Covid-19 viktig information!

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
258 dödsfall senaste rapporten, ca hälften av Norges eller Finlands totala antal dödsfall. Detta trots att vi skulle ha betydligt bättre utgångsläge än dem, ja tom flockimmunitet var utlovat. Samtidigt flyger cheferna på både hit och dit på semester...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
258 dödsfall senaste rapporten, ca hälften av Norges eller Finlands totala antal dödsfall. Detta trots att vi skulle ha betydligt bättre utgångsläge än dem, ja tom flockimmunitet var utlovat. Samtidigt flyger cheferna på både hit och dit på semester...

Att det bara ökat till 258 med alla helgdagar utan rapporterade dödsfall tror jag inte en sekund på, det skulle sänka veckosnittet väsentligt samtidigt som antalet smittade och intensivvårdade fortsätter att öka.

Möjligen om dom hittat på någon ny medicin eller vårdmetod som räddar fler liv men då skulle vi väl ha hört talas om det?
Nej, jag tror att den redan långa eftersläpningen har ökat markant under helgdagarna. De som ska sammanställa statistiken sitter väl väl hemma och äter julskinka.

På 2-3 månader har eftersläpningen ökat med ca 2 veckor och jag gissar att det ökat med ytterligare en vecka under julhelgerna. Men det visar sig väl framåt februari.
https://adamaltmejd.se/covid/

Bifogat

• diagram_Antal som intensivvårdas med Covid-19 per dag .jpg
    diagram_Antal som intensivvårdas med Covid-19 per dag .jpg
    172.7 KB · Visningar: 12
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
https://link.springer.com/article/10.1007/s10654-020-00698-1
Assessing the age specificity of infection fatality rates for COVID-19: systematic review, meta-analysis, and public policy implications
The estimated age-specific IFR is very low for children and younger adults (e.g., 0.002% at age 10 and 0.01% at age 25) but increases progressively to 0.4% at age 55, 1.4% at age 65, 4.6% at age 75, and 15% at age 85.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Genomlysning om dödsfall vid SÄBO

Idag redovisar Region Stockholm två granskningar av dödsfall vid SÄBO under våren 2020. Materialet visar att covid-19 infektion har varit huvudsaklig dödsorsak för 17 procent av dödsfallen på SÄBO. I 75 procent av fallen bedöms infektionen bidragit till att patienten avlidit där ålder, skörhet och multisjuklighet varit bakomliggande faktorer. För 8 procent av fallen bedöms det vara en annan sjukdom än covid-19 som orsakat dödsfallet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tänker du vara en av de 60 som är med i studien?
Haha. Nej.

Det jag tänker som jag försökt framföra tidigare ang COVID-vaccin är att det finns saker som vi inte vet gällande andra effekter än just den primära om det "fungerar" sas.
Kanske är det inga problem öht map spermiekvalitet tex men vi vet helt enkelt inte än. Här kan man bygga på med tusentals andra mekanismer som vi kanske inte vet om idag iom att vaccinerna är nya och vi inte har kunna observera samband mellan åkomma x på kohort y över längre tid.

Ta gärna vaccinet. Men gör det inte bara för att det finns på plats i en spruta nära dig.
Ganska lång video men jag tror att den kan skapa lite tankeverksamhet hos envar så att man iaf tar ett AKTIVT val hur man nu än väljer att göra.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Amen vaf...

skall du sprida antivacc-dynga kring vaccin så skall man väl vara öppen med det?

I den av dig länkade studien tänker man följa 60 personer och mäta deras spermiekvalitet. Ingen kohort direkt. Frågan är vad man eventuellt tänker sig att få för resultat? Mäter man även på de som fått sjukdomen? Studier kring biverkningar och långtidseffekter innehåller normalt tiotusentals testpersoner och utförs under många år.

Det finns ju gott om vetenskapliga källor menar jag. Youtubefilmer är definitivt diskvalificerade redan från början. Du kan ju lika gärna argumentera för att Månlandningen inte ägt rum, att Twin Towers var ett insidejobb och att Illuminati styr onda pedofilnätverk med syfte att förgöra mänskligheten... :)

Keyword: allt som benämns med "the truth" och liknande är med 100% säkerhet rena dumheter.

2021 kan väl bli vetenskapens år?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Titeln är kass(eller, titeln är vad titeln är), innehållet är inte så dogmatiskt, det är inga hokus-pokus-teorier som läggs fram direkt sas.
Det var inget jag tog på mig foliehatten på efter att ha lyssnat... Men vi är alla olika.

Edit.
Ärligt alltså. Jag vill och hoppas inte sprida ren jävla dynga men trots titeln så upplevde jag att filmen gav mig något mer än hjärndött sektliknande cirkelrunkande.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Haha. Nej.

Det jag tänker som jag försökt framföra tidigare ang COVID-vaccin är att det finns saker som vi inte vet gällande andra effekter än just den primära om det "fungerar" sas.
Kanske är det inga problem öht map spermiekvalitet tex men vi vet helt enkelt inte än. Här kan man bygga på med tusentals andra mekanismer som vi kanske inte vet om idag iom att vaccinerna är nya och vi inte har kunna observera samband mellan åkomma x på kohort y över längre tid.

Nu är inte jag forskare men är det inte det forskning går ut på? Att ta reda på det vi ännu inte vet. :va
Om vi ska vänta till forskarna har tagit reda på allt så hinner vi troligen dö innan, av "naturliga" orsaker...

F,låt avvikelse från ämnet... :rodnar

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nu är inte jag forskare men är det inte det forskning går ut på? Att ta reda på det vi ännu inte vet. :va
Om vi ska vänta till forskarna har tagit reda på allt så hinner vi troligen dö innan, av "naturliga" orsaker...

F,låt avvikelse från ämnet... :rodnar
Absolut.

Frågan har ju varit uppe på detta forum ang hur man tänker om man inte vill ställa sig först i kön för att ta vaccinet och det är relevant att belysa att - som du säger - vi inte vet allt - det är också det jag försöker framföra. Men hur mycket vill vi veta innan vi injicerar oss med en ny kemisk cocktail, det är väl lite av min poäng/fråga. Här finns det lika många svar som det finns människor på jorden typ.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men ÄR det verkligen "en ny kemisk cocktail"?

Influensavaccin är inga nyheter. Skillnaden är bara att just detta virus är nytt och då måste den verksamma substansen anpassas till virusets DNA. Vilket idag kan göras på oerhört kort tid i jämförelse med för bara några år sedan. Sedan finns det som jag förstått det två olika vägar att gå för att bekämpa viruset. Den ena ger grovt sett kroppens egna immunförsvar rätt "kod" för att hantera viruset, den andra slår ut viruset genom att söka upp och angripa virusets proteinskal.

Resten av innehållet är väl koksalt och substanser för att klara lagerhållning och underlätta för injektionen att sprida sig i kroppen (Jag är som sagt inte expert på detta så jag har säkert fel i detaljerna).

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fel ordval av mig kanske.
Nytt vaccin hur man än ser på det, nytt virus-nytt vaccin. Innehållet i vaccinet finns inte sedan tidigare, då hade det ju inte varit behov av att ta fram nytt vaccin från första början.
Samt att detta är så vitt jag vet första gången ett mRNa-vaccin klarat alla faser och fått (villkorat) marknadsgodkännande.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jadå, min poäng är att det finns 1. Vetenskap och 2. Allt annat.

Jag menar att vi alla skall utgå från 1. och inget annat när vi tar ställning till saker här i världen. Inte minst viktigt är det när det handlar om liv och död för ANDRA, vilket faktiskt är fallet med pandemier och den typen av sjukdomar som vi vaccinerar oss emot. Mässling har nämnts. Smittkoppor är tack och lov borta. Tuberkulos, polio, stelkramp och rabies fortfarande aktuella i många mindre lyckligt lottade länder där vaccinationsgraden är för låg eller ännu ekonomiskt och logistiskt ogenomförbar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja superbra. Men utan att kolla specifikt på alla så har ju dessa vaccin funnits och administrerats i flera decennier.
Det har inte vaccin mot COVID-19.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Helt korrekt. Men alla vaccin har varit nya i början... Det finns ingen anledning att vara särskilt skeptisk till just detta.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Helt korrekt. Men alla vaccin har varit nya i början... Det finns ingen anledning att vara särskilt skeptisk till just detta.
Det skulle jag vilja påstå är korrekt.
Förutom då kanske just att tekniken med mRNA är "ny", eventuellt?

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror att en delförklaring till skepsisen som många har till vaccin är att vi människor till vår natur egentligen är rätt kassa på att värdera risker mot varandra och att vi därför väger in andra saker i hur vi upplever risken som t ex känslan av kontroll. Ett exempel på det är det obehag man kan känna av att sätta sig i ett flygplan, samtidigt som man kan köra mc eller utsätta sig för en massa betydligt allvarligare risker i vardagen utan att blinka. Det kanske då istället handlar om man upplever att man själv styr situationen eller ej.

När man kör hoj upplever man att man själv till stor del styr över situationen och risknivån och på liknande sätt tror jag det är när det gäller om ifall man utsätter sig för risken att bli smittad av ett virus, åtminstone så länge man kan välja hur mycket kontakter man behöver ha med andra människor osv.

I flygplanet behöver man istället lägga kontrollen i någon annans händer, vilket innebär att man behöver ha en tillit piloter, annan personal och att hela systemet fungerar. På motsvarande sätt blir det med vaccin. Man behöver ha en tillit till att myndigheter, läkemedelsbolag osv. är kompetenta och vill vårt bästa.

I fallet med flygrädsla brukar man säga att "botemedlet" är mer kunskap. Tilliten till systemet är förstås en förutsättning, men det brukar inte ifrågasättas. När det gäller vaccinationer tror jag det är ett misstag att bara utgå från att mer kunskap får de som tvivlar att ändra uppfattning. Jag tror att mycket av tvivlen snarare har sin grund i att många människor av olika anledningar har en allt större misstro till såväl myndigheter som läkemedelsbolag.

För att få vaccinmotståndare att ändra uppfattning tror jag därför inte det räcker att förmedla korrekt information. Det hjälper inte om människor inte litar på den som förmedlar informationen. Man måste också arbeta väldigt medvetet med att skapa och upprätthålla ett högt förtroende för myndigheterna. Detta är i dagens läge ohyggligt svårt, med tanke på hur lätt det idag är att sprida lögner och falsk information och hur svårt det många gånger kan vara att avgöra vad som är sant/relevant information och inte. Så grundproblemet handlar väl egentligen om vilka mekanismer som finns eller behöver finnas som antingen bidrar till eller motverkar individers och ett helt samhälles förmåga att göra tillvaron begriplig så att man agerar på ett klokt sätt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Om man bortser från de som är motståndare till vaccin oavsett så kan man ju tänka tvärtom också.
Mer information för svensson kanske leder till att de väljer att inte vaccinera sig. Det handlar ju inte rent krasst att få folk att vaccinera sig till varje pris utan att låta folk välja utifrån informationen som finns.

Mitt förtroende till Big Pharma är inte högt bara sådär rakt uppochner.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin