Covid-19 viktig information!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sådanhär saker gör ju inte att man funderar mindre på covid-19.

USA:s livs- och läkemedelsmyndighet, United States Food and Drug Administration (FDA), har begärt av en federal domare att låta allmänheten vänta till år 2076 innan all data och information som myndigheten förlitade sig på för att licensiera Pfizers Covid-19-vaccin publiceras. Myndigheten vill alltså ha 55 år på sig – tillräckligt lång tid för att många vaccinerade som skulle kunna rikta krav mot företaget ska ha hunnit avlida innan dokumenten släpps.

Sedan FDA i augusti utlovade ”fullständig transparens” gällande licenseringen av Pfizer’s Covid-19 vaccin har åtskilliga akademiker, professorer och forskare begärt de data och den information som Pfizer lämnade till FDA inför licensieringen. Men hittills har myndigheten inte offentliggjort en enda sida. I september lämnades en stämningsansökan mot FDA in med krav på för att den utlovade informationen släpps.

Men istället för att publicera dokumenten har FDA nu vänt sig till en federal domare och begärt att få vänta till år 2076. Sammanlagt handlar det om över 329 000 sidor som Pfizer delgav FDA inför licenseringen.

I FDA:s begäran till den federala domaren uppger myndigheten att man istället för att släppa samtliga dokument vill släppa 500 sidor per månad, vilket betyder att det kommer ta hela 55 år innan samtliga dokument når allmänheten. som står bakom stämningsansökan.

Myndighetens begäran finns att läsa här, länkad från den advokatbyrå

Friskrivna från ansvar

Det tog 108 dagar från det att Pfizer påbörjade sin licensansökan i USA, den 7:e maj 2021, till dess att FDA godkände vaccinet, den 23:e augusti. Enligt FDA genomfördes en intensiv, grundlig och fullständig granskning och analys av dokumenten för att säkerställa att vaccinet var säkert och effektivt.

Trots att myndigheten alltså genomfört den påstått intensiva granskningen av Pfizers omfattande dokumentation på endast 108 dagar, begär den nu över 20 000 dagar för att göra dessa dokument tillgängliga för allmänheten.

FDA har friskrivit Pfizer från ansvar, betalat företaget flera miljarder dollar, aktivt försökt förmå allmänheten att ta vaccinet men vill samtidigt inte delge allmänheten på vilka grunder gällande säkerhet och effektivitet som beslutet fattats.

LÄS ÄVEN: Forskningsfusk avslöjat vid testning av Pfizers covidvaccin

Gav felaktiga uppgifter om antal döda vid kliniska tester

Den 28 juli publicerade Pfizer och dess partner BioNTech en sexmånaders rapport från sin kliniska prövning, rapporten ledde till att tillsynsmyndigheter över hela världen godkände vaccinet.

Företaget hävdade då att 15 av de cirka 22 000 personer som fick vaccinet i testerna hade avlidit, jämfört med 14 av de 22 000 personer som fick en placebo (en koksaltlösning som inte innehöll vaccinet). Dessa uppgifter har sedermera avslöjats som felaktiga.

Samtidigt som Pfizer lämnade dessa uppgifter till allmänheten gav de andra uppgifter till FDA. Av dokumentet “Summary Basis for Regulatory Action” (sammanfattad grund för regleringsåtgärder) framgår att 38 personer dog vid testerna, varav 21 hade fått vaccinet – alltså sex personer fler än vad Pfizer hävdat publikt. Det var även 17, inte 14, personer av de som fått placebo som avled.

Enligt statistik från Centers for Disease Control and Prevention och FDA, publicerad på VAERS, har hittills över 12 000 personer konstaterats ha avlidit av biverkningar från Pfizers covidvaccin. Det verkliga antalet kan dock antas vara långt högre då VAERS uppgifter främst baseras på amerikanska källor.

Den 29:e oktober godkände FDA Pfizers covidvaccin för barn från 5 år och upp.
Det här påminner lite om "USA's Flygfarts myndighets godkännande" av Boeing 737 MAX.

Och ser man det programm som väl finns just nu på SVTplay om Concordeprojektet och president Kennedy's reaktion när han fick veta att PanAm tänkte köpa 6 st Concorde så är jag inte förvånad. Över att Phizers Covid-vaccin godkändes av FDA.
Dags att börja ifrågasätta amerikanska produkter lite mera ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Statistik från idag, 21 dagars medelvärde.

Den första orörd, den andra med pålagd eftersläpning.

Bifogat

• mortality_211122.png
    mortality_211122.png
    31.3 KB · Visningar: 11
  • mortality_211122_korigerad.png
    mortality_211122_korigerad.png
    31.7 KB · Visningar: 12

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Undrar vad som fick gemene man att tro att vaccinerade inte skulle kunna ta emot och sprida viruset vidare? Skulle viruset falla ner och dö om det kom inom 2m av vacccinerade människor, eller hur gick tankegångarna egentligen? Man är mest smittsam innan kroppen aktiverat försvaret. Under inkubationstid

Klart det heller inte förhindrar sjukdom, vaccin är väl i sak till för att lära immunförsvar att bekämpa virus. Vad brukar hända när kroppen aktiverar immunförsvaret annars? Feber? Hosta? Alla symptom beror på att immunförsvaret reagerar.

Därför att smittkoppsvaccin, mässlingvaccin, röda hundvaccin och Calmette mot tuberkulos,
skyddar länge.
Men när jag skulle sommarjobba på sjukhus med tuberkulospatienter - 20-årsåldern tror jag det blev en spruta till. I varje fall blev det kontroll av mig. Lugnröntgen ? Det här var ca 50 år sedan.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Utan referensmaterial skulle den tänkande kunna gissa sig till att GB's vaccinerade beter sig som dumskallar och tror sig vara odödliga och kindpussar till höger och vänster på puben.
...och därmed driver smittan. Men nog träffar de obesprutade. De stackarna borde ju dö i långt större utsträckning. Förutsätter att talen jag sett räknas lika, alltså sjukdöda/givet referenstal.
Missar kanske något?
Sudan, Benin m fl kör på med sina malaria och parasitmediciner i avsaknad av vaccin, dvs bl a sådant som kategoriseras kvacksalveri och avlägsnats här. (Ivermektin, hydrovaddetheterin mm).

Tillägg;
Iofs upplever jag interaktion tätare i engelska ffa städer mest beroende på mer folk på liten yta såväl ute som inne, men inte att engelsmän är så mycket mer fysiska med varandra än vad vi är. Rätt eller fel?

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om man följer nyheter så framgår att få saker rapporterats lika mycket om som just protester kring olika länders restriktioner och nedstängningar i Europa...

Ni som ropade på nedstängningar i Sverige för ett år sedan, var är ni nu? Gå tillbaka i tråden och läs.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om man följer nyheter så framgår att få saker rapporterats lika mycket om som just protester kring olika länders restriktioner och nedstängningar i Europa...

Ni som ropade på nedstängningar i Sverige för ett år sedan, var är ni nu? Gå tillbaka i tråden och läs.

Jag ville ha nedstängning av gränserna innan viruset hade kommit in till Sverige. Exakt vad är det du vill att jag ska ge mig till känna för, eller stå för nu?

När Sverige stängt gränserna mot Norge och Finland som bara haft bråkdelen så stor smittspridning som oss så har jag bara cirkulerat pekfinret vid tinningen.
De stängningarna har ju totalt saknat logik utöver att de varit en populistisk flört med en lång rad rättvisehaverister som varit kränkta över att inte få åka till våra grannländer.

Sen har några få branscher i Sverige varit nedstängda i nästan två år, istället för att vi stängde gränserna. Och efter smittan kom in via våra öppna gränser så kunde vi nog ha fått bort smittspridningen genom några veckors ordentlig nedstängning och sedan haft normalt liv innanför gränserna men istället har vi gått igenom hela pandemin med några få åtgärder som väl mer kan betraktas som symbolhandlingar. Och drabbat några få ordentligt hårt, däribland jag som nog tappat 80% av min omsättning under 2020.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Varför skriver du att det inte rapporteras när det rapporteras?
https://www.svtplay.se/video/32968274/rapport/rapport-21-nov-19-30-6?id=KXkynDX cirka 3 minuter in i sändningen.
Ja, där fick jag!

Kollade från början, inte stort nog att nämna om dagens ämnen ens. Tycker inslaget var tanigt och deras sifferuppgifter är jag alltid skeptisk till. Sett länkar där de berört ämnet tidigare, (kan ha varit Australien) och demonstrationer med tiotusentals, möjligen hundratusentalet verkligt fredliga demonstranter blev till...ca 3000. Alternativt är jag lurad.

En förklaring kan vara att jag i princip helt gett upp att kolla på svt, ser oftast bara klipp. Trött på förljugenheten och i jämförelse med annan media framstår deras agenda så mycket tydligare. Inte mycket tvtittande för mig. Brukar kolla över svt nyheter bland allt annat jag slukar.

Tycker du att folkets reaktioner får proportionell uppmärksamhet?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Att i princip förneka att viruset kunde spridas utanför Kina, att påstå det ofarligt att resa till skidorterna, att släppa ut folk rakt ut i samhället när de anlände från smittområden osv och etc, det var bra eller?

Jag vidhåller att restriktioner hade gjort nytta initialt, istället för desinformation och förminskande meeen, det tjänade väl sitt cyniska syfte med avseende på Nuders köttberg.

Hur många döda har Norge nu igen?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
De är väl glada nu antar jag, de fick vänta ett tag men nu får de iaf lite som de vill fom 1 december.

51pWMEXfrVL.__AC_SX300_SY300_QL70_FMwebp_.jpg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja, där fick jag!

Kollade från början, inte stort nog att nämna om dagens ämnen ens. Tycker inslaget var tanigt och deras sifferuppgifter är jag alltid skeptisk till. Sett länkar där de berört ämnet tidigare, (kan ha varit Australien) och demonstrationer med tiotusentals, möjligen hundratusentalet verkligt fredliga demonstranter blev till...ca 3000. Alternativt är jag lurad.

En förklaring kan vara att jag i princip helt gett upp att kolla på svt, ser oftast bara klipp. Trött på förljugenheten och i jämförelse med annan media framstår deras agenda så mycket tydligare. Inte mycket tvtittande för mig. Brukar kolla över svt nyheter bland allt annat jag slukar.

Tycker du att folkets reaktioner får proportionell uppmärksamhet?
Det var ett inslag av många jag sett senaste tiden och det enda jag kunde komma ihåg när det sändes.
Jag är mest bara trött på att läsa "varför står inte det här i mainstream media" om saker som faktiskt finns där och det är inte alltför ovanligt att det sen följs av kommentarer om att man inte tittar på public service eller läser papperstidningar. Hur man då har tänkt sig få information om vad som finns där vet jag inte.

Jag vet inte hur många som demonstrerar i olika delar av världen, men det ger inget förtroende för att de demonstrerande ska vara speciellt bra på att distansera sig från andra när de samlas till sina protester.

Jag uppskattar inte att lagstiftning ändras snabbt för att kunna möjliggöra restriktioner och tvångsåtgärder, speciellt inte när de "råkar bli kvar" för att kunna användas senare.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
CFR för exakt ett år sedan låg globalt på 1.7% och nu med 53% fullt vaccinerade ligger den på 1.5%. Med tanke på hur mycket sjukvården rimligtvis hunnit lära sig om hur patienterna ska behandlas och därigenom minska dödligheten så känns det tveksamt om vaccinet gjort ett endaste dugg för att minska dödligheten.

Samma sak med smittspridningen, den har inte heller minskat men där kan väl kanske förklaras med att deltamutationen är mer smittsam.

Bifogat

• CFR_211121.png
    CFR_211121.png
    41.7 KB · Visningar: 8
  • R0_211122.png
    R0_211122.png
    34.4 KB · Visningar: 8
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det var ett inslag av många jag sett senaste tiden och det enda jag kunde komma ihåg när det sändes.
Jag är mest bara trött på att läsa "varför står inte det här i mainstream media" om saker som faktiskt finns där och det är inte alltför ovanligt att det sen följs av kommentarer om att man inte tittar på public service eller läser papperstidningar. Hur man då har tänkt sig få information om vad som finns där vet jag inte.

Jag vet inte hur många som demonstrerar i olika delar av världen, men det ger inget förtroende för att de demonstrerande ska vara speciellt bra på att distansera sig från andra när de samlas till sina protester.

