Min lilla notis till marginalen. Uhm, då frågade jag mig själv - på vilket sätt tillförde den undersökning något relevant att veta? Inget. Det jag är intresserade av är - hur påverkar det risken att dö av covid? Säsongsvaccinerna man tar är ju också bara en booster mot allvarliga kompikationer, inte ett hundraprocentigt skydd.
Klart det är vettigt, annars hade inte rekommendationen varit så. Det är ju inte bara 12-åringarna som påverkas utan även den miljö 12-åringar lever i, dvs familjer, skolor, idrott osv osv. Sverige var väl sist på bollen vad gäller barn under 18 år då man ville ha så mycket data som möjligt på fötterna och där lever väl erfarenheterna från 2009 också kvar.Saxat från folkhalsomyndigheten:
View attachment 467602
Är det vettigt?
Finns det många om ens några 12-åringar som blir svårt sjuka av covid?
Fel tråd?Man skall heller aldrig underskatta placeboeffekten av ett kvalitetsbatteri.
Fan, ja det där blev tokigt, men ändå rätt på något sätt ?Fel tråd?
Möjligen om vaccin hade hindrat smitta, men det verkar stå ganska klart nu att så är det inte åtminstone inte vad gäller omicron.Klart det är vettigt, annars hade inte rekommendationen varit så. Det är ju inte bara 12-åringarna som påverkas utan även den miljö 12-åringar lever i, dvs familjer, skolor, idrott osv osv. Sverige var väl sist på bollen vad gäller barn under 18 år då man ville ha så mycket data som möjligt på fötterna och där lever väl erfarenheterna från 2009 också kvar.
Om jag var lärare skulle jag heller vilja arbeta i en klass med vaccinerade 12-åringar än i en klass med ovaccinerade 12-åringar. Exempelvis.
Argumentet för vaccin brukar numera vara att symptomen blir mindre om man väl blir smittad. Då ska man ställa sig frågan hur svåra symptom kan en ovaccinerad 12-åring tänkas få.Klart det är vettigt, annars hade inte rekommendationen varit så. Det är ju inte bara 12-åringarna som påverkas utan även den miljö 12-åringar lever i, dvs familjer, skolor, idrott osv osv. Sverige var väl sist på bollen vad gäller barn under 18 år då man ville ha så mycket data som möjligt på fötterna och där lever väl erfarenheterna från 2009 också kvar.
Om jag var lärare skulle jag heller vilja arbeta i en klass med vaccinerade 12-åringar än i en klass med ovaccinerade 12-åringar. Exempelvis.
Min gissning är att man inte hade gjort samma bedömning och rekommendation om man hade gjort den idag. I och med att skyddet mot smittspridning är betydligt mindre för omicron, och det kvarstående skälet att vaccinera sig då framför allt är att skydda sig själv mot allvarlig sjukdom bör ju den sammanvägda bedömningen väga över åt andra hållet när det gäller en grupp som har extremt liten risk att bli allvarligt sjuk. Viss effekt på smittspridningen har ju vaccinet även mot omicron men frågan är om den är tillräckligt stark för att motivera vaccination för just den gruppen.Möjligen om vaccin hade hindrat smitta, men det verkar stå ganska klart nu att så är det inte åtminstone inte vad gäller omicron.
Det vet jag att den gjorde men den finns fortfarande kvar. För mig har den rekommendationen gått från inte speciellt bra till helt befängdRisken att smitta minskar förstås även med omikron, dock bara med ca 20%, men dessa rekommendationer tillkom innan omikron.
Där har du nog i stort sett hela världen emot dig tyvärr. Väldigt många vaccinerar från 12 år idag. Befängt är det väl inte med dagens kunskap, kanske mindre effektivt men då skall man veta att vi i Sverige också lägger större vikt vid individens nytta vid vaccination än vad de flesta andra länder gör. Den som lever får se.Det vet jag att den gjorde men den finns fortfarande kvar. För mig har den rekommendationen gått från inte speciellt bra till helt befängd
De har inte försvunnit helt som du säger men Omikron ger bra immunitet mot Delta fast inte tvärtom. Omikron konkurrerar ut tidigare varianter.Att Omicron dominerar gör inte att de övriga har försvunnit. Vaccin kan minska spridningen av dem.
Kanske i Danmark. Men i Sverige har vi ju andra barn i skolorna än i Danmark !Klart det är vettigt, annars hade inte rekommendationen varit så. Det är ju inte bara 12-åringarna som påverkas utan även den miljö 12-åringar lever i, dvs familjer, skolor, idrott osv osv. Sverige var väl sist på bollen vad gäller barn under 18 år då man ville ha så mycket data som möjligt på fötterna och där lever väl erfarenheterna från 2009 också kvar.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|