Covid-19 viktig information!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Någon tysktalande individ på nyheterna sa något i stil med att när det är klart är folk antingen tillfrisknade, vaccinerade eller döda.

Det har varit tydligt från början och det gäller definitionsmässigt alla pandemier.

Immunitet kan bara nås på de tre ovan nämnda sätten.

Den kommer att bli alltmer smittsam och allt mindre ”farlig” eftersom virus funkar på det viset: mutationerna som klarar sig vidare får ju den karaktären för att kunna fortsätta spridas. Sedan blir den en av säsongsinfluensorna som riskgrupper kommer att behöva fortsätta vaccinera sig mot årligen.

Vi skall inte glömma att ”vanliga” influensan har tagit kål på mellan 800-2000 personer årligen i Sverige. Men eftersom Covid-19 är såpass lömsk vill ingen ta risken att få den utan vaccin för ingen vet på förhand vem som dör eller får men för livet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Någon tysktalande individ på nyheterna sa något i stil med att när det är klart är folk antingen tillfrisknade, vaccinerade eller döda.

Helt ologiskt påstående.

Om man nu inte tror att hela världen ska förfalla i någon slags fascism med tvångsvaccinatoner.

Annars så kommer nog både ovaccinerade och vaccinerade i framtiden vara antingen döda eller tillfrisknande.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det har varit tydligt från början och det gäller definitionsmässigt alla pandemier.

Immunitet kan bara nås på de tre ovan nämnda sätten.

Den kommer att bli alltmer smittsam och allt mindre ”farlig” eftersom virus funkar på det viset: mutationerna som klarar sig vidare får ju den karaktären för att kunna fortsätta spridas. Sedan blir den en av säsongsinfluensorna som riskgrupper kommer att behöva fortsätta vaccinera sig mot årligen.

Vi skall inte glömma att ”vanliga” influensan har tagit kål på mellan 800-2000 personer årligen i Sverige. Men eftersom Covid-19 är såpass lömsk vill ingen ta risken att få den utan vaccin för ingen vet på förhand vem som dör eller får men för livet.

Den har inte blivit mindre farlig ännu, tyvärr är nog delta tvärtom farligare än alfa.
Nästa mutation kan bli både farligare och lindrigare men de farligaste mutationerna tar ju död på sina värdar och kommer därför spridas sämre.

Så man kan ju fundera på vad som händer om en farligare mutation börjar spridas bland vaccinerade personer som har starkare immunförsvar och inte dödas. En sån mutation kan bli väldigt farlig för ovaccinerade samtidigt som den får hög spridning i samhället.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så vaccinerade kommer inte att vare sig tillfriskna eller dö?

Det skulle betyda att de kommer tillbringa resten av sina liv som sjuka?
Jag läser det som att vaccinerade finns i både tillfrisknade och döda?
Att någon förblir bara ovaccinerad finns inte om 100% smittas.
Och ja, isf finns inte bara vaccinerade heller...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag läser det som att vaccinerade finns i både tillfrisknade och döda?
Att någon förblir bara ovaccinerad finns inte om 100% smittas.
Och ja, isf finns inte bara vaccinerade heller...

Det stod tydligt att man skulle vara antingen det ena eller det andra.

Menar du att alla ovaccinerade kommer dö ifall de smittas? För om de tillfrisknar så kommer de annars vara både tillfrisknande OCH ovaccinerade.

Inget antingen eller.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det stod tydligt att man skulle vara antingen det ena eller det andra.

Menar du att alla ovaccinerade kommer dö ifall de smittas? För om de tillfrisknar så kommer de annars vara både tillfrisknande OCH ovaccinerade.

Inget antingen eller.
Tja, kanske hon menar att vissa vaccinerade inte skulle få smittan?
Vilket jag ser som långsökt och isf finns det nog ovaccinerade som inte heller blir smittade.
Men då, om man finns i flera grupper samtidigt, blir det vaccinerade, tillfrisknade och döda.

Mäkinen skriver att personen sa något " i stil med" så antingen kanske inte ska vara med?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tja, kanske hon menar att vissa vaccinerade inte skulle få smittan?
Vilket jag ser som långsökt och isf finns det nog ovaccinerade som inte heller blir smittade.
Men då, om man finns i flera grupper samtidigt, blir det vaccinerade, tillfrisknade och döda.

Mäkinen skriver att personen sa något " i stil med" så antingen kanske inte ska vara med?

Mäkinen är inte den första som vidareciterar det där påståendet och det är nog ganska nära så som han skrev det.

Jag upplever meningen snarare som semantik skapad för att skapa rädsla.
Den som inte funderar djupare på innebörden tolkar det ju lätt som att vaccinerade är 100% immuna, kommer inte bli smittade, och därmed inte tillfriskna eller dö.
Och de ovaccinerade kommer dö eller möjligen om de har tur tillfriskna.

Att majoriteten av oss kommer bli smittade vare sig vi vaccinerat oss eller ej får nog numera ses som oundvikligt. Därmed kommer både vaccinerade och ovaccinerade att så småningom vara tillfrisknade eller döda.

Några kommer inte ens veta att de varit smittade, särskilt många vaccinerade. Där tror jag vi befinner oss redan nu, många vaccinerade är och blir smittade just nu utan att ens veta om det. Och så ibland kommer smittan till någon som tydligare märker av smittan, och oftare handlar det då om en ovaccinerad.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Mäkinen är inte den första som vidareciterar det där påståendet och det är nog ganska nära så som han skrev det.

Jag upplever meningen snarare som semantik skapad för att skapa rädsla.
Den som inte funderar djupare på innebörden tolkar det ju lätt som att vaccinerade är 100% immuna, kommer inte bli smittade, och därmed inte tillfriskna eller dö.
Och de ovaccinerade kommer dö eller möjligen om de har tur tillfriskna.

Att majoriteten av oss kommer bli smittade vare sig vi vaccinerat oss eller ej får nog numera ses som oundvikligt. Därmed kommer både vaccinerade och ovaccinerade att så småningom vara tillfrisknade eller döda.

Några kommer inte ens veta att de varit smittade, särskilt många vaccinerade. Där tror jag vi befinner oss redan nu, många vaccinerade är och blir smittade just nu utan att ens veta om det. Och så ibland kommer smittan till någon som tydligare märker av smittan, och oftare handlar det då om en ovaccinerad.
Så är det nog.
Och helt klart vinklat för att få folk att vaccinera sig.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Din förklaring till de låga dödsifforna för Sverige är att det inte finns fler som kan dö lika enkelt som i de andra länderna? Har lie-mannen checkat ur?
Nej men eftersom man inte testat fullvaccinerade för Covid fran 1:a tom 21:a nov när de blir dåliga och dör så ställdes aldrig Covid diagnosen på fullvaccinerade utan sjukdomen sågs som ett vanligt förkylning eller influensa vad nu detta får för dödsorsak.
Att Testa om den fullvaccinerade har drabbats av Covid kostar pengar.
Och det fanns ju instruktioner från FHM om att det inte behövdes i 3 veckor.
Varför göra en dyr test mot FHMs rekommendationer ?
Hur skulle du motivera det för din chef ? Med budgetansvar.

För övrigt med tanke på kostnaderna så kan det ju var onödigt testa för Covid även i fortsättningen.
Döda i Covid ger dessutom kanske "minuspoäng". Lokalt, Regionalt och Nationellt.
Och vem vill ha "minuspoäng" ?

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Helt ologiskt påstående.

Om man nu inte tror att hela världen ska förfalla i någon slags fascism med tvångsvaccinatoner.

Annars så kommer nog både ovaccinerade och vaccinerade i framtiden vara antingen döda eller tillfrisknande.
Att jag skrev antingen det ena, andra eller det tredje utesluter inte en kombination av dem. Däremot finns inget utrymme för individer utanför de tre grupperna.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det fanns ett alternativ för anti-vaxxers som Maggan tipsade om, det som t.ex. outlaws använder sig av för att slippa bära hjälm. Fixa ett läkarintyg hos Doktor Miller. <tm kullamannen>

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Som jämförelse

Smittskyddslagen​

Enligt smittskyddslagen ska du berätta att du har hiv för den du ska ha sex med om du lever med hiv men inte har en välinställd hivbehandling. Det kallas informationsplikt.
Du behöver inte berätta att du har hiv för en sexpartner om du har en välinställd hivehandling. Då behöver du inte heller använda kondom.
Att undantas från informationsplikten och att använda kondom är ett beslut som tas av din läkare. Saker som spelar in till exempel hur dina virusnivåer i blodet ser ut och hur du kommer ihåg att ta medicinerna.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC