Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Pajala följer snart i de spåren, dom har 2000 invånare ska snart ta emot 2200 belgiska turister.

Jag såg nu att Pajala med sina 1958 invånare har 14 döda av covid. dvs 7000 per 1 miljon invånare, det är väl ungefär dubbelt mot Bronx mfl som varit bland de värst drabbade platserna.
Skulle alltså motsvara 70000 döda för hela Sverige.

Jag vet iofs inte hur många döda dom hade för ett halvår sedan så jag vet egentligen inte vilken påverkan de Belgiska turisterna haft.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Biverkningsläget från Svd
https://www.svd.se/franskt-forslag-en-dos-astra-en-dos-pfizer
Citat:

Rapporterade biverkningar i Sverige​

Statistiken gäller inrapporterade biverkningar från sjukhus och från privatpersoner fram till den 7 april.
Pfizer: 6 110 rapporterade biverkningar av 882 000 vaccinerade, cirka 0,7 procent.
Moderna: 1 114 rapporterade biverkningar av 127 000 vaccinerade, knappt 0,9 procent.
Astra Zeneca: 14 832 rapporterade biverkningar av 298 000 vaccinerade, cirka 5 procent.
Källa: Läkemedelsverket
slut Citat
och nu kommer behovet att vaccinera de som taget det relativt sett billiga Astra Zeneca / Vaxzevria behöver också vaccinering med ett annat vaccin
Citat:
Problemet kan möjligen vara att man inte får det skydd man behöver
och att man då kanske behöver en tredje dos, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Flera länder funderar nu över hur de ska göra med de unga som har fått en Astra-dos. Frankrike meddelar att fransmän under 55 år som har fått en första dos av Astra Zenecas vaccin mot covid-19 ska få sin andra dos med ett mRNA-vaccin – som det från Pfizer eller Moderna.
Jaha, nu går det bra att redovisa i %. Ja, det låter inte så farligt.

Inte denna heller...speciellt om du tar hänsyn till att vi börjar närma oss 8 miljarder.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Incitament för att öka propagandan och säkerställa att så många som möjligt vaxcinerar sig = pengar.
Tror ni verkligen det handlar om din hälsa?

”Regeringens beslut gällande vaccinering av covid:
• Regionerna får betalt för varje spruta som ges, samt en bonus om de kommer upp i en viss % av människor som valt att vaccinera sig.
• 3.2 Schablonbelopp per given dos vaccin Staten kommer därutöver att ersätta regionerna med ett schablonbelopp per given dos vaccin. Schablonbeloppet uppgår till 275 kronor per given dos vaccin. I begreppet ”given dos vaccin” ingår även inrapportering till det nationella vaccinationsregistret.
• 3.3 Särskild ersättning vid skyndsamt genomförande av vaccination Särskild ersättning om sammanlagt 700 miljoner kronor kan betalas ut till de regioner som skyndsamt genomför vaccinationerna med hänsyn taget till tidpunkter för leverans till den enskilda regionen.”
https://www.regeringen.se/.../overenskommelse-om...?

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Är detta verkligen rimligt? 13 döda/dag av vaccin jämfört med 8 döda/dag av covid-19?
?

Erik Westerberg
Sammanställning av data från Läkemedelsverket webbplats från den första injektionen i Sverige (i Mjölby) den 27 december 2020 fram till den 7 april 2021 av misstänkta biverkningar från det som marknadsförs som covid-19-vaccin:
https://www.lakemedelsverket.se/.../inrapporterade...
Inkomna rapporter: 22665 st
Ej handlagda rapporter: 19869 st (88%)
Handlagda rapporter: 2801 st (12%)
Antal döda efter vaccinering bland de 12% av rapporterna som hunnit handläggas för de tre injektionstyperna:
Okänt år: 1 person
30-40 år: 1 person
40-50 år: 1 person
50-60 år: 2 personer
60-70 år: 10 personer
70+ : 146 personer
Totalt antal döda: 161 personer
Om antalet procentuellt sett skulle vara liknande som i de rapporter som hittills hunnit handläggas pratar vi i runda tal om 1300 personer (!) som uppskattningsvis redan nu kan ha dött direkt till följd av experimentinjektionerna.
1300 individer är en siffra som jag anser att man bör jämföra med antalet som *faktiskt* har dött av covid-19.

De rapporter som löpande skickas ut via flashmeddelanden till de meddelandeenheter vi bär med oss dagligen och basuneras ut med stor allvarlighet i tv varje kväll av ”covid-relaterad död” är kraftigt överdrivna och inte relevanta siffror.
I statistiken för ”covid-relaterad död” finns ett stort brus av bl.a kanske någon som dött i en trafikolycka men inom de senaste 30 dagarna råkar ha visat positivt i ett PCR-test... (ett test som för övrigt har klarlagts använts på felaktigt sätt och bidragit till en på tok för uppförstorad bild av antalet infekterade men ändå mycket märkligt nog (!!) fortsätter att användas, vilket nu är föremål för en rad kommande rättsprocesser utifrån bl.a Stiftung Corona Ausschuss förarbete sedan i juli med bl.a över 160 timmar inspelade vittnesmål inifrån bl.a WHO).

Jag kan ha letat dåligt men jag kan inte se att Socialstyrelsen själva har bemödat sig göra vad man kan tycka det ganska viktiga arbetet att sammanställa antalet människor som *faktiskt* kan bedömas ha dött av covid-19 och att det är den *faktiska* dödsorsaken.

De siffror jag har att luta mig på är därför en sammanställning gjord av Christoffer Weidenhag som den 21 januari i år publicerade ett inlägg med en analys där han summerar att 2483 individer tragiskt nog kan ha dött AV (inte med) covid-19:

Utdrag av inlägg av Christoffer Weidenhag den 21 januari 2021 (korrekturjusterad i några små detaljer av undertecknad):
”2483 stycken har avlidit i Sverige AV Covid 19 sedan starten av denna pandemin inte 10 979 st, räknat till 16/1 -21.
DETTA VISAR STATISTIKEN efter att jag har studerat siffror från flera regioner där de har gått in och granskat sina journaler.
Så i veckan så berättade överläkare Johan Bratt (Stockholms Region) att de nu har gått igenom 228 journaler noggrant för att se orsaken till dödsfallen.
——————————-
Resultatet av avlidna på sjukhus i Stockholms region, 228st:
17% (39 st) konstaterades ha dött AV (inte med) Covid 19
75% (171st) av de som dog har dött ”av ålderdom” och var mestadels svårt multisjuka med diabetes och hjärtsjukdomar och klarade därför inte av en infektion.
8% (18 st) hade inte covid.
———————————
Nu har jag fått reda på siffrorna från andra region också så nu vill jag se om det är liknande.
Östergötland och Småland hade liknande siffror.
Resultat avlidna på sjukhus i Östergötland, 123 st:
35% (43 st) dog av och inte med Covid 19
50% (61 st) dog av sin/sina grundsjukdomar, men covid var bidragande.
15% (19 st) hade inte Covid
——————————-
Resultat avlidna på särskilt boende eller i egna hem i Östergötland, 122 st:
15% (18 st) dog av och inte med Covid 19
70% (86 st) dog av sin/sina grundsjukdomar, men Covid var bidragande.
15% (18 st) hade inte Covid
———————————-
Resultat avlidna på sjukhus i Region Kronoberg, 49 st:
45% (22 st) dog av och inte med Covid 19
41% (20 st) dog av sin/sina grundsjukdomar, men Covid var bidragande.
14% (7 st) hade inte Covid
————————————
Så vad kan vi dra för slutsats av detta:
522 st sammanlagt på sjukhus och i hemmet (mestadels på sjukhus) avled och av dessa har jag räknat ut ett genomsnitt.
23% (122 st) dog AV Covid 19
65% (338 st) dog MED Covid 19
12% (62 st) dog inte av Covid 19
SÅ SLUTSATSEN OM MAN ANTAR ATT DESSA SIFFROR GÄLLER ÖVER HELA LANDET:
I Sverige har till dags datum den 21 januari 10 797 personer avlidit av/med Covid 19 det innebär att:
2483 st har avlidit AV Covid 19 i Sverige sedan starten av det vi fått oss berättat för oss var en pandemi.
7018 st har avlidit av sin/sina grundsjukdomar men Covid var bidragande.
1296 st har dött av andra orsaker än Covid 19.
... ”
1300.
(Uppskattat antal döda av experimentinjektioner på bara drygt 3 månader, 27 december 2020 - 7 april 2021).
Att jämföra med:
2483.
(Uppskattat antal döda av covid-19 under ett nästan ett helt år, 10 månader, 12 mars 2020 - 16 januari 2021).
I Sverige.
Bara så här långt.
Är det rimligt att fortsätta med dessa så kallade ”massvaccineringar”?

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
För knappt fyra veckor sedan fick jag veta att den Afrikanska- och Brasilianska viruset gjort "fusion". Inget av det vaccin som finns tillgängligt idag skyddar mot detta virus.....borde heta Covid-21.
Får se hur länge det dröjer innan det kommer till allmänhetens kännedom.
.
Du som tror att det snart är över.. GLÖM DET!

I bästa fall som det ser ut i dagsläget kommer det att bli förändring i positiv riktning först andra halvåret 2023.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag såg nu att Pajala med sina 1958 invånare har 14 döda av covid. dvs 7000 per 1 miljon invånare, det är väl ungefär dubbelt mot Bronx mfl som varit bland de värst drabbade platserna.
Skulle alltså motsvara 70000 döda för hela Sverige.

Jag vet iofs inte hur många döda dom hade för ett halvår sedan så jag vet egentligen inte vilken påverkan de Belgiska turisterna haft.

Pajala har ca 6000 invånare.

Och det är väl fortfarande döda MED Covid?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Pajala har ca 6000 invånare.

Och det är väl fortfarande döda MED Covid?

Du har rätt om Pajala, men så här ser det ut när man googlar

Angående med eller av så är det en fånig semantik jag trodde vi lämnat bakom oss. Ingen argumenterar ifall det ska heta döda AV eller MED cancer. Men för corona tycker många tydligen att man ska hålla på med sånt trams.

Nu är det kravaller i USA igen för att en svart dött MED bly i kroppen.

Oh Ulf Ekelund har nyss dött MED cancer.

Bifogat

• Pajala.png
    Pajala.png
    86.7 KB · Visningar: 9
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Danmark slutar helt att vaccinera med AstraZeneca.
Det tycker jag vi också bör göra som det ser ut nu. De jämför gärna nyttan med Astras vaccin mot att bli sjuk men de borde jämföra mot vacciner med mindre allvarliga bieffekter.

Jag vill se hur överdödligheten sett ut för varje år innan 2020 och inte 2020 jämfört mot snittet av tidsperiod som de presenterar det. Är det någon som har information?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Danmark slutar helt att vaccinera med AstraZeneca.

Det tycker jag vi också bör göra som det ser ut nu. De jämför gärna nyttan med Astras vaccin mot att bli sjuk men de borde jämföra mot vacciner med mindre allvarliga bieffekter.

Jag vill se hur överdödligheten sett ut för varje år innan 2020 och inte 2020 jämfört mot snittet av tidsperiod som de presenterar det. Är det någon som har information?
Våra finska vänner brukar ju göra allt bättre än våra svenska styrande så vad tycker ni om detta?
Förståeligt att det inte finns många motorcyklister i denna tråd då risken att i sadeln råka ut för en olycka är betydligt större än att bli träffad av blixten.
Och på en SportHoj? TjÖRaIGÄLsigDirEcKT! :fakta
Vi som är lite erfarna kan minska riskerna, även i sadeln på en SportHoj, så för mig så är det inte ett alternativ! För er som pratar engelska. I want my Jab! :hej

Rädslan för Astra Zenecas coronavaccin är kraftigt överdriven, påpekar expert – större risk att dö av ett blixtnedslag än att få blodpropp av vaccinet

Vaccinationerna mot covid-19 har fått upp farten i vårt land. Det är något många har längtat efter. Men samtidigt finns det en viss skepsis mot Astra Zeneca-vaccinet. Experter påpekar ändå att det är en onödig rädsla och att det utgör en betydligt större risk att vara ovaccinerad.

För varje miljon personer som vaccineras med Astra Zeneca-vaccinet så kan 6,5 personer drabbas av blodpropp.

Det framkommer av data som Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) informerade om nyligen, på basis av uppgifter från både EU och Storbritannien (totalt 222 fall hos 34 miljoner vaccinerade).

Den exakta siffran kan ännu förändras, men ungefär så här stor risk verkar det handla om.

En del finländare har valt att inte ta vaccinet, för att de inte vill ta den blodproppsrisk som det kan medföra.

– Det är förstås förståeligt att man kan tänka så. Det beror delvis på att det har talats en hel del om den här risken i medierna på sistone, påpekar Juhani Knuuti som är professor i medicin vid Åbo universitet.

Han påpekar att folk överlag har svårt att förhålla sig till risker som är mycket små.

...

Stor nytta av att få skydd mot covid-19

Här handlar det också om att se till den nytta man får av att bli skyddad mot covid-19. Själva sjukdomen leder betydligt oftare till blodproppar än vad vaccinet eventuellt gör.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hittade det här på Aftonbladet idag
Men sticker Astra-Zeneca ut ?!
Mer än att Astra-Zeneca är vaccinet med minst risk att dö av.
Ca 3 ggr större risk dö efter vaccinering med Moderna
och
ca 7 ggr större risk dö efter vaccinering med Phizer !

Bifogat

• 20210414Vaccin-Biverkningar.png
    20210414Vaccin-Biverkningar.png
    38.9 KB · Visningar: 11

Raderad medlem 51742

Guest
Hittade det här på Aftonbladet idag
Men sticker Astra-Zeneca ut ?!
Mer än att Astra-Zeneca är vaccinet med minst risk att dö av.
Ca 3 ggr större risk dö efter vaccinering med Moderna
och
ca 7 ggr större risk dö efter vaccinering med Phizer !
korrelation och kausalitet är olika saker.

Astrazenecas vaccin har framför allt getts till yngre (endast till de under 65), medan Pfizer främst getts till äldre. Äldre människor dör i betydligt högre utsträckning än yngre, oavsett om de fått en vaccindos strax före eller ej.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Våra finska vänner brukar ju göra allt bättre än våra svenska styrande så vad tycker ni om detta?
Förståeligt att det inte finns många motorcyklister i denna tråd då risken att i sadeln råka ut för en olycka är betydligt större än att bli träffad av blixten.
Och på en SportHoj? TjÖRaIGÄLsigDirEcKT! :fakta
Vi som är lite erfarna kan minska riskerna, även i sadeln på en SportHoj, så för mig så är det inte ett alternativ! För er som pratar engelska. I want my Jab! :hej

Rädslan för Astra Zenecas coronavaccin är kraftigt överdriven, påpekar expert – större risk att dö av ett blixtnedslag än att få blodpropp av vaccinet

Vaccinationerna mot covid-19 har fått upp farten i vårt land. Det är något många har längtat efter. Men samtidigt finns det en viss skepsis mot Astra Zeneca-vaccinet. Experter påpekar ändå att det är en onödig rädsla och att det utgör en betydligt större risk att vara ovaccinerad.

För varje miljon personer som vaccineras med Astra Zeneca-vaccinet så kan 6,5 personer drabbas av blodpropp.

Det framkommer av data som Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) informerade om nyligen, på basis av uppgifter från både EU och Storbritannien (totalt 222 fall hos 34 miljoner vaccinerade).

Den exakta siffran kan ännu förändras, men ungefär så här stor risk verkar det handla om.

En del finländare har valt att inte ta vaccinet, för att de inte vill ta den blodproppsrisk som det kan medföra.

– Det är förstås förståeligt att man kan tänka så. Det beror delvis på att det har talats en hel del om den här risken i medierna på sistone, påpekar Juhani Knuuti som är professor i medicin vid Åbo universitet.

Han påpekar att folk överlag har svårt att förhålla sig till risker som är mycket små.

...

Här handlar det också om att se till den nytta man får av att bli skyddad mot covid-19. Själva sjukdomen leder betydligt oftare till blodproppar än vad vaccinet eventuellt gör.

Som jag skrev, de jämför mot att bli sjuk och inte mot andra vacciner som inte ger allvarliga blodproppar, iaf inte i samma utsträckning. Med Astras vaccin innebär det att ett visst antal ska dö av blodproppar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är snarare så att den immunreaktion som blir svaret på vaccinet kan orsaka blodproppar i MYCKET enstaka fall. Oavsett vaccin alltså. Och i mångdubbelt högre utsträckning om man smittas av Covid-19.

Den som har grundläggande kunskaper i matematik förstår då att vaccinering innebär betydligt mindre risk än icke vaccinering.

Det som särskiljer Astra i några enstaka fall - samt, tydligen också Janssen - är egentligen precis tvärtom, dvs blodets förmåga att koagulera försämras. Det har endast hänt på några få under 50 års ålder som jag förstått det, därför rekommenderas den typen av vaccin till de över 65 eftersom nyttan med vaccinering vida överstiger risken.

Som med all vaccinering alltså. Det viktiga är ju att så fort det bara är möjligt vaccinera en så stor del av VÄRLDENS befolkning att pandemin bedarrar.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Som jag skrev, de jämför mot att bli sjuk och inte mot andra vacciner som inte ger allvarliga blodproppar, iaf inte i samma utsträckning. Med Astras vaccin innebär det att ett visst antal ska dö av blodproppar.
Jag skulle nog säga kan dö av blodproppar. Men risken att flera kan dö av att åskan slår ner är högre...
Fast det är bara vad finnarna säger, dansken har väl en "bättre" risk! ;)

– Om en miljon personer insjuknar allvarligt i covid-19 så kan 165 000 av dem få en blodpropp. Siffran är antagligen i praktiken lägre, för man har börjat ge blodförtunnande läkemedel till coronapatienter och det har förhindrat många blodproppar, påpekar Knuuti.

I den här uträkningen från Cambridge-universitetet i Storbritannien har man utgått från att äldre är mindre utsatta, i och med att de flesta blodpropparna har uppdagats hos kvinnor som är yngre än 60 år.

https://images.cdn.yle.fi/image/upl...,c_fit/v1618306883/39-793986607566aa159a3.jpg
1618428911378.png

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Inte bara under 50 år, det var när en 61-åring i Sverige dog som vaccinet tillfälligt stoppades men förhoppningsvis blir fallen inte så många då som sagt färre och äldre grupper endast får Astras vaccin.
Tror inte det är någon som inte redan förstått att risken för blodpropp är låg. I tråden skrev vi för en månad sedan att 1 på miljonen drabbas baserat på att det fanns ca 20 fall i världen just då och ca 20 miljoner vaccinationer dvs väldigt låg risk men ändå att ett visst antal kommer drabbas av Astras vaccin. Nu är det tydligen flera ggr högre risk än så men fortfarande väldigt lågt.
Danmark anser att bara de allra säkraste vaccinen är bra nog då 1 av 40K riskerar allvarliga bieffekter av Astras vaccin. Mycket beror ju självklart på tillgången på annat vaccin och smittspridningen. Vaccineringen i Sverige ser för övrigt ut att gå långsamt. Först leveransproblem men också ineffektivitet iaf i Stockholm men nu ser det ut som att tex Pfeizers produktion ökat ordentligt efter en omställning.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Inte bara under 50 år, det var när en 61-åring i Sverige dog som vaccinet tillfälligt stoppades men förhoppningsvis blir fallen inte så många då som sagt färre och äldre grupper endast får Astras vaccin.
Tror inte det är någon som inte redan förstått att risken för blodpropp är låg. I tråden skrev vi för en månad sedan att 1 på miljonen drabbas baserat på att det fanns ca 20 fall i världen just då och ca 20 miljoner vaccinationer dvs väldigt låg risk men ändå att ett visst antal kommer drabbas av Astras vaccin. Nu är det tydligen flera ggr högre risk än så men fortfarande väldigt lågt.
Danmark anser att bara de allra säkraste vaccinen är bra nog då 1 av 40K riskerar allvarliga bieffekter av Astras vaccin. Mycket beror ju självklart på tillgången på annat vaccin och smittspridningen. Vaccineringen i Sverige ser för övrigt ut att gå långsamt. Först leveransproblem men också ineffektivitet iaf i Stockholm men nu ser det ut som att tex Pfeizers produktion ökat ordentligt efter en omställning.
Ja, blir man sjuk är risken 165 000 på miljonen att få blodpropp medans av vaccinet är risken som högst 11 på miljonen.
Men det kan kanske vara en del av Darwins utvecklingslära att hellre bli sjuk... :hihi

1618470580506.png

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ja, blir man sjuk är risken 165 000 på miljonen att få blodpropp medans av vaccinet är risken som högst 11 på miljonen.
Om man inte blir sjuk i covid, hur stor är då risken för blodpropp? Enligt Bayer får 8760 svenskar blodpropp om året, utan covid, dvs 87 av 100,000. Det gör varken till eller från att vaccineras sig med Astra Zeneca vad gällande blodpropp. :näsblod

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen