Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Sorry, citeringen blir automatiskt när man svarar på ett inlägg. Jag har inte uppfattningen att du tror eller tycker särskilt annorlunda i den frågan.
Som jag tolkade vårens skillnader berodde de främst på att WHO förespråkade försiktighetsprincipen där oklart läge rådde, medan FHM inväntade bättre kunskapsläge innan man rekommenderade restriktioner för befolkningen.
Givet att WHO talade ur strikt smittspridningssynpunkt och FHM ur perspektivet total folkhälsoeffekt är det inte helt konstigt att det ibland förekom olika syn på saken.
Vi såg ju också hur många samhällen tvingades till att överge sina hårda restriktioner eftersom de faktiskt inte klarade av dem längre. Och tyvärr har de flesta länder inte heller lyckats med att hålla smittan borta.
Norge och Finland - som brukar framhållas som lysande exempel - har tex den senaste månaden haft smittotal per 1 miljon invånare som motsvarar det Sverige hade för 3 månader sedan. Danmark har i princip följt den svenska kurvan sedan i somras.
Jag tror inte att FHM är mer ute och cyklar än någon annan, snarare visar utvecklingen internationellt att FHM förhållit sig ganska bra till kunskapsläget och till vetenskaplig grund. Att de haft fel i prognoser är inte konstigt, det har alla andra också.
Rent ur mitt minne så har väl vi runt 20 gånger fler döda än våra grannländer så och vi har väl i skrivande stund lika många döda per vecka som dom haft på ett helt år.