Ungefär 100 med covid på IVA
SIR | SIRI-portalen
portal.icuregswe.org
Haha... Så kan man oxå se de...Kort sagt. Vaccinpass är snarare ett kvitto på att innehavaren är en smula dum i huvudet. :bääääh
Ungefär 100 med covid på IVA
SIR | SIRI-portalen
portal.icuregswe.org
Syrgas. Vilken brutalt genombedrövlig historia. Det smickrar inte en människa att fantisera om hämnd men jag kan inte annat än hoppas den hanteringen hinner upp ansvariga och menlösa utförare. Folk körde pizzor till samma människor som gav våra anhöriga en kvalfylld död, helt i onödan. Känner ni någon så ge dem respass ur bekantskapen. Nyttiga idioter till läkare som fabulerade om att det var ångestframkallande med syrgas. Alltmedan de som fått, (här men ffa i andra länder), kunde beskriva en lättnad som när du får luft efter nära drunkning. En systematisk strävan att åstadkomma ångest och kval. Maktlösa anhöriga fick i bästa fall frågande se på, utan mandat.Jag är inte nåt för lock-down men vad gäller att Sverige har mycket fler dödsfall än övriga i norden så lär det bero på att våra grannländer gav inte aktiv dödshjälp i form av morfin till sina covid-sjuka. Att de inte heller hade sålt ut sina beredskapslager av munskydd och dylika ting lär också ha spelat in. Att det förhöll sig så har nog somliga glömt men jag lär aldrig glömma det.
I Göteborg är 25% av spårvagnsförarna sjukanmälda och Spårvägen får dra ner lite på turerna.Någon som har siffrorna för omicron gällande:
-Frånvaro på arbetsplatsen vid smitta utan sjukhusvård
-Sjukhusvistelse
-IVA
-Avlidna
Kan det tom vara så lågt att det är dags att låta det spridas?
Naturligtvis inte om det överbelastar sjukvården eller riskerar livet på utsatt, men utgör omicron ett sådant hot?
Iden med vaccinpassen är väl att hålla de ovaccinerade borta från andra människor. Tex inga biografbesök, inga gymbesök, inga teaterbesök, ingen kollektivtrafik osv.Hört talas om flera och känner personligen fyra stycken som har varit dubbelt vaccinerade (37- 45 års åldersom under senaste veckorna har blivit smittade av Covid-19. Åtminstone en av dem har haft Covid innan vaccineringen för lite drygt ett år sedan.
På riksnivå har kungafamiljen drabbats av Covid-19 som är både dubbelt och trippelt vaccinerade och på mer lokalt plan har man hört talas om sammankomster (nyårsfirande) där flertalet har smittats.
Har lite svårt att ta C, L och M på allvar som höjer rösterna för att utöka covid passen till att gälla på fler ställen i ett läge där det är uppenbart att vaccinen inte gör någon nytta för smittspridningen. Ett spel för gallerierna. Inget annat.
För egen del är jag mer orolig för hur den här epidemin har tillåtits att splittra familjer, vänner och polariserat samhällen och länder än själva viruset i sig.
Iden med vaccinpassen är väl att hålla de ovaccinerade borta från andra människor. Tex inga biografbesök, inga gymbesök, inga teaterbesök, ingen kollektivtrafik osv.
Allt för att minska risken de smittas och ökar belastningen på sjukvården.
Med 3 vaccinerade på 1 ovaccad så kunde man om vaccineringen inte hade någon effekt på hur sjuk man blir av Covid-19
vänta sig 3 vaccinerade på 1 ovaccad på IVA.
Men det är visst (?)
1 vaccad på 12 ovaccad på IVA,
dvs
det är de ovaccad som står för 92 % av belastning på intensivvården av de som ligger där för Covid-19 idag.
(Cyklade förbi Nötkärnans notkarnan.se vacmottagning vid Slottsskogen här i Göteborg idag var väl ca 30 bilar parkerade, och folk kö utanför dörren. Med min erfarenhet av Nötkärnan
med ca 20 minuter genomloppstid betydde det att de vaccinerade ca 90 personer i timmen. Eller mera med två i bilarna.)
Om över 80% är dubbelvaxade men bara 27% ligger på IVA, säger inte det något om vaccinets effekt? Det som vore intressant är åldersfördelningen på de 27 procenten.Jag tycker nog det är mer anmärkningsvärt att 27% av de som ligger på IVA är minst dubbelvaccinerade.
Om över 80% är dubbelvaxade men bara 27% ligger på IVA, säger inte det något om vaccinets effekt? Det som vore intressant är åldersfördelningen på de 27 procenten.
Vad har du för källa till de där siffrorna? Vad jag kan se så är bara 51% av de som legat på IVA under januari ovaccinerade.
Med tanke på att 75% eller 7.8 miljoner är vaccinerade av 10.4 miljoner invånare så är ju ovaccinerade onekligen överrepresenterade men dina siffror verkar väldigt upblåsta relativt den data jag hittar.
SIR | SIRI-portalen
portal.icuregswe.org
Jag tycker nog det är mer anmärkningsvärt att 27% av de som ligger på IVA är minst dubbelvaccinerade.
Om över 80% är dubbelvaxade
Om man trycker på "detaljer" i din länk, borde det inte visa samma sak som bilden du bifogade?SIR | SIRI-portalen
portal.icuregswe.org
Jag tycker nog det är mer anmärkningsvärt att 27% av de som ligger på IVA är minst dubbelvaccinerade.
Om man trycker på "detaljer" i din länk, borde det inte visa samma sak som bilden du bifogade?
klickar man på "detaljer" så får man fram denna bild:
View attachment 467453
Märk väl att siffrorna är fom 2021-01-12.
Samtidigt kan man räknas som ofullständigt vaccinerad även om man tagit två doser.
Ahaa. Du hade fom 2022-01-01. Missade det.Välj 2022 så får du årets siffror. Eller välj vilket datumintervall du vill.
Kollar man månad för månad så ökar andelen vaccinerade på IVA för varje månad med december undantaget av någon anledning. Gissningsvis pga att tredje dosen bombades ut mycket då.
Fullständigt vaccinerad är väl inte samma sak som dubbelvaccinerad?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|