Yes två doser och uppåt tror jag. Samt två veckor sedan sista dosen. Eller är det endast två veckor från andra dosen?Det kan man ju undra över hur dom definierar det idag men jag tror att det fortfarande definieras som två doser och uppåt.
Yes två doser och uppåt tror jag. Samt två veckor sedan sista dosen. Eller är det endast två veckor från andra dosen?Det kan man ju undra över hur dom definierar det idag men jag tror att det fortfarande definieras som två doser och uppåt.
Yes två doser och uppåt tror jag. Samt två veckor sedan sista dosen. Eller är det endast två veckor från andra dosen?
Klickar man på "Förklaring" i din tidigare länk så står det såhär:"Två veckor sedan sista dosen" kanske är anledningen till att andelen "ovaccinerade" ökade under december.
Med ovaccinerad avses personer som inte har någon dos registrerad i NVR, endast
har en dos registrerade eller två doser och det gått mindre än 14 dagar sedan
andra registrerade dosen. Vaccinerad avser personer med två doser registrerade
i NVR, där datum för andra dosen är för minst 14 dagar sedan vid tillfället för
positivt test. Personer med en tredje registrerad dos ingår i gruppen
vaccinerade
Klickar man på "Förklaring" i din tidigare länk så står det såhär:
View attachment 467454
För en del gäller väl tre doser nu?
Edit. Det där med två veckor verkar endast gälla andra dosen. Från senaste veckorapporten, v52.
Just nu hittade jag inget bättre än #163 (jag såg det någon annanstans, glömt var)Vad har du för källa till de där siffrorna? Vad jag kan se så är bara 51% av de som legat på IVA under januari ovaccinerade.
Med tanke på att 75% eller 7.8 miljoner är vaccinerade av 10.4 miljoner invånare så är ju ovaccinerade onekligen överrepresenterade men dina siffror verkar väldigt upblåsta relativt den data jag hittar.
SIR | SIRI-portalen
portal.icuregswe.org
Jag tycker nog det är mer anmärkningsvärt att 27% av de som ligger på IVA är minst dubbelvaccinerade.
Just nu hittade jag inget bättre än #163 (jag såg det någon annanstans, glömt var)
Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?
Det här med att ställa folk MOT varandra är ett billigt och farligt trick. Det är en åsikt och inte en logisk slutsats. Ett typexempel på ett sådant uttalandet är "You are either with us, or against us" som använts många gånger genom historien för att få sympatier från "tankemässigt...www.sporthoj.com
På dina data 58,1%/6.1%
blir förhållandet 9,5 ovaccade mot 1 full vaccad lägger vi de som inte vet om de är vaccade (!?) om de är vaccade till de ovaccade blir det ( 58.1+29 )(6,1) =14 ovaccade / mot 1 fullvaccad.SIR | SIRI-portalen
portal.icuregswe.org
Fast SIV Svensk Intensivvårdsregistret lär väl inte visa speciellt mycket fel vad gällande IVA osh slutenvården - kan tänkas?
Beror på vad man menar med "visar fel", de mäter väl också antalet/andelen av inneliggande patienter som testat positivt för Covid-19, inte nödvändigtvis antalet patienter som ligger på IVA på grund av Covid-19? Tidigare under pandemin var kanske dessa mått mer jämförbara men med nuvarande tokspridning av Omicron kan det väl tänkas att en stor del andel av samtliga inneliggande på sjukhus upptäcks vara smittade utan att de ens märkt det, än mindre är där av den anledningen.Fast SIV Svensk Intensivvårdsregistret lär väl inte visa speciellt mycket fel vad gällande IVA osh slutenvården - kan tänkas?
Vi lär nog inte hamna i det läget som New York befann sig i vid början av utbrottet - att behöva gräva massgravar - än iaf. Yikes, Omicron-2, nu med ny formula med genmodifierad yersinia pestis! Dubbelt så smittsam och 2+2=5 i dödlighet!Tidigare under pandemin var kanske dessa mått mer jämförbara men med nuvarande tokspridning av Omicron kan det väl tänkas att en stor del andel av samtliga inneliggande på sjukhus upptäcks vara smittade utan att de ens märkt det, än mindre är där av den anledningen.
Vet vi inte om någon är vaccinerad,Nej, det var inte min data. Min data kunde du se i bilden jag la in.
58% är baserat på data från 12 januari 2021, hur många var vaccinerade då?
10 januari var endast 0.16% av svenska folket vaccinerade samtidigt som nästan 400 personer låg på IVA så de siffrorna säger ingenting.
Jag föreslår att du väljer en senare tidsperiod.
Jag valde data för 2022 eftersom vi inte haft omikron särskilt länge och jag anser nog den vara mest intressant att studera just nu.
För övrigt har du ett underligt sätt att räkna vad hände med de halvvaccinerade och varför ska okända definieras som ovaccinerade när majoriteten av befolkningen är vaccinerade? Klicka istället på detaljer så ser du alla siffror.
Vet vi inte om någon är vaccinerad,
så kan personen inte vara vaccinerad i Sverige.
Eller på ett annat sätt vaccinerar vi människor har i Sverige vars namn vi inte vet ?
Och det skulle kunna vara dessa "anonymt vaccinerade" som skulle kunna ligga på IVA?
Har du någon förklaring till att "en i Sverige vaccinerad" ,
förs in
"som vaccination ökänd"
?
Ligger du på svensk IVA tror jag det är så.Så den som inte är vaccinerad i Sverige är per definition ovaccinerad?
På gymmena finns massa ovaxade från Mena/Afrique , dom hade knappt märkt av skiten alls.De kanske argumenterar med mindre spridning men vaccinerad med vaccinpass innebär också mindre risk för allvarlig sjukdom vilket ger mindre belastning på sjukvård och samhälle.
Omikron förändrar ju en hel del men vaccinerade och naturlig immunitet sägs ge något lindrigare sjukdom. Är man för övrigt frisk vet jag inte om det har någon större betydelse.
Idag pratade jag med en vän som troligtvis har omikron. Hon (27 år) och hennes kille är vaccinerade men åkte på covid nu. Mild förkylning, mest trött säger hon men de är också unga. Tror ändå detta är vad de flesta kan förvänta sig vid symptom. Kungaparet verkar ha klarat sig rätt bra samt Benjamin och Pernilla Wahlgren som inte ens märkt av något.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|