Absolut. Det hoppas jag alla är medvetna om.
Nejdå du brukar vara bra på att inte skjuta budbäraren, men det finns andra som verkar ha svårt med att kunna skilja på sak och person. Tänkte att det är lika bra att förtydliga att mina åsikter inte nödvändigtvis speglar det jag postar.
Läser man Yeadons egen artikel (återigen, inte en vetenskaplig artikel, inte peer reviewad och dessutom publicerat på en hemsida som driver en tydlig agenda) tycker jag ändå det finns ett par saker i det han tar upp som kan vara intressanta att diskutera.
https://lockdownsceptics.org/what-sage-got-wrong/
Det ena är den vanligt förekommande föreställningen i allmänhet och media om att vi enbart är i början av pandemin, baserat på hur stor del av befolkningen som har antikroppar, när detta bara visar en del av mekanismerna för immunitet.
Det andra är föreställningen om att vaccinet är räddningen som eliminerar sjukdomen och att allt sedan blir som vanligt igen.
Jag tror båda dessa föreställningar är allt för förenklade och delvis felaktiga, men jag tror å andra sidan inte heller att detta skulle vara skäl till att nedvärdera allvaret allt för mycket eller att landa i slutsatsen att det är felaktigt att vaccinera.
Min egen gissning är att vi oavsett vaccin kommer behöva leva med den här sjukdomen. I takt med att folk genomgår sjukdomen och blir immuna kommer utbrotten att klinga av, men det kommer nya utbrott säsongsvis, om än inte riktigt lika allvarliga. Frågan är också hur länge immuniteten varar. Vaccin kommer antagligen att vara ett väldigt viktigt verktyg för att förhindra dödsfall bland äldre och riskgrupper, på liknande sätt som dagens influensavaccin.
Vår syn på Covid-19 och rädslan för sjukdomen kommer dock vara annorlunda än för influensa, för lång tid framöver. Eftersom sjukdomen trots allt kan drabba en del yngre hårt kommer många vilja vaccinera sig som en trygghet. Eftersom pandemin har fått så stor påverkan på hela samhället och hur vi tänker kommer det också bli så att en del aktiviteter vi idag måste begränsa pga. smittspridningen framöver kommer villkoras med vaccinering. Det kan handla om att resa, delta i större evenemang och liknande. Drivkraften att vaccineras för de som inte tillhör riskgrupp kommer därför inte bara drivas av en rädsla (rationell eller ej) att bli sjuk och dö utan minst lika mycket av en längtan att kunna leva våra liv som tidigare pga. de nya sociala normer som nu råder.
Eventuella risker med vaccinet kommer hos individen därför inte bara att vägas mot risken att bli allvarligt sjuk och dö utan också denna längtan att kunna leva som normalt.
Det kommer med stor sannolikhet dröja något halvår innan de som inte tillhör riskgrupp kommer bli vaccinerade. Under den tiden har vi förhoppningsvis kunnat se dels om det finns några allvarliga biverkningar med vaccinet, trots att risken är mycket liten. Vi kommer då också veta mer om ifall pandemin avtagit pga ökande immunitet i befolkningen, även om det kan vara svårt att avgöra hur mycket av detta som beror på att man fått immunitet genom genomgången sjukdom eller vaccination, alternativt att spridningen avtar ändå pga säsong. Men sammantaget att var och en förhoppningsvis har bättre underlag för att ta ställning till vaccination.