Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nog viktigt att särskilja "smitta vidare" ifrån "bli sjuk/utveckla sjukdom". Barn generellt verkar ju knappt utveckla sjukdom även om de bär på smitta - som de potentiellt kan föra vidare.

Kan det inte vara så att det helt enkelt handlar om hur smittsam den aktuella varianten är? Är variant a smittsammare än variant b som kommer fler bli smittade av variant b oavsett ålder - allt annat lika. Och är man smittad så kan man smitta andra. Att åldersgruppen barn skulle sticka ut just nu relativt sett(om de nu gör det) i antal smittade kan väl ha att göra med att en stor del av den vuxna befolkningen är vaccinerade?

Ingen aning egentligen, bara mina tankar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nog viktigt att särskilja "smitta vidare" ifrån "bli sjuk/utveckla sjukdom". Barn generellt verkar ju knappt utveckla sjukdom även om de bär på smitta - som de potentiellt kan föra vidare.

Kan det inte vara så att det helt enkelt handlar om hur smittsam den aktuella varianten är? Är variant a smittsammare än variant b som kommer fler bli smittade av variant b oavsett ålder - allt annat lika. Och är man smittad så kan man smitta andra. Att åldersgruppen barn skulle sticka ut just nu relativt sett(om de nu gör det) i antal smittade kan väl ha att göra med att en stor del av den vuxna befolkningen är vaccinerade?

Ingen aning egentligen, bara mina tankar.

Japp, fullt rimlig slutsats. Delta tycks ju vara betydligt smittsammare än tidigare mutationer (och nu finns andra mutationer också). Dessutom smittar man generellt mindre om man har mindre symptom (lägre virusmängder).

Det blev en stor skillnad för åldersgruppen 13-19 när Deltavarianten dök upp; den åldersgruppen har också socialt beteende som underlättar smittspridning. 6-12 not so much och 0-6 knappt alls (trots förskola osv).

Också utrett tusen gånger tidigare men när religionen är att Den Onda Staten Har Alltid Fel så hjälper ju ingenting. Allt är Fake news liksom.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Japp, fullt rimlig slutsats. Delta tycks ju vara betydligt smittsammare än tidigare mutationer (och nu finns andra mutationer också). Dessutom smittar man generellt mindre om man har mindre symptom (lägre virusmängder).

Det blev en stor skillnad för åldersgruppen 13-19 när Deltavarianten dök upp; den åldersgruppen har också socialt beteende som underlättar smittspridning. 6-12 not so much och 0-6 knappt alls (trots förskola osv).

Också utrett tusen gånger tidigare men när religionen är att Den Onda Staten Har Alltid Fel så hjälper ju ingenting. Allt är Fake news liksom.
Jag säger inte att den onda staten alltid har fel.
Dock kan man alltid räkna med att du rycker ut till deras försvar, oavsett fråga.

Du undviker att svara på det jag skrev om den uteblivna testningen av barn. Confirmation bias x 1000.

Det är märkligt att barn först inte spred smittan så man testade inte barn. När man väl började testa barn så visade det sig att de blir smittade och smittar vidare lika mycket som vuxna. Det måste bero på testerna! Hade vi inte testat barnen så är jag säker på att vi haft noll konstaterade fall hos barn. Case closed, testernas fel.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jodå jag har självfallet läst det som släppts hittills. Delbetänkande 1 som rör äldreomsorgen är inte relevant för detta. Delbetänkande 2 som rör flera andra områden svarar inte heller på den fråga vi diskuterar just nu.

Slutrapporten kommer inte förrän i februari så jag undrar vilka resultat du har tillgång till eller vad du tycker att Kommissionen har fastslagit i frågan om smittspridning bland barn?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Eftersom vitamin-d varit uppe tidigare i tråden.
Bret sammanfattar det ungefär så här: risken att du har ett underskott är hög. Nyttan av vitamin-D är stor. Risken med överdosering är liten.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Även motion (dvs god kondition) är något som minskar riskerna att bli allvarligt sjuk enligt studier som omnämns idag.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Även motion (dvs god kondition) är något som minskar riskerna att bli allvarligt sjuk enligt studier som omnämns idag.
Så är det.
Övervikt korrelerar ofta vid allvarlig covid.
Övervikt bär ofta med sig annat som lågt vitamin-D, högt blodtryck osv osv.
Minska i vikt brukar förbättra nästan alla hälsomarkörer, jag vet...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hur många sådana det nu finns... ;)
Övervikt är dåligt för en massa hälsomarkörer (nästan) oavsett kondition.

Ja, men hjärtat är tydligen viktigast enligt nån studie jag läste om häromveckan. Det finns förstås många hälsoeffekter och här rörde det sig om demens och hjärt/kärlsjukdomar.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kondition är viktigare än BMI.
När jag tränade som mest, då som 45-åring (ett tag sedan) gubbe och körde milen på 24 minuter med inlines/stavar med vilopuls på 38 och maxpuls på 185 tyckte man att mitt BMI var alldeles för högt. Fast nu på senare tid har man börjat revidera den åsikten pga att hög muskelmassa (pga ökad vikt) då räknades som något negativt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
När jag tränade som mest, då som 45-åring (ett tag sedan) gubbe och körde milen på 24 minuter med inlines/stavar med vilopuls på 38 och maxpuls på 185 tyckte man att mitt BMI var alldeles för högt. Fast nu på senare tid har man börjat revidera den åsikten pga att hög muskelmassa (pga ökad vikt) då räknades som något negativt.
Ja, BMI är ett värde för större massor av människor, inte individer.
Tror Magnus Samuelsson hade ett väääldigt högt BMI även när han var deffad inför tävlingar.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Vi har ju varit inne på BMI och hälsomarkörer och det är också Dr Campbell i denna video.
Studien är från Connecticut.
Av 969 som befanns ha covid vid sjukhusbesök mellan 23/3 och 1/7 hade 54 st två doser vaccin.
Alla var över 64år och av dessa 54 utvecklade 14 st svåra symptom och tre dog.
Vid ca 8min in i videon redvisas dessa 14 personer med BMI, Cardiovascular disease, lung disease, cancer, diabetes typ-2 och "immunosuppresiv agent".
Helt okulärt verkar hög BMI korrelera väl med övriga tillstånd.
En av de avlidna hade normalt BMI och inga underliggande sjukdomar, vilket i mina ögon återigen bevisar hur lömskt det här viruset är. :(

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vi har ju varit inne på BMI och hälsomarkörer och det är också Dr Campbell i denna video.
Studien är från Connecticut.
Av 969 som befanns ha covid vid sjukhusbesök mellan 23/3 och 1/7 hade 54 st två doser vaccin.
Alla var över 64år och av dessa 54 utvecklade 14 st svåra symptom och tre dog.
Vid ca 8min in i videon redvisas dessa 14 personer med BMI, Cardiovascular disease, lung disease, cancer, diabetes typ-2 och "immunosuppresiv agent".
Helt okulärt verkar hög BMI korrelera väl med övriga tillstånd.
En av de avlidna hade normalt BMI och inga underliggande sjukdomar, vilket i mina ögon återigen bevisar hur lömskt det här viruset är. :(

Fast som diskuterades här igår så kan ju den här personen med normal BMI ha haft dålig kondition.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja allt handlar om sannolikheter och hur det ser ut för den enskilde går aldrig att uttala sig om. 92% sannolikhet att vaccinet hjälper innebär 8% sannolikhet att det inte gör det, dvs 8% av en population kan bli smittad ändå.

Av de som blir smittade kommer x% att bli allvarligt sjuka och av dem y% dö - trots att man gjort allt man kan. Och man kan på förhand aldrig tala om vilka som kommer att klara sig och vilka som inte kommer att göra det. En god vän förlorade sin vuxna dotter för ganska precis ett år sedan i Covid. Fullt frisk, mitt i livet, inga kända riskfaktorer. Smittades, tre veckors försämring där inga behandlingar hjälpte och sedan död.

Det ÄR en läskig infektion detta.

Nyheter
Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...