Covid-19 viktig information!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Inte alls. Vare sig den vanliga influensan eller vinterkräksjukan har spritts i någon nämnvärd grad de senaste två vintrarna så det är en självklarhet att de får större konsekvenser i år.

Vilket är helt väntat och enkelt förklarat helt utan foliehattsförklaringar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vad är förklaringen till att flunsan slår så hårt i år?

Jag fattar det som att den i princip obefintliga(?)förra influensasäsongen 2020/2021 förklarades av att vi distansierade oss, tvättade händer osv och därmed inte tillät viruset att sprida sig. Den var väl låg 2020 och ännu lägre 2020/2021, korrekt?

Har vi slutat med dessa företeelser eller vad är skillnaden nu mot förra året?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Klubben för onödigt vetande meddelar: Min f.d. chef i USA verkar ha plockat ned skylten från byggnaden av någon anledning men reklamskylten står ännu kvar. Han har testat så in i vassen. Det slumpar sig så att ditt användarnamn är lika som deras företagsnamn.
1641197625250.png
1641197509100.png

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Jag fattar det som att den i princip obefintliga(?)förra influensasäsongen 2020/2021 förklarades av att vi distansierade oss, tvättade händer osv och därmed inte tillät viruset att sprida sig. Den var väl låg 2020 och ännu lägre 2020/2021, korrekt?

Folk har tröttnat på att leva i skräck och en övertro på vaccinens proklamerade förträfflighet. Därtill otrevliga mot den som försöker upprätthålla distans, knör och flockas, flinande. Ser inte många sprita längre. Lokala butikens spritstation utgör en dåligt fungerande trafikdelare. Nu är dessutom korgarna i "filen" för utgående...

Arrogansen kommer med en prislapp i form av ökad mottaglighet. Få erkänner vaccinens hämmande påverkan på immunförsvaret och ändå har omicron kallats "de vaccinerades pandemi". Ska någon kallas foliehatt är det väl den som inte erkänner summan av faktorerna. Det är inte bara det ena eller andra.

Möjligen hade omicron varit den efterlängtade möjligheten till flockimmunitet, enligt somliga mer resonerande kunniga. Då gäller att tysta dem.

Raderad medlem 51742

Guest

Ser jag runt omkring mig verkar de flesta leva som vanligt. Människor som trängs, hostar och nyser i affärer, folk träffas, åker till arbetet, har ungarna i skola och på dagis osv, även om det förstås är julledigt nu. Har man munskydd på sig när man går och handlar är man definitivt ensam om det och folk tittar konstigt på en. Inga som helst problem för influensor och andra virus att spridas under dessa förutsättningar, vilket kanske också förklarar att var och varannan människa just nu är sjuka med förkylningssymptom.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Klubben för onödigt vetande meddelar: Min f.d. chef i USA verkar ha plockat ned skylten från byggnaden av någon anledning men reklamskylten står ännu kvar. Han har testat så in i vassen. Det slumpar sig så att ditt användarnamn är lika som deras företagsnamn.
View attachment 467154
View attachment 467153

När jag reggade mig stod min första stålsträngade, en Blueridge BR-35 dreadnaught bredvid datorn och så var det med det. Gitarren är en japanbyggd snikgitarr som såldes under flera märkesnamn. Troligen Tama som snickrade ihop dem, industristyle. Låter ok, bra hals, uppgraderad med fetare band, stall i älghorn, förbättrad intonation och kul att ha av nostalgiska skäl.

Möjligen är företaget baserat i området och bygger sina mer påkostade modeller där. Min är laminat med solitt lock.
Ajax i Lund sålde dem för knappt 3000 spänn 1990. Man kan säga att den har betalt sig.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Skillnaden är att vi i år tillåtits träffas igen samt att folk slarvar med de restriktioner som finns.

Även vanliga säsongsinfluensan och vinterkräksjukan kan vara dödlig för svaga personer i riskgrupper.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Guldfisksyndromet, jag börjar bli gammal. Som någon skrev om pension vid 62, ynka pengar för tre år till om man ens får tre år till. Fan trot i dessa tider. Sitta på loftet hemma och jobba pga Corona eller mecka/köra motorcykel, "tufft" val.
Fast då förklarade jag inte.
Se det positivt...du har valmöjligheten.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Här Dr Cambell som förklarar varför omicron smittar men ger milda symptom.
I korthet.
Det tar sig förbi anti-kropparna och smittar cellerna.
B-, och T-celler identifierar smittan och dödar snabbt de smittade cellerna.
=hög smita och milda symptom.
Men spekulerar i kommentarerna om varför även ovaccinerade och tidigare osmittade har samma förlopp.
Dr C ger även en känga till msm som han tycker är alarmistisk kring omicron vilket iaf jag håller med om.

Edit:
Här om att omicron anti-kroppar skyddar mot delta-varianten.
=den "mildare" omicron kommer ersätta delta.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nejnej.

Hur funkar det då om man tex dör hemma? Testas man i efterhand som död? Eller om man dör i ambulansen påväg till akuten innan man hunnit upp till IVA där man hamnat om man inte dött i ambulansen? Sker det någon testning på döda?
Exempel fråm 2021-12-31:
Hustrun är i köket ca 11:30 när hon tycker maken andas konstigt och går in i vardagsrummet. Hon skakar honom där han sitter i soffan. Inte en reaktion. Hon rusar in till grannen som är sjuksköterska och dom får ner honom på golvet och Hjärt-Lungräddning inleds och ambulans larmas. Ambulansen kommer på 2 minuter enligt hustrun och man försöker få igång hjärta och andning. Efter 40 minuter ger ambulanspersonalen upp.
Då är de inblandade i Hjärt-Lungräddningen blöta av svett efter kämpat hårt enligt hustrun.
Mannen lyfts upp igen i soffan och ligger där i sin morgonrock. Det ser ut som han sover på ett foto som hustrun SMS:ade till en vännina (=min särbo).
23:00 kommer läkaren som utfärdar dödsattesten (misstänkt hjärtslag / stroke enligt hustrun)
Begravningsbyrån kontaktas är på plats vid 23:50 och 24:00 bärs han ut ur huset av begravningsmannarna till en kaskad av fyrverkerier. Det hade han gillat tror hustrun.
Och det tror jag och min särbo också.
Vi har båda (jag & min särbo) genom olika bekanta lärt känna mannen & hustrun redan på 1980-talet.
Vi, jag och min särbo, träffades 1:a gången på en fest hos mannen & hustrun 2013.

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Det här med att vaccinet skulle försämra immunförsvaret nämns då och då i kommentarer på forum och sociala medier. Har inte hittat någon seriös källa angående påståendet men är det tillfälligt eller permanent?
Jag minns tex den kontroversiella Lars Bern nämna att en kvinnlig politiker som var högst delaktig i att folket skulle vaccinera sig mot svininfluensen själv inte skulle göra det just pga försämring av immunförsvaret.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det här med att vaccinet skulle försämra immunförsvaret nämns då och då i kommentarer på forum och sociala medier. Har inte hittat någon seriös källa angående påståendet men är det tillfälligt eller permanent?
Jag minns tex den kontroversiella Lars Bern nämna att en kvinnlig politiker som var högst delaktig i att folket skulle vaccinera sig mot svininfluensen själv inte skulle göra det just pga försämring av immunförsvaret.

Jag har länkat till icke reviewade preprints som kommit fram till det resultatet. Om bara reviewat duger så får du vänta ett halvår och se ifall de blir godkända och publicerade.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
@Two stroke man
Det duger bra. Vill bara läsa något om det, ska försöka hitta din länk.

Ser att det skrivs hela tiden i tråden men jag får inga notiser och har missat en del :va

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
@Two stroke man
Det duger bra. Vill bara läsa något om det, ska försöka hitta din länk.

Ser att det skrivs hela tiden i tråden men jag får inga notiser och har missat en del :va
Menar du nedsatt immunförsvar generellt och inte endast mot covidsjukdom som följd av vaccinering?

Se min första fråga/Figur 2.

Samt denna: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.24.21262415v1
Åas har du denna som säger lite tvärtom: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7044e1.htm

Annars är det väl sk ADE(Antibody-dependent enhancement) och OAS(Original Antigenic Sin) det finns diskurs kring kopplat till typ immunförsvar.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj