Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är ganska säker på att jag tidigare någonstans påpekat just detta i jämförelsen mellan de nordiska ländernas strategier. Vi i Sverige gjorde det så mycket svårare för våra grannländer att lyckas med sina nedstängningar.

– Under det första året av den pågående pandemin var Sverige faktiskt en nettoexportör av sars-cov-2-viruset till våra nordiska grannländer, säger Uppsalaforskaren John Pettersson

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är ganska säker på att jag tidigare någonstans påpekat just detta i jämförelsen mellan de nordiska ländernas strategier. Vi i Sverige gjorde det så mycket svårare för våra grannländer att lyckas med sina nedstängningar.

Nåja de gjorde sitt bästa för att skydda sig...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nåja de gjorde sitt bästa för att skydda sig...
Precis, Sverige kan ju inte ta ansvar för Norges och Danmarks strategier och åtgärder.

Den vetenskapliga artikeln som det refereras till sammanfattar det hela:
"Our study highlights the utility of continuous genomic surveillance and retrospective studies to compare and understand differences in pandemic responses with respect to transmission dynamics. In particular, our data suggest that transmission chain monitoring may prove to be a useful metric in comparing the outcome of outbreak mitigation strategies."

Kommentaren "lax approach" i en av artiklarna säger mig att skribenten är okunning om svensk grundlag.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad som är rätt eller fel och vems ansvar det är ur den synvinkeln får andra filosofera över.

Jag tänker mest på när det ibland pekats finger åt att det minsann även dött folk i Norge trots restriktioner, då ska man beakta att ett flertal av dessa dödsfall kan dom alltså tacka oss svenskar för.

Eller om man föredrar en annan vinkel så kan man istället säga att de norrmän som åkte till Sverige på semester har bidragit till en stor andel av dödsfallen i Norge.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och slickat på helgedomar i Iran men det verkar som att det inte får nämnas.
Och sen in i Sverige igen utan karantän.

Men det var ju i början av pandemin, därefter var det ju bara trams av Sverige att stänga gränserna när smittan var högre innanför Sveriges gräns.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Precis, Sverige kan ju inte ta ansvar för Norges och Danmarks strategier och åtgärder.

Kommentaren "lax approach" i en av artiklarna säger mig att skribenten är okunning om svensk grundlag.
Och grundlagen har vi svenskar väl som vanligt skrivit ihop själva ?
Eller är grundlagen påtvingad oss ?
Att kolla hur det ser ut i andra länder och fundera över det är ju dumt, svensken vet bäst på utmärkt sätt illustrerat av SIFR, motionen antagen med acklamation av riksdagen 1921.
Eller är det nån som tror att riksdagsmännen förväntade sig att andra raser skulle kunna vara bättre ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nytt från FHM: Fullvaccinerade med Covid-19 symptom ska (just) nu testa sig.
Får se när det rådet tas bort.
Jag gissar när smittspridningen minskar. Juni 2022 ?

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Regeringen avser att gå vidare med förslaget om att möjliggöra användning av vaccinationsbevis vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar från och med den 1 december 2021. Syftet är att begränsa smittspridning bland framför allt ovaccinerade genom att förhindra att ovaccinerade personer samlas i större grupper, samtidigt som verksamheter kan fortsätta att ta emot besökare.
Så kan man titta på länderna som tas upp här https://www.nyteknik.se/samhalle/vaccinpass-for-corona-har-ar-allt-du-behover-veta-7014647 och jämföra med Sverige. Verkar ju funka jättebra med vaccpass.
1637182739463.png

Nu ska alltså dubbelvaccade testa sig iaf.

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Fortsatte att kika lite på denna kille som tog upp den svenska studien och han bekräftar en del saker som några av er redan är inne på.
Engelsk studien undersökte risken att blir smittade för vaccinerade och ovaccinerade familjemedlemmar som blivit utsatta av någon i familjen med viruset. Vaccinerade: 25% blev smittade. Ovaccinerade: 38%
Oavsett om man är vaccinerad eller inte skapar man lika mycket virus som smittad. I teorin kan man därför föra smittan vidare lika lätt och denna data har publicerats tidigare dock
kunde man nu se att vaccinerade rensade kroppen på viruset snabbare vilket jag iof tror alla här redan anat. (skillnaden framgår väl i studien han länkar till men orkar inte kolla nu fastän jag är intresserad)
Han tar även upp annan intressant studie... han kommer fram till att vaccinationer inte stoppar infektioner. Vill man begränsa spridning vid resor ska vaccinerade visa upp ett friskhetsintyg som togs för minst 3 dagar sedan.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Arla, och de andra mejerierna, berikar sedan några år (alla?) sina produkter med D-vitamin.
Tror dessutom de höjer värdet från November någon gång?
Finns säker rapsolja som är berikad också.
Men det blir nog svårt att, under vinterhalvåret, nå rekommenderade gränser via intag av normala genom födan.
Sedan är ju alltid frågan om rekommendationen är vettig osv.
Och är man inte över 65 och överviktig så kan det kanske ifrågasättas helt.
Själv är jag över 50 och lätt överviktig men har kompletterat med D-vitamin under vinterhalvåret under några år.
Är jag piggare, mer alert och studsar upp ur sängen för det? Knappast! :D

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Finns säker rapsolja som är berikad också.
På Zeta's rapsolja står det med stora bokstäver "Berikad med D-vitamin". En dl ger hela 19,5 µg, dvs 390% av DRI. Vintern-mjölken ger 1,0 µg/100g.

Citat: "Kan man få i sig för mycket D-vitamin?
Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Enligt den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, är övre gräns för intag (Tolerable Upper Intake Level, UL) av D-vitamin 100 mikrogram per dag för vuxna."

Nyheter
Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!