Jag uppskattar inte att lagstiftning ändras snabbt för att kunna möjliggöra restriktioner och tvångsåtgärder, speciellt inte när de "råkar bli kvar" för att kunna användas senare.
Inte oenig om mycket där, men det är förfluget att anta saker om folks nyhetsinhämtning bara för att man avstår ett med tydlig slagsida.

Ser fram emot vad de ska komma fram till gällande äldre som förmenades vård, min egen Far fick lida coviddöden...utan covid. För långt att dra men rätt bedrövlig historia.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
De är väl glada nu antar jag, de fick vänta ett tag men nu får de iaf lite som de vill fom 1 december.

51pWMEXfrVL.__AC_SX300_SY300_QL70_FMwebp_.jpg
Vilka?
Det var precis det här "vi" ville undvika genom att agera i enlighet med försiktighetsprincipen, agera proaktivt, ta reda på vad vi har att deala med och vad som funkar.

Kanske missförstår dig kapitalt?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Poängen är att nedstängningar

1. inte fungerar
2. inte tolereras av medborgarna
3. skapar stora problem för enskilda medborgare under många år efteråt
4. skapar misstroende mot samhället
osv

Inte ens Nya Zeeland har lyckats hålla sin isolering trots enastående förutsättningar med en enda kontrollerad flyglinje till Australien.

Kravaller var det redan 2020 i många europeiska storstäder, regler överträddes, folk blev av med arbeten osv osv. Ekonomier har minskat. Människor har fått det betydligt sämre i sin vardag. Barn och unga har missat nästan två års utbildning mitt i den ålder då de utvecklas mest.

I Sverige har vi sett väldigt lite av detta trots ett nästan helt öppet samhälle, stark utveckling på arbetsmarknaden och öppna skolor. Men vi har haft restriktioner som faktiskt har varit möjliga att bibehålla över tid, vår sjukvård har trots obefintlig beredskap och en tidigt bred spridning klarat av sina uppgifter och idag snart två år senare är beredskapen otroligt mycket bättre, vi har över 80% vaccinationsgrad baserat på ren frivillighet och vi har ännu inte haft de ökningar i smitta som grannländerna har. Frågan är om det ens finns förutsättningar för det, det lär visa sig de närmaste veckorna.

Facit kommer kanske om några år, intill dess är det svårt att beskriva något som vare sig en succé eller katastrof, men än så länge finns det ingenting som talar för att man inte skall förlita sig på forskning och vetenskap.

Raderad medlem 51742

Guest
Det enda orsakssambandet som än så länge är väldigt tydligt är att vad man anser om pandemihanteringen till stor del beror på hur stort förtroende man har för staten och vad man anser om frihetsfrågor i största allmänhet.

Raderad medlem 51742

Guest
Poängen är att nedstängningar

1. inte fungerar
2. inte tolereras av medborgarna
3. skapar stora problem för enskilda medborgare under många år efteråt
4. skapar misstroende mot samhället
osv

Inte ens Nya Zeeland har lyckats hålla sin isolering trots enastående förutsättningar med en enda kontrollerad flyglinje till Australien.

Kravaller var det redan 2020 i många europeiska storstäder, regler överträddes, folk blev av med arbeten osv osv. Ekonomier har minskat. Människor har fått det betydligt sämre i sin vardag. Barn och unga har missat nästan två års utbildning mitt i den ålder då de utvecklas mest.

I Sverige har vi sett väldigt lite av detta trots ett nästan helt öppet samhälle, stark utveckling på arbetsmarknaden och öppna skolor. Men vi har haft restriktioner som faktiskt har varit möjliga att bibehålla över tid, vår sjukvård har trots obefintlig beredskap och en tidigt bred spridning klarat av sina uppgifter och idag snart två år senare är beredskapen otroligt mycket bättre, vi har över 80% vaccinationsgrad baserat på ren frivillighet och vi har ännu inte haft de ökningar i smitta som grannländerna har. Frågan är om det ens finns förutsättningar för det, det lär visa sig de närmaste veckorna.

Facit kommer kanske om några år, intill dess är det svårt att beskriva något som vare sig en succé eller katastrof, men än så länge finns det ingenting som talar för att man inte skall förlita sig på forskning och vetenskap.
Om du lägger till "...ifall de sätts in för sent och bibehålls under lång tid när smittan redan är spridd" efter dina fyra punkter ovan så håller jag med ;)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC