Covid-19 viktig information!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Markus, det där bevisar snarast tesen att Samnytt i alla lägen desperat försöker hävda tesen att brottslighet beror på DNA/mörkt hår/islam. Det är ju det som är problemet med den här typen av media.

Förutom att rubriken också verkar vara missvisande i syfte att demonisera osv.

Det är så det funkar, läsaren skall tro att 1. Ännu ett vidrigt brott har begåtts av de hemska horderna av arabiska latmaskar och illgärningsmän och 2. Allt kommer att bli bra om vi kastar ut dem/sätter gul halvmåne på deras kläder/tar ifrån dem samhällelig tillhörighet/något ännu värre.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Markus, det där bevisar snarast tesen att Samnytt i alla lägen desperat försöker hävda tesen att brottslighet beror på DNA/mörkt hår/islam. Det är ju det som är problemet med den här typen av media.

Det är så det funkar, läsaren skall tro att 1. Ännu ett vidrigt brott har begåtts av de hemska horderna av arabiska latmaskar och illgärningsmän och 2. Allt kommer att bli bra om vi kastar ut dem/sätter gul halvmåne på deras kläder/tar ifrån dem samhällelig tillhörighet/något ännu värre.
Rätt sjuka tankar du får av att läsa den artikeln. Då ska du nog avstå att läsa mer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fortsatt väldigt off-topic, men Sydsvenskan har namngivit bröderna, både med gammalt och nytt namn samt skrivit väldigt ganska detaljerat om brödernas förehavande. Och den är liberal. Har nog mer att göra med att det är en lokal händelse som råkat hamna i den tidningens bevakningsområde (södra Skåne). Och ja, de är ett synnerligen kriminellt gäng som gång på gång köper upp företag med gott namn och blåser kunder.

Bröderna är en följetång för oss här nere där de tidigare bedrivit "sularpsfarmen" utanför Lund där först grannar klagade och sedan kommun och alla andra inblandade blev blåsta. Din polare Åkesson verkar dock tycka de gör något bra (notera namnet på personen han kramar och jämför med dina bröder).... https://www.sydsvenskan.se/2016-02-25/jimmie-akesson-besokte-sularpsfarmen . Nej, det är inte egentligen pajkastning mot Jimmy, de där bröderna har lyckats lura väldigt många med seriöst intryck först men milt sagt taskig eftersmak när du haft med dem att göra.

Vad nu allt detta har med Covid att göra. Antar att det är ditt återkommande mål att få ALLA trådar att handla om invandring.

Denna gång var jag helt oskyldig, du kan ta upp det med Brooklyn och hans inlägg 5653.
Frågan var Samnytt, vaccin, fertilitet.

Kollar du med honom varför han började skriva om invandring och islam i denna tråd och återkopplar till mig via PM är du snäll? Tack på förhand.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Nej nu är du ute och cyklar rejält.

Kan du beskriva lite mer i detalj hur du tänker för det här känns nästintill sjukligt faktaresistent?

Tydligen hade Sydsvenskan tagit upp frågan, men då var det bra förstår jag?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Njae, jag hävdade nog att man skulle vara kritisk mot tex Samnytt just pga dess kraftiga bias mot just dessa ämnen, men kanske mest den tendentiösa rapporteringen, frånvaron av analys och orsakssamband. Invandring och islam är ju själva huvudämnet för såväl Ekeroth som Samnytt. Poängen är att det med stor sannolikhet finns bättre kunskapskällor även i ämnet Covid-19.

Vad gäller bedrägeribrottet så är det väl bara Samnytt som redan i rubriken påstår att dels brottet var fullgånget samt att det hade att göra med gärningsmännens etnicitet/kultur. Jag menar att det är de som är ute och cyklar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Njae, jag hävdade nog att man skulle vara kritisk mot tex Samnytt just pga dess kraftiga bias mot just dessa ämnen, men kanske mest den tendentiösa rapporteringen, frånvaron av analys och orsakssamband. Invandring och islam är ju själva huvudämnet för såväl Ekeroth som Samnytt. Poängen är att det med stor sannolikhet finns bättre kunskapskällor även i ämnet Covid-19.

Vad gäller bedrägeribrottet så är det väl bara Samnytt som redan i rubriken påstår att dels brottet var fullgånget samt att det hade att göra med gärningsmännens etnicitet/kultur. Jag menar att det är de som är ute och cyklar.

Än en gång, slagsidan är en reaktion på ensidigheten i övrig media. Du har rätt i att det är en slagsida, eller jag väljer att kalla det komplement.

De skriver ingenstans att det har att göra med deras etnicitet, det hittar du ju på.

Däremot är det intressant att så stor del av vår brottslighet är importerad, och det har väl folk rätt att få veta?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
”Arabiska klanbröder åtalas” redan i rubriken som sagt. Skrev de inte det?

Utan att ha kollat upp saken 100% så tror jag inte att en stor del av bedrägeribrottsligheten är importerad. Däremot finns det säkerligen andra typer av brottslighet som är mer förekommande inom vissa kulturer och det har såvitt jag vet också debatterats rätt mycket inom traditionella medier.
Beror brottsligheten på härkomst? Beror den på hur man bor idag? Beror den på bristande skolgång? Arbetslöshet? Tappad tro på framtiden? Osv osv.

Ett problem har definitivt varit att det har funnits en väldigt smal åsiktskorridor i det offentliga samtalet, men det gör det ju inte mer rätt att som Samnytt försöka hävda samband mellan ”arabisk” härkomst och bedrägeriförsök mot äldre.

Och som sagt, i rubriken påstår de att de lurade av 82-åringen bostadsrätten. I texten står det att de försökte göra det. Det här tillvägagångssättet är typiskt för denna typ av medier. Och det är det man måste förhålla sig till.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Skriver de att (det ev.)brottet har att göra med "gärningsmännens etnicitet/kultur."?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det här är oerhört svårt att förstå.

Det står arabiska klanbröder, och det är arabiska klanbröder. Det står inte att de gjort det för att de är bröder, araber eller klanmedlemmar.

Rubriksättningen och artiklar är i linje med kvällspressen, fast med ett annat filter.

Att vi ens har arabiska klaner i Sverige är ett problem, för somliga av oss. Om man vill förneka att de finns, eller undgå ansvar för att de är här, eller förminska problemet - ja då förstår jag irritationen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Beror brottsligheten på härkomst? Beror den på hur man bor idag? Beror den på bristande skolgång? Arbetslöshet? Tappad tro på framtiden? Osv osv.

Beror den på kultur? Värderingar? Traditioner? Rasism? Bristande respekt? Bristande kognitiv förmåga? Brist på krav? Brist på förståelse för andras levnadssätt?

Ja sannolikt hela min, och din, lista.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Kan de arabiska kriminella klanbröderna flytta till annan tråd (ännu hellre fängelse) så denna kan handla om covid-19?

Ibland önskar man att sporthoj var lite hårdare modererat... Fast jag hade nog saknat Markus lite.. :hjarta

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Just nu handlar den om hur medier vinklar nyheter inför eget bakomliggande intresse (och säkert tänkt målgrupp). Så är det ju med Covidrapporteringen också.

Men det intressanta nu är väl att titta hur det ser ut i verkligheten med överdödlighet, smitta osv. Även om det inte är över så är det ju ganska tydligt att Sverige kom ganska bra ut även om vår kurva låg före grannländernas. Sist jag kollade låg Sverige lägst av grannländerna i såväl smittotal som dödstal per capita och dag, dvs grannländerna körde om oss mot slutet. Som tur är är ju inte viruset lika farligt längre och vaccin finns tack och lov.

Tyvärr kommer förstås de samhälleliga konsekvenserna att finnas kvar under decennier.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Just nu handlar den om hur medier vinklar nyheter inför eget bakomliggande intresse (och säkert tänkt målgrupp). Så är det ju med Covidrapporteringen också.

Men det intressanta nu är väl att titta hur det ser ut i verkligheten med överdödlighet, smitta osv. Även om det inte är över så är det ju ganska tydligt att Sverige kom ganska bra ut även om vår kurva låg före grannländernas. Sist jag kollade låg Sverige lägst av grannländerna i såväl smittotal som dödstal per capita och dag, dvs grannländerna körde om oss mot slutet.
Är tveksam om detta stämmer.
Visa fakta på att Norge, Danmark o Finland har fler döda än Sverige, per capita.

Sedan är det en fråga om vilka åldrar som avled, (unga vs äldre) och hur negativt sjukvården påverkades.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Medesinsk studie om förändrad menstruation efter covid Vaxin.

Tolkar jag det rätt så har ca 40% av kvinnorna fått större o rikligare blödningar.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Antal hjärt infakter o hjärtkärl sjukdomar ökar ju fler sprutor man tar enligt israelisk presenterad studie.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Antal hjärt infakter o hjärtkärl sjukdomar ökar ju fler sprutor man tar enligt israelisk presenterad studie.

...the weekly emergency call counts were significantly associated with the rates of 1st and 2nd vaccine doses administered to this age group but were not with COVID-19 infection rates. While not establishing causal relationships, the findings raise concerns regarding vaccine-induced undetected severe cardiovascular side-effects and underscore the already established causal relationship between vaccines and myocarditis, a frequent cause of unexpected cardiac arrest in young individuals.

Och de folk därute som sa att vi skulle ta det lite piano med mRNA-vaccinen blev kallade vadå?
Borde vi inte se till att veta riskprofilen map "cardiovascular side-effects" innan det ska börja vaccineras?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och de folk därute som sa att vi skulle ta det lite piano med mRNA-vaccinen blev kallade vadå?
Borde vi inte se till att veta riskprofilen map "cardiovascular side-effects" innan det ska börja vaccineras?

Många tyckte ju att ovaccinerade inte skulle ha rätt till sjukvård, inte få gå in i en butik och handla mat, inte få ha ett arbete.

Jag förutsätter att dessa personer nu själva avstår från sjukvård om de får biverkningar från vaccinet.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Långtifrån över​

WHO:s generalsekreterare Tedros Adhanom Ghebreyesus konstaterade häromdagen att pandemin "inte är i närheten av att vara över".

– Jag räknar inte med att pandemin kommer att vara över under den här vintern, säger Arnberg.

Troligen kommer vi inte att behöva leva med restriktioner igen, men det går inte att utesluta, säger han.

Detta sker trots att vi har vacciner?

– Ja, vaccinerna är inte så bra på att skydda mot smittsamhet som vi är vana vid att vacciner brukar göra. Vaccinerna verkarfortfarande ge ett skydd mot svår sjukdom och död, men lyckas inte hålla tillbaka smittspridningen.

[[Väldigt mycket troende o mumlande, varför Inte bara säga att vi har kört världens största lögn o Masspsykos som någonsin fantiserat ihop.

Covid är en typ säsongs influensa med mindre dödlighet än vanlig influensa.

Är man allvarligt sjuk så avlider man av vanlig influensa, vi har haft underdödlighet under covid o kommer att köra ikapp detta oavsett vad folk vill. Livet har en begränsad tid o till viss del påverkar vi denna själva genom resor mat sprit och annat vi utsätter oss för genom livet.

Det är idag mera negativa konsekvenser av mra vaxinet än det har Funnit positiva det fullkomligt sprutar ut undersökningar som visar negativa saker för dessa som vaxinerat sig med vissa snabb framtagna test SK vaxiner. Dessutom är ett flertal fortfarande bara nödgodkända.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin