Citat: "I Sverige har 85 procent av befolkningen över 16 år vaccinerats med den första dosen, men i Norra Ronna är samma siffra endast 55 procent, enligt statistik från den 15 november som SVT begärt ut från Region Stockholm." Min fundering, är det en klassfråga och/eller bildningsfråga eller något annat som inverkar?
Min fundering är hur många invånare har Sverige ? För alla som "officiellt" bor här gör inte det.
Tex en av de 2 ungdomar som med min son och hans sambo delade en 4:a här i Göteborg.
Han lämnade lägenheten efter något år (troligen drog han till jobb i Danmark) men var fortfarande skriven där 3 år senare när de andra 3 flyttade till andra lägenheter.
Vi har väl alla hört om den svenske/norske IS-krigaren som skröt med att Sverige betalade min kalle och min glock. För pengarna fortsatte komma in på hans bankkort vad jag förstått.
Lite mer speciellt är de två flyktingar som har återvänt till Afghanistan respektive Irak och blivit ministrar i ländernas regeringar. Fortfarande med bidrag för deras liv i Sverige.
Så hur många har lämnat Sverige men som officiellt finns i Sverige ?
Sveriges regering har 22 medlemmar/ ministrar om jag räknade rätt.
Regeringen styr Sverige och är drivande i arbetet med att förändra våra lagar, och påverkar på så vis utvecklingen i vårt samhälle. Sveriges regeri...
www.regeringen.se
med ca 10 miljoner invånare i Sverige bli det en minister / ca 450000 invånare.
Med två "svenskar" som är / har varit ministrar (Afghanen flög visst ut tillsammans med statskassan) så blir en gissning att 900000 invånare har lämnat Sverige men bor fortfarande "officiellt" här.
Detta sätter ner vaccinationsgraden i de områden där de här människorna officiellt "bor".
Vid en brand i ett stort flerfamiljshus nu i höst visade det sig att ett stort antal av de människor som bodde i lägenheterna inte var skrivna där. Men var likafullt berättigade till ersättning för brandskadorna. Samtidigt som många skrivna där inte alls bodde i huset....
Jag tror Moderaterna förslagit en folkräkning men förslaget har inte fått tillräckligt stöd.