Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nejdå, min poäng är att man inte skall låta sig förledas av konspirationer. De sk ”alternativa medierna” lever på att ge utrymme åt ”alternativa fakta” och det måste man komma ihåg.

Det finns en anledning till att vanliga medier i största utsträckning håller sig ifrån detta och det är inte att alla skulle vara köpta (inkl alla renommerade universitet osv) utan helt enkelt för att de flesta vanliga medier lever på ett journalistiskt förtroendekapital.

Vetenskapligt finns det sällan någonting att hämta där och min åsikt är att vetenskapen - i all sin ofullkomlighet - är det bästa vi har.

Ny vetenskap vederlägger ibland gammal MEN det sker inom ramen för vetenskaplig metod och inget annat.

Vad gäller vaccin så har tyvärr internet medfört att många fastnar i konspirationerna - ämnet för dem skiftar över tid, tex ZOG, månlandningen, 9/11, Bilderberg, vaccin, dieter osv osv osv - men centralt är alltid att man inte kan lita på ”myndigheterna”/forskningen/de etablerade medierna/samhället etc.

Det medför tyvärr också att vi idag får utbrott av mässling i Sverige, att många dör i onödan av allehanda sjukdomar inklusive Covid-19 och att människor blir lurade på pengar av försäljare som säljer snake oil.

Det betyder inte att alla beslut alltid visar sig vara rätt i efterhand eller att makten inte får kritiseras, utan att ett vetenskapligt förhållningssätt måste vara vägledande i kritiken.

I takt med att forskningen går framåt ackumuleras kunskapen och nya rön gör behandling än mer träffsäker.

För att återknyta till val av källor så bör man oftare ställa sig frågan varför vissa nyheter inte dyker upp i de vanliga medierna utan bara hos de ”alternativa” medierna? Kan det bero på något annat än att hela världen ingår i samma konspiration att ”mörka sanningen”?

Så kan herr faktagranskare hänvisa till någon forskning som stödjer påståendet om att vaccinet minskar smittspridningen? Du har ju haft 1.5 år på dig nu att hitta stöd för det påståendet sedan jag senast ställde frågan till dig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så kan herr faktagranskare hänvisa till någon forskning som stödjer påståendet om att vaccinet minskar smittspridningen? Du har ju haft 1.5 år på dig nu att hitta stöd för det påståendet sedan jag senast ställde frågan till dig.

Det som minskar smittspridning har kommunicerats från dag 1:

Håll avstånd
Tvätta händerna
Stanna hemma vid misstanke eller symptom
(Kör motorcykel)

Detta är gemensamt för i stort sett alla smittsamma sjukdomar och i synnerhet pandemier.

Vaccin (när det väl kom) ger ett mycket gott skydd mot svårare sjukdom eller död. Dagens vaccin och utvecklingsmetodik ger också möjlighet att redan från början veta exakt hur det verkar och mot vad. Det är förklarat i vetenskaplig forskning varför man fortfarande kan bli smittad av virus trots vaccinering MEN man blir mest troligt inte allvarligt sjuk eller riskerar att dö.

Däremot vet man inte allt om sjukdomen ännu, men det man vet hittills ligger bakom att de allra flesta länder fortfarande har rekommendationer om vaccinering mot covid-19 trots att pandemin definitionsmässigt är över. Ungefär som att det under många många år funnits rekommendationer för riskgrupper som tex äldre att vaccinera sig mot vanlig säsongsinfluensa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det som minskar smittspridning har kommunicerats från dag 1:

Håll avstånd
Tvätta händerna
Stanna hemma vid misstanke eller symptom
(Kör motorcykel)

Detta är gemensamt för i stort sett alla smittsamma sjukdomar och i synnerhet pandemier.

Vaccin (när det väl kom) ger ett mycket gott skydd mot svårare sjukdom eller död. Dagens vaccin och utvecklingsmetodik ger också möjlighet att redan från början veta exakt hur det verkar och mot vad. Det är förklarat i vetenskaplig forskning varför man fortfarande kan bli smittad av virus trots vaccinering MEN man blir mest troligt inte allvarligt sjuk eller riskerar att dö.

Däremot vet man inte allt om sjukdomen ännu, men det man vet hittills ligger bakom att de allra flesta länder fortfarande har rekommendationer om vaccinering mot covid-19 trots att pandemin definitionsmässigt är över. Ungefär som att det under många många år funnits rekommendationer för riskgrupper som tex äldre att vaccinera sig mot vanlig säsongsinfluensa.
coronainformation-extern-webb-var-2021_bla.png


Några av oss har bättre minne än dig.

Men jag är ju inte förvånad över att du nu predikar för den historierevision som just börjat beträffande den frågan.

Du kan ju följa den här länken till mars 2021 där du tyckte alla andra i tråden var konspirationsteoretiker ifall de ifrågasatte att vaccinet stoppade smittspridningen.
Jag ser ingen källa där som säger att man slutar smitta av vaccination.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet inte riktigt vad du anför för argument för det påståendet.

Det är väl i sak riktigt att man från början trodde att vaccin hade större effekt på själva smittspridningen men de punkter jag nämner är och var det som huvudsakligen kommunicerades - liksom i alla liknande fall.

Det som kommunicerats gällande vaccin är att det ger ett bra skydd mot svårare sjukdom och död.

Poängen är att vetenskap och vetenskaplig metod är det man skall följa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet inte riktigt vad du anför för argument för det påståendet.

Det är väl i sak riktigt att man från början trodde att vaccin hade större effekt på själva smittspridningen men de punkter jag nämner är och var det som huvudsakligen kommunicerades - liksom i alla liknande fall.

Det som kommunicerats gällande vaccin är att det ger ett bra skydd mot svårare sjukdom och död.

Poängen är att vetenskap och vetenskaplig metod är det man skall följa.

Du ser väl själv hur du gick bananas när det i mars 2021 diskuterades huruvida vaccinet stoppade spridningen?

Är du medveten om att Pfizer helt plötsligt börjat ta avstånd från påståendet? Eller har det kanske inte hänt förrän bloggare Karlsten skriver om ämnet?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det har nog mest blivit en tråd om olika konspirationsteorier som frodas i sk "alternativa medier"... :krama

EDIT: Här är en bra källa som bygger på öppna och redovisade källor. https://emanuelkarlsten.se

En tråd om konspirationsteorier?

Sedan januari 2020 är väl skillnaden mellan en konspirationsteori och sanningen någonstans kring 6-12 månader.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Poängen är att vetenskap och vetenskaplig metod är det man skall följa.

Så varför var vi på god väg att få vaccinationspass? Varför gick drevet att ovaccinerade inte skulle få jobba, inte få gå och handla? Inte ha rätt till sjukvård? Trots att ingen publicerad forskning kunnat stödja narrativet om att vaccinet skulle minska smittspridningen?

Eller har du redan glömt att det var på det viset? Det startades till och med en tråd här på sporthoj med frågan om ovaccinerade verkligen skulle ha rätt till sjukvård.

coronainformation-extern-webb-var-2021_bla.png
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nejdå, min poäng är att man inte skall låta sig förledas av konspirationer. De sk ”alternativa medierna” lever på att ge utrymme åt ”alternativa fakta” och det måste man komma ihåg.

Det finns en anledning till att vanliga medier i största utsträckning håller sig ifrån detta och det är inte att alla skulle vara köpta (inkl alla renommerade universitet osv) utan helt enkelt för att de flesta vanliga medier lever på ett journalistiskt förtroendekapital.

Vetenskapligt finns det sällan någonting att hämta där och min åsikt är att vetenskapen - i all sin ofullkomlighet - är det bästa vi har.

Ny vetenskap vederlägger ibland gammal MEN det sker inom ramen för vetenskaplig metod och inget annat.

Vad gäller vaccin så har tyvärr internet medfört att många fastnar i konspirationerna - ämnet för dem skiftar över tid, tex ZOG, månlandningen, 9/11, Bilderberg, vaccin, dieter osv osv osv - men centralt är alltid att man inte kan lita på ”myndigheterna”/forskningen/de etablerade medierna/samhället etc.

Det medför tyvärr också att vi idag får utbrott av mässling i Sverige, att många dör i onödan av allehanda sjukdomar inklusive Covid-19 och att människor blir lurade på pengar av försäljare som säljer snake oil.

Det betyder inte att alla beslut alltid visar sig vara rätt i efterhand eller att makten inte får kritiseras, utan att ett vetenskapligt förhållningssätt måste vara vägledande i kritiken.

I takt med att forskningen går framåt ackumuleras kunskapen och nya rön gör behandling än mer träffsäker.

För att återknyta till val av källor så bör man oftare ställa sig frågan varför vissa nyheter inte dyker upp i de vanliga medierna utan bara hos de ”alternativa” medierna? Kan det bero på något annat än att hela världen ingår i samma konspiration att ”mörka sanningen”?
Nu cyklade du bort dig rejält, ditt första stycke beskriver DN och SVT.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
Bland de som låg på IVA i september var endast 13.5% ovaccinerade. Sug på den vaccinationsfascister!
...
Det är ju intressant.
Såvitt jag hittar så är 84% av befolkningen vaccinerad.
Om man då anta (kan ju vara fel) att majoriteten av de som är ovaccinerade tillhör det lite yngre, starkare och varandes längre från riskgrupperna så är det alltså ganska jämt.

Jag gissar att livet har återfallit till någorlunda vanliga vägar för de flesta.

Är det samma varianter ute i samhället eller är det nya varianter nu?
Hur långt är de vaccinerade från sista dosen?
Själv har jag "bara" tre och många jag känner har tagit samma beslut.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju intressant.
Såvitt jag hittar så är 84% av befolkningen vaccinerad.
Om man då anta (kan ju vara fel) att majoriteten av de som är ovaccinerade tillhör det lite yngre, starkare och varandes längre från riskgrupperna så är det alltså ganska jämt.

Jag gissar att livet har återfallit till någorlunda vanliga vägar för de flesta.

Är det samma varianter ute i samhället eller är det nya varianter nu?
Hur långt är de vaccinerade från sista dosen?
Själv har jag "bara" tre och många jag känner har tagit samma beslut.

76% enligt platz, men platz räknar väl på hela befolkningen inte bara vuxna.

58.1% var vaccinerade i någon grad så 18.9% är andelen ovaccinerade ifall man tar bort alla okända fall ur ekvationen.

Jag tror att vaccinets verkan försvann med omikron, för det var ungefär då som den signifikanta överrepresentationen av ovaccinerade försvann från IVA.

Man kan ju ur ett Darwinistiskt perspektiv nästan tro att omikronmutationen var en naturlig följd av att vaccinationerna tvingade fram en mutation som även bet på vaccinerade.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
76% enligt platz, men platz räknar väl på hela befolkningen inte bara vuxna.

58.1% var vaccinerade i någon grad så 18.9% är andelen ovaccinerade ifall man tar bort alla okända fall ur ekvationen.

Jag tror att vaccinets verkan försvann med omikron, för det var ungefär då som den signifikanta överrepresentationen av ovaccinerade försvann från IVA.

Man kan ju ur ett Darwinistiskt perspektiv nästan tro att omikronmutationen var en naturlig följd av att vaccinationerna tvingade fram en mutation som även bet på vaccinerade.
Så är det nog.
Jag tittade nog på 2 doser vilket inte är så relevant längre...

Ja, omikron var just skälet till att jag slutade vid dos tre.

Det har väl spekulerats i precis det men även att det var en "normal" mutation.
Immunologerna lär nog fortsätta att träta om det.
Något exakt svar på det blir nog svårt att få.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Eftersom broklyn inte anser att en tidning utan medie stöd är en aktuell media kanal så gör jag så här.




 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Varför har folkhälsomyndigheten slutat särredovisa antalet vaccinerade resp ovaccinerade bland de som rapporterats döda av covid-19?

Bland de som låg på IVA i september var endast 13.5% ovaccinerade. Sug på den vaccinationsfascister!

Wow, vilken holmgång!

Memo to self:
Om du bråkar med Two stroke kommer han misshandla dig med en arkeologisk utgrävning.

"Gilla" på hela slagserien.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Wow, vilken holmgång!

Memo to self:
Om du bråkar med Two stroke kommer han misshandla dig med en arkeologisk utgrävning.

"Gilla" på hela slagserien.

:rofl Bara om du i efterhand försöker ändra historien om vad som verkligen skett.
Då är jag alltid redo att tillämpa mina exemplariska kunskaper i googlefu.
:crash
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
:rofl Bara om du i efterhand försöker ändra historien om vad som verkligen skett.
Då är jag alltid redo att tillämpa mina exemplariska kunskaper i googlefu.
:crash

Synd bara att du missar målet. :)

Du argumenterar för att man inte skall tro på vetenskapen utan på random youtubekanaler och konspirativa debattörer. Gäller det allt annat än vaccin också?

Som jag tror att alla förstår: Vetenskapen sitter inte med facit vid varje given tidpunkt, det handlar om metoden för att få fram det man vet.

Det hindrar inte att antaganden ibland får revideras över tid när mer data finns.

Men när det gäller vaccin finns det gott om data för att fastslå dess allmänna effektivitet och rekommendationerna bottnar ju i dessa.

Jag noterar också att vi med perspektivet ”efteråt” ser att det inte gick så illa för Sverige jämfört med nästan alla andra länder, skillnaden är ffa hur smittan spreds inom äldreomsorgen i de invandrartäta förorterna.

Det som sällan nämns här i Sverige är det internationellt uppmärksammade faktumet att svenska barn INTE tappade 1-2 års skolgång till skillnad från stora delar av omvärlden.

Du kan ju Google-fua detta och se vad som sades här då, i den mån det spelar någon roll alls. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du argumenterar för att man inte skall tro på vetenskapen utan på random youtubekanaler

Projicerar du inte nu? De enda källor du själv redovisat är Karlsten och Facebook.

Exakt var gör jag det? Jag har ifrågasatt sånt som det inte redovisats evidens för men som du och hela mediadrevet predikat. Att man frågar efter evidens betyder inte att man tror på en youtubekanal.
Nu visar det sig alltså att Pfizer själva medger att det saknats evidens. Vilket du skulle kunna läsa om på flertalet väl renommerade källor men istället sitter du här och predikar att andra är faktaresistenta konspirationsteoretiker.

Och själv du menar att vi ska tro på en bloggare? Du har heller aldrig någonsin länkat till forskningsstudier i dina påståenden. Jag har länkat till ganska många forskningsartiklar i den här tråden.

Även när jag citerat och länkat till WHO har jag blivit beskylld för att vara faktaresistent eftersom WHO sa nåt annat än Tegnell och FoHM.

I motsats till dig så har jag faktiskt befunnit mig inom forskningsvärlden under hyfsat många år, vilket kanske bidrar till att jag inte sväljer alla påstående lika lätt bara för att rätt person säger orden. Det känns egentligen rent befängt när du sitter där och försöker lära ut hur det fungerar i forskningsvärlden.

Jag väntar fortfarande på att du ska redovisa lite egna källor istället för att bara skjuta ner budbäraren.

Eller stick iväg och ta din sjätte spruta. Från början visste man att det skulle ju räcka med en spruta. Du har säkert vaccinerat dina barn också? Trots att inga i övrigt friska barn blev sjuka.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vetenskaplig metod ja.

Den vetenskapliga metoden bygger på att ifrågasätta, att ställa frågor, att kunna ge uttryck för sånt som kanske ingen håller med om.

Hur har folk blivit bemötta när de försökt praktisera ovan?
Konspiration, fake-news, foliehatt, antivaxxare osv. Är det ord som kanske dyker upp i sammanhanget?

Eller stick iväg och ta din sjätte spruta. Från början visste man att det skulle ju räcka med en spruta. Du har säkert vaccinerat dina barn också? Trots att inga i övrigt friska barn blev sjuka.
Räknas man som fullvaccinerad då, såklart efter de där två veckorna gått sedan sprutan sattes i armen?
Tyckte mig nämligen höra att man skulle sluta med uttrycket fullvaccinerad iom att det förväntas att alla behöver ta påfyllnadsdoser.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Räknas man som fullvaccinerad då, såklart efter de där två veckorna gått sedan sprutan sattes i armen?
Tyckte mig nämligen höra att man skulle sluta med uttrycket fullvaccinerad iom att det förväntas att alla behöver ta påfyllnadsdoser.

Likheten mellan antivaxxare och provaxxare är att ingen av dom blir någonsin fullvaccinerad.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top