Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Jag körde Uteslutande Linux tidigare, min förra laptop var inte kraftfull nog för något annat.
Sen köpte jag den här laptopen (för 10år sedan) och den hade W7 installerat, jag partitionerade disken och installerade Linux, men behöll W7.
Men Fläktarna gick mycket mer I Linux, trots att datorn gick svalare, och jag fick aldrig till det, så sedan dess har jag kört W7
Nåväl, jag kör OpenOffice (eller vad det heter nuförtiden) eftersom jag hade det under Linux, och jag är nöjd med den, nu hatar jag Excel, men det finns ju en variant för det också...
Läser vanliga exelfiler utan problem
I sovrummet har jag en gammal dator som filmspelar som har för låg prestanda för allt utom Puppylinux. I praktiken används den nästan aldrig.
Men direkt Efter hårddiskkraschen kopplade jag in den kraschade hårddisken där för att spara över data. Bara för och upptäcka att den hårddisken också hade kraschat
Sen har jag en liten reselaptop och efter att den blivit uppdaterad till w10 har den knappt nåt minne kvar till annat. Man tvingas alltid ha en extern hårddisk monterad så den kommer väldigt snart förses med Linux.
Till labutrustning är Linux också jäkligt bra för Linux får i motsats till Windows aldrig för sig att påbörja uppdateringar vid helt slumpmässiga tider. Uppdateringar som kan spoliera väldigt dyrbara laboratorietester.
Eg helt vansinne att windows i alla tider prioriterat sig själv före all annan programvara även för hemarbete.
Jag har rent av mina misstankar om att det var någon sån uppdatering som spökade till det med min dator för den hårddisken verkar faktiskt fungera nu.
Men det är en SSHD och en annan misstanke är att SSD-delen kraschat och HDD-delen med lagrad data är vad som fortfarande fungerar. Vet eg inte om det ens är ett möjligt alternativ.
Enda problemet med Linux är väl att så många programvaror är gjorda för Windows. Det finns ju förstås virtuell windows till Linux som lösning om man vill det men jag är nog mer inne på att köra på separata datorer.