Covid-19 viktig information!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Facebook, världens farligast virus, både för datorer och människor, är blockerat i min gateway applicance. Noll, nil, zilt, nada från ZZückermans platform når mina datorer. WaZZüp?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Most people seem unaware that the covid-19 vaccines have been approved based on only two months of preliminary trial data, and that the vaccine trials are still ongoing, and won’t be completed until 2022 at the earliest.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Att äldre inte skulle drabbas av allvarlig bieffekt av Astras vaccin är jag fundersam till.
Nu tror jag äldre vaccinerats i UK men om jag uppfattar det rätt gav man först inte Astras vaccin till äldre då det inte fanns något underlag hur vida det gav ett bra skydd för de över 55/65 år eller liknande. Nu ser vi bla. att fas3 i USA visar att det finns ett högt skydd för folk över 65 år. Jag tror också att sjukvårdspersonal vaccinerades först i andra länder och att de ofta är "yngre" kvinnor och det kan vara en orsak till att de är överrepresenterade.

Detta är ju också en anledning till att istället välja mRNA-vaccin tills man vet mer.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Låter det inte rimligt att äldre med normalt lite pissigare immunförsvar inte överreagerar lika våldsamt som det gör för yngre?
Eller är det så att som de har den "överreaktionen" har normalt redan avlidit av innan de blir 65 år ?
Av något annat som de reagerat mot än vaccin ?
P-piller och graviditet är ju t.ex. en riskökning för blodpropp.

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Låter det inte rimligt att äldre med normalt lite pissigare immunförsvar inte överreagerar lika våldsamt som det gör för yngre?
Tror det har att göra med autoimmunitet men det kanske minskar med åldern fast jag vet att äldre kan ha få blodplättar men det finns fler anledningar till det.
Jo, visst kan det vara en rimlig förklaring till att äldre faktiskt inte drabbas lika ofta fast jag vill gärna se hur många i varje ålder som vaccinerat sig med Astra.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Och inget hindrar du blir sjuk i Covid-19 trots du är vaccinerad !
Betyder som jag ser det att hoppet kunna resa fritt efter vaccinering, det är bara att glömma.
https://www.dn.se/sverige/cecilia-wredberg-smittades-trots-tva-doser-vaccin-ordentliga-symtom/
Eller har hon (som sjukvårdspersonal ?) fått Astra-Zeneca Covid-19 vaccin.
Det som hade så dålig effekt i Sydafrika att det inte användes ?
Vaccinet är inte hundraprocentiga mot sjukdom. Pfizer ligger på 95 % skydd, dvs 5% kan få det ändå om dom utsätts. AZ ligger väl på 70 %, dvs 30 % kan få det ändå om du utsätts för smitta.

Men däremot skyddar dom betydligt bättre mot att få allvarlig sjukdom och i förlängningen död, men dom med största sannolikhet inte 100% iga där heller. Men förhoppningsvis nära på.

Likadant med smitta. Du kan vara passiv bärare även om du är vaccinerad och/eller symptomfri. Med stor sannolikhet smittar du betydligt mindre än om du inte är vaccinerad och/eller har kraftiga sympom, men det går inte ner på noll.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Phizers Vaccin kan tappa effekt om det skakas.
https://www.dn.se/sverige/pfizers-vaccin-kan-tappa-effekt-vid-minsta-skakning/
Min dos Phizer hade i varje fall inget fel på biverkningarna. Totalt utslagen av trötthet dagen efter somnade kl 1500 sov till 1900 , somnade 21 och sov till 0900. Huvudvärk, ont i halsen, hosta. Men idag Söndag 3e dagen efter sticket OK igen.
Betyder att ditt immunförsvar satt igång tror jag så nog får du ett bra skydd.

Spännande och lustigt att några först förnekade ett samband. Tror ändå det är som de säger.

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Astra Zeneca och skyddseffekt. Alla gör olika bedömningar men registreringsstudierna visade väl 60% om man fick två doser och ca 90% om man först fick en halv dos. Lägger man ihop resultaten ansåg de att vaccinet skyddar till 70%. Om jag har uppfattat det rätt tycker jag det är märkligt sätt att ange skyddseffekt. Antingen får du 60% eller 90% skydd beroende på hur du får vaccinet. EMA anser att det är 60% skydd. Nyare studier i UK och USA visar på 80-90% även på äldre över 80 år.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och inget hindrar du blir sjuk i Covid-19 trots du är vaccinerad !
Betyder som jag ser det att hoppet kunna resa fritt efter vaccinering, det är bara att glömma.
https://www.dn.se/sverige/cecilia-wredberg-smittades-trots-tva-doser-vaccin-ordentliga-symtom/
Eller har hon (som sjukvårdspersonal ?) fått Astra-Zeneca Covid-19 vaccin.
Det som hade så dålig effekt i Sydafrika att det inte användes ?

Hon hade nog blivit smittad före hon hunnit få sitt vaccinationsintyg.
#Jagsmittarinte

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Folk skulle ju må så mycket sämre det här året, hustrur skulle bli mer misshandlade osv under det här året men antalet självmord har minskat och nu visar det sig även att antalet skilsmässor minskat avsevärt.

Om jag minns rätt så har fem kvinnor blivit dödade de tre senaste veckorna. TRAGISKT!

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Tror du corona har med den saken att göra?

Enligt Löfven var väl den minsta gemensamma nämnaren att det var "män".
Vad jag tror lr inte tror betyder nog inte så mycket. men en hypotes kan vara alla de restriktioner vi har på grund av corona att inte träffa familj, släkt vänner o s v. Av erfarenhet vet jag hur upprörda de blir när man inte är enig om FHM:s restriktioner, vaccinering etc etc... bl a en arbetskamrat får nästintill vansinnes utbrott om man inte tycker som han. Helt klart en sosse med fötterna i varsitt väderstreck. Kan aldrig ha fel.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag har också varit med om hur FHM:s restriktioner verkligen kan dela på folk. Det är lika känsligt som politik om inte värre.

Precis som då vi plötsligt fick massvåldtäkter på festivaler, nyår och badhus. Det var män då och när de pratar om män är det ofta det utmärkande minoritet fast kvinnor dödas av alla etniciteter, nu består gärningsmännen av 1 svensk och 4 invandrare. Vet inte hur det ser ut på ett helt år.
2020 dödades 25 kvinnor och 99 män. Coronarestriktioner har en mental/psykisk påverkan men det märks inte i närstående mord. Så här säger BRÅ:

Dödligt våld mot närstående i parrelation​

• Offer och förövare var eller hade varit närstående genom en parrelation i 17 av de konstaterade fallen av dödligt våld 2020, vilket var ett (1) fall färre än 2019.
  • Antalet fall av dödligt våld mot kvinnor i en parrelation 2020 uppgick till 13 fall, vilket var 3 fall färre än 2019. För manliga offer i en parrelation uppgick antalet till 4 fall, vilket var 2 fler än 2019. För de kvinnliga offren utgjorde dödligt våld i en parrelation drygt hälften (52 %) av samtliga konstaterade fall av dödligt våld mot kvinnor, medan motsvarande andel för män i en parrelation var 4 procent.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
På nyheterna idag är det domedagsartiklar om den extrema smittspridningen i Indien.

Så här ser den Indiska smittspridningen ut jämfört med Sverige när man kompenserar för folkmängden.

Bifogat

• India_daily.png
    India_daily.png
    32.6 KB · Visningar: 14
  • India_cumulative.png
    India_cumulative.png
    23.7 KB · Visningar: 16
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...