Covid-19 viktig information!

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Så varför ska då barn, ungdomar och unga vuxna vaccineras?
Det är faktiskt en väldigt relevant fråga. Jag är vaccinförespråkare och en person som tar det säkra före det osäkra i stort sett alltid, men jag kan inte riktigt förstå varför barn och unga ska vaccineras när det nu går över till att vara mer av en rejäl förkylning med Omikron.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Så varför ska då barn, ungdomar och unga vuxna vaccineras?
Det rekommenderas. Man kan vaccinera sig. Man behöver inte vaccinera sig. Det är fortfarande klassat som en samhällsfarlig sjukdom. Så länge det är klassat som samhällsfarlig kan restriktioner/åtgärder anmodas. Retoriken i din fråga tycker jag är lite fånig.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det rekommenderas. Man kan vaccinera sig. Man behöver inte vaccinera sig. Det är fortfarande klassat som en samhällsfarlig sjukdom. Så länge det är klassat som samhällsfarlig kan restriktioner/åtgärder anmodas. Retoriken i din fråga tycker jag är lite fånig.

Jag undrar alltså varför det rekommenderas.

Fånigt men då kanske du lätt kan ge ett logiskt svar på frågan.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du skrev ett katergoriskt SKA om vaccinationrekommendationen som om det vore ett tvång. Du får det att låta som att vi har gjort fel ända sen slutet av 1800-talet som vaccinerat oss mot allehanda sjukdomar.

Ber om ursäkt för min formulering.

Jag undrar VARFÖR det rekommenderas att barn, ungdomar och unga vuxna vaccineras.

Citat från FoHM:
Folkhälsomyndighetens rekommenderar att alla i Sverige boende personer 12 år och äldre vaccineras mot covid-19.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag undrar VARFÖR det rekommenderas att barn, ungdomar och unga vuxna vaccineras.
Klickar man in sig finner man i andra utgåvan av rekommendationerna, citat:
"Det primära syftet med vaccination mot covid-19 är i det första skedet att tidigt
skydda de grupper som har störst risk att bli allvarligt sjuka eller avlida i covid-19.
I ett senare skede är syftet att förhindra spridning av sjukdomen i samhället."

"Senare skede" är ju framtiden och om den kan vi inte sia speciellt mycket om.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En kamrat i Skåne testade sig positivt i fredags.

Det anmärkningsvärda är att han är dubbelvaccinerad OCH har haft Covid-19 TVÅ gånger tidigare; april 2020 och oktober 2021 (Delta).
Individuella faktorer påverkar alltså mycket.

Han är även aktiv i konditionsidrott på internationell nivå och alltså vältränad men har ett jobb där han reser mycket.

Hört talas om flera och känner personligen fyra stycken som har varit dubbelt vaccinerade (37- 45 års åldersom under senaste veckorna har blivit smittade av Covid-19. Åtminstone en av dem har haft Covid innan vaccineringen för lite drygt ett år sedan.

På riksnivå har kungafamiljen drabbats av Covid-19 som är både dubbelt och trippelt vaccinerade och på mer lokalt plan har man hört talas om sammankomster (nyårsfirande) där flertalet har smittats.

Har lite svårt att ta C, L och M på allvar som höjer rösterna för att utöka covid passen till att gälla på fler ställen i ett läge där det är uppenbart att vaccinen inte gör någon nytta för smittspridningen. Ett spel för gallerierna. Inget annat.

För egen del är jag mer orolig för hur den här epidemin har tillåtits att splittra familjer, vänner och polariserat samhällen och länder än själva viruset i sig.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Eftersom det är bättre att jämföra oss med de länder som är mest lika oss? Varför ska vi inte jämföra oss med Norge, Danmark, Finland menar du?

När det gäller de faktorer som är relevanta för smittspridning så är skillnaderna större än vad likheterna är. Exempel resvanor, andel boende i stora städer, social spridning, andel nyanlända, andel lågutbildade/ej språkkunniga, sjukvårdens organisering osv osv osv.

Det är lätt att dra slutsatsen att de mest Sverigelika länderna är Norge, Danmark och Finland men det är de inte om man tittar på befolkningssammansättning, resemönster, boende osv. Sverige är ett mer internationellt land på gott och ont.

Tittar man nu på hur Sverige klarat sig HITTILLS så är det i princip de övriga nordiska länderna som klarat sig något bättre - i stort sett alla andra länder har tyvärr klarat sig sämre trots stenhårda lockdowns, munskydd i två års tid och drakoniska regleringar som förutom
ekonomisk nedgång tex medfört kravaller på gatorna.

Det är inte över ännu men av allt att döma har nog det sista årets åtgärder varit kloka och balanserade. Ropar man på hårdare restriktioner vet man inte vad man gör menar jag.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Klickar man in sig finner man i andra utgåvan av rekommendationerna, citat:
"Det primära syftet med vaccination mot covid-19 är i det första skedet att tidigt
skydda de grupper som har störst risk att bli allvarligt sjuka eller avlida i covid-19.
I ett senare skede är syftet att förhindra spridning av sjukdomen i samhället."

"Senare skede" är ju framtiden och om den kan vi inte sia speciellt mycket om.

Så 13-åringar tillhör alltså dessa grupper som har störst risk att bli allvarligt sjuka eller avlida i covid-19 och därför behöver skyddas?

Förhindra spridning ja... Tycker du det ser ut som att vaccinationerna förhindrar spridningen?

Notera att jag från början ställde frågan till en person som alltså inte trodde vaccinet förhindrade smittspridningen. Men nu när vi är tillbaka till punkt A i resonemanget.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hört talas om flera och känner personligen fyra stycken som har varit dubbelt vaccinerade (37- 45 års åldersom under senaste veckorna har blivit smittade av Covid-19. Åtminstone en av dem har haft Covid innan vaccineringen för lite drygt ett år sedan.

På riksnivå har kungafamiljen drabbats av Covid-19 som är både dubbelt och trippelt vaccinerade och på mer lokalt plan har man hört talas om sammankomster (nyårsfirande) där flertalet har smittats.

Har lite svårt att ta C, L och M på allvar som höjer rösterna för att utöka covid passen till att gälla på fler ställen i ett läge där det är uppenbart att vaccinen inte gör någon nytta för smittspridningen. Ett spel för gallerierna. Inget annat.

För egen del är jag mer orolig för hur den här epidemin har tillåtits att splittra familjer, vänner och polariserat samhällen och länder än själva viruset i sig.

:tummenupp
Desmet är inne på samma sak och har skrivit om masspsykosen som han tycker är farligare än viruset.
För min egen del vet jag efter den här pandemin ganska väl vilka av mina vänner som utan reflektion skulle vridit på gaskranen på 40-talet.

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
När det gäller de faktorer som är relevanta för smittspridning så är skillnaderna större än vad likheterna är. Exempel resvanor, andel boende i stora städer, social spridning, andel nyanlända, andel lågutbildade/ej språkkunniga, sjukvårdens organisering osv osv osv.

Det är lätt att dra slutsatsen att de mest Sverigelika länderna är Norge, Danmark och Finland men det är de inte om man tittar på befolkningssammansättning, resemönster, boende osv. Sverige är ett mer internationellt land på gott och ont.

Tittar man nu på hur Sverige klarat sig HITTILLS så är det i princip de övriga nordiska länderna som klarat sig något bättre - i stort sett alla andra länder har tyvärr klarat sig sämre trots stenhårda lockdowns, munskydd i två års tid och drakoniska regleringar som förutom
ekonomisk nedgång tex medfört kravaller på gatorna.

Det är inte över ännu men av allt att döma har nog det sista årets åtgärder varit kloka och balanserade. Ropar man på hårdare restriktioner vet man inte vad man gör menar jag.
Från början svarade jag på Anders Brinks inlägg som gick ut på att vi var ganska bra i Sverige eftersom vi var bättre än USA och UK. Jag menade att det inte är relevant att jämföra sig med dessa länder eftersom de är så olika. Bättre att jämföra sig med grannländerna i så fall eftersom de är mer lika. Men du menar alltså att man inte kan jämföra med några andra länder alls eftersom det finns vissa skillnader mellan Sverige och grannländerna, och i så fall har det ju gått strålande för oss jämfört med ingenting ;).

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Haha nä poängen är nog att det är väldigt svårt med jämförelser på det hela taget. :)

Raderad medlem 51742

Guest
Jag kan minnas fel, men som jag förstått det har rekommendationen att vaccinera barn från 12 års ålder ursprungligen utgått från nytta i förhållande till risk för individen. Att risken för allvarlig sjukdom hos barn visserligen är väldigt mycket mindre, men att nyttan med vaccinet ändå överväger, sett till att risken för allvarliga biverkningar är oerhört liten. För mig räcker detta för övrigt som argument för varför jag själv vaccinerar mig - rysk/nyttoanalysen blir extremt tydlig till vaccinets fördel när det gäller mig själv som individ.

Sen har det ju funnits förväntningar om att vaccinet även skall stoppa smittspridningen som inte infriats och det märks ju även att myndigheterna fokuserat mer på dessa argument på senare tid, med tanke på senare särskilda restriktioner för ovaccinerade, krav på vaccinbevis osv. Att vaccinering HAR effekt på smittspridningen tror jag inte det råder någon större tvekan om, även om effekten försvagats rejält i och med Omlcron, men viss effekt har det. Sen är väl den stora frågan om nettoeffekten blir positiv eller negativ i slutändan, med tanke på att många vaccinerade tycks strunta i den betydelse deras eget beteende också har för smittspridningen, utan istället ser vaccination som argument för att bete sig precis som vanligt.

Det som i slutändan spelar någon roll är ju inte vilken metod som är bäst i teorin, utan vad som ger bäst effekt i praktiken, utifrån hur människor faktiskt beter sig. Jag tror t ex inte att man i nuläget skall förvänta sig allt för stor effekt av diverse restriktioner. Folk är riktigt trötta på den här skiten nu och ser man att risken för allvarlig sjukdom är väldigt låg i och med vaccination tror jag inte man kan räkna med att motivationen är speciellt hög att begränsa sitt liv allt för mycket för att skydda andra eller minska belastningen på sjukvården.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
IFR för barn går väl i princip mot noll.
Vill vi skydda de med störst risk för allvarlig sjukdom så kan de väl vaccinera sig.
Skydd mot smitta hjälper ju inte vaccinen mot speciellt mycket.

The lowest risk was observed in children aged 5-11 without comorbidities. In this group, the ICU admission rate was 0.2 per 10,000 and case fatality could not be calculated, due to an absence of cases.

Från Fajsers egna studie på barn 12-15 år. Endast 1005 i vaccingruppen!

Among male adolescents, the incidence after the first and second doses were 5.57 (95% CI 2.38-12.53) and 37.32 (95% CI 26.98-51.25) per 100,000 persons vaccinated.
There is a significant increase in the risk of acute myocarditis/pericarditis following Comirnaty vaccination among Chinese male adolescents, especially after the second dose.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vaccinpass är väl typ legimation på att man har vaccinera sig men inte att de ska stoppa spridningen...
Vaccinet skyddar mot att bli alvarigtsjuk eller dö, kanske inte alla men större delen iaf..
Att komma in på ställen me sitt vaccinpass är ju värdlöst för smittan kan ju komma in iaf... Bättre me testning om man är smittad eller inte.. De kan där imot stoppa spridningen..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vaccinpass är väl typ legimation på att man har vaccinera sig men inte att de ska stoppa spridningen...
Vaccinet skyddar mot att bli alvarigtsjuk eller dö, kanske inte alla men större delen iaf..
Att komma in på ställen me sitt vaccinpass är ju värdlöst för smittan kan ju komma in iaf... Bättre me testning om man är smittad eller inte.. De kan där imot stoppa spridningen..
Kort sagt. Vaccinpass är snarare ett kvitto på att innehavaren är en smula dum i huvudet. :bääääh

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
De kanske argumenterar med mindre spridning men vaccinerad med vaccinpass innebär också mindre risk för allvarlig sjukdom vilket ger mindre belastning på sjukvård och samhälle.

Omikron förändrar ju en hel del men vaccinerade och naturlig immunitet sägs ge något lindrigare sjukdom. Är man för övrigt frisk vet jag inte om det har någon större betydelse.

Idag pratade jag med en vän som troligtvis har omikron. Hon (27 år) och hennes kille är vaccinerade men åkte på covid nu. Mild förkylning, mest trött säger hon men de är också unga. Tror ändå detta är vad de flesta kan förvänta sig vid symptom. Kungaparet verkar ha klarat sig rätt bra samt Benjamin och Pernilla Wahlgren som inte ens märkt av något.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Någon som har siffrorna för omicron gällande:
-Frånvaro på arbetsplatsen vid smitta utan sjukhusvård
-Sjukhusvistelse
-IVA
-Avlidna

Kan det tom vara så lågt att det är dags att låta det spridas?
Naturligtvis inte om det överbelastar sjukvården eller riskerar livet på utsatt, men utgör omicron ett sådant hot?

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...