Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Klar man kan häva ur sig att det är oproportionerliga restriktioner när man själv inte behöver ta hänsyn till t.ex. följande fakta: "England har det senaste dygnet rapporterat 162572 nya smittade - rekord för femte dagen i rad - samt 154 coviddödsfall, rapporterar BBC.
Chefen för NHS: "NHS kommer inte att kunna behandla de människor som behöver behandlas."

154 per dag är väl ungefär där Sverige med 10 miljoner invånare peakade för ett år sedan.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
omikron. Allt mer verkar det säkerställas att symptomen verkar vara väldigt lindriga och dödligheten låg. Men spridningstakten är ju extremt hög och därav lär ju dödligheten och antalet inlagda öka de närmaste tiden.
Jag undrar varför man måste läggas in om symptomen är "lindriga". Vad har hänt med att stanna hemma och dricka te med honung?

Jag åker inte till sjukhuset om jag inte verkligen måste, typ för canser eller benbrott, njursten, .. etc. Dock inte för slemhosta och snuva, sånt har jag halstabletter mot.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag undrar varför man måste läggas in om symptomen är "lindriga". Vad har hänt med att stanna hemma och dricka te med honung?

Jag åker inte till sjukhuset om jag inte verkligen måste, typ för canser eller benbrott, njursten, .. etc. Dock inte för slemhosta och snuva, sånt har jag halstabletter mot.

Skilj på generaliseringar och anekdoter.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hur många intensivvårdsplatser per capita är rimligt att ha då? Vad borde ett land klara av utan att få panik?

Borde tex 1 person per 100000 kunna ligga på IVA utan att sjukvården går på knäna och folk börjar skrika om restriktioner?

De där 154 döda är fö de som dött inom 28 dagar efter ett positivt test. Covid behöver inte vara orsaken till dödsfallet.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
De där 154 döda är fö de som dött inom 28 dagar efter ett positivt test. Covid behöver inte vara orsaken till dödsfallet.

Källa på det? Och tror du inte det kan finnas de som dött av covid utan att ha diagnosticerats?

11% överdödlighet som jag tidigare länkade stämmer väl gissningsvis annars ganska väl in på 154 döda per dag.
Jag hittade en siffra på 616000 döda i UK under 2018, dvs 1700 döda/dygn.
En överdödlighet på 11.5% betyder nästan 200 döda/dygn.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Källa på det?
1641118722076.png
Och tror du inte det kan finnas de som dött av covid utan att ha diagnosticerats?
Jo antagligen, det går väl åt båda hållen. Tänker att det borde vara standard att man testar de som kommer in för intensivvård???

Svårt generellt som med mycket annat tänker jag.
Har jag KOL, får lunginflammation och behöver åka in till sjukan och de i samband med det testar för covid så är det väl ändå svårt att avgöra orsaken när jag sedan dör där på britsen oavsett positivt/negativt testsvar. Egentligen kanske det var min övervikt och mitt dåliga leverna i övrigt som tippade över bägaren sas?

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: JPT

Raderad medlem 51742

Guest
View attachment 467120

Ja antagligen, det går väl åt båda hållen. Tänker att det borde vara standard att man testar de som kommer in för intensivvård???

Har jag KOL, får lunginflammation och behöver åka in till sjukan och de i samband med det testar för covid så är det väl ändå svårt att avgöra orsaken när jag sedan dör där på britsen oavsett positivt/negativt testsvar.
Åtminstone i Sverige har jag förstått det som att det där justeras i efterhand utifrån dödsattesten. Den preliminära statistiken ser bara till om man dött och varit diagnosticerat med Covid-19, medan de justerade siffrorna (vilket kan dröja i flera veckor) utgår från vad en läkare bedömt är dödsorsaken.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
View attachment 467120

Ja antagligen, det går väl åt båda hållen. Tänker att det borde vara standard att man testar de som kommer in för intensivvård???

Har jag KOL, får lunginflammation och behöver åka in till sjukan och de i samband med det testar för covid så är det väl ändå svårt att avgöra orsaken när jag sedan dör där på britsen oavsett positivt/negativt testsvar. Egentligen kanske det var min övervikt och mitt dåliga leverna i övrigt som tippade över bägaren sas?

Jag tror inte att alla som dör gör det med en mellanlandning på IVA.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag tror inte att alla som dör gör det med en mellanlandning på IVA.
Nejnej.

Hur funkar det då om man tex dör hemma? Testas man i efterhand som död? Eller om man dör i ambulansen påväg till akuten innan man hunnit upp till IVA där man hamnat om man inte dött i ambulansen? Sker det någon testning på döda?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Åtminstone i Sverige har jag förstått det som att det där justeras i efterhand utifrån dödsattesten. Den preliminära statistiken ser bara till om man dött och varit diagnosticerat med Covid-19, medan de justerade siffrorna (vilket kan dröja i flera veckor) utgår från vad en läkare bedömt är dödsorsaken.
Antar det. Och om jag dör av att mina lungor inte orkar syrestätta blodet samtidigt som jag är covidpositiv med KOL, astma och 140 kg övervikt så vad händer då? Jag har ingen aning.

Raderad medlem 51742

Guest
Antar det. Och om jag dör av att mina lungor inte orkar syrestätta blodet samtidigt som jag är covidpositiv med KOL, astma och 140 kg övervikt så vad händer då? Jag har ingen aning.
Nu var det rätt länge sen jag försökte läsa på om det där och jag kan minnas fel, men jag har för mig att vid en underliggande allvarlig sjukdom och man samtidigt får Covid försöker man se till den direkta dödsorsaken, vilket innebär att om man annars hade förväntats kunna leva vidare en längre tid utan Covid så blir Covid den direkta dödsorsaken. Är man döende av sin grundsjukdom och Covid slutligen innebär "sista knuffen" blir det istället grundsjukdomen som är dödsorsaken. Tror inte heller man vanligen sätter t ex övervikt och liknande som dödsorsaker, det är snarare riskfaktorer.

Men sen är ju verkligheten komplex och en del är multisjuka, så det är ju i slutändan en bedömningsfråga i en del fall, men sådana bedömningar är läkare väldigt vana att göra.

Men jag kan som sagt minnas fel.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
11% överdödlighet som jag tidigare länkade stämmer väl gissningsvis annars ganska väl in på 154 döda per dag.
Det säger mig att trots social försiktighet finns det en tydlig överdödlighet. Hur den hade kunnat se ut med noll restriktioner kan vi bara spekulera om. Jag skulle iaf inte vilja vara den som efteråt måste be om ursäkt med ett "vi såg det inte komma". Det finns en anledning till att de flesta människor t.ex. är höjdrädda. Darwin har beskrivit principerna för detta. :näsblod

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Status Stockholm, citat SR P4: "Redan nu är samtliga slutenvårdsplatser i regionen upptagna, enligt akutläkare Lina Stålhane:
- Det är helt fullt. I hela Stockholm, på alla akutsjukhus, alla intensivvårdsavdelningar och alla geriatriker."

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men det beror nog inte på Covid i alla fall här i Sverige.

dcda5edcc634e29766f5977a25584a5d.jpg

Däremot har vi den vanliga influensan som drabbar många äldre samt att det råder stor personalbrist på många avdelningar och därmed få lediga platser. Som jag förstått det är läget i stort sett likartat i hela landet; Covid-19 har fört med sig även sådana konsekvenser.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men hur kommer det sig? Visst är denna varianten mkt mer smittsam men handlar det inte också om beteende? Tycker det ser ut som det mesta är back to normal. Folk verkar verkligen tro att dekokten gör dem odödliga. Svårt att röra sig i städer då folk beter sig för illa.
Nu har vi farit runt till varandra, både jul och nyår, vilket borde få fart på spridningen ytterligare.

Jaja, jag har fått andra hälsobekymmer och sjukhusen lockar inte direkt i detta nu. Dystra tider.

Funderar också på om den nedsättning av immunförsvaret besprutningen verkar medföra gör att folk klarar influensan sämre?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Inte så mycket vaccinet som att vi har haft betydligt mindre utbyte av kroppsvätskor, utandningsluft och smittämnen de senaste åren pga handtvätt, avstånd och förändrade vanor.

Även magsjukeviruset har jungfruliga marker denna säsong…

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA