Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag körde Uteslutande Linux tidigare, min förra laptop var inte kraftfull nog för något annat.

Sen köpte jag den här laptopen (för 10år sedan) och den hade W7 installerat, jag partitionerade disken och installerade Linux, men behöll W7.
Men Fläktarna gick mycket mer I Linux, trots att datorn gick svalare, och jag fick aldrig till det, så sedan dess har jag kört W7

Nåväl, jag kör OpenOffice (eller vad det heter nuförtiden) eftersom jag hade det under Linux, och jag är nöjd med den, nu hatar jag Excel, men det finns ju en variant för det också...
Läser vanliga exelfiler utan problem

I sovrummet har jag en gammal dator som filmspelar som har för låg prestanda för allt utom Puppylinux. I praktiken används den nästan aldrig.
Men direkt Efter hårddiskkraschen kopplade jag in den kraschade hårddisken där för att spara över data. Bara för och upptäcka att den hårddisken också hade kraschat :näsblod

Sen har jag en liten reselaptop och efter att den blivit uppdaterad till w10 har den knappt nåt minne kvar till annat. Man tvingas alltid ha en extern hårddisk monterad så den kommer väldigt snart förses med Linux.

Till labutrustning är Linux också jäkligt bra för Linux får i motsats till Windows aldrig för sig att påbörja uppdateringar vid helt slumpmässiga tider. Uppdateringar som kan spoliera väldigt dyrbara laboratorietester.
Eg helt vansinne att windows i alla tider prioriterat sig själv före all annan programvara även för hemarbete.

Jag har rent av mina misstankar om att det var någon sån uppdatering som spökade till det med min dator för den hårddisken verkar faktiskt fungera nu.
Men det är en SSHD och en annan misstanke är att SSD-delen kraschat och HDD-delen med lagrad data är vad som fortfarande fungerar. Vet eg inte om det ens är ett möjligt alternativ.

Enda problemet med Linux är väl att så många programvaror är gjorda för Windows. Det finns ju förstås virtuell windows till Linux som lösning om man vill det men jag är nog mer inne på att köra på separata datorer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Enda problemet med Linux är väl att så många programvaror är gjorda för Windows. Det finns ju förstås virtuell windows till Linux som lösning om man vill det men jag är nog mer inne på att köra på separata datorer.

Jag har en dator som måste vara Windows, just på grund av avsaknad av programvaror till Linux.
Den har jag klickat i att skjuta upp alla automatiska uppdateringar så länge att den lär inte uppdatera något innan den ska skrotas.

Nu gör jag ändå uppdateringar manuellt ibland när den ändå ska startas om, senaste strömavbrottet till exempel, sedan startar jag upp alla programvaror som ska köras 24/7 säker på att den inte startar om av sig själv.

Den loggar en massa saker till disk, men backar upp loggfilen en gång per dygn till en USB sticka, det är ren text och tar nästan ingen plats.
Dessutom backas den filen upp till "någon annans dator" dvs "molnet" också.

Jag är ingen datorexpert, men jag tycker att jag har gjort vad jag kan för att inte förlora data vid en eventuell krash.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Enligt kungen har Sverige "misslyckats" och konsekvenserna av detta har varit "fruktansvärda".

Uttalandet har kallats anmärkningsvärt av vissa bedömare, eftersom kungen egentligen inte ska uttala sig politiskt.

Nu uppmärksammas hans uttalande även i flera internationella medier.

"Svenske kungen Carl XVI Gustaf säger att metoden mot coronaviruset 'misslyckats'", heter det i BBC.

"Kungen av Sverige har uttalat sig mot sitt eget lands hantering av coronaviruspandemin i en förvånansvärt uppriktig intervju", skriver Forbes.

"Sveriges kung medger att landet har misslyckats med sin coronavirusstrategi, som lett till ett mycket högre antal dödsfall än i de nordiska grannländerna", rapporterar Financial Times.

Även tidningar som South China Morning Post och nyhetsbyrån AP samt The Guardian har skrivit om det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Enligt kungen har Sverige "misslyckats" och konsekvenserna av detta har varit "fruktansvärda".

Uttalandet har kallats anmärkningsvärt av vissa bedömare, eftersom kungen egentligen inte ska uttala sig politiskt.

Knugen ska bara hålla keften.
Helt riktigt ska han inte uttala sig politisk, vare sig om norsk säljakt eller coronahanteringen.

Folk utomlands vet ju inte att han är en marionett från en inavlad släkt som inte har någon annan uppgift än att vinka och klippa band.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Återigen ett exempel på hur svårt Tegnell tycks ha att agera i osäkerhet, att inte kunna ta in signaler som kan vara viktiga och tidiga varningstecken eftersom det saknas fullständig evidens, utan istället agera för sent eller inte alls.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/tegnell-skeptisk-till-tester-av-virus-i-avloppsvattnet-1.38746866

Hur svårt ska det vara för en så pass bildad människa och tolka och förstå innebörden av en derivata som pekar åt helvete? :va
Men det passar väl inte ihop med alla platåer han lyckas se överallt ända sedan i mars.

Nåväl, man får väl hoppas att hans lungor snart får en dos karma.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Knugen ska bara hålla keften.
Helt riktigt ska han inte uttala sig politisk, vare sig om norsk säljakt eller coronahanteringen.

Folk utomlands vet ju inte att han är en marionett från en inavlad släkt som inte har någon annan uppgift än att vinka och klippa band.

Om Greta får uttala sig så kan gott Knugen få säga sitt. Han har dessutom helt rätt och han pekade ju inte finger mot någon särskild. Jag håller med om att han inte borde kritisera Löfven, Tegnell, regionerna, eller svenska folket. Men nu konstaterade han bara faktum att vi misslyckats utan att rikta det politiskt.

Han hade för övrigt även rätt om de stekta sparvarna han fick kritik för.
Och jag missunnar honom inte heller en kväll på strippklubb.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om Greta får uttala sig så kan gott Knugen få säga sitt. Han har dessutom helt rätt och han pekade ju inte finger mot någon särskild. Jag håller med om att han inte borde kritisera Löfven, Tegnell, regionerna, eller svenska folket. Men nu konstaterade han bara faktum att vi misslyckats utan att rikta det politiskt.

Han hade för övrigt även rätt om de stekta sparvarna han fick kritik för.
Och jag missunnar honom inte heller en kväll på strippklubb.

Jag håller fullständigt med om att han har rätt, det ändrar inte det faktum att han ska hålla tjefften...

Ska man se det positivt kan det ju kanske få internationella media att grilla våra politiker om vart det gick fel.

Raderad medlem 51742

Guest
Hur svårt ska det vara för en så pass bildad människa och tolka och förstå innebörden av en derivata som pekar åt helvete? :va
Men det passar väl inte ihop med alla platåer han lyckas se överallt ända sedan i mars.

Nåväl, man får väl hoppas att hans lungor snart får en dos karma.

Det förhållningssätt han har till tolkning av data och att utifrån detta fatta beslut kan mycket väl vara det bästa i en situation där man skall besluta om ifall en viss typ av behandling skall godkännas för patienter och kan se till att man har alla fakta på bordet, men en framväxande pandemi där man inte har fullständig information, där det inte går att ha kontroll över parametrarna och man ändå måste fatta snabba beslut kräver en annan typ av problemlösning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det förhållningssätt han har till tolkning av data och att utifrån detta fatta beslut kan mycket väl vara det bästa i en situation där man skall besluta om ifall en viss typ av behandling skall godkännas för patienter och kan se till att man har alla fakta på bordet, men en framväxande pandemi där man inte har fullständig information, där det inte går att ha kontroll över parametrarna och man ändå måste fatta snabba beslut kräver en annan typ av problemlösning.

Det är möjligt men nu är han inte läkare som ska behandla patienter utan epidemiolog och inte bara det utan statsepidemiolog. Det är hans förbannade profession att förhålla sig till nya virussituationer och vara bekant med alla verktyg för att bedöma dess utveckling.
Det var hans förbannade jobb att se vad som hände i Kina redan i januari och uträtta handlingsplaner.

När folk med bara matematiken som verktyg förutser smittspridningen bättre än han som ska kunna det bäst i Sverige då är någonting djävligt galet.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Det är möjligt men nu är han inte läkare som ska behandla patienter utan epidemiolog och inte bara det utan statsepidemiolog. Det är hans förbannade profession att förhålla sig till nya virussituationer och vara bekant med alla verktyg för att bedöma dess utveckling.
Det var hans förbannade jobb att se vad som hände i Kina redan i januari och uträtta handlingsplaner.

När folk med bara matematiken som verktyg förutser smittspridningen bättre än han som ska kunna det bäst i Sverige då är någonting djävligt galet.

Det jag skrev var alltså ett medhåll och inte ett motargument. Jag försöker förstå varför Tegnell agerar som han gör, inte försvara honom. Så jag antar ditt utbrott är riktat mot Tegnell ;)

Tegnell är ju i grunden läkare. Kanske har han fastnat i det skråt lite för mycket och skulle behövt komplettera med andra perspektiv i den roll han har idag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tegnell är ju i grunden läkare. Kanske har han fastnat i det skråt lite för mycket och skulle behövt komplettera med andra perspektiv i den roll han har idag.

Något är det ju som gör att Tegnell hela tiden har mera fel än alla andra.

Om man har flera olika faktorer som kan påverka smittspridningen med -5 till +5 så har han räknat såhär:

Träffa någon som är smittad: +3
Åka kollektivtrafik: 0 (det saknas forskning i ämnet Covid 19 i kollektivtrafiken)
Bära munskydd: 0 (det saknas forskning i ämnet Skyddar munskydd mot Covid 19)
Gå på gym: 0 (det saknas forskning i ämnet Covid 19 spridning på Gym)
Gå på bio: +1 (det finns en rapport om att 23 personer blev smittade på en biograf, men det är en enstaka företelse)
Gå på nattklubb: +1 (det finns rapporter om att smittan spreds på en Afterski, men det var en isolerad händelse)
Äta på restaurang: 0 (det finns ingen forskning i ämnet Covid 19 på restaruang)
Barn på dagis: 0 (väldigt få barn har blivit sjukare än vanligt på dagis)

Risken är alltså 5,

Andra forskare resonerar så här:
Träffa någon som är smittad: +3
Åka kollektivtrafik: +3 (alla sorters smitta hittils sprids i trånga miljöer, folk hostar på bussen)
Bära munskydd: -3 (munskydd stoppar droppsmitta åt båda hållen vid annan smitta, så det kan man anta)
Gå på gym: +3 (Gym är ställen där väldigt många tar i samma utrustning, och tar i så dom hostar, vinterkräksjuka sprids ofta på gym, så man vet av erfarenhet att det är så)
Gå på bio: +3 (Ytterligare en miljö där folk trängs och stannar länge)
Gå på nattklubb: +5 (en trång miljö där folk dessutom är onyktra och glömmer allt vett)
Äta på restaurang: +1 (det kan vara trångt och mycket folk, är det inte det är risken liten men dock närvarande)
Barn på dagis: +5 (väldigt få barn blir allvarligt sjuka av Covid, vilket gör att dom springer runt och snorar och hostar på farmor och farfar, mamma och pappa och syskon, innan det upptäcks, och dom sedan hinner sprida skiten vidare)

Risken är alltså 20, men dra bort 3 om folk använder munskydd...

Ungefär så tror jag det är, andra tar antaganden och erfarenheter från andra (liknande) smittor.
Tegnell säger bara vad han vet med säkerhet gäller just det här viruset.

Törs man inte göra antaganden utifrån enstaka exempel och tidigare erfarenheter (av förvisso helt andra virus) så hamnar man väldigt fel, man har helt enkelt för lite data...

Från tidningen i dag:
"Tillfrågad om vilken kunskap om viruset han tar med sig in i 2021 svarar Tegnell:

– Att vi måste vara beredda på ständiga överraskningar."

Ja, det blir ju överraskningar om man inte vågar extrapolera data och göra lite kvalificerade gissningar baserat på erfarenhet....
Vågar man det har man redan förutsett en massa möjliga saker

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jahopp, se där ja.

Då har FHM/Regeringen vidtagit nya åtgärder för att återigen säkerställa att Sverige gör rätt, annorlunda åtgärder än tidigare, men vi har alltid har gjort rätt och nu kommer vi fortsätta göra rätt.

Va skönt, allt är som vanligt...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jahopp, se där ja.

Då har FHM/Regeringen vidtagit nya åtgärder för att återigen säkerställa att Sverige gör rätt, annorlunda åtgärder än tidigare, men vi har alltid har gjort rätt och nu kommer vi fortsätta göra rätt.

Va skönt, allt är som vanligt...

Ja, fast nu var visst munskydd bra?

Jag har inte sett presskonferensen, bara läst rubriken

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Bäst att agera handlingskraftigt veckan innan vaccinet kommer. När smittan lugnat ned sig tar Löfven på sig äran och alla röstar på fanskapet igen?
Jag är övertygad om att han kommer nämna att de vidtog åtgärder och att vi tillsammans lyckades besegra detta virus.

Förresten det var inte länge sedan Vårdguiden var sne på mig då jag gav övriga läsare nyttig information bl.a om fördelen att använda munskydd i kollektivtrafik tex då det funkar som en barriär mot andra människor där man inte kan hålla avstånd. Själv uppmanade de alla att hålla avstånd som vanligt men de gillade inte min argumentation om munskydd och tyckte jag skulle sprida min åsikter på annat forum :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur ställer man sig i kö till vaccinering?

Jag är fullt medveten om att riskgrupper och vårdpersonal ska gå före mig, men när det är avklarat vill jag gärna stå med på listan.

Jag anser mig kanske höra till en riskgrupp, men än värre fungerar jag som enda länk mot omvärlden för personer som absolut tillhör flera riskgrupper....
Dom har varit totalisolerade sedan skiten bröt ut och måste fortsätta med det, men jag levererar mat och medicin och annat dom behöver, så jag vill gärna göra vad jag kan för att inte smittas/smitta.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Har skrivit om det tidigare men ni tar väl D-vitamin?
RDI är på 20 mikrogram för oss i Norden vid denna årstid. Själv tar jag 50 mikrogram + 7,5 från multivitamin. Maxtaket har man satt på 100 inom EU men man får gå upp till ca 200 eller lite mer innan man får hyperkalcemi förutom vissa som äter extra kalciumtillskott tex. Tänk på att D-vitamin äter man med fett eftersom det är fettlösligt och man tar upp det sämre om man bla. har mörkare hud, diabetes och ju äldre man är.

Finska nyheter:
Drygt hundra äldre personer som i genomsnitt var 84 år gamla deltog i undersökningen. Som en del av undersökningen fick de en stor dos D-vitamin, ungefär 83-107 mikrogram per dag. En jämförelsegrupp fick ungefär 10-25 mikrogram per dag. Undersökningen genomfördes under ett års tid.
Under uppföljningen upptäckte forskarna att det förekom 40 procent mindre akuta luftvägsinfektioner i den grupp av äldre som fick stora doser av D-vitamin.
I tidigare forskningar har man upptäckt att D-vitamin inverkar på astmasymptom och symptom hos personer som lider av kroniskt obstruktiv lungsjukdom. Resultaten kan förklaras av att D-vitamin inverkar på kroppens motståndskraft och infektionsreaktioner. Samtidigt ökade ändå risken för att falla bland de äldre personerna.

"Risken för en svår coronavirussjukdom ökar bland personer över 70 år. Därför rekommenderar vi att redan 70-åringar och specialgrupper under epidemin tar doser av D-vitamintillskott som är större än den nationella rekommendationen", säger biträdande överläkare Eeva Ruotsalainen, i ett pressutskick från sjukvårdsdistriktet.

Motsvarande rekommendationer har också getts av den Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet och den amerikanska expertorganisationen, American Institute of Medicine.

"I en nyligen publicerad undersökning rekommenderar de brittiska forskarna att man även i England tar i bruk rekommendationer som är större än de nuvarande doserna", säger överläkaren och endokrinologen Camilla Schalin-Jäntti, i pressmeddelandet.

Även en solig sommardag kan man ha brist på D-vitamin om man tex har täckande kläder. En indonesisk studie med en grupp med Covid-19 visar att det är extremt stor skillnad på dödlighet om man har normal nivå av D-vitamin, låga nivåer eller brist.

Tänk på att D-vitamin inte skyddar dig från att bli sjuk men det är livsavgörande för vissa.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest

Intressant, fast funderar över på vilket sätt. Att det leder till feldiagnoser är förstås ett problem. Nu är det visserligen falskt positiva det handlar om så för exempelvis smittspårning och som underlag för om människor kan gå till jobbet osv. antar jag att problematiken då mest handlar om att det innebär att man lägger resurser på fel personer som i själva verket inte är smittade.

Sen strategin... i artikeln tas upp att flera länder fattat beslut om omfattande nedstängningar och inskränkningar i demokratiska fri- och rättigheter baserat på mängden positiva testresultat och det är förstås ett problem ifall detta underlag är felaktigt och inte förutsäger mängden dödsfall och belastning på sjukvården.

Nu vet jag inte om just denna diskussionen handlar om Sverige - här har vi ju bevisligen hade både eskalerande dödstal och hög belastning på sjukvården och debatten har snarare handlat om att vi gör för lite för att hindra smittan. Men hur ser det ut i andra länder? Finns det exempel där man gjort omfattande nedstängningar "i onödan", där det varit en hög andel positiva PCR-tester som senare inte alls visat sig leda till en hög belastning på sjukvården och många dödsfall?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin