Karln är ju sinnessjuk. Att SvD publicerar sådant här är i sig makalöst:
Många länder (och deras medier) har förundrat sig över den avslappnade svenska strategin till coronapandemin: skolor och de flesta arbetsplatser är öppna, de allmänna kommunikationerna rullar på, och poliser kontrollerar inte vart man är på väg ute på gatan. Kritiker har formulerat det som att ”Sverige offrar sina gamla för att snabbt nå flockimmunitet”. Dödstalen har hittills överträffat våra tre närmaste grannar Danmark, Norge och Finland, men dödligheten är lägre än i Storbritannien, Spanien och Belgien.
Det är nu tydligt från många länder att en nedstängning av samhället (en ”lockdown”) inte skyddar de gamla och sköra människor som bor på vårdhem – en grupp som nedstängningen var utformad för att skydda. Det minskar inte heller den totala dödligheten i covid-19 vilket är uppenbart när man jämför till exempel Storbritanniens erfarenhet med andra europeiska länder.
PCR-testning och några enkla antaganden ger vid handen att antalet människor i Region Stockholm som redan har haft en covid-infektion just nu är över en halv miljon, eller cirka 20–25 procent av befolkningen. Nästan alla dessa människor är sannolikt omedvetna om eller osäkra på att de har haft infektionen: de hade antingen symptom (som var från milda till svåra, men inte tillräckligt allvarliga för att de skulle söka vård och bli testade), eller inga symtom alls. Serologitestning stöder nu dessa siffror. En ökning från 0 fall till en halv miljon smittade på drygt två månader visar hur snabbt den här sjukdomen sprids. Och den har spritts från Kina till hela världen sedan nyår. En epidemi börjar nästan alltid ganska långsamt, men när den väl kommit upp i de nivåer vi nu ser i Sverige så går spridningen fort. Mycket fort.
Dessa fakta har lett mig till följande slutsats: alla på jorden kommer att exponeras för covid-viruset, och de flesta kommer att smittas. Infektionen sprider sig som en löpeld i alla länder, men vi ser den inte – den sprids nästan alltid från människor med inga eller milda symtom till andra människor som också kommer att få milda symtom. Detta är den verkliga pandemin, men den fortlöper under ytan. De fall vi ser är nästan bara ”misstag” sett från virusets synpunkt – människor som får symptom går till sängs och stannar hemma och smittar inte längre lika brett. Det finns nästan ingenting vi kan göra för att förhindra denna spridning: en nedstängning kan försena antalet fall ett tag, men när begränsningarna släpps kommer fallen ändå. Jag tror att när vi räknar antalet dödsfall i varje land om ett år så kommer siffrorna att vara ungefär desamma, oavsett vilka åtgärder som vidtagits.
Åtgärder för att plana ut kurvan kan ha effekt, men en nedstängning skjuter bara de allvarliga fallen in i framtiden – den botar dem inte. Det är sant att många länder – inklusive Sverige med vår ”mjuka” nedstängning – lyckats bromsa spridningen så att sjukvårdssystemet inte blivit överbelastat, vilket räddat liv, och det har också medfört att fler får ett andrum i väntan på mediciner eller vaccin. Effektiva läkemedel som räddar liv kan komma att utvecklas, men pandemin är snabb, och sådana mediciner måste utvecklas, testas och marknadsföras fort. Mycket hopp sätts till vaccin, men det kommer att ta tid, och vetenskapen är osäker på hur immun man egentligen blir efter en genomgången covid-infektion. Generellt gäller för de flesta sjukdomar att man nästan alltid får ett mer komplett immunsvar av en genomgången ”naturlig” sjukdom än av ett vaccin, och om det skydd man får av en covid-infektion är svagt eller kortvarigt finns det risk att vacciner inte heller kommer att vara särskilt skyddande.
Det finns mycket i den här pandemin som liknar asiaten: den svåra influensan i Sverige 1957. Nästan alla smittades, men hur stor dödligheten var vet vi inte. Också den gången blev samhällsfunktioner tillfälligt utslagna – men på grund av sjukfrånvaro, inte någon ”lockdown”. Och det var aldrig tal om att stänga skolor eller avråda från inrikes resor.
Sammanfattningsvis: Covid-19 är en sjukdom som är mycket smittsam och sprids snabbt genom samhällen. Infektionen är ofta asymptomatisk och kan gå över utan att man märkt den, men den kan också leda till allvarlig sjukdom – och till och med dödsfall i en andel av befolkningen. Vår viktigaste uppgift är inte att försöka stoppa spridningen, vilket är närmast utsiktslöst, utan att koncentrera oss på att ge de olyckliga offren en optimal vård.
Johan Giesecke
professor emeritus Karolinska Institutet, tidigare statsepidemiolog
Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Han har fel i alla sina antaganden och har en grisig von Oben attityd.Bland forskare finns det ju alltid olika uppfattningar, det ligger i sakens natur, men vad är det i sak du är emot i Gieseckes resonemang och varför anser du att han inte skall få uttrycka sin mening?
Han har fel i alla sina antaganden och har en grisig von Oben attityd.
Vi låter inte andra massmördare breda ut sig, eller publicerar någon Breiviks åsikter? Akilovs ursäkter?
Von Oben-attityd kan jag hålla med om, men menar du verkligen på fullaste allvar att Giesecke är en massmördare att jämföra med Breivik eller Akilov?
Ledsen om jag blir besvärlig nu, men du har för övrigt fortfarande inte bemött hans antaganden i sak, utan enbart klandrat hans person Jag menar inte nödvändigtvis att Giesecke har rätt, men försöker bara få dig att bemöta honom genom att plocka fram dina bästa sakargument ur verktygslådan - det är jag övertygad om att du är fullt kapabel till och det skulle inte bara göra din argumentation mer intressant utan också lättare för andra att bemöta
Von Oben-attityd kan jag hålla med om, men menar du verkligen på fullaste allvar att Giesecke är en massmördare att jämföra med Breivik eller Akilov?
Ledsen om jag blir besvärlig nu, men du har för övrigt fortfarande inte bemött hans antaganden i sak, utan enbart klandrat hans person Jag menar inte nödvändigtvis att Giesecke har rätt, men försöker bara få dig att bemöta honom genom att plocka fram dina bästa sakargument ur verktygslådan - det är jag övertygad om att du är fullt kapabel till och det skulle inte bara göra din argumentation mer intressant utan också lättare för andra att bemöta
Man kan inte jämföra dom med Breivik och Akilov som med vilja mördade . Men däremot verkar det finnas en experimentlusta och respektlöshet för människoliv som får mig att vilja jämföra med dr Mengele.
Eller som ett fall av grov misshandel här uppe där förövarna dömdes till mordförsök. Inte för att dom bevisligen faktiskt försökte mörda offret utan för att det vart klarlagt att dom helt enkelt inte brydde sig ifall offret skulle dö eller inte. Efter en flera timmar utdragen misshandel körde dom bara ut och lämnade offret döende i ett dike.
Helt fel, man ska öka smittspridningen maximalt initialt så att "en vård i världsklass" (förutom på KS då?) tvingas prioritera bort "riskgrupper" och låta dem dö. Det är det mest humana! Sverige är bäst, nanananana!https://apple.news/Aw4wuQddzRGCqlC5AOHp94Q
Lite goda nyheter. Jag anser för övrigt att det är lämpligt att försöka minska spridningen så att forskning kring antikroppar kan ges en chans, samtidigt som trycket på vården hålls under kontroll.
Exakt, likgiltighetsuppsåt = "Att vara likgiltig till förverkligandet av en effekt och risken för detta."Man kan inte jämföra dom med Breivik och Akilov som med vilja mördade . Men däremot verkar det finnas en experimentlusta och respektlöshet för människoliv som får mig att vilja jämföra med dr Mengele.
Eller som ett fall av grov misshandel här uppe där förövarna dömdes till mordförsök. Inte för att dom bevisligen faktiskt försökte mörda offret utan för att det vart klarlagt att dom helt enkelt inte brydde sig ifall offret skulle dö eller inte. Efter en flera timmar utdragen misshandel körde dom bara ut och lämnade offret döende i ett dike.
Det finns säkert massor med sakliga invändningar mot Breivik också, låt oss höra?Men snälla... Brevik, Akilov och Dr Mengele... Det finns ju rimligtvis massor av sakliga invändningar att anföra mot Giesecke. Varför inte fokusera på sådana istället?
– Sverige har ingen logistik att ge syrgas i nuläget. Det är ingen svår fråga egentligen att lösa, men de ansvariga politikerna vill inte. Detta är moraliskt förkastligt. Jag är läkare och min primära uppgift är att rädda liv. Är detta för att spara pengar? Just nu samlar jag vittnesmål för att i framtiden ställa dem ansvariga till svars.
Det finns säkert massor med sakliga invändningar mot Breivik också, låt oss höra?
"Det var dumt av Breivik att döda många människor". Det blir liksom fjuttigt.
Men kör du, ser fram emot det.
Okej, ha det fint!Nu har jag i flera inlägg försökt initiera en respektfull och saklig diskussion om Gieseckes artikel, därför att jag, på riktig, hade tyckt att det var intressant och det definitivt finns saker i artikeln att anmärka på, men det enda du gör är att gång på gång trolla. Du vill uppenbarligen inte föra en seriös diskussion utan svarar istället med att pissa mig i ansiktet utan anledning.
Nu tackar jag för mig. Inte värt att slösa mer tid här. Du har bevisat varför tråden hör hemma i dumpforumet.
Jag vet inte vem han är men jag har inte förstått hans storhet heller.Karlsten är ju sannerligen inte den som borde kasta första stenen.
Se hur han första veckan i april på stort med statistiken från SCB och tjatade om att siffrorna för mars visade minsann att viruset hade ingen märkbar effekt på dödligheten. Nu när det kommer ny statistik så kommer inga uppföljningar på det ämnet, bara en stor jävla tystnad.
Varför kallas han statsjournalist förresten? Är han inte bara en sossejournalist bland andra?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|