Covid-19 viktig information!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Nu har midsommar varit. Inga 8000 människor har dött av vaccinet. Eller 800. Eller 80.

Samtidigt kan vi konstatera att medan våg två gav 7-8000 döda gav våg tre kring 1000. Trots att fler var konstaterat smittade (ja, det är beroende av antal testade) och något fler på intensivvård (vilket torde stämma bättre som indikation på smittans omfattning).

Skillnaden var pågående vaccineringar som bara delvis hunnit med dom äldsta men tillräckligt för att trycka ner dödligheten, var ju mest de äldsta som dog. Intensivvårdsbesök utgörs primärt av grupper som inte hade hunnit får vaccin vilket kan förklara varför de var kvar på ungefär samma nivåer, och dessa grupper är, om de har önskat, vaccinerade idag.

Så 6-7000 färre dödade i covid, mot ett ensiffrigt antal dödade av vaccin. Varje dödsfall är såklart en tragedi för alla inblandade, men totalt får man nog säga att det från samhällets perspektiv var klart bättre att vaccinera än om vi inte hade gjort det. Länder som knappt hade vaccinerat alls drabbades i allmänhet hårdare av våg tre än våg två.

1624693733587.png

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det vet vi först tidigast 2023. Läste någonstan för några veckor sedan att drygt 45 000 tusen har fått kraftiga biverkningar, och mindre än 10% har utretts. Då var antalet vaccinerade mindre än 1,8 miljoner. Personligen tycker jag att det är dystra siffror. Vi får hoppas att det inte varar livet ut för dem som drabbats.

Låt mig tvivla på att alternativet är bättre.
Pionjär= Platt fall i backen med pil i ryggen.
"Läste någonstans..."
För någon dag sedan var det 47339 rapporter om biverkningar. Men dessa var inte primärt allvarliga. https://www.lakemedelsverket.se/sv/...nkta-biverkningar---coronavacciner#hmainbody1

1624695174821.png
dvs Pfizer ligger på betydligt lägre andel än Astra. Men av biverkningarna som rapporteras är det nog få som skulle kallas allvarliga, eller i närheten av att istället drabbas av Covid:

1624695294173.png

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag försökte rapportera in mina biverkningar, men det blev "tillfälligt fel". Feber och därtill hörande problem är förstås inte allvarligt, men jag tänkte att statistiken behöver bli så bra som möjligt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Klart bättre att vaccinera generellt menar jag är svårt att säga.

Bara googlade lite snabbt.
Se tabell 3 och appendix Q.

IFR för barn i princip noll. De bör rimligtvis inte vaccineras.
Åldern 0-34 ser en IFR på 0,004%(dvs 4 på 100000). Och antagligen ännu lägre om man inte har underliggande sjukdomar/är i riskgrupp - och de bör ju redan vaccineras.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Klart bättre att vaccinera generellt skulle jag säga är svårt att säga.

Åldern 0-34 ser en IFR på 0,004%(dvs 4 på 100000). Och antagligen ännu lägre om man inte har underliggande sjukdomar/är i riskgrupp - och de bör ju redan vaccineras.
Under 30 år hade det för en vecka sedan officiellt rapporteras 36 döda personer i Sverige. Så sett ur individens perspektiv är vaccination mindre värdefull kontra biverkningar än för äldre grupoer. Sett från samhället var denna grupp ganska drivande i smittspridningen dock så ur det perspektivet är det mer motiverat.

Men vi har vaccinerat andra sjukdomar för lägre förväntad dödlighet än 36 i motsvarande storlek på åldersgrupp. Men inte med samma stress.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klart bättre att vaccinera generellt skulle jag säga är svårt att säga.

Men sprida smitta är barnen bra på. Tydligen är lärare överrepresenterade bland Covid-19 sjuka i Sverige.
Så viktigt att de som har mycket barnkontakter vaxas, t.ex. föräldrar, förskollärare, lärare !

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Israel är ju det land som varit snabbast med vaccinationerna, nu 124 doser per 100 invånare och 60% av befolkningen färdigvaccinerade.

Men nu ökar smittspridningen ordentligt snabbt förvisso från en låg nivå men sker det bara av och mellan de 40% ovaccinerade?
Eller sprids det även bland vaccinerade?
Och om det sprids bland de vaccinerade undrar man, blir de vaccinerade sjuka eller är dom bara ovetande smittspridare?

Med tanke på magnituden på R så är jag benägen och tro på tesen jag befarade i början av vaccinationerna och det är att vaccinerade springer runt, viftar med sina vaccinationskort och sprider smitta lyckligt ovetande om att de är smittade för dom saknar symptom.

Jag tog även med Nya Zeeland, som redan från början hanterade pandemin på det vis som alla länder borde ha gjort.

Bifogat

• R_Israel.png
    R_Israel.png
    57.7 KB · Visningar: 9
  • Cases_Israel.png
    Cases_Israel.png
    50.7 KB · Visningar: 8

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja verkar som att deltavariaten smittar vaccinerade(i någon utsträckning).

About half of adults infected in an outbreak of the Delta variant of Covid-19 in Israel were fully inoculated with the Pfizer Inc. vaccine...

Edit. Hade vi på något sätt kunnat undvika att få deltavarianten in i landet? Hade det varit värt det?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja verkar som att deltavariaten smittar vaccinerade(i någon utsträckning).

Edit. Hade vi på något sätt kunnat undvika att få deltavarianten in i landet? Hade det varit värt det?

Det är ju en lång rad av "om" för att besvara den frågan.

Allt annat lika så fanns det väl ett tidsfönster från att mutationerna blev känd tills den visade sig finnas i Sverige. Tegnell höll ju fast vid samma attityd som han alltid gjort och jag kan ha fel men jag upplevde det som en vecka för den engelska mutationen innan det hittades fall i Sverige. Och för den indiska mutationen tror jag det var ett par veckor. Om jag minns rätt?

Från början ganska begränsat antal fall som kanske(?) kunde ha smittspårats om det hade införts karantän för inresande direkt mutationerna blev kända. Och det skulle ju innebära att det skulle ha krävts införande av smittspårning värd namnet.

Det är min gissning och om det skulle varit värt det kan man väl filosofera över men nog önskar jag att Sverige skulle ha gjort som nya Zeeland, hårda gränskontroller med karantäner för inresande redan när smittan bara fanns i Kina.
Och om smittan hindrats att komma in i landet så skulle ju livet inom landet istället ha varit så mycket mer normalt.

Jag skulle väl själv då ha fastnad i 2 veckors karantän januari 2020, men i gengäld skulle jag inte ha förlorat 3/4-delar av min årsomsättning eftersom landet innanför gränserna skulle kunnat fungera mer normalt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Enligt vad jag läst mig till är Delta-spridningen i Israel även bland vaccinerade, men de blir inte allvarligt sjuka. Det drivs dock till stor del av de som valt att inte ta vaccinet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt vad jag läst mig till är Delta-spridningen i Israel även bland vaccinerade, men de blir inte allvarligt sjuka. Det drivs dock till stor del av de som valt att inte ta vaccinet.

Så du påstår alltså vaccinerade blir smittade av deltavarianten men dom för inte smittan vidare?
Har du någon källa som styrker det?

Glöm inte att dom nu utgör 60% av befolkningen.

Här har du en artikel som säger att smittspridningen i Kina huvudsakligen drevs av odokumenterat smittade personer. Kanske inte nödvändigtvis asymtomatiska men dom har alltså varit tillräckligt friska för att springa runt och sprida smittan istället för att ligga nerbäddade i hemmet.

Här ytterligare en som säger att ungefär en tiopotens fler har smittats av någon asymptomatisk.

Notera i figur 1 att siffran för Stockholm var drygt 8 ggr fler asymptomatiskt. Och artikeln publicerades september 2020 samtidigt som Tegnell påstod att att smittan huvudsakligen sprids av folk med symptom.
Siffrorna kommer från april-juni 2020 så dom torde alltså varit väl kända för folkhälsomyndigheten redan förra sommaren.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Israel är ju det land som varit snabbast med vaccinationerna, nu 124 doser per 100 invånare och 60% av befolkningen färdigvaccinerade.

Men nu ökar smittspridningen ordentligt snabbt förvisso från en låg nivå men sker det bara av och mellan de 40% ovaccinerade?
Eller sprids det även bland vaccinerade?
Och om det sprids bland de vaccinerade undrar man, blir de vaccinerade sjuka eller är dom bara ovetande smittspridare?

Med tanke på magnituden på R så är jag benägen och tro på tesen jag befarade i början av vaccinationerna och det är att vaccinerade springer runt, viftar med sina vaccinationskort och sprider smitta lyckligt ovetande om att de är smittade för dom saknar symptom.

Jag tog även med Nya Zeeland, som redan från början hanterade pandemin på det vis som alla länder borde ha gjort.
Ovetande smittspridare. Redan idag är det väl fastslaget att Covid-19 sprids mest av folk som inte är sjuka.
För är du riktigt sjuk. Så är du hemma eller inlagd. Och då smittar du inte längre så många.
Efter man under omkring årskiftet 2020 - 2021 börjat ta snabbtester på all personal när de infann sig på jobbet (innan de fick börja jobba) vid ett Säbo i Mölndal hade man för snart 6 månader sedan redan hittat 50 st som kommit till jobbet med Covid-19. Utan att känna sig sjuka.
Resultat av testandet: Inte längre nya Covid-19 sjuka bland de boende.
Det här stod ursprungligen i gp.se eller gt.se där jag läste det.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ovetande smittspridare. Redan idag är det väl fastslaget att Covid-19 sprids mest av folk som inte är sjuka.
För är du riktigt sjuk. Så är du hemma eller inlagd. Och då smittar du inte längre så många.
Efter man under våren 2021 börjat ta snabbtester på all personal när de infann sig på jobbet (innan de fick börja jobba) vid ett Säbo i Mölndal hade man för kanske 3 månader sedan hittat 50 st som kommit till jobbet med Covid-19. Utan att känna sig sjuka.
Resultat av testandet: Inte längre nya Covid-19 sjuka bland de boende.

Ja, om du läser länkarna så ser du att det redan för ett år sedan fanns publicerad forskning som bekräftade den saken.

Bara tegnell och vår hälsomyndighet som spred annan desinformation.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ja, om du läser länkarna så ser du att det redan för ett år sedan fanns publicerad forskning som bekräftade den saken.

Bara tegnell och vår hälsomyndighet som spred annan desinformation.
Ja det är väl uppenbart att orsaken till att Sverige har så många Covid-19 döda per 100000 invånare
jämfört med de andra Nordiska länderna
beror på FHM, svensk sjukvård, och våra politiker. Nordens mest korkade träskallar.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja det är väl uppenbart att orsaken till att Sverige har så många Covid-19 döda per 100000 invånare
beror på FHM, svensk sjukvård, och våra politiker. Nordens mest korkade träskallar.
Glöm inte en befolkning som till stor del inte kan följa enkla råd...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Så du påstår alltså vaccinerade blir smittade av deltavarianten men dom för inte smittan vidare?
Har du någon källa som styrker det?

Glöm inte att dom nu utgör 60% av befolkningen.

Här har du en artikel som säger att smittspridningen i Kina huvudsakligen drevs av odokumenterat smittade personer. Kanske inte nödvändigtvis asymtomatiska men dom har alltså varit tillräckligt friska för att springa runt och sprida smittan istället för att ligga nerbäddade i hemmet.

Här ytterligare en som säger att ungefär en tiopotens fler har smittats av någon asymptomatisk.

Notera i figur 1 att siffran för Stockholm var drygt 8 ggr fler asymptomatiskt. Och artikeln publicerades september 2020 samtidigt som Tegnell påstod att att smittan huvudsakligen sprids av folk med symptom.
Siffrorna kommer från april-juni 2020 så dom torde alltså varit väl kända för folkhälsomyndigheten redan förra sommaren.
Jag ser det som naturligt att viruset utvecklas kraftigare när det finns i en ovaccinerad kropp och därmed ger större spridning för varje smittad individ. Är man vaccinerad hålls utvecklingen ner och man har inte samma mängd virus att dela med sig av.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Svensk sjukvård förtjänar nog inte att vara med på den listan. Det är nog snarare dom vi ska tacka för att det inte blev värre än vad det blev.

Tror jag i alla fall....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Glöm inte en befolkning som till stor del inte kan följa enkla råd...

Om en person på ett företag gör galet så kan det sannolikt vara den pappskallen man ska klandra men om en en stor del av personalen på ett företag gör fel så är det inte personalen man ska klandra utan ledningen.

Samma sak med FHM och vår regering, dom ska helt enkelt ta hänsyn till att många är idioter och inte följer enkla råd.

Och andra sidan har det ju sällan varit enkla råd utan snarare ofta jävligt otydliga råd, och olika råd från olika håll.
Ta tex hur vi rent avråddes från att använda munskydd, från början påstods ju munnskydden rent av förvärra smittspridningen sen har det kommit smygande en massa om, och kanske etc.

Dom borde insett det befängda i och tro att folk som kommer hem från semestern i Alperna eller Iran skulle stanna hemma i någon slags självkarantän. E

När jag kom hem från semestern januari 2020 med flygresa och mellanlandning i Kina så blev vi sjuka kort efteråt så ringde jag sjukvårdsupplysningen. Dom var inte det minsta intresserade av att göra några tester utan råden jag fick var jämförbara med om vi skulle haft vilken förkylning som helst.
Då hade jag alltså suttit över ett dygn på flygplan tillsammans med hundratals kineser. Och såna flyg ankom dagligen till Sverige. Vi var inte ens avrådda från resor till asien eller ens Kina.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ser det som naturligt att viruset utvecklas kraftigare när det finns i en ovaccinerad kropp och därmed ger större spridning för varje smittad individ. Är man vaccinerad hålls utvecklingen ner och man har inte samma mängd virus att dela med sig av.

Du glömmer dock att dom med låg smittspridning i sin kropp känner sig inte sjuka utan springer runt på sina arbetsplatser, affärer etc.

Därför blir resultatet alltså som länkarna tidigare visade att större delen av smittspridningen skett asymtomatiskt. Inte för att asymtomatiska smittar mer utan för att asymtomatiska har fler sociala kontakter än de som ligger nerbäddade i sjuksängen.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin