Covid-19 viktig information!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biverkningsläget från Svd
https://www.svd.se/franskt-forslag-en-dos-astra-en-dos-pfizer
Citat:

Rapporterade biverkningar i Sverige​

Statistiken gäller inrapporterade biverkningar från sjukhus och från privatpersoner fram till den 7 april.
Pfizer: 6 110 rapporterade biverkningar av 882 000 vaccinerade, cirka 0,7 procent.
Moderna: 1 114 rapporterade biverkningar av 127 000 vaccinerade, knappt 0,9 procent.
Astra Zeneca: 14 832 rapporterade biverkningar av 298 000 vaccinerade, cirka 5 procent.
Källa: Läkemedelsverket
slut Citat
och nu kommer behovet att vaccinera de som taget det relativt sett billiga Astra Zeneca / Vaxzevria behöver också vaccinering med ett annat vaccin
Citat:
Problemet kan möjligen vara att man inte får det skydd man behöver
och att man då kanske behöver en tredje dos, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Flera länder funderar nu över hur de ska göra med de unga som har fått en Astra-dos. Frankrike meddelar att fransmän under 55 år som har fått en första dos av Astra Zenecas vaccin mot covid-19 ska få sin andra dos med ett mRNA-vaccin – som det från Pfizer eller Moderna.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det har ju sagts att man inte längre blir svårt sjuk efter att man vaccinerats. Vi får väl hoppas att det fortfarande gäller och fram tills nåt annat bekräftas väljer jag nog att tro det är så.
Nja det verkar vara som för ovaccinerade, ibland dör man av Covid-19.
Citat: Tre döda på äldreboende – flera var fullvaccinerade
slut citat
https://www.expressen.se/kvallsposten/tre-doda-pa-aldreboende-flera-var-fullvaccinerade/
Det märkligaste som jag ser det är : flera var fullvaccinerade

Jag trodde alla på äldreboenden idag var fullvaccinerade ? Men verkar som jag har fel.
Vore intressant få veta vilka / vilket vaccin de smittade / avlidna fått.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det finns ju fler parametrar som är okända. T.ex. läkare som möjligen tyckt att "men de är ju vaccinerade så de behöver inte så mycket extrahjälp" till fanken och hans moster. En äldre behöver förmodligen även lite längre återhämtningstid, efter att ha varit utsatt, för att återställa kroppens allmänna skick efter en infektion, vaccin eller virus. Tappad aptit, psyke, etc etc.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Nja det verkar var som för ovaccinerade, ibland dör man av Covid-19.
slut citat
https://www.expressen.se/kvallsposten/tre-doda-pa-aldreboende-flera-var-fullvaccinerade/

Jag trodde alla på äldreboenden idag var fullvaccinerade ? Men verkar som jag har fel.

Man har kunnat läsa ofta att vaccinet skyddar mot död till 100% (eller var det bara rapporten om astras vaccin?) fast i artikel nämns att inga vaccin är hundraprocentiga.
Det är inte konstigt att fullvaccinerade blir smittade eller sjuka men då bör de få milda symptom om man ska gå på vad som sagts tidigare.
"För personer som är gamla och sköra med underliggande sjukdomar kan tyvärr även ett relativt lindrigt infektionsinsjuknande ibland ha dödlig utgång"
Det tolkar jag som att de kan dö av mild symtom. Hade kunnat vara influensa eller kanske bara en kraftig förkylning.
Tror alla inte kan ta ett vaccin av olika medicinska anledningar.

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
I Frankrike och Tyskland får de som fått en första dos av Astras vaccin ett mRNA-vaccin som andra dos.
– Det här ger bättre immunsvar än när man använder samma vaccin två gånger, säger Jean-Daniel Lelièvre, expert på myndigheten, till Franceinfo.
– Det är en teknik som har använts i stor utsträckning vid andra vaccinationsstrategier. Vi vet att det fungerar väldigt bra.
De ger inte Astras vaccin till folk som är under 55 respektive 60 år.
Tegnell tycker/tror man kan ta två doser av samma och eventuellt en tredje dos av annat vaccin eller om man fått en första dos tar man två doser av annat om man ska byta. De inväntar studie.

Tror jag har postat Sydafrikanska studien tidigare. Astras vaccin och den sydafrikanska varianten:

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
De blandar alltså hejvilt men påpekar att de inväntar en studie. Vad syftar studien till?

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Nja det verkar vara som för ovaccinerade, ibland dör man av Covid-19.
slut citat

Det är väl fortfarande frivilligt att vaccinera sig? Dvs, även om det är "fullvaccinerat" kanske inte alla har vaccinerat sig pga egen (o)vilja.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
De blandar alltså hejvilt men påpekar att de inväntar en studie. Vad syftar studien till?
Vi mixar nog inte ännu. Sverige inväntar studie om att blanda vacciner. I Frankrike och Tyskland påstår man att det kan göras, något man vet sedan tidigare men jag antar att svenska myndigheten vill veta vad som gäller för just dessa vaccin.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Varit hemma sen början mars 2020. Inte träffat mer än 2 vänner, vid få tillfällen och inte ihop. Min mamma har jag träffat kanske 4ggr på ett år nu. Resten av släkten i princip inte alls. Sista halvåret nästan helt utan träffar med nån vän.
Min äldsta ungdom går i gymnasiet, har diagnos add o mest distansundervisning. Hon har mest legat i sängen ett år. Vi träffar mest bara vårdpersonal då hon självskadar o bup besök.
Dottern i högstadiet har inte direkt berörts alls under pandemin. Tack för att grundskolor o fritidsaktiviteter för yngre hållit igång.

I somras var vi 10 dagar i en stuga på öland, mest hämtmat, bara ett restaurangbesök.
Nu har jag märkt av hur jag blir mer o mer deprimerad, undviker att möta folk alls, blotta tanken på att sätta mig i en biosalong med massa människor eller gå ut på puben eller på festival o konserter börja kännas mer läskigt och stressande än det lockar av saknaden att träffa människor.
Dottern med diagnos har också fått både sämre betyg, f varningar tex där hon haft a/b tidigare.

Vad är vitsen med detta, tänker jag rätt ofta? Jag lever inte, men är vid liv, vad faan är meningen med det? Återgå till det vanliga efter vaccin? Om man då är så socialt skrämd, mår så psykiskt dåligt att man inte orkar träffa de två vänner man har. Vad spelat det för roll då?

Min ena halvsyster har inte ändrat på något, mer än att hon inte fått resa utomlands i vintras. Hon tycker inte samhället ändrats, hon ser heller aldrig på tv. Hon är den mest levnadsglada person jag vet, och hon har hållt sig kvar i det.
Själv har jag sett varenda presskonferans och sett både tv4nyheterna, rapport och aktuellt nästan varje dag. Och önskar varje kväll, låt mig slippa vakna till en sån här jävla coronadag till.

Jag var vaccinmotståndare innan. Nu bryr jag mig inte ett skit om varken det eller nått annat. Vad är hälsa? Och varför pratas det så himla lite om denna psykiska ohälsa som kommer drabba lååååångt fler. Sorgligt. Känner att min strategi inte varit bra för mig. Förhoppningsvis har någon annan tjänat på det. Fast sånt pratas det också sällan om. Mest om de som inte håller distansiering.

Min syrra tycker jag ska sluta se på nyheterna och bara leva som vanligt. Det känns bara så väldigt svårt nu, det har gått så lång tid.

Hur kommer samhället ta och skola in oss som varit borta för länge och gått för långt ner i ensamheten? Det undrar jag.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vad är hälsa?
Min mor ser ungefär likadant på tillvaron. Hon får andra dosen idag och kan nog börja röra sig bland andra vaccinerade bekanta lite mer. Själv trivs jag att jobba hemma själv iom att dagarna mest går år till jobb och det finns mer att göra än tiden räcker till. Bekräftelse och fysiskt mingel berör mig kanske inte lika mycket som för många andra. Skickade nyss in en semesterbegäran à 5 veckor + 4 veckor tjänstledigt (som vanligt). Får "hoppas" på att brorsonens jobbplaner i sommar går om intet så han kan övningsköra långa, soliga och varma sommardagar! För mig laddas livsgnistan rejält under sommarhalvåret och räcker hela långa vintern.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Varit hemma sen början mars 2020. Inte träffat mer än 2 vänner...

Jag tycker du ska ta din dotter och gå ut en sväng. Gå ut på en kort härlig sväng i solen, gör det bara och tänk inte efter. Kolla om det kommit vårblommor, fjärilar som dykt upp?
Inte vet jag, men det finns alltid små nästan obetydliga saker som ändå kan vara kul att se.
Det gör ganska mycket att röra på sig dagligen och man kan umgås med folk på avstånd, prata med andra människor. Börja smått, det kommer inte vända på en femöring precis som att depressionen inte kom som en blixt men du kan göra ett medvetet val för att det ska bli bättre. Man måste kämpa lite för att vara lycklig och det kommer bli bättre och lättare. Klura mindre och aktivera dig är mitt råd.
Själv snackar jag med mina grannar nästan dagligen men jag har också en hobby, mitt scramblerbygge som jag stundvis ser fram emot men långt ifrån alla dagar. Jag joggar också och tränar på utomhusgym.
Man får helt enkelt hitta det som funkar vad det nu är och det behöver inte vara något som är 100% kul.
Att ligga i soffan för länge är inte heller kul. Jag skulle säga att din reaktion är normal med tanke på hur du levt så vänd på det nu... sakta med säkert.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bara för att man distanserar sig socialt så betyder det ju inte att man ska sluta med all sorts aktiviteter och sluta leva utan man får anpassa sig. Min dotter är ju ganska ung så det var ju ganska lätt för mig att skippa lagträningar och istället har hon det senaste året tränat skidåkning och orientering.
Hon går till skolan och leker med kompisar där, men övriga kompisar som inte går i samma klass får hon bara träffa utomhus så dom har ju lekt ute även om det varit -15 grader.
Och så har jag själv också gjort, dom få gånger jag fått besök så har jag serverat kaffe utomhus. Samma sak när kunder kommer för att hämta eller lämna prylar så skyndar jag mig helst ut.
Hade jag haft tonårsbarn så skulle jag uppmuntrat dom att träffa sina vänner utomhus med lagom distans. Kanske en daglig promenad, joggingtur, cykeltur...

Själv har jag ju levt större delen av livet under förutsättningarna med eget ansvar för att saker verkställs. De som inte är vana med det livet ska nog börja med att göra en lista på vad som behöver göras.
Att lära sig kliva ur sängen och verkställa saker i sitt liv trots att man inte har schema och lärare som knuffar på kan inte underskattas.

Det finns nog inget facit för hur man lever ett sånt liv, man måste hitta en väg man själv trivs med.

Man har ju till stor del friheten att själv styra sin tid och ta aktiviteterna när man själv tycker att det passar. Jag själv gör gärna kontorsjobb på förmiddagarna, tar gärna ett träningspass före lunch då solen står högt och magen inte är proppfull med mat. Mer praktiska jobb blir alltså därmed senare på dagarna.
Har man svårt att sova bör man beakta att nattsömnen kan dock påverkas negativt desto senare på kvällen man tränar och positivt desto tidigare på dagen man tränar.

För många verkar det vara bra att i förväg bestämma ett dagsschema för varje aktivitet men jag brukar bara skriva en lista rakt upp och ner. Så tar jag sakerna i den ordning jag själv bedömer dom viktiga eller ibland bara efter väderprognoserna och när jag vill vara utomhus. Om det inte är något som specifikt måste göra en viss dag. Själv knogar jag på lite hela dagarna 7 dagar i veckan och blir egentligen aldrig ledig men känner mig heller aldrig hindrad att bryta schemat. Som motsats minns jag särskilt en pluggkompis jag hade som gjorde studierna till en strikt 40 timmars vecka, kom till skolan kl 8 och pluggade till 17 när han gick hem. Det passade honom men inte mig.
När jag var student så körde jag förresten inte blandade ämnen under dagen utan jag tog bara med mig en bok och det ämnet pluggade jag hela dagen. Dagen efter blev det nästa bok och ämne.
Andra trivs bättre med att skifta ämnen under dagen.

Om rockmorsans dotter hamnat i någon slags depression där i sängen så kanske målet för varje dag begränsas till en fysisk aktivitet plus en skolaktivitet.

Att belöna sig själv med nåt roligt efter att något "måste" uträttats är nog också bra.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Någon nämnde i tråden då nyheten om blodproppar var nytt att det kanske har något att göra med att man exponerar sig för viruset mycket eftersom flera ur sjukvårdspersonal var drabbade och det var en av många tankar jag hade då med. Dessa personer som varit drabbade har extremt mycket antikroppar mot trombocyter, något man kanske har då man utsätter sig för viruset ofta som sjukvårdspersonal eftersom de aldrig har sett en sådana höga nivåer tidigare?
Eller är det pga vaccinet eller bara udda människor?
Spekulerar bara men i nuläget tycker jag man ska stoppa vaccinet helt då ett visst antal människor ska dö jämfört mot om annat vaccin används.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Lite intressant jag samlat på mig senaste tiden.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Kör motorcykel och undvik smitta på ett säkert sätt

Varje dag upprepas budskapet att icke-nödvändiga resor ska undvikas på grund av covid-19-viruset. Samtidigt får vi rådet att undvika att resa kommunalt för att minska smittspridning. Då är motorcykeln ett smart alternativ. Sveriges MotorCyklister, SMC, ber MC-förare och alla andra trafikanter som är ute på vägarna att visa hänsyn, oavsett hur många hjul man har på sitt fordon. Alla vill komma säkert hem till dem vi älskar.

Under 2020 minskade de allvarliga olyckorna samtidigt som MC-försäljningen sköt i höjden. Det är en trend SMC gärna ser en fortsättning på. Här kommer de viktigaste råden från SMC för att vara en säkrare MC-förare i trafiken. Råden har till stor del samlats in av motorcyklisterna själva.

Din körstil är viktig!

- Håll avståndet till andra trafikanter och skapa egna utrymmen. Kör mitt i din vägbana, det är tillåtet att ta plats och du syns bättre. Gena aldrig över i motsatt körbana. Ha handlingsberedskap - om något oväntat händer ska du kunna stanna inom siktsträckan.
- Utgå från att ingen ser dig och kör utifrån det. Lita inte på någon annan i trafiken än dig själv. Du själv är den viktigaste faktorn för din överlevnad!
- Kör aldrig om i en korsning eller vid en anslutande väg. Bilar kan svänga ut eller göra vänstersväng. De flesta olyckor på MC med andra trafikanter sker i korsningar.
- Hastigheten har en avgörande betydelse och i majoriteten av dödsolyckorna har hög fart bidragit till olyckan. Ju snabbare du kör, desto längre blir din reaktions- och bromssträcka.
- Anpassa fart och körstil efter vägmiljö, övrig trafik och gällande hastighet. På våren är det mycket grus och potthål innan vägarna hinner sopas och åtgärdas efter vintern. En motorcyklist har inte råd att chansa!
- Kör aldrig över din förmåga och fall inte för grupptrycket när du är ute med dina hojkompisar. Det viktigaste är att komma fram, inte att vara först.

Ta hand om dig och din MC!
- Sköt om din motorcykel, byt däck, kolla bromsar och belysning innan du startar den för MC-säsongen.
- Skaffa ett MC-körkort innan du börjar köra hoj. Statistiken visar att över en tredjedel av dem som dör i MC-olyckor saknar körkort och de flesta i denna grupp äger hälften inte ens en motorcykel. Låna inte ut din motorcykel till vem som helst.
- Kör aldrig påverkad av alkohol eller droger. Det låter som en självklarhet, men tyvärr är nästan en tredjedel av de som dör i trafiken på motorcykel är påverkade. De flesta av de påverkade omkomna MC-förarna hade inget MC-körkort.
- Använd heltäckande skyddskläder och godkänd hjälm. Komplettera med ryggskydd. Ta aldrig för givet att du syns, oavsett vad du har på dig! Hjälp dina medtrafikanter genom att göra dig så synlig som möjligt.

Övning ger färdighet!
- Flera studier visar att många MC-förare haft en bristande bromsteknik i samband med olyckor. De viktigaste är dels att välja en motorcykel med ABS-bromsar, dels att träna bromsteknik för att hantera motorcykeln vid en panikbromsning.
- Tre fjärdedelar av singelolyckorna sker i kurvor. SMC erbjuder kurser i kurvteknik under corona-säkra former. Hit är motorcyklister välkomna att lära sig köra på kurviga vägar på ett effektivt och säkert sätt. En bonus är att det blir roligare att köra motorcykel.
- Det är inte farligt att köra MC, men det förutsätter att motorcyklister och trafikanter följer spelreglerna och gör allting rätt ute i trafiken.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras