Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
"Två veckor sedan sista dosen" kanske är anledningen till att andelen "ovaccinerade" ökade under december.
Klickar man på "Förklaring" i din tidigare länk så står det såhär:
1641971680168.png
För en del gäller väl tre doser nu?

Edit. Det där med två veckor verkar endast gälla andra dosen. Från senaste veckorapporten, v52.
Med ovaccinerad avses personer som inte har någon dos registrerad i NVR, endast
har en dos registrerade eller två doser och det gått mindre än 14 dagar sedan
andra registrerade dosen. Vaccinerad avser personer med två doser registrerade
i NVR, där datum för andra dosen är för minst 14 dagar sedan vid tillfället för
positivt test. Personer med en tredje registrerad dos ingår i gruppen
vaccinerade

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Klickar man på "Förklaring" i din tidigare länk så står det såhär:
View attachment 467454
För en del gäller väl tre doser nu?

Edit. Det där med två veckor verkar endast gälla andra dosen. Från senaste veckorapporten, v52.

Det är väl snart de flesta som måste ha tre doser för att anses fullvaccinerade då? :jisses

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Under fliken "? Förklaring står bla detta vilket inte riktigt förklarar...
(Edit: Pucktvåa)
Diagram
Visar vaccinationsstatus för rapporterade vårdtillfällen med Covid-19

Tabell
Visar vaccinationsstatus för rapporterade vårdtillfällen med Covid-19

Detaljer

• Vaccinerad
    • Nej – inte vaccinerad
    • Ja, fullständigt - avser de antal doser som vid aktuell tidpunkt gällde för patientens vaccin mot covid-19
    • Ja, ofullständigt - inte alla doser eller okänt om fullständig
    • Okänt – inga uppgifter om ev. vaccination
  • Andel vtf
    Andel vårdtillfällen för respektive svar
  • Antal vtf
    Antal vårdtillfällen för respektive svar
  • Antal unika personer
    Antal personer för respektive svar
  • Totalt antal vtf
    Antal vårdtillfällen som ingår i rapporten
Edit2: Är nog bara ovaccade man kan veta säkert.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad har du för källa till de där siffrorna? Vad jag kan se så är bara 51% av de som legat på IVA under januari ovaccinerade.

Med tanke på att 75% eller 7.8 miljoner är vaccinerade av 10.4 miljoner invånare så är ju ovaccinerade onekligen överrepresenterade men dina siffror verkar väldigt upblåsta relativt den data jag hittar.

Jag tycker nog det är mer anmärkningsvärt att 27% av de som ligger på IVA är minst dubbelvaccinerade.
Just nu hittade jag inget bättre än #163 (jag såg det någon annanstans, glömt var)

På dina data 58,1%/6.1%
blir förhållandet 9,5 ovaccade mot 1 full vaccad lägger vi de som inte vet om de är vaccade (!?) om de är vaccade till de ovaccade blir det ( 58.1+29 )(6,1) =14 ovaccade / mot 1 fullvaccad.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Just nu hittade jag inget bättre än #163 (jag såg det någon annanstans, glömt var)

På dina data 58,1%/6.1%
blir förhållandet 9,5 ovaccade mot 1 full vaccad lägger vi de som inte vet om de är vaccade (!?) om de är vaccade till de ovaccade blir det ( 58.1+29 )(6,1) =14 ovaccade / mot 1 fullvaccad.

Nej, det var inte min data. Min data kunde du se i bilden jag la in.

58% är baserat på data från 12 januari 2021, hur många var vaccinerade då?
10 januari var endast 0.16% av svenska folket vaccinerade samtidigt som nästan 400 personer låg på IVA så de siffrorna säger ingenting.
Jag föreslår att du väljer en senare tidsperiod.

Jag valde data för 2022 eftersom vi inte haft omikron särskilt länge och jag anser nog den vara mest intressant att studera just nu.

För övrigt har du ett underligt sätt att räkna vad hände med de halvvaccinerade och varför ska okända definieras som ovaccinerade när majoriteten av befolkningen är vaccinerade? Klicka istället på detaljer så ser du alla siffror.

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Även min arbetsplats är drabbad av stor personalfrånvaro på grun av Corona. Många är inte sjuka själva men är avstängda en vecka eftersom de varit i kontakt med konstaterat smittade personer.
Jag var inte schemalagd att jobba med Coronatester idag men fick hoppa in. Provmängden stiger nästan dag för dag. Många äldreboenden har utbrott och fler blir det. Vi börjar närma oss maxkapacitet för vad maskinerna kan hantera (om vi inte inför dygnet-runt bemanning) och då går ändå 90% av proverna till andra lab (all självprovtagning).

Ett litet ljus i mörkret finns ändå; det verkar som trippelvaccinerade har ett visst skydd även mot Omikron:

Raderad medlem 51742

Guest
Fast SIV Svensk Intensivvårdsregistret lär väl inte visa speciellt mycket fel vad gällande IVA osh slutenvården - kan tänkas?
Beror på vad man menar med "visar fel", de mäter väl också antalet/andelen av inneliggande patienter som testat positivt för Covid-19, inte nödvändigtvis antalet patienter som ligger på IVA på grund av Covid-19? Tidigare under pandemin var kanske dessa mått mer jämförbara men med nuvarande tokspridning av Omicron kan det väl tänkas att en stor del andel av samtliga inneliggande på sjukhus upptäcks vara smittade utan att de ens märkt det, än mindre är där av den anledningen.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tidigare under pandemin var kanske dessa mått mer jämförbara men med nuvarande tokspridning av Omicron kan det väl tänkas att en stor del andel av samtliga inneliggande på sjukhus upptäcks vara smittade utan att de ens märkt det, än mindre är där av den anledningen.
Vi lär nog inte hamna i det läget som New York befann sig i vid början av utbrottet - att behöva gräva massgravar - än iaf. Yikes, Omicron-2, nu med ny formula med genmodifierad yersinia pestis! Dubbelt så smittsam och 2+2=5 i dödlighet!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nej, det var inte min data. Min data kunde du se i bilden jag la in.

58% är baserat på data från 12 januari 2021, hur många var vaccinerade då?
10 januari var endast 0.16% av svenska folket vaccinerade samtidigt som nästan 400 personer låg på IVA så de siffrorna säger ingenting.
Jag föreslår att du väljer en senare tidsperiod.

Jag valde data för 2022 eftersom vi inte haft omikron särskilt länge och jag anser nog den vara mest intressant att studera just nu.

För övrigt har du ett underligt sätt att räkna vad hände med de halvvaccinerade och varför ska okända definieras som ovaccinerade när majoriteten av befolkningen är vaccinerade? Klicka istället på detaljer så ser du alla siffror.
Vet vi inte om någon är vaccinerad,
så kan personen inte vara vaccinerad i Sverige.

Eller på ett annat sätt vaccinerar vi människor har i Sverige vars namn vi inte vet ?

Och det skulle kunna vara dessa "anonymt vaccinerade" som skulle kunna ligga på IVA?

Har du någon förklaring till att "en i Sverige vaccinerad" ,
förs in
"som vaccination ökänd"
?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vet vi inte om någon är vaccinerad,
så kan personen inte vara vaccinerad i Sverige.

Eller på ett annat sätt vaccinerar vi människor har i Sverige vars namn vi inte vet ?

Och det skulle kunna vara dessa "anonymt vaccinerade" som skulle kunna ligga på IVA?

Har du någon förklaring till att "en i Sverige vaccinerad" ,
förs in
"som vaccination ökänd"
?

Så den som inte är vaccinerad i Sverige är per definition ovaccinerad?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Så den som inte är vaccinerad i Sverige är per definition ovaccinerad?
Ligger du på svensk IVA tror jag det är så.
Hur många känner du som bor i Sverige och som vaccinerat sig utomlands ?
Hur många känner du som bor i Sverige och vaccinerat sig i Sverige ?

Raderad medlem 51742

Guest
Kan det inte också tänkas vara en andel av dessa patienter som inte har svenskt personnummer och att det därför är svårare att ta reda på vaccinationsstatus? Likaså kanske statistiken över antalet inneliggande helt enkelt ibland kommer in snabbare än vad man får in vaccinationsstatus eftersom det senare kan kräva lite extra administration av stressad vårdpersonal och att det därmed alltid finns en viss eftersläpning?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Kolla här, de 4 vanlig coronavirusen som ger vanlig förkylning ger immunitet mot SARS-CoV 2. (startar automatiskt 10:55, titta gärna ett par minuter)

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
De kanske argumenterar med mindre spridning men vaccinerad med vaccinpass innebär också mindre risk för allvarlig sjukdom vilket ger mindre belastning på sjukvård och samhälle.

Omikron förändrar ju en hel del men vaccinerade och naturlig immunitet sägs ge något lindrigare sjukdom. Är man för övrigt frisk vet jag inte om det har någon större betydelse.

Idag pratade jag med en vän som troligtvis har omikron. Hon (27 år) och hennes kille är vaccinerade men åkte på covid nu. Mild förkylning, mest trött säger hon men de är också unga. Tror ändå detta är vad de flesta kan förvänta sig vid symptom. Kungaparet verkar ha klarat sig rätt bra samt Benjamin och Pernilla Wahlgren som inte ens märkt av något.
På gymmena finns massa ovaxade från Mena/Afrique , dom hade knappt märkt av skiten alls.

Smittan finns överallt men den är så mild , blir lika snabb nedgång som uppgång.

Dom kommer inte behålla restrictionerna mer än just nödvändig o fan inte till 28 feb

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu säger dom att vi har 100.00% omikron i Sverige.
Jag har svårt tro att det inte skulle finnas några fall av delta kvar men antalet inlagda på IVA har fallit från sin topp på 121 personer till idag 100 personer trots en explosion av antalet smittade så det ser ju lovande ut.

Bifogat

• omikron.png
    omikron.png
    37 KB · Visningar: 9
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2