef inom kommun, region eller statlig myndighet har kompetens att bedöma säkert, så istället är man restriktiv - ingen vill ta risken att hamna i domstol för att ha brutit mot en sekretesslag.

Begriper man inte smittskyddslagen? Ahrm..

Jaja, sekretess smeckretess. Vi minns alla hur viktigt det var när Transportstyrelsen handlade upp databaser. Till skillnad från den ”fadäsen” så innehåller detta iaf inget PUL.

Sårbarheter i samhället? I detta? Hyggligt lång växel där för att pussla på Sörmlands beredskap

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Begriper man inte smittskyddslagen? Ahrm..

Jaja, sekretess smeckretess. Vi minns alla hur viktigt det var när Transportstyrelsen handlade upp databaser. Till skillnad från den ”fadäsen” så innehåller detta iaf inget PUL.

Sårbarheter i samhället? I detta? Hyggligt lång växel där för att pussla på Sörmlands beredskap

Offentlighets- och sekretesslag (2009:400): https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400

En lag dessa chefer troligen iaf är tillräckligt grundligt bekanta med för att få dem att bli rädda för att göra fel.

Det är lätt att se en konspiration i detta vid första anblick, men man skall aldrig underskatta den naturliga drivkraften hos människor att rädda sitt eget skinn från vad som i deras situation uppfattas som det mest uppenbara hotet, i det här fallet ett lagbrott. Efter att ha haft en hel del med chefer inom såväl det offentliga som det privata att göra så är iaf min erfarenhet att många av dem är livrädda för att bryta mot någon lag.

Sedan kan man förstås inte utesluta att det även kan finnas en oro för att det skall uppdagas att man exempelvis brustit i sitt arbetsgivaransvar (inte tillhandahållit skyddsutrustning) osv. som skulle få en att hamna i domstol. Det kan naturligtvis också vara en bidragande faktor till agerandet, men jag skulle tro att det jag tog upp ovan är den huvudsakliga förklaringen - det ena handlar om att undvika att begå ett lagbrott, det andra om att undvika att åka dit för ett lagbrott som redan begåtts.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400): https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400

En lag dessa chefer troligen iaf är tillräckligt grundligt bekanta med för att få dem att bli rädda för att göra fel.

Det är lätt att se en konspiration i detta vid första anblick, men man skall aldrig underskatta den naturliga drivkraften hos människor att rädda sitt eget skinn från vad som i deras situation uppfattas som det mest uppenbara hotet, i det här fallet ett lagbrott. Efter att ha haft en hel del med chefer inom såväl det offentliga som det privata att göra så är iaf min erfarenhet att många av dem är livrädda för att bryta mot någon lag.

Sedan kan man förstås inte utesluta att det även kan finnas en oro för att det skall uppdagas att man exempelvis brustit i sitt arbetsgivaransvar (inte tillhandahållit skyddsutrustning) osv. som skulle få en att hamna i domstol. Det kan naturligtvis också vara en bidragande faktor till agerandet, men jag skulle tro att det jag tog upp ovan är den huvudsakliga förklaringen - det ena handlar om att undvika att begå ett lagbrott, det andra om att undvika att åka dit för ett lagbrott som redan begåtts.

Ja det senare innebär ju en kärvare sits för ett antal chefer? Sannolikhet, modus operandi etcetera ger dig, vad?

Tegnell-försvararna rycker ut, tror att en läkare är utländsk desinformationskampanj? Cirkeln är sluten, bollen är rund?

https://emanuelkarlsten.se/05/coronapandemin/

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Från gårdagens scb. Tillsammans med tidigare veckors kurvor så man ser eftersläpningen.

Man kan konstatera att för 2 veckor sedan dog runt i genomsnitt 110 personer fler än normalt varje dag.

Samtidigt borde man anta att den sociala distanseringen, minskat antal transporter, etc borde pressat ner antal döda. Precis som sker runt mitten av mars månad innan det drar iväg uppåt. Så det är covid-19 skördar nog egentligen fler offer än dessa 110 om dagen.

Bifogat

• Dead_5maj.png
    Dead_5maj.png
    85.1 KB · Visningar: 23

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skillnaden mellan årets antal döda och medellinjen och lite mer inzoomat.

Nästa vecka lär få några döda till pålagt vid toppen och då kommer medellinjen hoppa upp till 120 döda om dagen.

Den utplaning runt 60 döda om dagen som Tegnell pratade om för några veckor sedan är nu helt bortblåst.

Bifogat

• Diff_Dead_5maj.png
    Diff_Dead_5maj.png
    52.4 KB · Visningar: 20

Raderad medlem 51742

Guest
Skillnaden mellan årets antal döda och medellinjen och lite mer inzoomat.

Nästa vecka lär få några döda till pålagt vid toppen och då kommer medellinjen hoppa upp till 120 döda om dagen.

Den utplaning runt 60 döda om dagen som Tegnell pratade om för några veckor sedan är nu helt bortblåst.

Vill man grotta ner sig ytterligare i eftersläpning och prognoser har Adam Altmejd nu förfinat sina grafer.
I första grafen går det nu att jämföra 7-dagars medelvärde, både utifrån rapporteringsdag och dödsdag, i samma graf.

deaths_lag_sweden_2020-05-04.png

Han har även lagt till en graf som visar hur många dagar det dröjer från dödsdatum tills dess att datumet är "komplett" (definierat som att antalet döda det datumet inte förändrats senaste tre dagarna).

lag_trend_sweden_2020-05-04.png

https://adamaltmejd.se/covid/

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vill man grotta ner sig ytterligare i eftersläpning och prognoser har Adam Altmejd nu förfinat sina grafer.
I första grafen går det nu att jämföra 7-dagars medelvärde, både utifrån rapporteringsdag och dödsdag, i samma graf.

View attachment 453883

Han har även lagt till en graf som visar hur många dagar det dröjer från dödsdatum tills dess att datumet är "komplett" (definierat som att antalet döda det datumet inte förändrats senaste tre dagarna).

View attachment 453884

https://adamaltmejd.se/covid/

Jämför de kurvorna mot de jag nyss la upp så ser det ut som att Sveriges statistik över bekräftat döda av covid19 inte längre stämmer så bra emot den totala "överdödligheten" just nu.

Ser man kring 10-16 april så visar Adams kurva runt 95 döda om dagen samtidigt som scb säger att runt 115 personer fler än vanligt dött under samma period. Nu använde jag bara ögonmåttet för att uppskatta siffrorna så det är ingalunda så exakt som tre värdesiffror antyder.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jämför de kurvorna mot de jag nyss la upp så ser det ut som att Sveriges statistik över bekräftat döda av covid19 inte längre stämmer så bra emot den totala "överdödligheten" just nu.

Ser man kring 10-16 april så visar Adams kurva runt 95 döda om dagen samtidigt som scb säger att runt 115 personer fler än vanligt dött under samma period. Nu använde jag bara ögonmåttet för att uppskatta siffrorna så det är ingalunda så exakt som tre värdesiffror antyder.

Ja, den diffen blir ju även tydlig om man kollar nedanstående graf från https://www.covid19insweden.com/deaths.html

Skärmavbild 2020-05-05 kl. 09.25.37.png

Eftersom rapporteringen av Covid19-dödsfall bygger på fall som diagnosticerats med test och som avlidit inom 30 dagar antar jag att diffen till stor del bör bestå av människor som avlider i Covid-19 på äldreboenden eller i hemmet utan att ha blivit testade och att denna diff är större än den diff som sker "åt andra hållet", där människor som testat positivt för Covid-19, men avlider av andra orsaker ändå räknas med i statistiken för Covid-19.

Socialstyrelsen har ju börjat sammanställa statistik som bygger på den dödsorsak som läkare rapporterar in till dödsorsaksregistret och som då även fångar in misstänkta fall, men där patienten inte testats. Den statistiken bör väl i förlängningen bli mer rättvisande, men där är också eftersläpningen betydligt större.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Sex virologiforskare: virus kan överföras utan att den smittade känner sig sjuk och forskning visar att smittan kan spridas via utandningen.

Dessa två egenskaper hos covid-19 ligger bakom att länder infört krav på munskydd. Vi uppmanar nu därför Folkhälsomyndigheten att rekommendera att munskydd används i publika miljöer och i äldrevården.

https://www.dn.se/debatt/anvand-munskydd-i-publika-miljoer-och-i-aldrevarden/

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sex virologiforskare: virus kan överföras utan att den smittade känner sig sjuk och forskning visar att smittan kan spridas via utandningen.

Dessa två egenskaper hos covid-19 ligger bakom att länder infört krav på munskydd. Vi uppmanar nu därför Folkhälsomyndigheten att rekommendera att munskydd används i publika miljöer och i äldrevården.

https://www.dn.se/debatt/anvand-munskydd-i-publika-miljoer-och-i-aldrevarden/
Haha, vad vet virologiforskare om detta?
Ingenting så klart, Anders vet bäst.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Smått surrealistiskt att läsa svensk medias kritik mot att USA nu öppnar upp.
De gör ju det Sverige gjort hela tiden.
Fake news era.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Smått surrealistiskt att läsa svensk medias kritik mot att USA nu öppnar upp.
De gör ju det Sverige gjort hela tiden.
Fake news era.

Det finns en liten skillnad i att aldrig ha stängt mot att öppna upp.
Sedan förstår jag alla länder som vill/skall/börjar öppna upp.
Nån gång måste det ju hända.
Jag kommer följa det med spänning snarare än kritik.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det finns en liten skillnad i att aldrig ha stängt mot att öppna upp.
Sedan förstår jag alla länder som vill/skall/börjar öppna upp.
Nån gång måste det ju hända.
Jag kommer följa det med spänning snarare än kritik.
Ja det är sant, med betoning på liten. Så liten att det är uppenbart att de rapporterar helt olika om det är Trump eller Löfvén i bakgrunden i alla fall. Som vanligt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Såg förresten att Tegnell igår sade att vi hade nog coronavirus här i Sverige i november.
Han gissar ju bara, nu hade han hört att Frankrike hade det i december, försöker rädda ansiktet med typ "ja det tror jag också, absolut".
Vilken nolla.
Jag sätter en bättre lunch på att han aldrig fått ett öre i lön i privat sektor.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Är inte det här lite typiskt Sverige, "Vi får titta på det" säger man.
https://www.expressen.se/kvallsposten/coronaoro-for-trangsel-pa-strander-packade-sillar/

Saknar lite snabbfotade och kreativa människor som kan anpassa samhället lite snabbare än att "man ska titta på det".

I Dannmark så enkelriktar man gångvägar för att folk inte ska mötas, förbjuder löpning i park ( tror jag det var ).
Målat upp rutor på gräsytor där folk skall hålla sig inom.

Sverige som har haft öppet samhälle hela tiden har väl haft tid på sig att anpassa samhället utifrån hur vår nya vardag ser ut. Ut med ordningsvakter på stan där det är trångt och styr upp den social distanseringen.

Böter om man står för tätt ( Danmark tror jag också gör det ).

Varför ska det vara svårt att hålla ORDNING ute?

Tycker jag i alla fall.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom