Enligt mig (baserat på det som hittills framkommit) smittar åldrarna 0-5 och 6-12 väldigt lite. De kan däremot ändå ha antikroppar och därmed också ha genomgått en infektion utan att det märkts utåt. Det är också ganska vanligt att de inte heller blir smittade även om vuxna i familjen bär på smittan. Tämligen vanligt att de yngre i familjen får ett negativt test även om de äldre får positivt.
13-19 åringarna är en helt annan grupp i detta avseende. Dels rör de sig över större områden, de åker kollektivt, de har vidare sociala beteenden osv och här har framförallt den brittiska mutationen bidragit till högre siffror. Därför har gymnasiet bedrivits helt på distans och högstadiet delvis. Tittar man på storstadsområdena så innebär det ju tex att elever från alla olika förorter osv åker kollektivt samma tid på morgonen för att komma till skolor som kanske ligger på andra sidan stan och där eleverna blandas från ALLA områden…
Allt detta är redogjort för tidigare i tråden och dina länkar slår ihop dessa olika ålderskategorier till en enda och då blir det missvisande.
Förstår du nu?
Ja, jag förstår att du fortsätter killgissa utan att förklara hur dessa grupper kan ha smittats till en sådan grad att de har högre andel med antikroppar trots att de inte sprider smitta själva.
Du har fortfarande ingen som helst källa som stödjer dina gissningar.
Tycker du det låter rimligt att dessa unga som du påstår svårligen blir smittade i hemmet, och inte heller i skolan men däremot blir dom smittade när dom reser kollektivt till skolan? Ett virus med synnerligen avancerat urval för när det smittar har tydligen drabbat världen...
Det är förstås möjligt att just föräldrar är mer ansvarslösa än andra och drar hem smittan till sina barn, och det är möjligt att lärarna som bevisligen också är överrepresenterade beter sig mer ansvarslöst än andra människor.
Men och andra sidan påstår du nu att just de unga ofta är de som inte blir smittade inom hemmets väggar när resten av familjen drabbats? Därmed påstår du ju att de unga till en ännu högre grad än andra blivit smittade någon annanstans än i hemmet och inte heller på skolan utan det har alltså skett i kollektivtrafiken?
Jag undrar om det finns någon data över resvanorna hos de smittade? Är det alltså i huvudsak alltså folk som reser kollektivt som fått covid 19?
Då kan man ju fundera över hur kollektivtrafiken ser ut i gruvorterna uppe i norr som drabbats under våren?
Angående gruppen 13-19 som du säger har bedrivit studier hemifrån så kommer ju den intressanta detaljen att rekommendationen om distansundervisning upphörde 2 april.
Och stod det inte i någon av dagens tidigare länkar att smittspridningen inom den gruppen ökat mycket på slutet? Jag kanske ska gräva lite mer i den saken.