Covid-19 viktig information!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Om du lägger till "...ifall de sätts in för sent och bibehålls under lång tid när smittan redan är spridd" efter dina fyra punkter ovan så håller jag med ;)
Don't worry, be happy!
Citat: "Forskarna kunde se att av de patienter som hade ätit en viss typ av SSRI som kallas fluoxetin hade 28 procent minskad risk för att dö, än de patienter som inte ätit den medicinen."

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Poängen är att nedstängningar

1. inte fungerar
2. inte tolereras av medborgarna
3. skapar stora problem för enskilda medborgare under många år efteråt
4. skapar misstroende mot samhället
osv

Inte ens Nya Zeeland har lyckats hålla sin isolering trots enastående förutsättningar med en enda kontrollerad flyglinje till Australien.

Kravaller var det redan 2020 i många europeiska storstäder, regler överträddes, folk blev av med arbeten osv osv. Ekonomier har minskat. Människor har fått det betydligt sämre i sin vardag. Barn och unga har missat nästan två års utbildning mitt i den ålder då de utvecklas mest.

I Sverige har vi sett väldigt lite av detta trots ett nästan helt öppet samhälle, stark utveckling på arbetsmarknaden och öppna skolor. Men vi har haft restriktioner som faktiskt har varit möjliga att bibehålla över tid, vår sjukvård har trots obefintlig beredskap och en tidigt bred spridning klarat av sina uppgifter och idag snart två år senare är beredskapen otroligt mycket bättre, vi har över 80% vaccinationsgrad baserat på ren frivillighet och vi har ännu inte haft de ökningar i smitta som grannländerna har. Frågan är om det ens finns förutsättningar för det, det lär visa sig de närmaste veckorna.

Facit kommer kanske om några år, intill dess är det svårt att beskriva något som vare sig en succé eller katastrof, men än så länge finns det ingenting som talar för att man inte skall förlita sig på forskning och vetenskap.
Jag håller helt med gällande nedstängningar. Som du säger, ekonomin går i botten, barn halkar efter i skolan. Folks företag går åt skogen. Det är inte bra i det stora hela. Man bör även notera att hundratals miljoner människor riskerar att svälta för att vi kör ekonomin i botten.

Det bästa hade varit att på frivillig basis idka social distansiering samt skydda riskgrupper. I övrigt hålla samhället öppet som vanligt. Fler hade dött i covid men vi hade räddat livet och livskvalitén för så många fler.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Aha, uhum.
Menar du att vänner av försiktighetsmodellen och lite (o)vanligt sunt förnuft skulle jubla över att trycka i sig oprövade preparat med diskutabel nytta? Vi ser inte att de är bra, bara att många tar dem.

I thinkest not.

Andra lyckas bevisligen bättre med beprövade läkemedel. Sådana som tidigare högt prisade läkare plötsligt förbjuds använda. (Dr Paul E Marik t ex).

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Aha, uhum.
Menar du att vänner av försiktighetsmodellen och lite (o)vanligt sunt förnuft skulle jubla över att trycka i sig oprövade preparat med diskutabel nytta? Vi ser inte att de är bra, bara att många tar dem.
Nej.
Jag menar att de som ropade på nedstängningar i Sverige för ett år sedan antagligen är lite glada nu iaf iom det som sker fom 1 dec. Det gissar jag ligger lite i linje med vad de vill.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Om jag uppfattat rätt är det iof inte konstigt då gruppen som är ovaccinerade är liten jämfört med vaccinerade. Man kan också se att medelåldern för intensivvårdade patienter är mycket lägre bland ovaccinerade än bland vaccinerade. 50 respektive 74 år.

CFR för exakt ett år sedan låg globalt på 1.7% och nu med 53% fullt vaccinerade ligger den på 1.5%. Med tanke på hur mycket sjukvården rimligtvis hunnit lära sig om hur patienterna ska behandlas och därigenom minska dödligheten så känns det tveksamt om vaccinet gjort ett endaste dugg för att minska dödligheten.

