Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tror det var något sånt här med siffrorna tidigare i tråden?
77 döda per miljon vaccinerade.
15000 döda per miljon smittade av viruset.
Om inte man har bevis för att siffrorna där är felaktiga så är det ganska tydligt för mig.
Men alla får väga sina "pros and cons" och därefter ta sitt beslut.
Hur är det med biverkningar då?
De pratar kring det från typ min 35 och framåt. Personer som inte är i riskgrupp ska inte ta vaccinet.

De som försöker lägga fram sina biverkningar censureras. Och iom att vaccinet är "säkert" så rapporteras inte saker som egentligen är biverkningar som just biverkningar. Från min 17 ca.
Långtidseffekter har vi ingen aning om.

Hur stor är risken att smittas då? Med vaccinet är det ju binärt iom att du väljer att ta det, då utsätts du för de risker som vaccinet för med sig. Vaccinet är ju inget som du råkar få i dig, som en smitta.
Döda av covid eller med covid?
Hur ser biverkningsuppföljningen ut på vaccinet? Självrapportering? Om du får blindtarmsinflammation tre veckor efter vaccinering, hur kommer det rapporteras? Hur vet man om det är en biverkning? Om du får ALS, diskdegeneration from hell, diabetes, tappar synen eller får reumatism om 30 år?

Men men. Jag är mer bekymrad övergripande över covidhanteringen med vaccin som en del.

Är Ivermectin ett alternativ till de nödgodkända vaccinen tex? Ganska tyst om det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur är det med biverkningar då?
De pratar kring det från typ min 35 och framåt. Personer som inte är i riskgrupp ska inte ta vaccinet.

De som försöker lägga fram sina biverkningar censureras. Och iom att vaccinet är "säkert" så rapporteras inte saker som egentligen är biverkningar som just biverkningar. Från min 17 ca.
Långtidseffekter har vi ingen aning om.

Hur stor är risken att smittas då? Med vaccinet är det ju binärt iom att du väljer att ta det, då utsätts du för de risker som vaccinet för med sig. Vaccinet är ju inget som du råkar få i dig, som en smitta.
Döda av covid eller med covid?
Hur ser biverkningsuppföljningen ut på vaccinet? Självrapportering? Om du får blindtarmsinflammation tre veckor efter vaccinering, hur kommer det rapporteras? Hur vet man om det är en biverkning? Om du får ALS, diskdegeneration from hell, diabetes, tappar synen eller får reumatism om 30 år?

Men men. Jag är mer bekymrad övergripande över covidhanteringen med vaccin som en del.

Är Ivermectin ett alternativ till de nödgodkända vaccinen tex? Ganska tyst om det.
Jag ser risken med att bli smittad och därmed ev dö som den största risken med detta.
Vaccinet är ett sätt att minimera den risken.

Dark Horse podcast har ju sänt en hel del om Ivermectin.
Jag har inte orkat lyssna igenom allt om det iom att jag är positiv till vaccin och redan vaccinerad.
Hade jag varit negativ till vaccin så hade det nog varit mer relevant för mig att sätta mig in i.
Men de personer som varit där verkar helt klart kunniga och som sagt tycker jag Bret och Heather är ärliga i sina försök att finna svar på alla möjliga svåra frågor.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tror det var något sånt här med siffrorna tidigare i tråden?
77 döda per miljon vaccinerade.
15000 döda per miljon smittade av viruset.
Om inte man har bevis för att siffrorna där är felaktiga så är det ganska tydligt för mig.
Men alla får väga sina "pros and cons" och därefter ta sitt beslut.

Ja, men man ska ju inte glömma att det där är för samtliga och för tex barn blir det väl helt andra siffror och risk/reward så de personer som nu lobbar för att även barn ska vaccineras har nog hamnat lite fel i sina tankar.

Gruppen 0-9 år testas ju i princip inte alls så där är statistiken missvisande men i gruppen 10-19 år har i Sverige 5 dött av 142000 bekräftat smittade och det skulle alltså motsvara 35 per miljon. Men i praktiken lär ju siffran vara betydligt lägre pga mörkertalet av obekräftat smittade.

Förvisso kan man argumentera att det antagligen är mest äldre och svaga som dött av vaccinet men det är och andra sidan knappast heller troligt att någon av de 5 döda ungdomarna var fullt frisk.

Och som du säger så är det ju inte ens säkert att man kommer smittas.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag fick min första spruta idag (Pfeizer) Sprutan kändes absolut ingenting men det är lite ömt i armen när jag rör på den ett par timmar efter. Tror inte jag skulle bli särskilt sjuk av viruset men man vet inte samt att jag hjälper till att minska spridning men har full respekt för de som är mer tveksamma än mig. En anledning att jag vaccinerade mig är att jag vill resa i vinter och jag tror detta virus är här för att stanna och att man förr eller senare får det och då är det kanske mindre risk som vaccinerad att man framöver blir svårt sjuk av detta virus även när antikropparna lagt sig. Jag tror att det är så och vet inte om vaccinet isf har samma långtidsverkande effekt som om man blivit smittad.

Mina grannar runt 27 år fick båda corona i november och tappade lukt- och smaksinne ca en vecka och det var läskigt då de visste att vissa fått långvariga problem. Killen kunde känna sött och salt medan tjejen kände absolut ingenting. Killen sade idag att han inte riktigt har samma smaksinne då han inte tycker kaffe är lika gott längre men annars är det rätt bra. Tidigare kunde han njuta mer av det samt känna skillnad på sorter. En annan blev smittad i februari 2020 och gjorde antikroppstest i september samma år. Han hade antikroppar och gjorde ett test nu i år men hade då inga antikroppar kvar. Dock har jag för mig att man kan ha små omätbara nivåer samt ha ett skydd ändå som kickar igång då han utsätts för viruset och jag hoppas vaccinerade får samma effekt. I nuläget är jag inte med på att ta detta vaccin fler ggr än 2 men vi får se.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
I nuläget är jag inte med på att ta detta vaccin fler ggr än 2 men vi får se.
På SVT2 Forum igår diskuterades det lite kring detta och man kom väl väl till att det förmodligen kommer att hanteras framledes som de vanliga säsongsflunsa-vaccinationerna man normalt gör för de med nedsatt immunförsvar- med skillnaden att gemene man också bör vaccinera sig. Min första dos Pfizer var som din (plus lätt huvudvärk) och den andra dosen helt utan ömhet men lätt huvudvärk och lätt febersymptom efter ca 6 timmar som gick över på ett par timmar.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
På SVT2 Forum igår diskuterades det lite kring detta och man kom väl väl till att det förmodligen kommer att hanteras framledes som de vanliga säsongsflunsa-vaccinationerna man normalt gör för de med nedsatt immunförsvar- med skillnaden att gemene man också bör vaccinera sig. Min första dos Pfizer var som din (plus lätt huvudvärk) och den andra dosen helt utan ömhet men lätt huvudvärk och lätt febersymptom efter ca 6 timmar som gick över på ett par timmar.
Aha, intressant. Kan ha fått lätt huvudvärk en kort stund men det kan också bero på att jag spelade på datorn ?
Mina två grannar runt 67-68 år fick Pfeizer, ömhet var allt. Två andra varav en fick ordentlig feber under en dag av andra sprutan. Deras son runt 46 år fick ordentlig feber av första Pfeizersprutan och han har även varit riktigt dålig av viruset tidigare i år, dock utan att behöva sjukvård. Han tror att han tog sprutan för tidigt men jag vet inte. Tycker nästan det borde vara tvärtom?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Någon som tagit spruta på Kistamässan, och har koll på om det finns dedikerad mc-parkering där?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Någon som tagit spruta på Kistamässan, och har koll på om det finns dedikerad mc-parkering där?
Inte vad jag såg. Men ett par hojar stod på mässparkeringen, den ändan närmast entrén. Huruvida det var dedikerad plats eller ej vet jag inte.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ja jag tog monstret dit. Parkera på bilparkeringen men ställde mig i kanten mot ödemarken mellan stolparna Kom in en
halvtimme tidigare. Funka för mig.
Benny: jag blev åxå lite öm (spruta2) och idag om jag trycker runt sticket är det som en blåmärke.
Första sprutan var helt utan nån inverkan

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
HNeLEAf.jpg
1624022073742.png

Åter till trådämnet! Det verkar som jag inte varit ensam om att följa detta råd. ;)

Jag pendlade med SportHoj fram till snön förra året. Sedan blev det tåget eftersom jag är så klen att jag inte klarar över 12 mil på trampcykel varje dag. Men det blev ändå 2 mil om dagen då jag undvek Coronapendeln.
Således klarade jag mig från att bli smittad! :tummenupp

Första sticket togs i ett tält utanför en SportHall dit jag naturligtvis körde SportHoj.
Andra fick jag vika ner mig och trampa till Rinkeby. :rodnar

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nått sånt här händer väl inte i Sverige ?
Det här bli vi inte av med
Några fick koksalt iaf, lite valuta för pengarna åtminstone.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Några fick koksalt iaf, lite valuta för pengarna åtminstone.
Hur ofta kör du motorcykel?
Har det hjälpt dig att slippa bli smittad?:krama

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hur ofta kör du motorcykel?
Har det hjälpt dig att slippa bli smittad?:krama
Normalt pendlar jag till jobbet med hojen men iom covid så jobbar jag mestadels hemifrån. Inte superspännande längre att köra gata så blir mest bana sedan covid började, en helgtur blir det allt som oftast, annars pendlande som sagt.
Njaa kanske om alternativet hade varit att trängas på en buss...men det är inte alternativet. Ensam i bilen är alternativet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
CDC kommer att ha ett "emergency meeting" den 18 juni. Myokardit bla är på bordet.
Haha vafan.
President Joe Biden signed a bill on Thursday making June 19 a new holiday, Juneteenth. Shortly afterwards, the CDC said its June 18 meeting “is being rescheduled due to the observation of the Juneteenth National Independence Day holiday.”

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi hade ett sådant här företag i Västra Götaland regionen husdr.se om jag minns rätt.
Av namnen bakom företaget invandrare från Mellan Östern.
Och nu samma sak i Region Stockholm(?)
Gissar i så fall att de återvänt hem....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kommer ni ihåg hur det från början pratades om att dödligheten inte ens var 1 promille?

Jag noterar nu att i Peru har 5.7 promille av hela befolkningen dött av covid trots att bara 6% av befolkningen bekräftats smittade.

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras