Covid-19 viktig information!

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Hoj
BMW R1200GS
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ny-studie-barn-smittar-lika-mycket-som-vuxna/

Tack Tegnell och hela svansen av folk som ständigt hyllar honom och skjuter ner varje budbärare som säger emot honom.
Det är intressant hur du läser nyheter. EN opublicerad och ogranskad studie pekar på att det kan vara så att barn smittar i lika hög utsträckning som vuxna. Läser du mer än rubriken i Expressen framkommer dock en helt annan bild och de flertalet studier som hittills presenterats på detta område STÖDJER ju Tegnells linje. Så ja; förmodligen borde vi tacka Tegnell.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är intressant hur du läser nyheter. EN opublicerad och ogranskad studie pekar på att det kan vara så att barn smittar i lika hög utsträckning som vuxna. Läser du mer än rubriken i Expressen framkommer dock en helt annan bild och de flertalet studier som hittills presenterats på detta område STÖDJER ju Tegnells linje. Så ja; förmodligen borde vi tacka Tegnell.

Har väl mer att göra med att man kanske inte bör säga bu eller bä innan man vet och ist tar en försiktigare approach i förstaläget.

Länken till WHO ger:
Research indicates that children and adolescents are just as likely to become infected as any other age group and can spread the disease.

Vilka flertalet studier menar du?
Rapporten från Australien kom den 26 april och artikeln i The Guardian publicerades den 21 april. Har inga uttalanden från FHM gjorts innan dessa kom till känna?

Fö verkar inte FHM avvika jättemycket avseende smittsamhet bland barn från WHO - mer åtgärdsmässigt isf kanske mot andra länder?
FHM:
Även om barn har milda symtom kan de, liksom vuxna med symtom, smitta andra. Det är därför viktigt att undvika att barn som är sjuka träffar andra än familjen i samma hushåll, framförallt om de är förkylda eller har feber. Det är extra viktigt att de undviker att träffa äldre eller personer i riskgrupperna.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad det gäller den Svenska linjen med frivillighet istället för som i andra länder tvång så finns det en väldigt enkel förklaring.
Tvång förutsätter någon som ser till att reglerna hålls, Sverige tillhör de länder i Europa tillsammans med Finland och Norge som har allra minst antal poliser i förhållande till befolkningen.
För att inte tala om antal poliser i förhållande till ytan.
Och med tanke på polisens prioriterade uppgifter, se Sverige idag tråden, så är tvång omöjligt.
Fick FHM veta av chefen / regeringen.

Aftonbladet hade i pappersupplagan Torsdag den 30 april 2020 en bra artikel. Tycker jag.
Citat från den:
Sverige 2355 döda på en befolkning på 10,2 miljoner invånare
Danmark 434 döda på 5,8 miljoner
Norge 205 på 5,4 miljoner
Finland 193 på 5,5 miljoner
Island 10 på 0,4 miljoner

Sverige 22 döda / 100000 invånare
Danmark 7 döda / 100000 invånare
Norge 4 döda / 100000 invånare
Finland 4 döda / 100000 invånare
Island 2,5 / 100000 invånare

Men frågan är vad som händer nu när de övriga nordiska länderna börjar öppna skolor och butiker.
Kommer antalet smittade då öka ?

Finlands statsepidemiolog Mika Salminen tror att smittoppen i Finland kommer först till hösten. Han menar att majoriteten av befolkningen kommer att smittas av corona vilken taktik länderna än tillämpar.

Om det stämmer borde vi de närmsta månaderna få se en ökning av dödstalen i övriga Norden och gapet mot Sverige minskar.
Återstår att se om det blir så.

skrivet av wolfgang.hansson@aftonbladet.se
slut Citat (förkortat från originaltext och något redigerat)

Bifogat

• 20200424-Poliser-i-Europa.pdf
    24.4 KB · Visningar: 9
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Det var väl ganska exakt vad som stod i citatet jag la in. Du försöker rädda Tegnells ära genom att slå in en öppen dörr nu. Hur läser du själv?

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Hoj
BMW R1200GS
Du försöker rädda Tegnells ära genom att slå in en öppen dörr nu. Hur läser du själv?
Nejdå, då missförstod du mig och jag kunde nog ha varit tydligare. Däremot ville jag försöka slå hål på idén om att din länkning skulle vara något sorts bevis på att Sverige valt fel linje. Det är självklart fullt möjligt att vi har gjort det och som tidigare påpekats gör man klokt i att vara lite försiktig med hårda uttalanden. Tiden får ge oss facit. Men en nyhetsartikel som drar upp flertalet publicerade studier som pekar på motsatsen till din poäng (som fortfarande kommer från EN ogranskad studie) ger dig inte vind i seglen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nejdå, då missförstod du mig och jag kunde nog ha varit tydligare. Däremot ville jag försöka slå hål på idén om att din länkning skulle vara något sorts bevis på att Sverige valt fel linje. Det är självklart fullt möjligt att vi har gjort det och som tidigare påpekats gör man klokt i att vara lite försiktig med hårda uttalanden. Tiden får ge oss facit. Men en nyhetsartikel som drar upp flertalet publicerade studier som pekar på motsatsen till din poäng (som fortfarande kommer från EN ogranskad studie) ger dig inte vind i seglen.

Tar det en gång till då.
Folkhälsomyndigheten ser ingen poäng att stänga grundskolor.

Men barn skulle kunna vara lika smittsamma som vuxna, enligt en tysk studie

Zoda förstod i alla fall poängen.

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Hoj
BMW R1200GS
Tar det en gång till då.

Zoda förstod i alla fall poängen.

Din formulering "Tack Tegnell och hela svansen av folk som ständigt hyllar honom och skjuter ner varje budbärare som säger emot honom." fick mig att lägga fokus på något annat än det du verkar vilja lägga tyngdpunkten på nu. Kanske missförstod jag dig.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Din formulering "Tack Tegnell och hela svansen av folk som ständigt hyllar honom och skjuter ner varje budbärare som säger emot honom." fick mig att lägga fokus på något annat än det du verkar vilja lägga tyngdpunkten på nu. Kanske missförstod jag dig.

Ja, Tegnell med svans är ju den huvudsakliga orsaken till att vi har så obalanserad information till svenska folket.

Tegnell har haft fel i det mesta som han sagt sedan i januari, ändå höjer svansen honom till skyarna och den som ifrågasätter eller nämner andra källor som påstår någonting annat blir direkt jagade av svansen.

Citerar man någon annan av världens epidemiologer så kommer direkt någon ur svansen och frågar om man är epidemiolog eftersom man har mage att ifrågasätta nåt som Tegnell sagt.

Andra länder gör annorlunda men ändå är det så självklart för många att just Sverige gör rätt. Jag hoppas det är sant men skulle önska en större försiktighet innan det är klarlagt.

Nu är ju iofs svenska folket som kollektiv smartare än landets myndigheter och har varit försiktigare och isolerat sig mer än vad myndigheterna rekommenderat. Så dödligheten har ju tack och inte nåt upp till de nivåer vi kunde ha haft.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, Tegnell med svans är ju den huvudsakliga orsaken till att vi har så obalanserad information till svenska folket.

Tegnell har haft fel i det mesta som han sagt sedan i januari, ändå höjer svansen honom till skyarna och den som ifrågasätter eller nämner andra källor som påstår någonting annat blir direkt jagade av svansen.

Citerar man någon annan av världens epidemiologer så kommer direkt någon ur svansen och frågar om man är epidemiolog eftersom man har mage att ifrågasätta nåt som Tegnell sagt.

Andra länder gör annorlunda men ändå är det så självklart för många att just Sverige gör rätt. Jag hoppas det är sant men skulle önska en större försiktighet innan det är klarlagt.

Nu är ju iofs svenska folket som kollektiv smartare än landets myndigheter och har varit försiktigare och isolerat sig mer än vad myndigheterna rekommenderat. Så dödligheten har ju tack och inte nåt upp till de nivåer vi kunde ha haft.
När du skriver att han har haft fel i det mesta så tycker jag det är ytterst anmärkningsvärt.

Har han haft rätt i något?

Sluta sprid fake news att Tegnell haft rätt i någonting.

Tack på förhand.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men självklart kan Sverige inte göra vad andra kan.

Det här är exakt som migrationshelvetet där vi uppmanades tro på att det fanns viktiga papper skrivna där det står att vi måste ta emot två miljoner ekonomiska migranter.

Det är som att folkhälsomyndigheten vill att det ska bli så jävligt som möjligt. Säkrar väl skyhöga anslag och mångas karriärer kan man gissa.

Sveriges Radio:

En lång rad EU-länder vill spåra coronaviruset via mobilappar. Men i Sverige är det inte aktuellt, enligt ett färskt beslut från Folkhälsomyndigheten.

När Europa lättar på sina restriktioner vill många länder spåra det nya coronaviruset med hjälp av smarta telefoner.

"Bluetooth"-spårning är redan igång i Norge, och på väg i länder som Tyskland, Österrike, Finland och Storbritannien.

Men i Sverige har Folkhälsomyndigheten beslutat att det inte är aktuellt att med mobilen spåra möten mellan människor för att komma åt viruset.

- De resurser som det skulle kräva att smittspåra alla dessa människor är inte rimliga. Den andra biten är att man måste coronatesta väldigt många människor för att få någon som helst effekt av det här.

– Det har vi hittills inte gjort, säger statsepidemiolog Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten.

Inom några veckor kommer tiotals miljoner människor kunna ladda ned appar som registrerar vilka andra mobiler, och därmed personer, de har varit nära.

Det finns flera olika app-modeller, men principen är att när någon smittas ska de som har varit i närheten av den smittade bli varnade i sina mobiler.

Anders Tegnell ser i dagsläget flera juridiska risker med tekniken men han säger att den kan bli aktuell när smittspridningen återgår till låga nivåer.

- Det kan den bli. Men tekniken rymmer väldigt många legala problem som måste lösas så att den till exempel inte stör den personliga integriteten.

Det verkar vara på gång i de flesta andra EU-länder?

- Ja, och alla kollegor jag pratar med har samma problem med personlig integritet och legalitet. Det är väldigt svårlöst.

Men medan andra länders myndigheter ställer sig bakom spårningsapparna väljer alltså Sverige en annan väg.

Nyligen pausade Folkhälsomyndigheten också arbetet med den nationella symtomenkät som har varit på gång sedan i slutet av mars.

Men det pågår ändå flera andra smittspårningsinitiativ i Sverige, främst inom akademien.

Forskare vid Lunds universitet var nyligen med och lanserade en app som ska kartlägga symtom runtom i landet, och vid KTH arbetar en grupp forskare på en egen spårningsapp.

- Sveriges ansats är lite udda. Men det är för tidigt att säga om det är rätt eller fel, säger Hossein Shokri Ghadikolaei, doktor i trådlös kommunikation på KTH, som leder ett projekt som rör coronaspårning.

Sven Carlsson

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför kan Sverige aldrig ens försöka ge sken av att de bryr sig om sin befolkning?
Om man någon gång fick chansen att känna att "Sverige gör allt vad det kan för mig", eller åtminstone sitt bästa.
Men, nej.

f8cfc7ce6ffc5867e062cda28f23bfb9.jpg

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...