Samma sak med smittspridningen, den har inte heller minskat men där kan väl kanske förklaras med att deltamutationen är mer smittsam.
Intressant, men om man tittar på covidrelaterade dödstal i de länder som har hög vaccinationsgrad ser det väl annorlunda ut?

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Citat: "I Sverige har 85 procent av befolkningen över 16 år vaccinerats med den första dosen, men i Norra Ronna är samma siffra endast 55 procent, enligt statistik från den 15 november som SVT begärt ut från Region Stockholm." Min fundering, är det en klassfråga och/eller bildningsfråga eller något annat som inverkar?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Citat: "I Sverige har 85 procent av befolkningen över 16 år vaccinerats med den första dosen, men i Norra Ronna är samma siffra endast 55 procent, enligt statistik från den 15 november som SVT begärt ut från Region Stockholm." Min fundering, är det en klassfråga och/eller bildningsfråga eller något annat som inverkar?
Samma sak när vi hade svininfluensan men de har tält för test samt vaccinbussar utan förbokning för att göra det enkelt för dem i orten. Självklart finns olika anledningar men tror det finns en viss skepsis i förorterna, klass/bildningsfråga på sätt och vis men tror dem är fullt medvetna om situationen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min fundering är hur många invånare har Sverige ? För alla som "officiellt" bor här gör inte det.
Tex en av de 2 ungdomar som med min son och hans sambo delade en 4:a här i Göteborg.
Han lämnade lägenheten efter något år (troligen drog han till jobb i Danmark) men var fortfarande skriven där 3 år senare när de andra 3 flyttade till andra lägenheter.

Vi har väl alla hört om den svenske/norske IS-krigaren som skröt med att Sverige betalade min kalle och min glock. För pengarna fortsatte komma in på hans bankkort vad jag förstått.

Lite mer speciellt är de två flyktingar som har återvänt till Afghanistan respektive Irak och blivit ministrar i ländernas regeringar. Fortfarande med bidrag för deras liv i Sverige.
Så hur många har lämnat Sverige men som officiellt finns i Sverige ?

Sveriges regering har 22 medlemmar/ ministrar om jag räknade rätt.
med ca 10 miljoner invånare i Sverige bli det en minister / ca 450000 invånare.

Med två "svenskar" som är / har varit ministrar (Afghanen flög visst ut tillsammans med statskassan) så blir en gissning att 900000 invånare har lämnat Sverige men bor fortfarande "officiellt" här.
Detta sätter ner vaccinationsgraden i de områden där de här människorna officiellt "bor".

Vid en brand i ett stort flerfamiljshus nu i höst visade det sig att ett stort antal av de människor som bodde i lägenheterna inte var skrivna där. Men var likafullt berättigade till ersättning för brandskadorna. Samtidigt som många skrivna där inte alls bodde i huset....

Jag tror Moderaterna förslagit en folkräkning men förslaget har inte fått tillräckligt stöd.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förmodligen fler än en handfull, de kan ha flyttar till Danmark, Norge eller Finland.
View attachment 465935

View attachment 465936
Källa: https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19
Jo de kan ha flyttat. Och ännu längre än till våra grannländer.

Med tanke på att fullvaccinerade inte testats för Covid-19 de 3 sista veckorna i Sverige så är det väl inget konstigt att den Svenska Covid-linjen inte stigit som i Norge, Danmark, Finland ?

För övrigt, i somras 2021 när Tegnell var så nöjd med att Sverige hade färre Covid-fall än Danmark.
Så påpekade nån Dansk att på 1 månad hade Danmark gjort ca 5000000 tester, dvs ca 1 test/invånare och månad. Samtidigt hade Sverige gjort ca 300000 tester under månaden, dvs ca 0,03 tester / invånare och månad. Och ju mindre man testar desto färre är Covid-smittade.
Om jag minns rätt, rätta gärna.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Med tanke på att fullvaccinerade inte testats för Covid-19 de 3 sista veckorna i Sverige så är det väl inget konstigt att den Svenska linjen inte stigit som i Norge, Danmark, Finland ?
Din förklaring till de låga dödsifforna för Sverige är att det inte finns fler som kan dö lika enkelt som i de andra länderna? Har lie-mannen checkat ur?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Din förklaring till de låga dödsifforna för Sverige är att det inte finns fler som kan dö lika enkelt som i de andra länderna? Har lie-mannen checkat ur?

Blir dom registrerade som döda av covid ifall dom inte testat sig innan de dör?

Frågan är inte retorisk eller så utan jag, jag bara funderar över hur säkerställt det egentligen är? Om en fullvaccinerad 85-åring på ett särskilt boende dör, görs det några covidtester efteråt?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
De som kommer dö av covid har redan gjort det i större utsträckning i Sverige. Man kan ju inte gärna dö fler än en gång. Vi har ju ackumulerat sett både fler smittade och döda. Så att vi ser lägre siffror nu kanske delvis är rimligt helt enkelt av hur historiken ser ut?

I slutändan landar vi kanske på snarlika nivåer per capita vad vi/de än gör iaf?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Precis lagom när smittan börjar spridas i norden så slutar Sverige testa fullvaccinerade. Vi ska nog vänta med att klappa oss på bröstet tills vaccinerade börjar testas igen.

Notera den tredje grafen med tester, sista oktober har Sverige minst test per invånare, sen ökar de andra sina tester och de svenska testerna minskar.

Bifogat

• Norden.png
    Norden.png
    47.8 KB · Visningar: 9
  • Norden_mort.png
    Norden_mort.png
    70 KB · Visningar: 9
  • Norden_tests.png
    Norden_tests.png
    43.4 KB · Visningar: 9

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Siffrorna för sjukhusvård är mer talande eftersom de inte har ett dugg med testning att göra utan är så att säga facit på utfallet.

Inte heller här har det noterats någon märkbar ökning i Sverige (till skillnad från resten av Europa inkl Norden) så det torde vara långsökt att antyda att det är trixande med siffror à la Bananrepublik som ligger bakom.

Tvärtom så har ju Sverige inkl resten av Norden de kanske mest tillförlitliga systemen i Världen vad gäller den typen av statistik.

Det är uppenbart att det någonstans sitter (troligen ryska) troll och matar ut tvivel på officiella siffror och på samhället i stort. Och folk går på det, ungefär som ”samhällskollapsen” eller brottsligheten, som Leffe GW häromsistens satte fingret på.

Confirmation bias.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Siffrorna för sjukhusvård är mer talande eftersom de inte har ett dugg med testning att göra utan är så att säga facit på utfallet.

Inte heller här har det noterats någon märkbar ökning i Sverige (till skillnad från resten av Europa inkl Norden) så det torde vara långsökt att antyda att det är trixande med siffror à la Bananrepublik som ligger bakom.

Tvärtom så har ju Sverige inkl resten av Norden de kanske mest tillförlitliga systemen i Världen vad gäller den typen av statistik.

Det är uppenbart att det någonstans sitter (troligen ryska) troll och matar ut tvivel på officiella siffror och på samhället i stort. Och folk går på det, ungefär som ”samhällskollapsen” eller brottsligheten, som Leffe GW häromsistens satte fingret på.

Confirmation bias.

Ja, man vet ju aldrig, kanske jag är ett ryskt troll....

Så tycker du att vi kan klappa oss på bröstet med siffrorna för sjukhusvård som grund?

Innan du svarar kanske jag ska uppmärksamma dig på att vi låg högst för bara 6 veckor sedan. Och har i princip legat högst fram till dess.

Confirmation bias var ordet...

Bifogat

• Norden_hospital.png
    Norden_hospital.png
    50.1 KB · Visningar: 12

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Absolut har vi gjort det, poängen är som sagt att det inte är över på länge. Och som många gånger tidigare påtalat så är det snarare Norge och Finland som avviker, inte Sverige…

Nej du är absolut inget ryskt troll. :) Möjligen lite för negativt inställd till samhället men vi har alla våra erfarenheter och perspektiv. :krama

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
...som hon den intervjuade i SVT från Ronna på bruten svenska, "Nej, jag är emot vaccin". Ptja huvudsaken var och en blir salig på sin tro.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Någon tysktalande individ på nyheterna sa något i stil med att när det är klart är folk antingen tillfrisknade, vaccinerade eller döda.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC