Covid-19 viktig information!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Intressant, fast funderar över på vilket sätt. Att det leder till feldiagnoser är förstås ett problem. Nu är det visserligen falskt positiva det handlar om så för exempelvis smittspårning och som underlag för om människor kan gå till jobbet osv. antar jag att problematiken då mest handlar om att det innebär att man lägger resurser på fel personer som i själva verket inte är smittade.

Nu har jag inte läst länken, men falska positiva kan ju leda till att människor tror att dom haft skiten och är immuna, och sedan går dom omkring som stålmannen och tror att dom är safe, vilket kan leda till att dom smittat och smittar vidare...

Ännu värre blir det ju då om det är en person i en riskgrupp som tror att dom redan har klarat av skiten...

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag kan inget om testmetoderna men vi kunde läsa ganska tidigt om misstro till testerna då de ger svar på så kort tid jämfört mot andra tester.

Minns även att Elon Musk skrev något:
musk.png

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Nu har jag inte läst länken, men falska positiva kan ju leda till att människor tror att dom haft skiten och är immuna, och sedan går dom omkring som stålmannen och tror att dom är safe, vilket kan leda till att dom smittat och smittar vidare...

Ännu värre blir det ju då om det är en person i en riskgrupp som tror att dom redan har klarat av skiten...

Sant, tänkte inte på den aspekten. Vet inte riktigt hur rutinen ut för att relativt säkert kunna säga att någon verkligen haft skiten - antar det kanske är kombinationen av positivt antikroppstest i kombination med ett eller flera tidigare positiva PCR-test.

Jag kan inget om testmetoderna men vi kunde läsa ganska tidigt om misstro till testerna då de ger svar på så kort tid jämfört mot andra tester. Något man ändrat på?

Minns även att Elon Musk skrev något:
View attachment 457705

Det Elon Musk refererar till är väl antigentester, s.k. snabbtester. Inte samma sak som PCR-testerna det refererades till tidigare. Om jag minns rätt har antigentesterna betydligt lägre känslighet än PCR-testerna, vilket innebär att de ibland kommer ut som falskt negativa. PCR-testerna verkar å andra sidan vara väldigt känsliga och kommer ibland ut som falskt positiva. Olika typer av problematik, vilket gör testerna är bättre eller sämre lämpade beroende på syftet med testet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
(För att undivika missförstånd)PCR kan komma som falsk negativ också.

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ytterligare en sida för "sanningssägare".
Går man till första sidan är där fullt med artiklar som förnekar virusets existens, att den globala uppvärmningen är en bluff, att växthuseffekten inte finns, e.t.c.

Komiskt också att de lyckas förväxla de antigenbaserade snabbtesterna med PCR-tester.

Ok. Jag skiter i vilken sidan är, innehållet är viktigare anser jag.
Förväxlar hur då?
Det är ju fullt med referenser fö. Hit tex: https://www.who.int/news/item/14-12-2020-who-information-notice-for-ivd-users

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Synd att jag inte sparade omslaget från min kebabrulle, det hade kunnat bli en fin mössa...

Beror iof på hur man menar med att det är tillverkat i ett labb men fladdermuskvinnan från labbet i Wuhan sade att hon först var orolig att detta virus kom från deras labb. Nu visar det sig att inget av de "fladdermusvirus" de hade i labbet matchar det nya coronaviruset. Vem vet om de städat upp och vem litar på Kina?
USA varnade även för detta labb för 2-3 år sedan pga. dålig säkerhet. Allt leder till inte helt orimliga misstankar.
Själv ser jag helst att de ser djurmarknaden som orsak och att det blir ett stopp.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det jag skrev var alltså ett medhåll och inte ett motargument. Jag försöker förstå varför Tegnell agerar som han gör, inte försvara honom. Så jag antar ditt utbrott är riktat mot Tegnell ;)

Tegnell är ju i grunden läkare. Kanske har han fastnat i det skråt lite för mycket och skulle behövt komplettera med andra perspektiv i den roll han har idag.

Jag tror fortfarande att han har en släng av autism. Han kan inte se verkligheten om den inte finns bevisad och nedskriven på papper.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tre blev smittade i ett hus jag känner.
En blev sängliggande i 2 veckor och jobbar nu. Dom andra två blev mycke lindrigare smittade.
Alla är immuna nu å har testats.
En där tror jag åxå är immun. Jag var ju orkeslös i några dar med lätt huvudvärk för 3 veckor sen. Tyvärr får jag vänta två veckor på test.
Men har tränat mycke kondition sen dess.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vem vet om de städat upp och vem litar på Kina?

Den läckta interna rapporten från Wuhan beskrev att två städer väster om Wuhan först började rapportera konstiga sjukdomsfall innan Wuhan gjorde det. Det reportage som nu går på BBC visar motsträvigheten från kinas sida över att bli granskade. Vi lär nog aldrig få veta sanningen om dess ursprung - eller vem som olovlingen nyttjade lösenordet SolarWinds123.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Den läckta interna rapporten från Wuhan beskrev att två städer väster om Wuhan först började rapportera konstiga sjukdomsfall innan Wuhan gjorde det. Det reportage som nu går på BBC visar motsträvigheten från kinas sida över att bli granskade. Vi lär nog aldrig få veta sanningen om dess ursprung - eller vem som olovlingen nyttjade lösenordet SolarWinds123.

Vilket bra lösenord!
Extra knepigt när Kina är som de är och med de spänningar som finns samt kritik mot hur de hanterade situationen i början. Vad jag hört i någon pod sysslar labbet i Wuhan precis som i USA med att manipulera virus så att de tex blir mer smittsamma och dödligare och därmed kan förbereda sig på kommande virus och snabbare tillverka vaccin. Ett SARS-virus läckte tex från ett labb i Kina 2004 två ggr fast det sägs vara mer sannolikt att viruset nått människan från fladdermus via någon mellanvärd som många forskare verkar tro.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
All animals are equal but some are more equal than others.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bilderna-avslojar-har-julbesoker-lofven-gallerian/

Misstänker nu att syftet med den nya lagen som ger regeringen befogenheter att med tvång stänga ner verksamheter är liknande som när Göran Greider ville ha en sockerskatt för att få bukt med sin egen övervikt.

Att skärpa sig och ta ansvar vet inte svensken vad det är för något. Vi är tofflade av staten sedan tiden i livmodern.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
https://www.gp.se/debatt/tegnell-kvalificerar-sig-inte-ens-som-hobbyepidemiolog-1.39302498
Det är ironiskt att Tegnell nyligen summerade pandemiåret med ordet hobbyepidemiologer när det är de myter som han och hans myndighet har spridit som har lett till de för jämförbara länder unikt katastrofhöga dödstal som Sverige har, skriver bland andra Gunnar Steineck, senior professor i klinisk cancerepidemiologi.

Dom verkar ha tröttnat ganska ordentligt på Tegnell för den där är inte försynt skriven.

svårt att se att han själv ens skulle kunna kvalificera sig som en hobbyepidemiolog

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Vad tror ni om viruset är tillverkat i laboratorium. En konspirationsteori bland andra eller:dummer:va:rock

Med tanke på att närmaste fladdermus koloni är ca 800 km från Wuhan är chansen mikroskopisk att viruset Covid 19 kommer av en fladdermus som råkade "navigera" fel på sisådär på 800 km.
Det finns INGA bevis för att viruset kommer från fladdermöss.
Personligen är jag helt säker på att viruset är skapat i ett laboratorium.

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...