Det som oroar mig med spridningen i Indien är mängden individer som viruset kan muteras i. Riskerna för fler varianter som vaccinen inte biter på ökar ganska ordentligt i takt med antalet smittade.
Det är ju tanken. Förklarades bra i Studio Ett idag.Personer under 65 som fått Astra spruta 1 får byta vaccin till spruta 2.
Antingen till Phizer eller Moderna verkar det.
Resultatet av det borde väl, om man inte överreagerar på andra sprutan, bli ett bredare skydd eller?
Calculations have been performed based on Norwegian data where the risk of dying from COVID-19 disease among the different age groups is compared with the risk of dying from the severe, but rare, condition with severe blood clots observed after AstraZeneca vaccination.
"Since there are few people who die from COVID-19 in Norway, the risk of dying after vaccination with the AstraZeneca vaccine would be higher than the risk of dying from the disease, particularly for younger people," says Bukholm.
Conclusions: All systematic evaluations of seroprevalence data converge that
SARS- CoV- 2 infection is widely spread globally. Acknowledging residual uncer-
tainties, the available evidence suggests average global IFR of ~0.15% and ~1.5- 2.0
billion infections by February 2021 with substantial differences in IFR and in infec-
tion spread across continents, countries and locations.
Med tanke på skillnaden i dödstal / 100000 invånare mellan Sverige och Norge i Covid-19 kan det kanske vara klokt fortsätta vaccinera med Astra Zeneca Covid-19 vaccin / Vaxcevria här i Sverige.
Det är nog inte så enkelt att beställa mer vaccin. Allt som tillverkas det här året lär redan vara sålt. Är ju ingen hemlighet att mRNA ännu så länge ser ut att ha ett övertag mot vekror, även om det är dyrare, men begränsad produktion gör att båda behövs...eller så är de snabba med att beställa mRNA-vaccin innan de går till andra länder. Norge och Danmark lär ju redan ha beställt bra mycket mer än tidigare planer men jag vet inte hur vaccin fördelas av tillverkarna och inom EU men Pfizer tex kunde leverera vaccin snabbare än väntat till EU läste jag.
Astra Zenecas vaccin är ju bättre än inget och bromsar smittspridningen bra, kanske verkningslöst eller sämre när det gäller sydafrikanska. Det räddar liv men kanske tar ett och annat eller högre risk för svår biverkning jämfört med mRNA-vaccin.
Precis, det är ju inte bara att köpa och få. Det är som sagt tidigare bla. tillgången till annat vaccin som styr. Vi får se vad som händer när det gäller bieffekter, i min värld är det inte omöjligt att läget kan ändras. Situationen i Norge och Danmark är annorlunda men alla ska vaccineras och på något sett ser de till att få tillräckligt av mRNA då de slopar vektorbaserade eller håller de bara ut längre?Det är nog inte så enkelt att beställa mer vaccin. Allt som tillverkas det här året lär redan vara sålt. Är ju ingen hemlighet att mRNA ännu så länge ser ut att ha ett övertag mot vekror, även om det är dyrare, men begränsad produktion gör att båda behövs.
Det lilla jag läst i ämnet - är det så att det enbart är kvinnor som drabbas?Senaste nyheter: Av 100 000 som fått Astra Zenecas vaccin drabbas 1 person av blodpropp enligt EMA, den Europeiska läkemedelsmyndigheten. (Förändrar inget gällande vaccinationen)
Nästan bara tror jag men har inte läst om alla fall, ålder och kön . Vill minnas att jag läst att iaf en man drabbats och risken anses fortfarande vara otroligt liten samt mindre för äldre.Det lilla jag läst i ämnet - är det så att det enbart är kvinnor som drabbas?
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|