Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
De flesta läkare i Sverige har nog inga som helst tankar på att testa Ivermectin på sina patienter. Det handlar inte om att "våga" utan om att såväl läkaretiken som patientsäkerhetslagen förhindrar behandling som inte är vetenskapligt fastslagen.

Så gjorde han åter igen en halmdörr att slå in.

Poängen jag försökte få fram var att läkare är sällan forskare.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här är väl rätt överspelat just nu men SVT nyheter lät Nationellt pandemicentrum vid Karolinska Institutet försöka ta reda på hur höga virusmängder som behövs för att "självtesterna / snabbtesterna" som säljs på apotek ska ge Positivt utslag = Du har Covid.
Resultat: Med genomsnittslig virusmängd enligt erfarenhet från de noggrannare PCR-testerna
För Delta varianten: 3 av 5 testmärken gav positivt utslag
För Omikronvarianten: 0 av 5 testmärken gav positivt utslag

Som jag ser det, meningslöst att använda ett själv / snabbtest om du misstänker du är sjuk och men funderar på gå till jobbet för så illa är det ju inte.
Eller om du inte känner nått alls men ska jobba med människor i tex äldrevården.
Och ska testas innan dagens / nattens pass på jobbet.

Citat: "– Det gör mig mörkrädd med tanke på hur mycket folk förlitar sig på de här snabbtesterna just nu, säger Jessica Alm, enhetschef på Nationellt pandemicentrum."
slut citat

Och några exempel (undrar hur många olika tillverkare som ligger bakom "märkena" ? ,en, två.. )

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Har läst några studier och översikter (review). Alla seriösa har inte kunnat finna någon positiv effekt från ivermectin mot Covid-19, varken mot aktiv sjukdom eller som profylax.
Du har lägst några och gör ett uttalande om alla seriösa. Du har läst alla seriösa då eller fattar jag fel?
Jag säger inte att du har fel i sak men finns det folk som har en annan åsikt tror du.? Vad avgör vem ska man lyssna på isf?

Fanns det någon peer-reviewad tycker du var seriös eller inte seriös?
Kan du länka en eller två samt nämna varför dessa är seriösa, vilka parametrar/värden som avgör seriös/inte seriös, alltså hur gör du urvalet?
Är oseriös samma sak som dåligt utförd - oavsett resultat? Har peer-review något med seriositeten att göra?

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Som jag ser det, meningslöst att använda ett själv / snabbtest om du misstänker du är sjuk och men funderar på gå till jobbet för så illa är det ju inte.
Kommer du till Syntronic i Gävle med snifflan blir du utsparkad på 3 röda. Det var lika hårt på på Ericsson i Gävle när det begav sig. Där hade vi en Livets-Ordare som vägrade gå hem med smifflan ända tills vi svor ve & förbannelse åt fanskapet vid fikabordet. Man lär lida svår brist på empati för att ens fundera på att utsätta sina medarbetare för sjukdom. Jämra tilltag.

Raderad medlem 51742

Guest
Kommer du till Syntronic i Gävle med snifflan blir du utsparkad på 3 röda. Det var lika hårt på på Ericsson i Gävle när det begav sig. Där hade vi en Livets-Ordare som vägrade gå hem med smifflan ända tills vi svor ve & förbannelse åt fanskapet vid fikabordet. Man lär lida svår brist på empati för att ens fundera på att utsätta sina medarbetare för sjukdom. Jämra tilltag.
Vem är Smifflan och varför vill ingen gå hem med henne? :va

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite mer förklarat. Gissar att om man har 60 ggr så hög virusniva än vanlig virusnivå med Covid så stannar man hemma även om man inte att testat positivt ! Men ren gissning ! Brask lapp !

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
1) Du har lägst några och gör ett uttalande om alla seriösa. Du har läst alla seriösa då eller fattar jag fel?
2) Jag säger inte att du har fel i sak men finns det folk som har en annan åsikt tror du.? 3) Vad avgör vem ska man lyssna på isf?

4) Fanns det någon peer-reviewad tycker du var seriös eller inte seriös?
5) Kan du länka en eller två samt nämna varför dessa är seriösa, vilka parametrar/värden som avgör seriös/inte seriös, alltså hur gör du urvalet?
6) Är oseriös samma sak som dåligt utförd - oavsett resultat? 7) Har peer-review något med seriositeten att göra?
Tog mej friheten att numrera dina frågor så blir de lättare att svara på.

1) Nej, jag har inte läst alla seriösa, utan min mening var att av alla seriösa jag läst så fann man inga positiva effekter av ivermectin på Covid-19.
2) Det finns alltid någon som har en annan åsikt.
3) Vetenskapligt konsensus.
4) Ja.
5) Nej. Jag sitter inte på en lista över seriösa artiklar inom ämnet.
6) Oftast.
7) Det brukade vara så. Sedan internets genomslag har det skett en explosion av mängden "vetenskapliga" online-tidskrifter. De kallas "predatory journals" och jobbar ofta enligt pay-to-publish. De är medvetet upplagda för att noga likna riktiga tidskrifter, men de saknar helt peer-review även om de ofta stoltserar med en review board med riktiga personers namn. Dessa namn är ofta från fotfolk inom lab/forskning/medicin som skrivs in utan sin vetskap (några gånger har jag själv hamnat på en sådan review board). Därför blir det lätt svårt att skilja på en riktig vetenskaplig tidskrift och en pseudovetenskaplig för en oinvigd svennebanan.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tack för sakligt svar.
Tog mej friheten att numrera dina frågor så blir de lättare att svara på.

1) Nej, jag har inte läst alla seriösa, utan min mening var att av alla seriösa jag läst så fann man inga positiva effekter av ivermectin på Covid-19.
Ok. Så det kan finnas seriösa som visar positiva effekter. Vi kan alltså inte dra någon slutsats än om ivermektins ev effekter?
3) Vetenskapligt konsensus.
Så jag ska inte lyssna på dig? Konsensus har inget med vetenskap att göra.
Känns som relativt mycket som är mlm konsensus inte alls finns särskilt mycket "seriös" vetenskap bakom(?)
Äta grönsaker är bra, ät mindre mättat fett - det ökar risken för cancer och hjärt/kärlsjukdom, ät mindre rött kött - det ökar risken för cancer och hjärt/kärlsjukdom, LDL är det farliga kolesterolet(fast det inte ens är kolesterol), ät en balanserad kost.
Känns farligt nära konsensus(som tur är börjar det ordna upp sig lite i flera av ovan iaf).
Ok. Åt båda hållen antar jag. Lite intressant då jag själv tycker det känns som att folk tycker att så fort något är peer-reviewat så är det sant. Folk skriker till höger och vänste och förkastar saker som inte är peer-reviweade, tycker det belyses lite från fel vinkel från vanligt folk.
Lite som denna:
5) Nej. Jag sitter inte på en lista över seriösa artiklar inom ämnet.
Fanns ju i länken sa du ju själv. Hur avgör du seriositeten? Så vi ska bara tro på dig då att de som var seriösa inte påvisade positiv effekt, och att de du anser seriösa ens är seriösa?
Bra då är vi inne på samma spår iaf. Och epidemiologi/observationsstudier generellt är ju mlm svåra att göra på ett bra sätt. Ligger lite i sakens natur. Speciellt när det fanimig överallt pratas om risk och så är det obesrvationsstudier det hänvisas till. Bara fel rakt av.

Till sist då, inte riktat till dig.
Fattar bara inte varför det skriks som över att just ivermectin skrivs ut off-label. Det är ju som sagt hur vanligt som helst. Skrik på studier på allt annat också, jävla panik över ivermectin helt plötsligt.

- Hej jag är chef över kliniken här och vi upplever bra resultat på patienter vi skrivit ut ivermektin off-label till.
- Ok, det var ju bra, det får jag ingen panik över.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Då jag tillgör riskgrupp, och umgås med personer som är ännu mera riskgrupp så har jag tagit mina två första doser, det var smidigt och bra, man fick en tid och fick stå ute vid vårdcentralen med 2 meters lucka tills det fanns plats innomhus utan att trängas (tanken var att ingen skulle behöva stå utomhus, men det hade strulat lite så det köade upp)

Jag har dessutom hållit mig så isolerad från folk jag bara kan.

Nu för att få tredje dosen måste jag åka till någon gigantisk vaccinationsanläggning, där det enligt tidningarna är hundratals människor i kö varje dag, somliga förmodligen redan smittade med det man försöker undvika.

Det känns inte bra att stå och trängas för att få ett vaccin mot en pandemi

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det känns inte bra att stå och trängas för att få ett vaccin mot en pandemi
Nu har du ju varit fysiskt anti-social i snart två år, två månader till gör väl varken till eller från. Själv skippar jag tredje dosen eftersom den timmes flimmer jag fick två veckor efter andra dosen vill jag gärna slippa. Blir hellre smittad och komma under vård och behandling med bevakning än att ligga på Lit-De-Parade i hemmet i förtid.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Då var boostern tagen.
Hade bokat moderna men det var slut så dock en dos till med Pfizer.
Lite synd kanske, men bosster känns fn, som många har skrivit, lite överflödig så spelar inte så stor roll.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Var det inte vi I Sverige som skulle klara oss bättre nu för att vi skaffat oss så bra flockimmunitet under början av pandemin?
Ja vi har haft 80-talet avlidna per dag under några dagar nu…
Tot 16180.
Går bra nu. ”Vinsten kommer sen”

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende