Covid-19 viktig information!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag menade vad som är lösningen på att det bara finns två möjliga extremer att utgå ifrån i diskussionen och att den som inte är med en per definition är emot en. Att man ytterst får välja mellan två konspirationer, antingen konspirerar världens myndigheter mot befolkningen eller så konspirerar de dumma människorna mot myndigheterna, ledda av Trump, SD och någon slags rysk trollarme.

Nu överdriver jag för att få fram en poäng, men om man inte sätter något värde på nyanserna, fler än ett perspektiv, andras perspektiv än ens eget och samtalet, varför skall det då ens ske en diskussion? Då kan man väl lika gärna gå till våld direkt och få det överstökat?
Är det konspirationer när mäktiga gör det de har sagt att de kommer att göra? Det är, som jag ser det, något helt nytt som sker. Våldet kommer så småningom men nu är det propagandism och styrning på en tidigare okänd nivå som är grejen. Bara folk blir tillräckligt rädda för varandra så är alla gränser borta.
Jag tror bara vi är i början av vad som kommer bli ett samhälle man inte vill leva i.

Tycker det som händer i Kanada, (och inte rapporteras här), visar komplexiteten.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Är det konspirationer när mäktiga gör det de har sagt att de kommer att göra? Det är, som jag ser det, något helt nytt som sker. Våldet kommer så småningom men nu är det propagandism och styrning på en tidigare okänd nivå som är grejen. Bara folk blir tillräckligt rädda för varandra så är alla gränser borta.
Jag tror bara vi är i början av vad som kommer bli ett samhälle man inte vill leva i.
Jag tror också vi är i början av ett samhälle vi inte vill leva i, om vi inte gör något åt det. Jag tror det finns människor, organisationer och krafter som utnyttjar situationen till att få igenom syften som de inte är helt öppna med, på ”bägge sidor” om man nu skall använda den liknelsen. De gemensamma nämnarna är ett sönderfall av betydelsen av vetenskap, en allt större oförmåga att skapa en gemensam begriplig bild av vad som sker och en erodering av tillit och förmågan att lösa problem genom diskussion.

Det är de bakomliggande orsakerna till att detta sker som vi behöver arbeta med. Joe Rogan är populär och jag skulle rekommendera alla att lyssna på avsnitt #1736 innan man lyssnar på något annat avsnitt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tror också vi är i början av ett samhälle vi inte vill leva i, om vi inte gör något åt det. Jag tror det finns människor, organisationer och krafter som utnyttjar situationen till att få igenom syften som de inte är helt öppna med, på ”bägge sidor” om man nu skall använda den liknelsen. De gemensamma nämnarna är ett sönderfall av betydelsen av vetenskap, en allt större oförmåga att skapa en gemensam begriplig bild av vad som sker och en erodering av tillit och förmågan att lösa problem genom diskussion.

Det är de bakomliggande orsakerna till att detta sker som vi behöver arbeta med. Joe Rogan är populär och jag skulle rekommendera alla att lyssna på avsnitt #1736 innan man lyssnar på något annat avsnitt.
Jag skrev i SD-tråden för många år sedan att polariseringen i samhället är värre än frågorna som polariserar.
Allt är alltmer svartvitt "är du inte med mig är du mot mig" som du skrev.
Berätta var du står i vaccinfrågan och man kan mer eller mindre dra slutsatsen i vad personen tycker om Greta, abort, SD osv osv.
Och att kontinuerligt svartmåla "andra sidan" i valfri diskussion minskar ju inte direkt klyftan.
Det är just denna svartmålning som jag har så svårt att förstå oavsett vilken sida som framför den.
Visst, en virtuell boost av den egna moraliska överhögheten och någon "like" av likasinnade men sen då?
Har man löst något?
Skapat eller dödat ett tynande diskussionsklimat?

Vem ser inte på Rogan? :va ;)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Keep on rocking in the unfree world. Etc.

För övrigt riskerar man så sent som igår att åka på ’rona i Norge, om man dricker öl efter kl 23.

Verkligen. Är det inte något annat man är ute efter, än att stoppa en nästäppa..

Raderad medlem 51742

Guest
Jag hade gärna haft lösningen på varför en mängd individer ger upp eget tänkande och blir en massa av okritiska följare. Varför är vi sådana?
Ett försök till mer utvecklande (dvs jättelångt) svar på på just detta är väl att det är så människor fungerar. Vi har alltid varit beroende av "flocken" för vår överlevnad. Därför anpassar man sig till det som är accepterat inom sin grupp eller så stöts man bort.

Sen har ju samhällen utvecklats genom att det funnits kritiskt tänkande som kommit med andra förklaringsmodeller, men de har sannerligen inte haft det lätt genom historien. Egentligen är det ett under att vetenskapen kunnat utvecklas som den gjort, något som antagligen till stor del kan förklaras med framväxten av samhällsinstitutioner, demokratiska samhällen osv. som gjorde att tillit och trygghet kunde skapas på betydligt bredare nivå än enbart inom den egna lokala gruppen och att man genom yttrandefrihet och tekniska möjligheter kunde sprida idéer.

Internet och i synnerhet sociala medier har på många sätt ändrat hela den här dynamiken. De som förr hade setts som allt för oliktänkande och extrema och som tidigare antingen anpassade sig till eller stöttes ut ur sin grupp kan nu finna nya tillhörigheter bland människor över hela världen som tycker som dem. Detta kan vara både positivt och negativt och det har skapat helt otroliga möjligheter som vi aldrig haft förut. Men det är framför allt en väldigt stor förändring av människans sociala miljö som skett på bara några år, medan våra hjärnor och våra djupt rotade sociala beteenden är resultatet av hundratusentals eller till och med miljontals år av evolution. Vi befinner oss i en ny miljö, vars like vi aldrig befunnit oss i tidigare.

Vad som har rätt stor betydelse är att dynamiken kring allt detta inte enbart kan liknas vid fria individer som agerar rationellt på en marknad, till synes slumpartat, utan där det samtidigt aldrig funnits så stora möjligheter att påverka människors åsikter och beteenden på befolkningsnivå globalt. Mycket av detta sker naturligtvis inte av någon illvilja, utan mer som en konsekvens av sociala mediers affärsmodeller som skapar incitament till att utnyttja kunskap om hur man påverkar människors beteenden, vilket ger den oförutsedda och olyckliga bieffekten att det leder just till att "en mängd individer ger upp eget tänkande och blir en massa av okritiska följare" liksom att det förstärker konflikter, ökar polarisering och minskar empati med och förståelse för oliktänkande.

I denna nya sociala miljö och dynamik ser vi sedan ett antal fenomen uppstå. Vi har olika aktörer (såväl stater som andra) som utnyttjar situationen för att bedriva påverkan för egen vinnings skull. Vi ser hur människor förlorar tilliten till politiker och samhällsinstitutioner. Vi ser politiker och representanter för samhällsinstitutioner som både upplever att de förlorar kontrollen och att fundamenten för vårt demokratiska samhälle börjar knaka i fogarna. När de sedan försöker agera, vilket mycket väl kan ske utifrån en genuin tro att de försvarar det demokratiska samhället, men att de gör det utifrån den logik som rådde före Internet, leder det bara till ytterligare polarisering och förlust av tillit. Sedan växelverkar dessa faktorer i en negativ* självförstärkande feedbackloop (givetvis rejält förenklat).

* EDIT: Egentligen kallas det en positiv feedbackloop när effekten är självförstärkande snarare än dämpande som i en negativ feedbackloop, men i det här fallet avses med negativ att effekten är icke önskvärd. Äh, nu blev de nörderi, ni fattar...

Det är därför jag tycker att den mest intressanta frågan inte är vem som har rätt eller fel i allt detta utan vad effekten av människors sammanlagda beteenden blir under dessa förutsättningar, sett till hur människan funkar. Vilka faktorer som förstärker respektive dämpar de goda och dåliga effekterna, sett till vad de flesta är överens om är ett gott samhälle som man vill leva i.

Jag är rätt övertygad om att vetenskap, upplysningsideal och rationellt tänkande inte står tillräckligt starka på egna ben. De kan bara existera och utvecklas när det finns tillräcklig tillit mellan människor och till samhället och där det går att lösa frågor genom diskussion. Där inte bara den som har rätt får rätt utan också accepterar när denne har fel. Tyvärr går utvecklingen i motsatt riktning. Det är därför jag tror att den kanske största och viktigaste frågan för vår tid är hur vi skapar denna tillit mellan människor på samhällsnivå, när det inte längre är de klassiska samhällsinstitutionerna (skapade i en tid när centralmakter hade ett informationsmonopol) som kan skapa förutsättningar för detta.

Last edited by a moderator:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är en här på SH som ökade från 700 till 12 000 men är nu under 5 000. Att ha mycket antikroppar är väl ok om man inte blivit transplanterad för där är det snarare motsatsen som gäller för inte stöta bort det främmande organet t ex njuren..
Det var mina antikroppsnivåer jag lade upp. Mycket antikroppar mot SARS-CoV-2 är aldrig dåligt, speciellt för immunsupprimerade.

Antikroppar är specifika och det är direkt felaktigt påstå att antikroppar mot SARS-CoV-2 (eller någon annan patogen) vore farligt för transplanterade. Tvärtom faktiskt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Intressanta siffror från UK Health Security Agency

Vaccineffektivitet, figur 6. Verkar inte bita alls lika bra mot Omikron. Skulle vilja se grafen över längre tid efter boostern.

1643816646679.png

1643816667746.png

1643816685588.png
Och samtidigt:
In individuals aged greater than 30, the rate of a positive
COVID-19 test is higher in vaccinated individuals compared to unvaccinated (Table 11).
1643817004067.png
Lägre smittotal per capita hos ovaccinerade i åldersgrupperna 18-29, 30-39, 40-49, 50-59 och 60-69 än de som fått 2 doser.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Kan rekommendera följande artikel av psykiatrikern och psykoanalytikern Norman Doidge. Han går igenom varför många (på goda grunder) är tveksamma till att vaccinera sig och hur myndigheter, läkemedelsbolag och politiker hade kunnat agera annorlunda för att öka förtroendet. Det är en grundlig genomgång av forskning, läkemedelsbolags och myndigheters agerande nu och genom historien.

Mycket är kopplat till en nordamerikansk kontext, men det görs även en hel del jämförelser med framför allt Israels och Sveriges ageranden.

För den som föredrar att lyssna framför att läsa upplät Jordan B Peterson sin senaste podcast till att låta författaren läsa in sin artikel. Det är över tre timmar, men väl värt en lyssning (eller läsning).

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Han går igenom varför många (på goda grunder) är tveksamma till att vaccinera sig och hur myndigheter, läkemedelsbolag och politiker hade kunnat agera annorlunda för att öka förtroendet.
För egen del skippar jag tredje dosen då jag fick flimmer nån timme in på småtimmarna 2 veckor efter andra dosen. Ligga själv hemma om något händer, usch. Då blir jag heller inlagd om jag får skiten och blir då förhoppningsvis övervakad.

Raderad medlem 51742

Guest
För egen del skippar jag tredje dosen då jag fick flimmer nån timme in på småtimmarna 2 veckor efter andra dosen. Ligga själv hemma om något händer, usch. Då blir jag heller inlagd om jag får skiten och blir då förhoppningsvis övervakad.
Fick precis veta att en kollega inte kommer kunna jobba på ett tag då han fått oregelbunden hjärtrytm och behöver tas om hand av sjukvården. Skedde något dygn efter tredje dosen. Fullt frisk, under 50 och aldrig haft några sådana problem innan. Hade haft Covid några veckor innan.

Tänker också skippa tredje dosen om inget framkommer som får mig att omvärdera det. Då två doser fortfarande verkar ge ett hyfsat skydd mot allvarlig sjukdom, omikron för de allra flesta ger lindrig sjukdom och immuniteten efter vaccin verkar vara betydligt sämre och mer kortvarig än efter genomgången infektion samtidigt som det inte alls har den effekt på smittspridning som man hoppats gör att jag kommit fram till nöja mig med de två doser jag fått.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Känns på nåt vis bra att man inte är ensam med att nöja sig med två doser just nu.
Vad som händer i höst håller jag öppet men jag gissar den här sommaren blir lugn precis som 2021 och 2020.

Att sommaren 2020 var lugn trots att vaccinen inte hade sett dagens ljus då är anmärkningsvärt. Jag anser mig inte veta vad det beror på men visst är det intressant.

Raderad medlem 51742

Guest
Intressant att det inte behövs postas några konspirationsteorier för att själv kunna fatta beslut i en väldigt personlig och viktig fråga. :näsblod
Konspirationsteorier är förödande för tilliten i samhället och en massa annat, de förstör mer än enbart den effekt de har på människors vaccinationsvilja. Vi är flockdjur och påverkas av vad andra gör, men jag hoppas ändå att var och en försöker sätta sig in i frågor som dessa genom att skaffa sig så mycket information som möjligt, från flera oberoende, seriösa och trovärdiga källor och sedan landa i ett beslut utifrån ens egna omständigheter. Vad man än landar i, måste det respekteras.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Konspirationsteorier är förödande för tilliten i samhället och en massa annat, de förstör mer än enbart den effekt de har på människors vaccinationsvilja. Vi är flockdjur och påverkas av vad andra gör, men jag hoppas ändå att var och en försöker sätta sig in i frågor som dessa genom att skaffa sig så mycket information som möjligt, från flera oberoende, seriösa och trovärdiga källor och sedan landa i ett beslut utifrån ens egna omständigheter. Vad man än landar i, måste det respekteras.
Konspirationsteorier föds ju någonstans i människans misstro mot andra just för att man inte kan lita på alla. Egentligen ett sunt förhållningssätt i en värld där alla inte vill ditt bästa. Det finns såklart gränser för allt. Trots allt finns konspirationer och det är sunt att det utreds och lyfts fram.

Tillit i samhället låter jättefint och bra. Att vara naiv och inte låsa sin cykel låter dumt.

Raderad medlem 51742

Guest
Konspirationsteorier föds ju någonstans i människans misstro mot andra just för att man inte kan lita på alla. Egentligen ett sunt förhållningssätt i en värld där alla inte vill ditt bästa. Det finns såklart gränser för allt. Trots allt finns konspirationer och det är sunt att det utreds och lyfts fram.

Tillit i samhället låter jättefint och bra. Att vara naiv och inte låsa sin cykel låter dumt.
Ungefär så. Reflexen som leder till misstro är ju naturlig och beror på något. För att komma åt konspirationsteorier behöver man således åtgärda det som ger upphov till misstron. Bl.a. detta som artikeln/podden jag länkade till ovan handlade om.

Att vara naiv kan kännas skönt, men oftast irrationellt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fick precis veta att en kollega inte kommer kunna jobba på ett tag då han fått oregelbunden hjärtrytm och behöver tas om hand av sjukvården. Skedde något dygn efter tredje dosen. Fullt frisk, under 50 och aldrig haft några sådana problem innan. Hade haft Covid några veckor innan.

Tänker också skippa tredje dosen om inget framkommer som får mig att omvärdera det. Då två doser fortfarande verkar ge ett hyfsat skydd mot allvarlig sjukdom, omikron för de allra flesta ger lindrig sjukdom och immuniteten efter vaccin verkar vara betydligt sämre och mer kortvarig än efter genomgången infektion samtidigt som det inte alls har den effekt på smittspridning som man hoppats gör att jag kommit fram till nöja mig med de två doser jag fått.
Trist för din kompis. :(
Hörde just på SVT att I Norge måste man vänta 3 månader efter genomgången covid innan man får ta vaccinet.

Raderad medlem 51742

Guest
Trist för din kompis. :(
Hörde just på SVT att I Norge måste man vänta 3 månader efter genomgången covid innan man får ta vaccinet.
Ja, jag har förstått att det finns en del studier som pekar mot att man inte borde vaccinera sig för kort tid efter genomgången infektion, något som bl.a. Dr. John Campbell tagit upp flera gånger. Hittar dock inget från Folkhälsomyndigheten som ger råd om detta.

EDIT: Så här skriver FHM om saken (min fetning):
Ska jag vaccinera mig även om jag har varit sjuk i covid-19?

Ja. De som har haft covid-19 har utvecklat ett skydd mot sjukdomen, men vi vet idag inte hur länge det skyddet finns kvar. Det skydd man får efter covid-19 kan också variera mellan individer. Därför behöver du vaccinera dig. Du kan vaccineras när du har tillfrisknat helt från covid-19.
Folkhälsomyndigheten rekommenderar vaccination med två doser (primärvaccination) för alla som har haft covid-19 och en påfyllnadsdos när det är dags.
Vaccinationen skyddar dig från att bli sjuk och minskar också risken att du smittar andra. Det bidrar till att minska smittspridningen i hela samhället på sikt.
Du kan gå in på webbsidan 1177.se för information om vilka som erbjuds vaccination i just din region.

Last edited by a moderator:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Intressanta siffror från UK Health Security Agency

Vaccineffektivitet, figur 6. Verkar inte bita alls lika bra mot Omikron. Skulle vilja se grafen över längre tid efter boostern.

Och samtidigt:

View attachment 468386
Lägre smittotal per capita hos ovaccinerade i åldersgrupperna 18-29, 30-39, 40-49, 50-59 och 60-69 än de som fått 2 doser.

Flera av mina äldre grannar har nyligen blivit sjuka i covid trots 3 sprutor men det har varit relativt milt. Feberfrossa och ont i kroppen är väl bland det värsta symtomen. Det roliga var att en 67-årig granne som alltid blir sjuk medan frugan oftast klarar sig inte blev smittad i hemmet. Denna gång var det tvärtom, frun fick feber och kände sig hängig. PCR-test bekräftade covid, gubben gjorde också test ett par dagar senare men det var negativt. Kanske annorlunda med Omikron B2 men enligt dansk studie är risken 32% att bli smittad i hemmet som vaccinerad med Omikron. Personligen tycker jag det känns som att risken är betydligt högre med tanke på de fall jag känner till.

Intressant data men det står unadjusted rates och att man ska läsa sidorna 32-34.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja, jag har förstått att det finns en del studier som pekar mot att man inte borde vaccinera sig för kort tid efter genomgången infektion, något som bl.a. Dr. John Campbell tagit upp flera gånger. Hittar dock inget från Folkhälsomyndigheten som ger råd om detta.

EDIT: Så här skriver FHM om saken (min fetning):
En dubbelvaccad kollega som nyligen haft covid fick rådet att vänta 3(om jag minns rätt) månader innan tredje dos.
Känns rimligt, antikropparna har du ju efter infektion. Borde inte vara någon jättebrådska att ta vaccinet så fort som möjligt iom den naturliga immuniteten infektionen medför.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...