Offentlighets- och sekretesslag (2009:400):
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400
En lag dessa chefer troligen iaf är tillräckligt grundligt bekanta med för att få dem att bli rädda för att göra fel.
Det är lätt att se en konspiration i detta vid första anblick, men man skall aldrig underskatta den naturliga drivkraften hos människor att rädda sitt eget skinn från vad som i deras situation uppfattas som det mest uppenbara hotet, i det här fallet ett lagbrott. Efter att ha haft en hel del med chefer inom såväl det offentliga som det privata att göra så är iaf min erfarenhet att många av dem är livrädda för att bryta mot någon lag.
Sedan kan man förstås inte utesluta att det även kan finnas en oro för att det skall uppdagas att man exempelvis brustit i sitt arbetsgivaransvar (inte tillhandahållit skyddsutrustning) osv. som skulle få en att hamna i domstol. Det kan naturligtvis också vara en bidragande faktor till agerandet, men jag skulle tro att det jag tog upp ovan är den huvudsakliga förklaringen - det ena handlar om att undvika att begå ett lagbrott, det andra om att undvika att åka dit för ett lagbrott som redan begåtts.